BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Sikkeman op 12 July 2008, 13:02:16
-
Wie kan mij zeggen wat er met de stuurstandrijtuigen van de Benelux gaan gebeuren? Worden ze ook gerenoveerd en wederom ingezet of krijgen ze een andere bestemming of sloop?
Alvast bedankt!
-
deze stuurstanden krijgen volgens mij een enkeltje snijbrander
-
Ooit scheen de NMBS belangstelling voor ze te hebben, maar daar heb ik al lang niks meer van gehoord. Waarschijnlijk zal het wel sloop worden, een renovatie had de NS al wel gedaan.
-
Kan iemand even wat achtergrondinformatie geven? Worden de Beneluxtreinen dan opgedoekt? En wat gebeurt er dan met de rijtuigen die ze net allemaal in zuurstokkleuren heben geschilderd?
De stuurstanden lijken al erg op de nieuwe Bs'en, dus als ze overblijven kunnen ze alsnog omgebouwd worden tot Bs.
-
uhm de zuurstok rijtuigen gaan in combinatie met de van angeltrains gehuurde locomotieven rijden op de hsl geloof ik als shuttles. er was ooit sprake dat de beneluxdienst opgedoekt zou worden maar dat werd vanuit de eu bestrafd vanwege monopolypositie misbruik. verder lijken de benelux stuurstanden wel op de Bs'jes maar ze wijken technisch wel dusdanig af dat het geen haalbare kaart leek om ze om te bouwen en bovendien heeft de NS al genoeg Bs'jes voor de dienstuitvoer en om die dingen te verbouwen en vervolgens ergens te stallen kost alleen geld en de NS is een commercieel bedrijf dus zal dat niet snel doen.
-
Of de huidge Beneluxtreinen verdwijnen is nog onderwerp van discussie. HIspeed wil dat natuurlijk wel, maar lang niet alle reizigers zijn ervan gediend meer te gaan betalen om wat sneller in Brussel te arriveren.
Die zuurstokken waren niet bedoeld voor de Beneluxtreinen, maar voor de HIspeedtreinen in Nederland en Belgiƫ over de HSL en dat dan weer in afwachting van de nieuwe Hispeedtreinstellen. Alleen is de HSL nog niet in gebruik genomen met als gevolg dat de zuurstokken voorlopig in de oude Benelux rijden.
-
He, die Beneluxdingen zijn gewoon Bs rijtuigen. De blauw/gele stuurstanden (ex-BKD's) zijn BDs rijtuigen. Sowieso zijn alle Beneluxrijtuigen inmiddels ook gereviseerd, behalve de stuurstanden (Bs)...
-
sorry mijn fout, ik gooi die dingen door elkaar ze lijken ook zoveel opelkaar ;) maar technisch wijkt de benelux Bs dus danig af van de binnelandse stuurstanden BDs
-
Kan iemand even wat achtergrondinformatie geven? Worden de Beneluxtreinen dan opgedoekt? En wat gebeurt er dan met de rijtuigen die ze net allemaal in zuurstokkleuren heben geschilderd?
De stuurstanden lijken al erg op de nieuwe Bs'en, dus als ze overblijven kunnen ze alsnog omgebouwd worden tot Bs.
hier (http://www.somda.nl/www/forum/4230/) staat wat meer (2e pagina onderaan)
-
Stel dat de huidige Benelux blijft bestaan. Zijn die zuurstokrijtuigen inclusief stuurstand dan niet het meest aangewezen materieel?
-
Persoonlijk zou ik idd zeggen vanlaat de huidige benelux lekker er tussen door lopen over de reguliere sporen (voor de drugsrunners onder ons :P) maar ik heb het idee dat de NS druk bezig is om de dienst de nek om te draaien ten gunste van de shuttles die over de HSL gaan zoeven, al mogen ze dit natuurlijk niet hardop zeggen. Verder gaat het natuurlijk niet zo goed met de stand van de 11.8 locomotieven geloof dat ze er nu net genoeg hebben om de dienst uit te voeren.
-
Vanuit de NSR BDs stuurstanden kan een NSR 1700 lok bediend worden. De Benelux Bs is alleen geschikt voor bedienen NMBS lok reeks 11.8 (die geel/rode). Er zit dus technisch een groot verschil in.
Er is ooit het plan geweest om deze Bs-en na de ingebruikneming van de HSL Zuid te verkopen aan de NMBS die deze dan geschikt wilde maken als stuurstand van een NMBS stam met een lok reeks 2700 en een aantal M6 dubbeldek rijtuigen. Aanpassen t.b.v. een reeks 27, die erg verwant is aan de reeks 11.8, is makkelijker dan aanpassen aan de NSR 1700.
Door alle gedoe rond de HSL is al lang niets meer van dit plan vernomen.
Als de niet-HSL Amsterdan-Antwerpen-Brussel moet blijven rijden, en men kiest voor het huidigen materieel hiervoor, zal er naast revisie van de Bs inderdaad ook iets aan de betrouwbaarheid van de loks moeten gebeuren.
Uit modelspoor oogpunt hoop overigens ik dat het "reeks 27-M6-Bs" plan alsnog doorgaat, wil ik wel als modeltrein met een Bs in NMBS grijze kleur met geel front......