BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: sn00zerman op 10 July 2008, 15:10:54
-
Hoi allemaal,
Ik volg hier al een tijdje dit forum, en heb me ook recentelijk ingeschreven, en hierbij meteen mijn eerste posting ;-)
Ik had vroeger al een modelbaan in opbouw, maar door omstandigheden ben ik gescheiden en "opnieuw begonnen" met een relatie.
De tijd is dan ook stilaan gekomen om de modelbaan hobby terug op te pakken na enige jaartjes.
Onze buurman gaat z'n garage aan ons verkopen (grenst aan onze garage), en de binnenmaten zijn 4m70 x 3m30.
Er is nog geen deurgat geklopt tussen beide garages, dus hiermee kan ik nog alle kanten op. De garagepoort zelf zou ik willen vervangen door een schuifraam met melkglas.
Ik ben al in het bezit van diverse marklin C-rails H0, alsook m'n tijdperk (III) en streek (vooral Duits, maar dan meer bergstreken) ligt vast.
M'n langste treinstellen meten allemaal om en bij de 1m70.
Tevens ben ik ook al in het bezit van het station "baden baden", enkele gebouwen, en het damtor station.
(Vroeger had ik 2 kamers waar ik alles kon over verdelen, nu is het allemaal iets krapper)
Ik zou toch op z'n minst m'n damtor station willen gebruiken, alsook
een stoomdepot. Verder wil ik uiteraard ook een stuk parade-baan ...
(ik weet het, de ambities zijn groot voor zo'n kleine ruimte)
Ik had al een baanplannetje uitgetekend, rondom zou ik tafels voorzien van 1m15 breed. er zou exact één opening tussen zijn, 1m breed, zodat er een deur in kan.
Echter, ik wil een beetje afwijken van de "standaard" methode.
Er moeten immers nog een PC, een CNC-machientje, en een werkbank voor electronica projecten voorzien worden. Ik zou daarom opteren om op 75 cm hoogte, een werkblad te voorzien rondom (1m15 diep), en vanaf 1m40 hoogte, (is ruim voldoende als werkruimte eronder om zittend te solderen enzo) m'n baan te beginnen.
Ik hou dan in't midden een stuk open van 1m x 2m40.
Echter schoot me vannacht een idee te binnen, om "binnenin" die ruimte, tafels op te stellen, en die aan één kant tegen de muur laten grenzen.
Als ik dan 60 cm voorzie, dan krijg ik een tafel van 4m10 x 2m10.
(zodoende bouw ik niet voor m'n toekomstig schuifraam, en kan ik
overal rondom aan.
Mijn vragen zijn dus:
- is 60 cm genoeg ruimte tussen muur & werkblad, om nog een bureaustoel te gebruiken ? (ik ben de enige die die ruimte zal gebruiken, er moet mij dus niemand kunnen passeren)
- 4m10 x 2m10 is kleiner qua oppervlakte, maar is wel beter bereikbaar
rondom. Wat weegt volgens jullie door ? de bereikbaarheid of de oppervlakte ?
- zouden jullie vierkanten tafels gebruiken, of het "werkblad" laten "meevloeien" met de spoorbaan ? (afgeronde hoeken enzo aan railspiraal)
- Iemand nog enige suggesties of tips ?
alvast bedankt,
Kris
-
Als ik het goed begrijp wilde je in eerste instantie rondom een tafel maken van 1.15 mtr diep. Dat lijkt mij een beetje te diep, veelal wordt gerekend met een maat van 70-80 cm - verder kun je niet reiken als er iets misgaat op de baan.
In je tweede plan denk je aan 2,10 mtr, waar je rondom kunt lopen. Ook hier denk ik dat je moeite zult hebben om het middendeel van de tafel te bereiken.
Sander
-
Tafels langs een wand kun je het beste zo breed maken als je nog aan armlengte kunt bereiken zonder al te ver voorover te buigen.
De randen mee laten lopen met het sporenplan is fraaier dan rechte stukken.
Overigens, Station Dammtor is in het echt niet meer dan een spoorweghalte met een 4 tal rechten sporen. Chk maar op google en oude foto's Wel een indrukwekkend gebouw maar geen rangeersporen of andere leuke dingen.
-
;-)
Ik heb Damtor vorig jaar gaan bezoeken, toen ik naar MiniaturWonderland geweest ben ;-) Heb er véél foto's en filmmateriaal van ...
Rangeerspoor enzo wil ik er niet bij, maar ik wil "ergens" op m'n baan wel een compleet locdepot.
Ik ben nogal groot (1m87), en 1m diepte moet wel te doen zijn. (1m15 is inderdaad wat veel)
Als ik rondom ga, moet ik wel het deurgat vrijlaten, en aan beide kanten van dit deurgat een railspiraal voorzien, dat neemt uiteraard wel een pak plaats in hé ...
groeten,
Kris
-
Als ik rondom ga, moet ik wel het deurgat vrijlaten, en aan beide kanten van dit deurgat een railspiraal voorzien, dat neemt uiteraard wel een pak plaats in hé ...
Hoi Kris,
Waarom die 2x railspiraal "verplicht"? Je kunt toch ook met een brug werken?
Zie ook hier (http://modeltreinbaan.nl/?p=1035), hier (http://modeltreinbaan.nl/?p=1042) en hier (http://modeltreinbaan.nl/?p=1048). Bron: Jajo's site. Op deze wijze heb je een echte rondgaande baan, zonder de noodzaak van één of meerdere spiralen. Baan niet in gebruik = brug open = vrije doorgang door je deur. Baan wel in gebruik = brug gesloten = rust om met de treinen te rijden want de doorgang is toch geblokkeerd ;D. Op deze wijze kun je dus wel je oorspronkelijke idee aanhouden om een baan langs alle zijden aan te brengen.
Mvg Tinussie.
-
Je oorspronkelijke idee lijkt me wel zo handig. In ieder geval het idee om de spoorbaan hoog te leggen. De onderkant op 1,40 of 1,50 m is een hoogte waar je met weinig bukken onderdoor loopt, en dan kun je gewoon voor het deurgat langs bouwen. Dus geen spiralen nodig.
Maar ik zou geen vaste werkbladen monteren. Losse werkbanken, tafels en kasten (ook belangrijk) is veel handiger. Die kun je dan makkelijk opzij schuiven als je onder de baan ergens bij moet.
-
Heren,
Bedankt voor de reacties.
Zo'n "ophaalbrug" voor de deur moet wel te doen zijn,
ik heb hier een CnC machientje, dus moet wel iets "degelijks" en
nauwkeurig kunnen bouwen.
Het idee van verplaatsbare kasten & tafels onder de baan, daar
kan ik me wel in vinden ;-)
"Geen railspiraal", dat vind ik maar "raar" ...
Ik zou er immers graag een schaduwstation bijhebben (10 opstelsporen ofzo ?), en ook op 3 verschillende hoogtes rijden. (alles bereidbaar/bereikbaar van in het schaduwstation)
thanks,
Kris
-
"Geen railspiraal", dat vind ik maar "raar" ...
Waarom zou je perse een railspiraal willen? Als je helemaal rond de kamer gaat heb je een rijlengte van een goede 14 meter. Dat is voldoende om 28 cm te zakken (of te stijgen). Dan heb je toch geen spiraal nodig?
Ook een ophaalbrug voor de deur, waar is dat goed voor? Als je de baan voldoende hoog legt kun je er makkelijk onderdoor. Zo'n brug levert alleen maar technische problemen op, zeker als je op meerdere niveaus werkt.
Maar goed, het wordt jouw feestje, dus je moet het zelf weten, maar ik zou dat niet doen.
-
Dat ligt natuurlijk aan de draairichting van de deur.
Draait de deur de kamer in dan heb je het probleem, dat er een stuk weggehaald moet worden lijkt mij.
Erich
-
Of je draait de draairichting van de deur om. Ben je ook van dat probleem af.
-
De draairichting ligt nog niet vast. Kijk maar in het startbericht: het deurgat moet nog gemaakt worden.
-
Dan zou ik er zo'n schuifdeur van maken. Een spiraal is wel leuk, maar als je zo'n lengte hebt, is dat inderdaad niet nodig. Je kan dan gewoon enkele sporen rustig laten dalen via een tunnel à la de HSL en de andere sporen zo hoog houden. Een spiraal neemt wel weer veel ruimte in naar het midden van je ruimte. Maar het is jouw baan en jij moet er plezier mee beleven. Ik heb zelf ook een railspiraal, maar dat heeft meer met ruimtegebrek te maken. Succes en ik ga straks je bouwdraadje zeker volgen.
-
Kris,
al ben je 187: trek daar eens 25cm van je hoofd, 5 van je nek en 15 van je armen vanaf, dan zitten je oksels op 140.. Je kunt dan niet meer vooroverbuigen, moet nog over je scenerie heen kunnen etc.. Je armen zullen de 95cm niet overstijgen. Langs de wand is leuk tot 60cm?
Groet, Sicco Jan
-
;-)
Dat van rondom stijgen/dalen, dat moet ik inderdaad eens bekijken, zo had ik het nog niet bezien.
60 cm diepte lijkt me een beetje weinig, vooral omdat ik damtor niet "recht" t.o.v. de muur wil leggen, en op een ander stuk nog een locdepot met draaischijf & 6 lokloodsen wil bouwen (er lopen ook nog sporen naast die lokloodsen naast, dus dan kom ik zelfs met 90 niet toe denk ik ;-)
Ik ben ook niet helemaal duidelijk geweest in m'n eerste posting omtrend de deur:
- Schuifdeur is geen optie, of het zou moeten zijn dat ik ze "in" m'n treinkamer hang en niet in de garage ernaast, dan verlies ik toch een heel stuk waar ik niet tot tegen de muur kan bouwen hé. (aan de andere kant van de muur staan rekken, die tegen de muur moeten staan, als ik ze een stuk zou naar voren trekken, raakt mijn auto niet meer binnen in die garage.
De deur moet ook richting treinkamer open gaan, anders krijg ik ze niet open als mijn auto binnen staat ;-)
We zullen van't weekend eens wat gaan "wintracken" se ;-)
thanks,
Kris
-
Kris,
Een schuifdeur 'kost' niet al te veel ruimte. In de treingarage neemt zo'n deur 10 cm van je baan, echt niet meer. Verder hoeft de deur met rand niet uit uit de muur te steken.
Je manier van denken over de breedte van de tafel kan ik wel volgen, maar ben het er niet mee eens. De maat 60 cm is gebaseerd op armlengte en het feit dat je op die afstand nog een trein op de rails moet kunnen zetten of ander soort werk doen.
Nu kun je wel denken "(...) omdat ik Damtor niet recht wil leggen (...) of "(...) omdat ik een draaischijf met lokloodsen wil (...)", maar dat is in feite niet belangrijk. Het zijn allemaal vormen van 'excuus' om van die 60 cm af te wijken en voor jezelf te verdedigen dat je het anders gaat doen. Maar je armen worden er echt niet langer door. Door Damtor dwars te zetten verlengen je armen echt niet.
Ga als test maar eens naast een hoge tafel staan, leg een stuke rails op afstand en doe wat proefjes met een lokje. Of probeer een schroefje vast te draaien op die afstand. Je zult snel merken dat het best tegenvalt hoe ver je in feite kunt komen.
Sander
-
Voor de deur zijn verschillende oplossingen. De simpelste is een opening in de muur waar je deur kan, dus zonder deur erin.
De tweede mogelijkheid is een gordijn in de opening als je toch enige afscheiding wilt.
Iets luxer is een vouwdeur, neemt weinig ruimte in, want blijft in de deuropening hangen.
En tenslotte kun je er een rolluik in zetten.
-
Het is er inderdaad aan te zien dat jullie "serieus veel" ervaring hebben in deze hobby, de oplossingen zijn allemaal héél creatief, dingen waar ikzelf niet aan gedacht zou hebben ;-)
Ben ondertussen aan een baanplan begonnen, toch met een railspiraal (die "half" door de muur steekt, heb aan de andere kant nog een halve meter die ik kan gebruiken)
Ik wil namelijk een baan met 4 verschillende niveau's, en als ik een baan "rondom" maak zonder spiraal, kan ik bevoorbeeld niet naar niveau 3, zonder de trein zichtbaar door niveau 1 & 2 te laten rijden. Ook moet ik van niveau 3 terug kunnen (keerlus), dus is een spiraal nog niet zo'n slecht idee denk ik ...
Ik kan op 1m40 hoogte nog makelijk een lok op een spoor zetten als m'n tafel 80 diep is, dus dieper dan 80 zal ik niet gaan ;-)
Voor m'n lokloods heb ik ondertussen ook een oplossing, die komt aan een "vierkante plaat" van 1m20 x 1m20, maar ik kan wel van 3 kanten aan die plaat, dus dat moet lukken hé ;-)
groeten,
Kris
-
Kris, even een paar rekensommetjes.
In garage nr.1 kun je 50 cm 'pakken'. Wil je dat de machinist met z'n trein op de millimeter langs de gapende afgrond gaat rijden ? Pak maar 10 cm voor een ruime opstaande rand en een beetje reserve. Dus effectief 40 cm.
De muur is 10 cm dik, dus heb je nu 50 cm te pakken als je garage nr.2 binnen bent gekomen.
Een beetje fatsoenlijke boog neemt 125 cm (op de buitendiameter). Boogstralen worden opgegeven op de hartlijn van de rails, maar om te weten welke ruimte je nodig hebt, moet je met de buitendiameter rekenen.
Gevolg is dat de boog uit de muur dus 75 cm garage nr.2 binnensteekt. Dat is dus al heel dicht bij de breedte van je tafel.
Een spiraal van 1m20 bij 1m20 kan nog net - is krap. Maar bedenk wel dat je dan spreekt over de buitenbaan. Wil je een dubbelspoor spiraal dan zou het wel een heel krap worden. Klimmen op het binnenspoor zou wel eens fout kunnen gaan.
Tip : Maak van de spiraal een ovaal. Dan heb je rechte stukken, die je helpen te klimmen/dalen. Dit geeft relatief veel ruimtewinst.
Sander
-
Hoi Sander,
die railspiraal zal inderdaad meer dan 120 x 120 cm zijn ;-)
(die 120x120 voor de lokloos, daar zit een keerlus onder, zonder hoogte verschillen, (enkelspoor), buiten de keerlus is het dubbelspoor ;-)
Ik ben van plan waar de railspiraal komt te staan, om daar de muur tussen beide garages weg te slaan. Zo kan m'n railspiraal een halve meter opgeschoven worden naar die andere garage, waardoor ik toch al gauw een halve meter win in garage nummer 2 ;-)
Ik gebruik marklin C-rail, R2 voor de binnenboog en R3 voor de buitenboog.
(binnenboog = dalen, buitenboog = klimmen)
Verder maak ik er inderdaad een ovaal van, met rechte stukken van 18.83 cm (da's toch bijna 50 cm recht spoor per omwenteling dan hé)
groeten,
Kris
-
Prima Kris, maar denk nog even na of je R2 en R3 wilt gaan rijden. R3 zal menigeen op dit forum als ondergrens zien en R2 beslist ontraden.
En dan nog dit : Je hebt twee garage's van 4m70 x 3m30 en nu maak je van de spiraal een ovaal met een railsje van 0m1883 ! "da's toch bijna 50 cm recht spoor per omwenteling dan hé".
Jij hebt echt gevoel voor humor - Je maakt mijn hele middag goed, m'n dag kan niet meer stuk.
Sander
-
Ik heb het wel meer dat Nederlanders met mij lachen 8)
(Zit op't werk ook met Nederlandse collega's, en zit regelmatig in Spijkenisse voor m'n werk)
Probleem is dat in die 1ste garage nog een auto in moet, en en rekken staan met van die plastic "uniboxen" vol gereedschap. (een 40-tal van die bakken !)
groeten,
Kris
-
Kris, Een auto in de 1ste garagebox is storend, rekken met "uniboxen" zijn ook heel lastig. Maar waarom zouden een 40-tal van die bakken de trein ineens wel door een R2-spiraal kunnen sturen ? Regelmatig zitten in Spijkenisse is leuk, maar dat maakt echt geen verschil.
(De broer van de buurman van de neef van de zuster van de coillega van mijn baas z'n zus heeft een nicht, die tegenover een vrouw woont, die naast het huis van de buurman ook een garage heeft.)
Wat zoek je ? Een antwoord op een vraag -of- een bevestiging van wat je eigenlijk al vooraf besloten had te willen horen ?
Sander
-
Misschien moet ik eerst maar eens een "grondplan" maken van de beschikbare oppervlakte, en dan terugkomen met m'n vragen.
Ik mag met die 2 garages doen wat ik wil van m'n vrouw, maar de auto moet zowieso binnen kunnen, dat gereedschap moet er allemaal in kunnen blijven, en persoonlijk denk ik dat ik me dus best tot één garage beperk, maar toch, waar mogelijk, een halve meter kan inpikken van die eerste garage, over een lengte van 3m20. (rest van die muur kan niet weg, daar hangt de CV-ketel en alle sanitaire verdelers enzo aan ...)
Ik ben jullie alvast dankbaar voor alle geleverde commentaar, er zitten echt wel enkele bruikbare zaken tussen waar ik rekening mee ga houden, maar uiteindelijk zal ik inderdaad zelf nogsteeds de eindbeslissing moeten nemen.
'k zal binnen een paar dagen eens m'n eerste baanplan plaatsen ;-)
groeten,
Kris
-
Sn00zerman, een volledig "grondplan" is niet echt nodig. Als je een paar foto's plaatst hoe je je vrouw en de auto buiten zet, het sanitair sloopt en de CV-ketel weg doet, kunnen wij ons redelijk goed voorstellen waar je in twee garage's een spiraal kunt plaatsen. Vaak zeggen een paar foto's veel meer dan alleen maar een simpele tekening :)
Sander