BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Gerco van Beelen op 11 July 2008, 17:20:56
-
Ik krijg veel verzoeken om de wadloper in styreen te maken. De kogel is door de kerk. Ik ben er al een beetje aan begonnen. Tekeningen zijn gehaald in het Utrechts archief. (ook voor andere projecten maar veel later daar meer over). Ik zeg van te voren dat de plots pas leverbaar worden als het model definitief klaar is. Het heeft ook geen zin om je er nu al voor plots op te geven. Als er namelijk te veel tijd tussen je opgave en de levering zit valt er wel eens iemand tussen wal en schip. Zodra je de plots kan bestelen maak ik er melding van. Er zijn natuurlijk vele vragen die we met z'n allen gaan oplossen. Ik twijfel o.a. over hoe de kop gemaakt moet worden. Direct uit styreen of gegoten uit resin. Verder moeten we de te bestellen onderdelen zo kiezen dat deze goed leverbaar zijn en dat we niet met wachtlijsten komen te zitten van onderdelen die soms pas na een jaar leverbaar zal zijn. De bouwwijze die gaat volgen kan dus meerdere malen wijzigen en weer stappen terug gaan tot er een goed product is wat door iedereen te bouwen is. Ik begin met de enkele wadloper in zijn begin tijd. Vraag 1 welke tussenwanden zijn daarin transparant. De zijwanden zijn al klaar maar nu moet ik dus de tussenwanden gaan maken. Daarom wil ik ook graag foto's van het interieur in de begintijd. Ik wil eerst proberen of ik de kop uit styreen kan maken zodat deze in de plot komt te zitten. De pagina van Niels (http://wadloper.diesel-trein.nl/) ken ik al. Ook foto's uit die periode van de buitenkant zijn welkom.
Dus een nieuw project gaat beginnen. Ik werk ook tegelijk aan andere projecten dus verwacht niet dat het volgende maand klaar is. Ik weet het liever wel voor iedereen maar het moet leuk blijven want het blijft hobby. Zodra er weer vorderingen zijn spui je kritiek maar want zo wordt het model alleen maar mooier als deze kritiek verwerkt kan worden.
Gr. Gerco
-
Gaaf Gerco.
Wordt het alleen een DH-1 of ook de DH-2 treinstellen.
Ik neem eer zeker wel een aantal af van je om dat ik ben op gegroeid met dit treinstel.
wacht rustig af hoe dit verder loopt.
groetjes edwin
-
Zowel de DH 1 als de DH2 komt maar de eerst de DH 1
-
Geweldig nieuws.
Eindelijk een wadloper.
Ik denk dat Gerco hiermee een hele hoop modelspoorders blij gaat maken
Harm
-
zekers interressant!
-
Gerco, zie http://picasaweb.google.nl/wimhoekema/FoldersIntroductieWadloper Daar heb ik een scan van een interieurfoto in de afleveringstoestand.
Alleen de wand (glasplaten tussen de stoelen eigenlijk tussen roken / niet roken was van licht getint glas. In de achterwand van de cabine zat een loketraam en een lange ruit in de cabinedeur; in de begintijd tegen inkijk afgesloten door rode gordijnen. Overige tussenwanden waren niet transparant maar bestonden uit platen in gebroken wit/heel licht zandgeel.
Succes met dit lovenswaardige initiatief. Qua draaistellen en ondervloer cardanaandrijving zijn de BullAnts (via GM&S) zeer aan te bevelen!
succes,
Wim
-
Je hebt er geen schaal bij gezet, maar ik neem aan dat je haar (eerst/alleen) in h0 maakt? Of is dat eigenlijk zo vanzelfsprekend, dat dit daardoor nu een domme vraag is?
Persoonlijk zou ik voor de fronten voor styreen gaan, gewoonweg omdat je je dan beperkt tot materialen met de zelfde eigenschappen: lijmen; verven (ontverven...) etc.
-
Leuk nieuws, lekker in de winter een wadloper in elkaar knutselen ;)
Groet, Edwin
-
Gaaf dat hij eindelijk in h0 komt. Ik ben van plan om ook een Wadloper te gaan bouwen in de winter en anders in de lente of zomer van 2009 8)
mvg,
Matthijs
-
Gerco
Zeer goede actie.
Misschien kunnen jullie bij de lijst van de bij te bestellen onderdelen (of setjes) ook
de verschillende te gebruiken lijmsoorten er ook bij voegen. ik heb er bij de plan U ook zoveel verschillende voorbij zien komen.
Dat lijkt me wel makkelijk.
grt dave
-
Gaat meesterbouwer karst het prototype bouwen??
Harm
-
Nee, helaas voor je, maar je moet het met mij doen. Te modern voor Karst.
-
O, geen probleem hoor, jij hebt zelf ook al lang je sporen verdiend in het modelbouwen.
Ik vroeg het me gewoon af, en had al zo'n vermoeden dat het te modern voor Karst zou zijn.
Harm
-
Je hebt er geen schaal bij gezet, maar ik neem aan dat je haar (eerst/alleen) in h0 maakt? Of is dat eigenlijk zo vanzelfsprekend, dat dit daardoor nu een domme vraag is?
Nou ja, er is immers al een DH-2 van Fleischmann in schaal N, die met enig zaagwerk in een DH-1 veranderd kan worden. Schaal Z zie ik niet zo snel gebeuren en grotere schalen dan h0 worden meteen erg groot. Aan de andere kant heeft Gerco een plot-setje van de Dg gemaakt in schaal 0, dus wie weet.
- Peter
-
Te modern voor Karst.
Hoezo te modern voor Karst ???
De eesrte stellen kwam in 1981 indienst en de ze zijn nu ongeveer 25 tot 26 jaar oud ;D ;D
groetjes edwin
-
Misschien moet ik deze terzijner tijd ook maar is gaan bouwen. Nou ga ik toch ernstig twijfelen gelukkig heb ik nog even.
-
Ik zag in de catalogus van KleiNSpoor dat Erwin ook al transfers heeft voor een DH-1 nummer 191 en voor de DH-2 192.
dat scheelt al weer ;D.
groetjes edwin