BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: knar46 op 10 July 2008, 10:09:43
-
De Lenz LH90 biedt de mogelijkheid naast digitaal met één loc analoog (adres 0) te rijden. Een Hamo (gelijkstroom) MP geeft direct "OFF" en direct stroom op de wielen geeft kortsluiting. Op een andere analoge baan functioneert de loc wel normaal. Bij een andere MP branden front- en sluitlichten allebei constant. Bij direct stroom op de wielen functioneert de loc normaal.
Een Fleischmann sprinter (analoog) leidt ook tot "OFF".
Vraag: ondersteunt de LH90 niet probleemloos alle analoge locs?
-
Normaal gesproken wel.... Ik heb de LH90 gehad voor de LH100, en die nam probleemloos 1 analoge lok aan.
Je moet wel weten dat het eigenlijk afgeraden wordt om een analoge lok in een digitaal systeem te laten rijden. Door de digitale (constante) spanning gaat je analoge motor zoemen/brommen wat tot oververhitting kan leiden. Is hier al vaker besproken, even de zoekfunctie gebruiken.
Wat bij jou tot het probleem leid is me niet helemaal duidelijk....Het lijkt op een snel aanspreken van de kortsluitbeveiliging van de versterker (die overigens hetzelfde is als bij de LH100). Citaat site Lenz over beide sets (set 90 en set 100):
Identische Funktionen, unterschiedliche Handregler: LH100 mit 22 Tasten, LH90 mit großem Drehknopf, Kippschalter für die Fahrtrichtung und 8 Tasten
Die beiden Profi-Sets SET90 und SET100 enthalten die LZV100, eine Kombination aus Verstärker und Zentrale.
Ist es möglich "Analog-Loks" auf einer DIGITAL plus Anlage fahren zu lassen?
Ja. Mit Digital plus kann eine konventionelle (analoge) Lok gesteuert werden. Wenn Sie mehrere analoge Loks auf das Gleis stellen, verhalten sich alle diese Loks gleich.
Achtung:
Nicht alle in Modellokomotiven eingesetzten Motore, insbesondere Glockenankermotoren ("Faulhabermotoren") sind für die Betriebsart geeignet. Fragen Sie im Zweifelsfalle beim Hersteller des Lokmodelles nach.
Hopelijk een bijdrage in het mogelijke antwoord?
Grtz, 8) Ronald 8)
-
Ronald,
bedankt voor je antwoord. Het kan een verklaring zijn voor een loc op de (digitale) baan maar het blijft raadselachtig waarom bij rechtstreeks stroom op de wielen er kortsluiting optreedt terwijl de loc op een analoge baan probleemloos rijdt.
-
Dit komt hoogstwaarschijnlijk daardat de MotorPost eigenlijk geen normale gelijkstroommotor heeft, maar een aangepaste marklin motor met en veldspoel, die door twee diodes voor en achteruit kan rijden. En dit kan weleens de oorzaak van de ellende zijn.
Mvg
Wim.