BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: rail4marcel op 10 July 2008, 16:49:03
-
Hallo,
Een tijdje geleden ben ik begonnen met digitaal. Om meteen 10 loc's digitaal te kunnen maken heb ik 10 esu locpilot basic decoders gekocht. Ben er erg tevreden over alleen programeren sommige decoders zichzelf terug naar adres 3. Dan zit ik er mee te rijden en dan opeens doet de loc niks meer en heeft hij adres 3. Dus ik dacht vandaag ik programeer ze allemaal terug naar hun oude adres. Maar nu komt de vraag korte nummers onder de 99 kun je doen door CV1 te veranderen en dat is me ook gelukt. Alleen hoe progameer ik een lang nummer met de multimaus. WAnt in de beschrijving staat cv29 veranderen. Maar dat is bij de esu locpilot basic bedoelt voor iets anders dan lange nummers en ik kan geen cv waarde vinden die ik kan veranderen om een lang nummer in te voeren.
Wie kan mij helpen.
Marcel
-
CV 29 is een variable waarin je diverse opties in kan stellen. ook lane/korte adressen. Is 1 van de bitjes. kijk even in de gebruiksaanwijzing welke precies.
Dit is een verplicht CV dus elke DCC decoder heeft deze.
In CV 17 en 18 programmeer je het lange adres. Wel even de goede waardes berekenen. Op het net zwerven verschillende programmatjes om dat uit te rekenen.
Gr.
Eric
-
Marcel,
Zoals zo vaak al aan de orde is geweest met dit soort zaken is dat het verstandig is om even een handleiding te lezen. Je zult dan overduidelijk kunnen zien dat er slechts korte adressen kunnen worden geprogrammeerd.
Dus een adres met 2 cijfers.
Wiebe
-
Korte adressen lopen van 1..127.
128..9999 zijn de lange adressen
Die programmeer je via CV17 en CV18, en bij CV29 geef je aan dat de decoder naar zijn lange adres moet luisteren. Staat allemaal in de handleiding van de decoder.
En of de decoder dat ondersteund staat er ook in.
Mvg
Wim.
-
Hoe bedoel je Wiebe kunnen er alleen korte adressen worden geprogrameerd met een multimaus, of alleen korte adressen op een eus locpilot decoder. DAt laatste is zeker niet het geval want ik het locotieven rondrijden met het nummer 7771, 1216 en 6604. En er reden de 2225, 6703 en 2001.
-
@Wim en Remunj. Ik zal even typen wat er bij mij staat.
CV29. Konfigurationsregister. Addieren Sie die gewunschten Werte, um den Inhalt der CV29 zu bestimen. BSP 28FS + Analogbetrieb erlauben = 2+4=6
Funktion
Reverse: Vorwarts und Ruckwartsfahrt tuaschen 1
29 bzw 128 fahrstufen 2
Analog betrieb erlauben 4
Dit lijkt mij niet iets om adressen langer te krijgen. Ook staat er nisk over cv 17/18 in de handleiding van de decoder.
-
Het is ook niet voor niets een BASIC decoder.
Mvg
Wim.
-
Ja maar dan nog het moet kunnen. want manuel heeft eerst alles voor mij ingesteld en daar zaten ook vier cijferige nummers bij oa 7771, 1216 en 6604.
-
Van het spontaan resetten van de basic decoders ben je nog niet vanaf.
Heb je al gemerkt wanneer het gebeurt?
Als je bv. nog een analoog bloksysteem hebt waardoor ze zonder spanning vallen heb je na ± 5 à 10 keer in een stroomloos stuk te komen weer prijs en kan je alles weer opnieuw gaan instellen.
Dat is mijn ondervinding.
-
Nou ik heb gelukkig/helaas nog gewoon een simpel baantje. Het valt me wel op dat het een opaar keer gebeurde als de loc op een stukje opeens geen stroom kreeg. Maar kan het er misschien aan liggen dat de lange nummers met een intellibox zijn ingesteld?
Marcel
-
Ja maar dan nog het moet kunnen. want manuel heeft eerst alles voor mij ingesteld en daar zaten ook vier cijferige nummers bij oa 7771, 1216 en 6604.
Dan moet je de juiste handleiding lezen, dan zie je dat het gewoon standaard is zoals bij elke andere DCC decoder.
CV17 en CV18 voor het lange adres en CV29 bit 1 voor het activeren ervan
Hier heb je een rekenhulp http://people.zeelandnet.nl/rosoft/CV-Calc.html
Mvg
Wim.
-
Dus dan moet ik bit 1,2,4,5 op 1 zetten en dus CV 29 waarde 54 geven. En dan kan ik een lang adres programeren?
-
Nee, je moet bit 5 zetten, dat is decimaal 32. Die tel je op bij het het kiezen voor 28 stappen is bit 1 gezet is decimaal waarde 2 is te samen 34.
Mvg
Wim.
-
Alleen ik wil toch ook zelf bepalen hoe lang een trein er over doet om de topsnelheid te bereiken en ook wil ik er evt analoog mee kunnen blijven rijden dus moet ik toch 2 en 4 ook instellen?
-
Bit 2 en 4 hebben daar niks mee te maken. Die zij resp voor het instellen of je er ook analoog mee kan rijden en het instellen van een snelheidstabel.
Hoe snel een trein de topsnelheid bereikt ligt aan jezelf. Draai je de rijregelaar in een keer vol open dan gaat je trein er als een speer vandaar. draai je langzaam dan trek je rustig op.
Door ook nog met de optrekvertraging (CV3) te spen kan je alles mooi regelen.
Gr.
Eric
-
Ok maar als ik dus CV29 op 34 zet dan kan ik een lang adres invoeren, en de loc ook nog analoog laten rijden?
-
Nee. Dan staat ie op lang adres en alleen digitaal rijden met 14 of 27 snelheidsstappen.
Wil je oo analoog rijden dan moet bit gezet worden.
De waarde wordt dus 36. Wil je met 28 of meer snelheidsstappen rijden dan moet je er nog 2 bij optellen.
Kijk hier (http://www.nmra.org/standards/DCC/standards_rps/rp922.html) eens voor een uitleg over de CV's.
Gr.
Eric
-
Als ik bij het programmatje van Wim kijk. En ik vul daarin dat ik bit 1,2,4,5 aan wil hebben dan staat er dat ik 54 moet invoeren bij cv29. En als ik dat doe dan werkt het ook en kan ik lange adressen invoeren.
-
Waarom zou je bit 4 aan willen zetten. Daarmee kan je kiezen voor een zelf ingesteld snelheidstabel in de CV67 tot 94.
Volgens mij heeft die Locpilot die helemaal niet en heeft het ook geen zin om bit 4 aan te zetten. Sterker nog je zal een onvoorspelbaar gedrag krijgen.
Gr.
Eric
-
Ok ik dacht dat je daarmee kon aangeven dat de loc na zoveel seconde op de topsnelheid zit . Dus dat je dat alleen kunt instellen als die aanstaat. Maar dan zet ik die weer uit.
-
Er bestaat geen instelling om aan te geven na hoeveel seconden de loc op topsnelheid zit. Wel kan je met een aantal CV het gedrag instellen.
Dat zijn volgens de DCC norm CV 3 t/m 6. Bij de Locpilot zijn alleen CV2 t/m CV5 aanwezig.
Zie de RP 9.2.2. voor meer uitleg over de CV's.
Gr.
Eric
-
hier staat toch echt CV 3 Dieser WErt multipliziert mit 0.5 ergibt die Zeit in Sekunden vom Stillstand bis zur Maximalgeschwidigkeit.
-
Blijkbaar een wat vrije interpretatie van de norm.
De aanbeveling van NMRA is:
Configuration Variable 3 Acceleration Rate
Determines the decoder's acceleration rate. The formula for the acceleration rate shall be equal to (the contents of CV#3*.896)/(number of speed steps in use). For example, if the contents of CV#3 =2, then the acceleration is 0.064 sec/step for a decoder currently using 28 speed steps. If the contents of this parameter equals "0" then there is no programmed momentum during acceleration.
Wordt door de fabrikanten blijkbaar vrij ruim gebruikt.
Anyhow de functie van CV3 en CV4 is om een massa traagheid in te bouwen waardoor een zware goederentrein rustiger optrekt / remt dan een sprinter. Hoe hoger de waarde hoe trager het optrekken / remmen gaat.
Als je de regelaar dus vol open gooit duurt het langer of korter voor de trein op maximale snelheid zit.
Je kan hiermee experimenteren.
Succes verder.
Gr.
Eric
-
Dat ben ik ook aan het doen :P Een paar loc's extra traag gemaakt. En ik heb bij veel loc's de lamper feller gemaakt. Alleen jammer dat bij een 600 kandt. Die ik 2de hands heb gekocht niet weet welke decoder er inzit. Ik krijg wel een lang adres ingevoerd maar dan werkt de verlichting niet.