BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Chrisjantje op 12 July 2008, 17:49:47
-
Hallo mensen,
nog altijd aan het bouwen met mijn baan en nu het sporengedeelte zo'n beetje is afgerond krijg ik problemen >:( Namelijk de wissels.
De hele baan rijdt de trein prima zijn rondjes maar zodra hij over 1 punt waar 2 wissels op elkaar aansluiten komt ist gebeurd met de pret. Terwijl er zoveel andere wissels liggen ???
Zodra ik de desbetreffende wissels verwijder en er rechte stukken voor in de plaats leg zijn de problemen verholpen.
Ik snap er niks van, wie kan me hiermee helpen?
Ik heb een analoge baan en bij alle wissels zijn de verbindingstukjes weggehaald om ervoor te zorgen dat alleen het traject waarop de trein rijdt stroom heeft ook al werkt dat niet altijd :(
mvg. Christiaan
-
Over met de pret houd in ? Dat hij stopt met rijden of dat hij ontspoort ? Kun je iets duidelijker zijn in je probleemomschrijving ? en dus ook welke wissels er op elkaar zijn aangesloten etc....
-
Dan stopt hij, maar waarom? Mij een raadsel, want erg technisch ben ik niet ;) Zal eens kijken of ik een baanplan of evt foto's kan plaatsen
-
Profirails wissels hebben ook intern in het mechaniek contactpunten.
Misschien dat deze niet geheel schoon zijn.
Het verwijderen van de "nietjes" om ze zelfdenkend te maken werkt wel
maar dan moet het contact tussen de railzen goed zijn anders werkt het niet.
Maar als het het probleem wat duidelijker weet te omschrijven is het misschien
makkelijker om een goed andwoordt op het probleem te geven.
-
Naar ik even voor het gemak aanneem, bedoel je dat de trein stopt - geen spanning op de rails.
Zou je eens een kleine tekening kunnen maken van dat stuk rails. Waar heb je spanning, waar niet. Waar heb je verbindingsstukjes weggehaald. Zet dat in je tekening.
Mijn gok is dat hier twee wissels met de achterkanten tegen elkaar liggen - twee stukken die beiden het effect hebben, wat jij noemt "ook al werkt dat niet altijd". In dit geval werkt het aan beide kanten zodanig dat er van geen enkele kant voeding is.
Sander
-
Hierbij een paar foto's zodat de gehele baan een beetje duidelijk wordt.
Schaduwstation, aan de andere zijde komen de sporen weer bij elkaar zoals hier, althans hetzelfde idee.
(http://i132.photobucket.com/albums/q16/christiaan9585/SL730207.jpg)
Dit is de wisselstraat bij het schaduwstation
(http://i132.photobucket.com/albums/q16/christiaan9585/SL730211.jpg)
De wisselstraat aan de noordkant van het station
(http://i132.photobucket.com/albums/q16/christiaan9585/DSC01548.jpg)
De zuidelijke wisselstraat
(http://i132.photobucket.com/albums/q16/christiaan9585/DSC01546.jpg)
Het probleem....
(http://i132.photobucket.com/albums/q16/christiaan9585/DSC01545.jpg)
Ze liggen er nu los bovenop omdat ik anders dus niet kan rijden. Dus dat is het probleem niet ;D
Zelfs al haal ik de wissels van elkaar af dus dat ze geen verbinding meer met elkaar hebben blijven de problemen maar zodra ik de wissel vervang door een recht stuk is het probleem verholpen. Voor de rest ervaar ik nergens problemen.
-
Ik heb het vermoeden dat je twee stroomkringen hebt en dat deze kortsluiten bij het op afbuigend zetten van de wissels. De Flm wissels zijn namelijk zelfdenkend en geven spanning in de richting waarin het wissel wordt gezet.
Kijk het eens rustig na en gebruik eventueel even een spanningmeter.
Wiebe
-
Het probleem....
(http://i132.photobucket.com/albums/q16/christiaan9585/DSC01545.jpg)
Ze liggen er nu los bovenop omdat ik anders dus niet kan rijden. Dus dat is het probleem niet ;D
Zelfs al haal ik de wissels van elkaar af dus dat ze geen verbinding meer met elkaar hebben blijven de problemen maar zodra ik de wissel vervang door een recht stuk is het probleem verholpen. Voor de rest ervaar ik nergens problemen.
Als de wissels wel in de baan maar niet aan elkaar zitten heb je ook problemen, begrijp ik dat nu goed ? Dan moet je die wissels eens nakijken want dat kan natuurlijk nooit.
-
Situatie's zoals op de tweede foto roepen bij mij meteen signalen op te gaan kijken naar een keerlus. Als dat waar is, dan is de kortsluiting via een overbruggende wissel meteen te verklaren.
Ik heb geen idee of je enig inzicht hebt in electro-techniek of niet. Voor de zekerheid zal ik proberen een tip te geven in 'jip-en-janneke-taal'.
Begin op 'n willekeurig punt op je baan - neem een denkbeeldige rode viltstift en maak het rechterspoor rood. Het linkerspoor maak je blauw. Ga nu alle sporen en wissels volgen. Blijf de sporen rood en blauw kleuren. Doe dat met de klok mee en ga door bij iedere wissel.
Kun je nu ergens een punt ontdekken waar een rood spoor tegen een blauw spoor "botst". Zo ja, dan heb je een probeelm in het ontwerp van je baan.
Dat zul je dan moeten gaan oplossen met speciale schakelingen.
Sander.
-
Mensen, het probleem is verholpen. Mijn gedachte was ook al dat het aan de wissels moest liggen, maar probeer maar eens uit te vinden wat. Keerlus zit hier niet in, beide sporen zijn onafhankelijk van elkaar. Wat is nou het probleem geweest? Wissels eruit gehaald, bekeken. Niks te zien, maar toch was 1 wissel merkwaardig. Waarom? Je kon de wissels wel bedienen met de hand maar als je de wissel kantelde in je hand, versprong de wissel ook. Losgehaald bleek dat het mechanisme kapot was en dat is dus blijkbaar de boosdoener geweest. Wel een grote blunder van mij, maar ja. Van fouten moet men leren ;)
Nieuwe wissel weten te bemachtigen en het probleem is nu verholpen. In ieder geval bedankt mensen voor de snelle reacties :D Fantastich zulke hulp