BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: MB6400 op 11 July 2008, 21:45:16
-
Weet iemand welke nummer van de reeks 77 er toegelaten zijn om in NL te rijden ?
Groeten
-
De 20 laatste locomotieven van de eerste levering (locomotieven 7771 tot 7790) zijn bedoeld om op de IJzeren Rijn te gaan rijden. Zij zijn dus uitgerust met bijkomende veiligheidssystemen (ATB en PZB) om op het Nederlandse en het Duitse spoorwegnet te kunnen rijden.
De locomotieven van de tweede bestelling (nummers 7791 tot 7870) zijn niet uitgerust met een boordradio. Zij kunnen desondanks toch op het Nederlandse spoorwegnet rijden, indien ze omsloten zijn door 2 locomotieven die wel een boordradio hebben.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/HLR_77
-
Klopt niet helemaal. De locs 7771 t/m 7790 en 7866, 7868, 7869 mogen in Nederland rijden mits er met de korte kant voor wordt gereden. Dat heeft te maken met dat de machinist in belgie aan de andere kant zit dan hier in Nederland en hij de dwergseinen anders niet kan zien. Dit is de reden dat je ze altijd met 2 ziet rijden. Soms is het natuurlijk ook nodig in verband met vermogen. Omdat anders 1 loc niet sterk genoeg zou zijn. verder zijn er enkele locs geschikt gemaakt om tussen 2 van de serie 7771 t/m 7790 en 7866, 7868, 7869 in te rijden. Dit zijn niet alle locs van de nabestelling. Maar slechts enkele de 7808, 7815, 7839, 7842, 7845, 7846 en 7864.
-
De hier genoemde nummers kloppen met wat ik recent heb gezien.
Twee weken geleden heb ik de 7774 en 7777 gekoppeld gezien in Gent. Later op dezelfde dag zag ik ze terugkomen uit Sas van Gent.
De 7777 heb ik gisteren ergens in Nederland gezien, heb niet goed opgelet waar het precies was, maar ik denk op Kijfhoek.
-
Die reed met de 7776 vandaag naar Eindhoven. Overigens weet ik niet of dit ook in Zeeuws-Vlaanderen geld. Volgens mij mogen daar alle loc's van de serie 7700 rijden. Maar dat weet ik niet zeker.
-
Kom er net achter dat er al een draadje (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=3632.msg50844) loopt over dit onderwerp, met vrijwel dezelfde conclusies.
-
Klopt niet helemaal. De locs 7771 t/m 7790 en 7866, 7868, 7869 mogen in Nederland rijden mits er met de korte kant voor wordt gereden.
7771 t/m 7790 en 7866 t/m 7870 dus.
-
Overigens weet ik niet of dit ook in Zeeuws-Vlaanderen geld. Volgens mij mogen daar alle loc's van de serie 7700 rijden. Maar dat weet ik niet zeker.
Ik denk dat alles hier in Zeeuws Vlaanderen mag rijden. Er is geen ATB of iets anders qua beveiliging, alleen een paar lichtseinen. De enige beperking is de maximum snelheid, 40 km/h.
Jelle.
-
Ik denk dat alles hier in Zeeuws Vlaanderen mag rijden. Er is geen ATB of iets anders qua beveiliging, alleen een paar lichtseinen. De enige beperking is de maximum snelheid, 40 km/h.
Jelle.
Ik zal het even bevestigen,in Zeeuws Vlaanderen mogen alle 77/78'ers rijden,maar vaak zijn het toch de ATB 77'ers,want een trein die uit Zeeuws Vlaanderen komt (DOW) wordt vanuit gent door IJzeren Rijn 77'ers door NL naar Duitsland gereden.
-
verder zijn er enkele locs geschikt gemaakt om tussen 2 van de serie 7771 t/m 7790 en 7866, 7868, 7869 in te rijden. Dit zijn niet alle locs van de nabestelling. Maar slechts enkele de 7808, 7815, 7839, 7842, 7845, 7846 en 7864.
Zo klinkt het alsof de locs dat normaal niet kunnen. ;) Dat geldt dus voor 3 locs in Nederland/Duitsland (al herinner ik mij dat alle 77/7800'n als middenloc Nederland in mogen).
-
Dat geldt dus voor 3 locs in Nederland/Duitsland (al herinner ik mij dat alle 77/7800'n als middenloc Nederland in mogen).
Daar ben ik wel benieuwd naar. Het gaat vooral om de toelating in Duitsland waarvoor wel een aanpassing is vereist, die slechts bij een beperkt aantal machines is doorgevoerd.
-
Deze stonden in ieder geval onlangs in Duitsland:
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/IMG_6474.jpg)
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/IMG_6471.jpg)
-
Daar ben ik wel benieuwd naar. Het gaat vooral om de toelating in Duitsland waarvoor wel een aanpassing is vereist, die slechts bij een beperkt aantal machines is doorgevoerd.
Waar ben je benieuwd naar?
-
Vraagje
Als ze in dubbeltractie reden, moesten beide loks dan ATB hebben? Of was 1 genoeg?
Dank alvast
-
In dubbeltractie wel, in tripeltractie is 2 ook genoeg. Hier vind je de info op uw vraag.
https://www.bfoto.be/docu/his/r77.php
-
Vraagje
Als ze in dubbeltractie reden, moesten beide loks dan ATB hebben? Of was 1 genoeg?
Dank alvast
In multiple bedrijf is altijd de ATB installatie van de vooroplopende lok in bedrijf, van eventueel gekoppelde Lokomotieven schakelt deze automatisch buiten dienst.
In die hoedanigheid zou het dus niet uitmaken of de tweede lok voorzien is van ATB, aangezien de installatie daar toch van buiten dienst is.
Enige punt is dat een trein vaak toch ook weer terug moet, en reeks 77 in Nederland alleen toegestaan is met de korte huif voorop rijdend.
Anders gezegd, een tweede lok zal op de retour rit altijd de voorop lopende lok worden en moet dan dus voorzien zijn van ATB. Immers kun je de voorop lopende lokomotief voor de terug rit wel om de 2e lok heen rijden, maar dan heeft deze nooit meer de korte huif voorop wat dus niet toegestaan is ;)
-
Heb in 2005 een tip gekregen dat 2 reeks 77 naar Emmen kwamen, met de camera in de aanslag naar het station.
Ze rijden dus met de korte huif in de rijrichting ook met dubbele tractie zoals op de foto.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/2005-11-17-7785-7789-emmen-65b0c0c52dd7a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/2005-11-17-7785-7789-emmen-65b0c0c52dd7a.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/2005-11-17-7789-7785-emmen-65b0c0c52cf82.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/2005-11-17-7789-7785-emmen-65b0c0c52cf82.jpg)
17-11-2005 Emmen
mvgr Evert en Bas
-
Op 30 november 2023 kwamen de 7781 en 7783 gecombineerd los door Tilburg. De voorkant van de 7781 was opvallend:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-2602-Gemiddeld-65b0ccc1e119a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-2602-Gemiddeld-65b0ccc1e119a.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-2603-Gemiddeld-65b0ccc1e1efc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-2603-Gemiddeld-65b0ccc1e1efc.jpg)
Geen idee over de bestemming.
Groet, Raymond van den Hoven
-
Naar Crailoo, een robeltrein ophalen.