BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Rob Bogers op 13 July 2008, 18:47:37
-
Vraag: Hoe plaats je bovenleidingsmasten op hellingen. Doe je dit haaks t.o.v. de helling of haaks t.o.v. de horizontale basis?
-
Doe maar verticaal
Groeten Jeroen
-
Ik was hier al bang voor, vertikaal ten opzichte van wat?????? Basis of helling!
-
http://nl.wikipedia.org/wiki/Verticaal (http://nl.wikipedia.org/wiki/Verticaal)
Succes
-
Vraag: Hoe plaats je bovenleidingsmasten op hellingen. Doe je dit haaks t.o.v. de helling of haaks t.o.v. de horizontale basis?
Het laatste.
Kees-Jan
-
En bij enkelspoor de masten bij voorkeur aan de bergzijde.
-
Dank Kees-Jan. Kort en krachtig en waardevol.
-
Ja kan er niet meer van maken Rob, helaas.
Als je bedenkt dat bijvoorbeeld: lantaarnpalen, brugpijlers, stoplichten en vuurtorens ook altijd loodrechtstaan tov de horizon zal het met bovenleidingsportalen/masten niet anders zijn (iets zou het scheef staan namelijk moeten compenseren, extra fundering of andere ondersteunening).
Succes,
kees-jan
-
De reden waarom ik het vroeg is omdat ik dacht dat er bij de bovenleiding "altijd" vanuit wordt gegaan dat de portalen haaks staan t.o.v. het vlak waarop ze geplaatst zijn, immers de einden van de bovenleiding moeten iets worden bij of terug gebogen omdat bij het horizontaal plaatsen van de portalen t.o.v. de basis de bovenzijde van de bovenleiding iets langer moet zijn dan de onderzijde. Bij 3% is dat niet veel maar toch, daar zat ik een beetje mee. Maar je hebt mij verder geholpen en daarvoor dank.
-
met dat lengte verschil hebben ze inhet echt natuurlijk minder problemen omdat dan de hangdraad en rijdraad apart opgehangen worden.
-
Ik denk dat het in model ook wel meevalt. Als ik het goed begrijp gaat het om het lengteverschil tussen de draagkabel en de rijdraad. Als ik dat even vlug bereken kom ik op ongeveer 0,6 mm. De uithouder is zijdelings flexibel genoeg om dat verschil op te vangen, dus ik denk dat je helemaal niks hoeft terug te buigen.
-
Dank allen voor de hulp. Ik kan nu wel verder.