BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: eveekens op 11 July 2008, 20:26:39
-
Treinen tussen Amsterdam en Utrecht gaan vanaf 2010 160 kilometer per uur rijden. Dat heeft het ministerie van Verkeer en Waterstaat vrijdag bekendgemaakt. De hogere snelheid op de spoorbaan tussen Amsterdam en Utrecht is mogelijk door de invoering van een nieuw signaleringssysteem voor het spoor, ERTMS. Bron Trouw (Novum/ANP) 11-7-08
Zullen de seinen dan blijven staan of krijgen alle doorgaande treinen dan ook ERTMS ingebouwd?
Mvg,
Edwin
-
nu nog in heel Nederland 8)
-
Laten ze dan meteen die ICE's en CNL´s 200km/u laten rijden de baan is er voor geschikt( de buitenste sporen), dus die beveiliging moet er ook maar op ingericht worden.
Groetjes Michiel
-
alleen ben je tegen de tijd dat je dan eindelijk op 200 zit alweer in utrecht.
-
Wat was het toch fijn toen treinen een top snelheid hadden van 40 km/h omdat men dacht dat als je sneller ging dat je hoofd uitelkaar zou spatten. Men vond het best om niet snel te reizen en men had geen stress en burn-outs. Over de nederlandse grens reizen was echt een wereld reis.
-
Wat was het toch fijn toen treinen een top snelheid hadden van 40 km/h
Die goede oude tijd.. maar zó oud ben je toch nog niet? ;D
-
krijg ik altijd last van rond mijn verjaardag dat ik me héééééééél oud ga voelen
-
Wat was het toch fijn toen treinen een top snelheid hadden van 40 km/h omdat men dacht dat als je sneller ging dat je hoofd uitelkaar zou spatten. Men vond het best om niet snel te reizen en men had geen stress en burn-outs. Over de nederlandse grens reizen was echt een wereld reis.
Indianen blijven na een vlucht met het vliegtuig altijd nog een paar uur op het vliegveld wachten op hun ziel. Die kan namelijk niet zo snel als een vliegtuig reizen ;D
-
Je hebt ook mensen, die de hele dag met hun ziel onder de arm lopen .... ::)
-
alleen ben je tegen de tijd dat je dan eindelijk op 200 zit alweer in utrecht.
Dat valt heel erg mee, als je vanuit Bijlmer gelijk door kan trekken denk ik dat je de 200km/u bij Abcoude al aardig bereikt hebt, zeker met een ICE3.
Groetjes Michiel
-
dan moet ie wel weer bij maarsen in de remmen gaan :P
-
Men doelt aannemelijk op de Sprinterdiensten die daar inderdaad met 160 km/u kunnen gaan rijden, aangezien de SLT's ETCS met STM-ATB hebben. Ben je straks met de stopper sneller dan met de IC. :P
-
Dat valt heel erg mee, als je vanuit Bijlmer gelijk door kan trekken denk ik dat je de 200km/u bij Abcoude al aardig bereikt hebt, zeker met een ICE3.
Groetjes Michiel
Moet íe wel eerst weer gaan rijden.
-
Zullen de seinen dan blijven staan of krijgen alle doorgaande treinen dan ook ERTMS ingebouwd?
Yep, de seinen blijven voorlopig staan, het baanvak houdt ook zijn ATB. Alleen treinen met ERTMS aan boord kunnen 160 gaan rijden.
-
Zullen de seinen dan blijven staan of krijgen alle doorgaande treinen dan ook ERTMS ingebouwd?
...het baanvak houdt ook zijn ATB...
Ron,
Wat je schrijft lijkt haaks te staan op het draadje over de Betuweroute? Als ik het goed begrijp is het of ATB(-NG) of ERTMS?
mvg Tinussie.
-
Amsterdam-Utrecht:
Seinen blijven staan, bovenleiding voorbereid voor 25 kV AC maar blijft 1500 V DC, daarom kan ATB-EG naast ERTMS gebruikt worden. Treinen met ERTMS aan boord rijden op de cabinesignalering, andere treinen rijden op de seinen buiten en ATB-EG.
Treinen met ATB-EG: maximaal 140 km/h
Met ERTMS kan het meer dan 140 km/h zijn.
Betuweroute-Havenspoorlijn:
Seinen blijven staan, bovenleiding wordt 25 kV AC, daarom wordt huidige ATB-EG vervangen door ERTMS. Alleen treinen met ERTMS aan boord kunnen straks op de Havenspoorlijn rijden.
Betuweroute-A15:
Geen seinen, alleen ERTMS, bovenleiding 25 kV AC. Alleen treinen met ERTMS aan boord kunnen er rijden.
Groeten,
Aernoud
-
Wat je schrijft lijkt haaks te staan op het draadje over de Betuweroute? Als ik het goed begrijp is het of ATB(-NG) of ERTMS?
Het is precies zoals Aernoud zegt. ATB en ERTMS "bijten" elkaar in principe niet, het is de combinatie ATB-25 kV die problemen oplevert.
Nog een stukje achtergrond: omdat Asd-Ut een bestaande lijn is waar een groot deel van het NSR-materieelpark overheen gaat is het niet haalbaar eerst al het materieel dat over dat baanvak gaat naar ERTMS om te bouwen. Nu kan de ombouw geleidelijk gaan, als over een aantal jaren al het materieel omgebouwd is kunnen de seinen en ATB alsnog gesloopt.
Bij de BR speelde dat niet, tenslotte een hele nieuwe lijn waarbij de overheid gewoon eisen kan stellen aan iedereen die er overheen wil rijden. Bovendien is het onderdeel van een Europese corridor die op den duur compleet met ERTMS uitgerust wordt. Daarbij is het met 1500 V praktisch niet mogelijk de vermogens te leveren die zware goederentreinen nodig hebben om een beetje vlot op te trekken, en voor de BR was 25 kV 50 Hz een voor de hand liggende keuze (want internationaal steeds meer standaard). Probleem is alleen dat de 50 Hz van de tractieretourstroom qua frequentie zo dicht bij de 75 Hz van de spoorstroomlopen (en dus ook de ATB) ligt dat beide niet samengaan. Dus was een dubbel systeem voor de BR (afgezien van de kosten) geen optie.
Dat op de havenspoorlijn de seinen wel blijven staan heeft te maken met het feit dat daar voor een andere ERTMS-variant (level 1) gekozen is, en dát heeft er weer mee te maken dat daar tamelijk moderne beveiligingen staan, die nog lang niet afgeschreven zijn maar toch ook niet naar ERTMS level 2 omgebouwd kunnen worden.
-
Ron, Aernoud,
Mijn dank voor de uitgebreide uitleg. Hij is helemaal duidelijk. ** ben ik even blijk dat ik het woordje lijkt er bij had gevoegd ;D **
Mvg Tinussie.
-
Hee, ik vroeg me al af wanneer dat zou gaan gebeuren. Toen ik er laatst met de ICE overheen denderde dacht ik toch dat het makkelijk wel wat sneller kon gaan op zo'n lang stuk rechtdoor rijden, en ik had gelijk ;D
-
als ze ASD en UT naar 160 of zelfs 200 willen laten gaan moet daar eerst heel wat gebeuren aan de sporen. nu rijden we er met 140 over heen en ontsporen we zowat door alle kuilen gaten en slingers in het spoor. ook de ICE zal dan niet zo hard kunnen, want die heeft een doorslag beveiliging. als deze te hard door een kuil/hobbel rijdt dan gaat hij door ze beveiliging en kunnen ze hem naar leidschedam slepen om hem weer te ontgrendelen. en als ik het onderhoud van prorail nu bekijk gaat het nog wel even duren voordat de zaakjes op orde zijn. lang leven de privatisering!! >:(