BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Herberich op 10 July 2008, 22:36:28
-
In onderstaand draadje wees iemand me erop dat hij het niet zo had op Engelse wissels, i.v.m. ontsporingen. Deelt iemand die mening??
Groetjes Gerd
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=12041.0
-
Hallo Gerd,
Ik gebruik Piko A rails en deel deze mening niet.
Groet,
Rob
-
Ik deel de ontspoor ervaring op engelse wissels ook niet.
Het is natuurlijk altijd wel zo dat de tongen in de wissel goed aan moeten sluiten op de spoorstaven, met andere woorden dus goed vuil/stof-vrij houden, dit geldt natuurlijk ook voor alle andere soorten wissels.
Voorts kan een te krappe afstelling van wielen op de assen ook voor ontsporingen zorgen, alsmede te hoge wielflenzen waardoor de trein als het ware over de wissel ' stuitert' bij hogere snelheden.
Ik zou zeggen, kijk op een proefstuk met een paar verschillende soorten wissels erin hoe de trein zich gedraagt als je op verschillende snelheden over de wissels rijdt.
Indien je meerdere merken modeltreinen hebt, kun je deze in 1 trein combineren om van elk merk de rij eigenschappen te bekijken.
Overigens gebruik ik Peco code 55 rails.
Met vriendelijke groet,
Peter.
-
De enige ellende met Roco is dat ze niet leverbaar zijn. >:(
-
Heb ik iets gemist?
Wie heeft het nu over Roco gehad.
Groet,
Rob
-
Arnold zegt volgens mij:
De engelse wissel van Roco werkt prima alleen het enige nadeel van Roco is dat ze niet leverbaar zijn. ;)
-
Daar schiet je dan ook niet veel mee op. ;D
Groet,
Rob
-
Ik deel de ervaring ook niet
Heb er 4 in mijn baanplan en geen problemen maar zoals mij al zegt schoonhouden
Erik.
-
Wij rijden met Fleischmann Profi en hebben in totaal vier engelse wissels. Geen problemen, zolang de tongen maar goed aansluiten.
-
En dat laatste gebeurt nogal eens bij profirails engelsmannen,
vandaar dat ik ze destijds van de hand gedaan heb.
De treinen hobbelden er ook zo raar overheen.....brrrr :-|
-
Ik durf niet goed zeggen hoeveel "engelsmannen" ik heb, het moeten er zo'n 30 zijn, natuurlijk liggen die verspreid over mijn gehele baan, maar zowel in mijn wisselstraat richting kopstation als in de wisselstraten richting rangeergebied ondervindt ik geen problemen, en ze zijn allemaal van Fleischmann Profi.
Voila,
(http://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/treinen1199.jpg)
(http://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/treinen1304.jpg)
-
:o :o ;D wat een wisselstraat!!
Mijn ervaring (ik was de boosdoener ::) ) is dat je die dingen niet ergens in een schaduwstation of buiten handbereik moet leggen. De oudere fleischmann modelrail kruisingen en de nieuwere profirail sloten soms niet helemaal aan en door de korte tongen lopen wielen er dan meteen naast.
Aangezien dit voornamelijk geldt voor een engelsman op een cruciale plaats van een schaduwstation (al het ingaande en uitgaande verkeer passeert deze) leek het mij persoonlijk verstandiger om er 2 normale wissels te leggen. (dit even ter verduidelijking, want in een normaal bereikbare en bereden wisselstraat kun je best een engels wissel leggen)
-
De oudere fleischmann modelrail kruisingen
Nou, ik heb ruim 6 jaar een oude messing engels wissel van Fleischmann in m'n showbaan gehad, en zelfs met RP25 ging dat nog redelijk. Dus zo slecht zijn/waren die dingen niet. De enigste keren dat ik er niet probleemloos doorkwam was met duwende wagons met RP25 wielen.
Dus engelse wissels zijn m.i. best te gebruiken.
Grtz, 8) Ronald 8)
-
(http://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/treinen1304.jpg)
Over "meerdere wegen leiden naar Rome" gesproken... ;D
-
Dan nog maar even een kiekje van mijn modelspoorbaan die overigens op basis van modules gebouwd wordt.
Alles is Peco code 55, N schaal dus.
Dit stuk baan heeft een lengte van plusminus 6,10 meter en is deel 1 van het geheel, er moeten zo nog 3 delen van 6,10 meter gebouwd worden.
Dit stuk van de baan is op dit moment al een heel eind verder dan dit, ik zal bij gelegenheid wel wat meer foto's posten in de betreffende meer passende rubrieken.
Ik heb in de wisselstraat halve en hele engelse wissels gebruikt die in een bepaalde volgorde liggen.
Middels deze gekozen combinatie ben ik in staat om ook 'verkeerd' spoor te rijden waar nodig mocht zijn.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/MRP_track29.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/MRP_track29.jpg)
Met vriendelijke groet,
Peter.
-
Oké,
@Daan, ik begrijp nu je punt. Ik neem het zeker in overweging.
Aan allen dank voor de reacties,
Groeten,
Gerd
-
Wilde geen nieuw toppic openen omdat mijn vraag wel een beetje aansluit. Ik ben op zoek naar een normaal Engels wissel van Roco-Line, dus niet het dubelkruiswissel (zoals Roco 'm noemt) 42451, maar een Engels wissel dat ook in Nederland gebruikt wordt. Zeg maar een variant van de 42448 die enkelvoudig is.
In de catalogus kan ik 'm niet vinden, is ie dus niet meer leverbaar?
Gerard.
-
Is dat een 10 of een 15 graden wissel Gerard?
Een 15 graden Roco zonder bedding heb ik hier ter overname liggen (is nieuw).
Kees-jan
-
Sorry, ik bedoel het 15 graden wissel.
Gerard.
-
Als je hem wilt overnemen dan stuur je maar een PM
Kees-jan
-
Hallo Esperopt
Zeg maar een variant van de 42448 die enkelvoudig is
De 42448 is enkelvoudig, 15graden, de 42451 is dubblel.
Kijk een op de site van Roco bij Roco line 2,1 mm.
10 graden uitvoering staan er ook bij.
Gr Piet
-
De Roco catalogus is niet compleet m.b.t. de wissels. Ook weer lekker.
-
Hallo Arnold
Klopt ik mis er een in de catalogus enwel de 10496 dubbelle kruiswissel van 10 graden de andere staan er allemaal in, behalve natuurlijk de laatste van de geoline die uitgekomen zijn na het verschijnen van de catalogus. En ook de roco met bedding niet meer omdat deze niet meer gemaakt worden.
Dus op de site van roco staan ze en in de catalogus mis je er een.
Gr Piet
-
Hoi
Ik heb zelf Fleischmann profi rails op mijn baan liggen en rijdt met overwegend stoomlocs.
Op die engelse wissels gaat het wel eens fout, vooral met de grotere locomotieven.
Soms loopt dan het voorloopwiel eruit, waarna de rest van de loc ook ontspoort.
Het gebeurd bijna niet met de loc's van Fleischmann en Trix, die gaan er redelijk soepel overheen, maar wel met loc's van Brawa en Roco.
Soms verzwaar ik het voorloopwiel met een stukje lood en meestal is het probleem dan voorbij.
En sommige modellen kunnen de radius van de wissel niet aan, dan houdt het gewoon op.
Dan maar rechtdoor ;D
Groeten richard
-
Voor de duidelijkheid, ik bedoel een wissel als in onderstaande afbeelding maar dan 15 graden (plaatje is van de roco site):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/42496.jpg)
Is deze nog ergens te krijgen?
Gerard.
-
Ja die heb ik liggen maar dat had ik dus al eerder geschreven.
Kees-jan
-
Als je een Engelse wissel zoekt met bedding van Roco, nou, die zijn niet meer te krijgen. Moet je werken met dat oerlelijke Geo-Line >:(. Zonder bedding is prima te krijgen.
Verder heb ik ook een Engelse-wissel. Verder daar geen problemen mee ;)
-
Verder heb ik ook een Engelse-kruiswissel. Verder daar geen problemen mee ;)
Oh, hoe ziet dat er uit dan? ???
Koos Jabaaij.
-
Anne,
Dit is een engels wissel (http://nl.wikipedia.org/wiki/Engels_wissel) en dit een kruiswissel (http://nl.wikipedia.org/wiki/Kruiswissel). Twee geheel verschillende begrippen.
Een engels kruiswissel is een compleet onbekend begrip. Wel kan er in een kruiswissel een van de normale wissels vervangen zijn door een engels wissel.
Kijk maar eens bij sporenplan.nl (http://www.sporenplan.nl/) bij station Den Bosch. Daar liggen er diverse.
Gr.
Eric
-
Eric: Sorry ;D, ik heb het direct veranderd. ;D Kon ik natuurlijk weten.
Koos: hetzelfde
Groet,
Anne