BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Erwinv op 11 July 2008, 14:04:38
-
hoi allemaal
komen ideeen in me kop?
me idee is om de hoogte in te gaan.
waar de rode stippen staan wil ik naar boven, is dat haalbaar.
waar de rangeer spoor ligt, wil ik een vritene kastje
(http://www.xs4all.nl/~vissere/plaat/erwin%20test.jpg)
de spoor wil ik hier over heen
(http://www.xs4all.nl/~vissere/plaat/erwin.jpg)
of heeft iemand een andere idee
erwin
-
Hangt een beetje van de (for)maten af en hoe hoog je wilt
-
Erwin,
Als vuistregel kun je aanhouden dat je globaal 2,5-3 cm per meter rails kunt klimmen. In jouw voorbeeld begin je te klimmen bij de wissel en 2 boogstukken voor het einde van de boog kruis je over de onderliggende rails. Op dat punt moet je dus globaal 7-9 cm gestegen zijn. (hoogte trein en dikte plankje onder de rails).
In theorie zou de boog dus bijna 3 meter lang moeten zijn. Dat haal je niet, denk ik.
Sander
-
Hallo Erwinv,
Erwin dit kan helaas niet, als je kijk vanaf de onderkant waar de rode stipjes beginnen tot waar de rails elkaar kruisen dan zijn dat 7 stukjes rail, bij een gemiddelde lenget van 20 cm per railstje is dat ongeveer 1,40 m rail.
Bij een stijging van gemiddeld 3% is dat 3cm per meter = 3 x 1,40 = 4,2 cm hoogte verschil en dit is te weinig.
Je moet ongeveer rekenen dat je van bovenkant rails tot bovenkant rail ongeveer 10 cm nodig hebt.
berekening is ongeveer.
Gr Piet
-
Je zal inderdaad eerder moeten beginnen met je stijging. Zeg maar ongeveer vanaf het punt waar je die twee wissels hebt liggen bovenin. Alleen kom je dan in de bocht niet lekker uit, want je hebt geen ruimte voor drie boggen. Immers, de stijgende boog moet naast de binnenbocht liggen. Er is nog geen ruimte om de stijgende boog boven de binnenbaan te plaatsen.
-
De andere sporen zouden ook nog een stukje kunnen dalen, dan gaat het misschien wel.
-
hi
Zijn er nog andere opties die kunnen met de baan.
met naar boven gaan leek me leuk :'(
erwin
-
Je zou er een tandradbaan van kunnen maken. DAn kan je wel een steilere helling bouwen.
Gr.
Eric
-
De tandradlok van Fleischmann (N) kan een stijgingspercentage van 25% hebben.
-
hoi allemaal
heb even een nieuwe tekening gemaakt
rode stippen voor omhoog
(http://www.xs4all.nl/~vissere/plaat/erwin%20test.jpg)
erwin
-
euhm... ik zie geen verschil met de eerste tekening. Ligt dat aan mij ???
-
Hallo Erwin,
Ik denk dat het heel moelijk word om met deze afmetingen de hoogte in te gaan...
Zoals Hookies als zei, een tandradbaan is denk ik de enigste optie...
Peter H
-
Erwin heeft per ongeluk het origineel overschreven geloof ik, hij had eerst vanaf de aftakkende lijn naar binnen zeg maar een lijn omhoog gepland.
en Erwin ik denk niet dat je dat gaat redden.
-
Servé,
Erwin linkt naar een foto op zijn eigen site en waarschijnlijk heeft hij zijn nieuwe ontwerp dezlefde naam gegeven zodat in beide berichten hetzelfde plaatje getoond wordt.
Gr.
Eric
PS Remco was me voor. En inderdaad zal dit ook geen oplossing bieden. Zoals ik al eerder schreef maak er een tandradbaan van.
-
Hoi
iemand zij tegen mij, als ik de mee gebogen wissel 2 cm omhoog zet.
ik moet ongeveer 7 cm omhoog of 6 cm, ik rij niet met boven leiding.
gr erwin
-
iemand zij tegen mij, als ik de mee gebogen wissel 2 cm omhoog zet.
Hoe wil je dat doen dan?
-
Erwin als je nog even vermeld welke rails je gebruikt en de maten van je tafel thuis dan kan ik even met je meetekenen in winrail.
Het resultaat kan ik dan even plaatsen. En kan ik direct even kijken of het haalbaar/ realistisch is.
Groeten,
Patrick
-
Erwin,
Ik heb even wat gebrainstormt en ik denk dat dit wel haalbaar is:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/erik_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/erik_1.jpg)
Hierbij heb je 2meter en 44 cm om te stijgen dus 3 cm per meter en dan zit je op 7.5 cm wat voldoende is om over je rail heen te gaan. Daar boven kun je dan het losse stuk plaatsen wat ik onder de baan heb getekend maar veel andere mogelijkheden zie ik zo 123 niet.
Gr. Remco.
-
Remco is dus wat sneller dan ik, maar had hetzelfde in gedachten.
Groeten,
Patrick
-
Erwin, ik ben bang dat ook dit baanplan niet paasend te maken is.
Je rekent dat je 6-7 cm moet klimmen. In werkelijkheid is het een beetje anders, je moet 7 (of meer) cm vrije ruimte hebben tussen de onderste rails en de onderkant van de plank waar de bovenrails op gelegd wordt. Reken even voor het gemak de houtdikte op 8-10 mm en railshoogte Roco geoLINE 10 mm (heb ik nagemeten). De werkelijke klim id dus 8-10 cm.
Per meter kun je maximaal 3 cm klimmen. Je hebt dus ongeveer 3 meter nodig voor de klim - omgerekend zijn dat zo'n 15 railsstukken (van 20 cm).
Tel dus railsstukken vanaf de start van de klim. Na 15 railsstukken kan de eerste trein er onderdoor rijden.
Sander
-
@rermco, als ik me niet vergis kan Erwin de baan niet breder maken om het spoor langs de ovaal te leggen. Zijn ruimte is beperkt.
-
Sander,
Dit plan is gebasseerd op 95 cm breed wat zijn tafel is.
En NEM schrijft zo uit mijn hoofd 6.5 cm dus is het wel haalbaar. Erwin zet er geen zware slepen neer en als je een half centimetertje smokkelt komt het wel uit.
Oh en Anyrail geeft aan dat het dus 2.5 meter is, bochten zit meer afstand in.
Gr. Remco.
-
Erwin als je nog even vermeld welke rails je gebruikt en de maten van je tafel thuis dan kan ik even met je meetekenen in winrail.
Het resultaat kan ik dan even plaatsen. En kan ik direct even kijken of het haalbaar/ realistisch is.
Groeten,
Patrick
Hoi patrick
roco geoline
ik heb zo net even gemeten
trein op rails, de trein kan 6 en half cm er onderdoor.
me vader gaat vanavond fotos maken van de baan
erwin
-
hoi Patrick
Roco Geoline
tafel 160 B 95 L.
ik heb even naar hout gekeken
mdf is 6 mm, multiplex is 3.6 mm, spaanplaat is 8 mm
erwin
-
Hallo Remco.
Je moet jouw rail plan een goed bekijken dan zie dat normaal de railsafstand tot de volgenden 76.6mm is .
Vanaf het meegebogen wissel ga jij beneden maar een kleinstukje uitwijken en dan ondanks dat de rails omhoog gaan liggen ze wel gedeeltelijk boven elkaar, dit zou normaal geen probleem zijn als de rails boven elkaar liggen maar hier heb je pas een stijging van 2 a 3 cm, dus het kan niet.
De rails liggen onder dus te dicht bij elkaar.
Let ook een heel goed op de max. bereedte van 95 cm en dan zit je wel op het uiterste randje en of dat zo wenselijk is, ik denk van niet.
Gr Piet
-
Piet, helemaal mee eens.
En denk aan subtiele details. Iedere programma, Anyrail is geen uitzondering, geeft maten op de hartlijn van de rails. Buitenmaten (inclusief fietspad en vrije ruimte tot de "afgrond") nemen heel snel 4-6 cm extra.
Sander
-
Hoi
me vader is geweest?
we hebben dikke bijbel boek er onder gelegt van 5 cm dik, ;D
ik liet me trein rijden hij klom heel mooi, met 3 karren
hier de fotos
(http://www.xs4all.nl/~vissere/plaat/J2100014.JPG)
(http://www.xs4all.nl/~vissere/plaat/J2100015.JPG)
de rest komt testaan bij
wat zijn aan het bouwen (woodbrides)
erwin
-
Hoi heren
ik heb iets uit gevonden? ;D
eerste foto
(http://www.xs4all.nl/~vissere/plaat/erwin%20test%2001.jpg)
links boven staat een plank met spullen.
als ik de steun aan de muur lager zet, zo hoog als de tafel.
kan ik een opstel spoor neer leggen? ;D
(http://www.xs4all.nl/~vissere/plaat/J2100017.JPG)
erwin
-
Dan moet je wel die plank opruimen ;D
-
Dan moet je wel die plank opruimen ;D
En een hoekje er vanaf zagen.................
Rechts op de foto zie ik ook nog mogelijkheden tot groter maken van het sporenplan.
(kooi aan een draadje aan het plafond, rails er onder met een trechter en dan openbakwgens vullen om naar de vuilnisbak te rijden! nou als dat geen goed idee is weet ik het ook niet meer).
Kees-Jan
-
Ene spoor laten dalen en de andere laten stijgen is waarschijnlijk geen optie?