BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Servé op 09 July 2008, 18:47:53
-
Hallo,
Op mijn diorama is een stroomloos gedeelte waar de lok moet stoppen, maar waar het personenrijtuig overheen moet. Nu ben ik dus op zoek naar een schakelingetje dat het lampje wat erin zit laat branden, ook op het stroomloze stuk. Nu heb ik op site van Jaap (JaJo) (http://modeltreinbaan.nl/?page_id=1236) een schakelingetje gezien, maar daar wordt gebruik gemaakt van LED's, en in mijn wagon heb ik een lampje zitten. Nu is mijn vraag, kan ik het schema van Jaap zo aanpassen dat het ook met lampjes werkt ???. Mijn idee was, om de 78(L)05 weg te laten, en dus tussen de + en de - van de bruggelijkrichter de elco van 1 Fahrad te plaatsen, en daar achter het lampje. (op de + en de - van de elco). Het is de bedoeling dat hij toch wel een seconde of 2, 3 zonder stroom moet branden.
Kan dit ???
Ik heb hier ook een plaatje, dat gemaakt is in Word, omdat op een Apple geen Paint ofzo zit
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding_1_5.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding_1_5.png)
-
Servé,
De 7805 mag je niet weglaten. De condensator is nl. geen elco, maar een goldcap. En die kan niet meer dan 5,5 volt verdragen. Een half voltje meer en hij is naar de eeuwige jachtvelden.
-
ow, oké, hmmmm.......... moeten we iets anders bedenken, ideetje ???
-
Ja, ik heb wel een ideetje:
Plaats stroomgeleidende koppelingen tussen de rijtuigen.
Twee vliegen in één klap: geen knipperende verlichting meer in de rijtuigen + overbruggen van het stroomloze gedeelte.
Eventueel kan je de verbinding tussen de wagens ook maken met miniatuur stekkertjes.
Ik heb daar ooit een leverancier van gevonden, maar daar zou ik weer even naar moeten gaan zoeken. Vraag het even als je die stekkertjes nodig zou hebben.
succes,
Jan Willem
-
De miniatuurstekkertjes worden niets, want de lok is een Köf ;D
Ook de stroomdoorvoerende koppelingen niet, omdat de lok wel stopt in het stroomloze gedeelte, en dan geeft ie ook geen stroom door aan het rijtuig. O, ja, het rijtuig is een Dönnerbuchse, 3 assig. Nog andere ideeën ??? Ik ga even kijken hoeveel licht het geeft bij 5 volt.
[edit] Het lampje gaat heel zacht branden bij 4,5 Volt, dus dat wordt toch iets anders zoeken. Kan ik i.p.v. die Goldcap een gewone elco zetten ??? [/edit]
-
Niemand een idee ???
-
lampje vervangen door een led?
-
Of door een lampje van 6 volt of zoiets.
Goldcap vervangen door een elco kan natuurlijk wel, maar die kunnen bij een bepaalde omvang aanzienlijk minder energie opslaan. Zit al gauw je donderbus vol.
-
een LED had ik al geprobeert, maar dat geeft nauwelijks licht.
Lampje van 6V..... hmmmmm..... Kan ik eens proberen. En ik heb nog wel plaats in de donderbus voor een GROOOTTTEEE elco....
-
Mja, maar onderschat het verschil tussen een goldcap en een elco niet Servé. Bij gelijke omvang is de capaciteit van een goldcap honderden malen hoger.
Je hebt leds in soorten en maten.
-
een LED had ik al geprobeert, maar dat geeft nauwelijks licht.
Hoe heb je die led dan aangesloten? Als het rijtuig nu verlicht wordt door een gloeilampje, dan zitten er ongetwijfeld ook lichtgeleiders in om het licht over het hele rijtuig te verdelen. Vervang je in zo'n situatie de lamp door een led, dan zul je inderdaad een slecht resultaat krijgen.
Volgens mij kun je het beste vanaf nul beginnen en het idee van Jajo nabouwen.
-
Hallo Servé
Mocht je een Goldcap willen hebben om te proberen, ik heb er wel een paar over.
Stuur me dan maat even een PM met je adres
Groetjes
Arthur
-
een LED had ik al geprobeert, maar dat geeft nauwelijks licht.
Ook een high power led ?
-
@ klaas,
De gloeilamp zit in het midden van de donderbus. Aan beide zijde daarvan zitten lichtgeleiders.
Lastig uit te leggen, daarom hier een fotootje. Met gloeilamp:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6001326.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6001326.jpg)
Met LED:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6001328.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6001328.jpg)
De LED schijnt dus recht in de lichtgeleiders.
Arthur, je hebt een PB
-
Ik denk dat ik het weet. De oude verlichting wordt eruit gesloopt. Op een stukje strokenprint ga ik dan een maar LED's solderen. Welke LED's kan ik het beste nemen ??? GEEN SMD-LEDS
-
Dat lijkt mij een wijs besluit.
Kijk bij Conrad eens naar low-current leds. Die gebruiken bij dezelfde lichtopbrengst veel minder stroom dan de klassieke leds, en zullen dus op een condensatorlading langer branden.
-
jammer, ik heb net een hele riedel onderdelen bij conrad besteld. Ik ga maandag eens even naar de lokale elektronicaboer voor die Low-current LED's. Is Low-power hetzelfde ???
-
Het woord low-power in verband met leds heb ik bij Conrad niet gevonden. Maar het kan zijn dat een andere elektronicaboer dat woord wel gebruikt. Je moet in ieder geval vragen naar leds die bij 2 mA al hun volle lichtsterkte bereiken (klassieke leds hebben daar 20 mA voor nodig, dus dat scheelt nogal wat)
-
Dit staat erbij: led 3mm geel low power 2ma. Dit is hem dus.
Hartstikke bedankt, en Arthur, ook bedankt dat je me zo'n Goldcap wilt geven.
-
Nog even 1 vraagje. Alles wordt gevoed met 5V door de 78L05. Mijn donderbus is verdeeld in verschillende stukken, omdat er wanden tussen zitten. Er komen 5 LED's in. Nu neemt iedere LED ongeveer 2.1V af (zie hier (http://funkyrail.nl/fr-tips-leds.htm)). Klopt het dan dat is geen weerstand ervoor hoef te zetten ???
-
Wat bedoel je precies? Wou je die 5 leds in serie zetten? Dan heb je 10 volt nodig. Zet je er maar 5 volt op, dan zullen ze niks doen.
Op 5 volt kun je maximaal 2 leds in serie zetten. Dan heb je 4,2 volt nodig. De overgebleven 0,8 volt komt over een serieweerstand te staan.
Je kunt het ook doen als in het voorbeeld van Jajo. Alle leds parallel, en dan 1 gezamenlijke weerstand er voor.
Per situatie moet je dan uitrekenen wat de weerstandswaarde moet zijn.
-
Goedenavond,
Gaat dat wel goed, 5 Leds parallel?
Kan je niet beter 2 groepen van 2 leds in serie nemen, met een eigen serie weerstand? Idem led nr 5 met een eigen weerstand?
(Het schema van Jajo kan ik niet zichtbaar krijgen)
groeten,Peter
-
Strikt genomen kun je leds niet parallel zetten. Je bent dan niet zeker van de stroomverdeling over de leds. Maar bij frontseinen in analoge locs heb ik meermalen 3 leds parallel gezet. De reden daarvoor was om al bij een lage rijspanning licht te krijgen. Ik heb nooit verschil in lichtsterkte gezien.
-
Idd, ik moet ze parallel zetten. Dan krijg ik dus: (5V - 2,1V) / 0,002 = 1,450
Is dus ongeveer 1,5K (als ik het goed heb).
-
Je rekensom klopt. Tenminste, als je uitgaat van een weerstand per led. Als je een gemeenschappelijke weerstand gebruikt voor 5 leds, dan kom je op ongeveer 300 ohm uit.
-
Ahaa, dat wist ik nog niet. Weer iets nieuws geleerd. Bedankt.
-
Leds kan je best parallel zetten hoor. heb een licht systeem in mn kamer gemaakt waarbij er 8 groepen met 14 leds parallel geschakeld. Wel met ieder een eigenweerstand.
-
Wel met ieder een eigenweerstand.
Iedere led zijn eigen weerstand? Dat is dus niet wat we hier bedoelen met de leds direct parallel.
-
Hallo,
En ik begrijp ,dat je 8 groepen met elk z'n eigen weerstand hebt geschakeld.Dus totaal 8 weerstanden in gebruik hier. ;)
Groeten,Peter
-
Nou, vandaag de Goldcaps binnengekregen. Eerst eens geprobeert of ie er wel n paste, nee dus :'( :'(. Dan maar eens geprobeert zonder goldcap. Past er wel is, maar er komt maar erg weinig verlichting vanaf. Misschien toch maar eens anders proberen. Ik ga vanavond ook vragen bij de modelspoorvereniging, want daar hebben we ook een paar elektro-freaks rondlopen.
-
Servé,
lijkt me een strak plan om het op de club te bespreken. Samen aan tafel werkt dat veel soepeler dan op een forum. Je zit ongetwijfeld iets niet goed te doen, maar dat kunnen wij op afstand niet zien.
-
Hallo,
En ik begrijp ,dat je 8 groepen met elk z'n eigen weerstand hebt geschakeld.Dus totaal 8 weerstanden in gebruik hier. ;)
Groeten,Peter
nee, iedere led heeft zn eigen weerstand. dus 8x 14 weerstanden.
-
Piet,
Dat verstaan we dus niet onder "het parallel zetten van LEDs". Zoals jij het doet staan een aantal (LED+serieweerstand) parallel, en zo hoort het ook.
Waar Klaas het over heeft is dat meerdere LEDs parallel staan met sámen een enkele weerstand, en dat hoeft niet goed te gaan.
-
Hoi,
Sorry dat ik me er tegenaan bemoei. Ik heb dit hele betoog gevolgd en vraag me af waarom men een Coldcap toepast met een aantal energiezuizige leds en dan die leds parallel gaat zetten met daarvoor één weerstand, waardoor er meer stroom dan nodig verbruikt wordt. Dat is imho een beetje tegenstrijdig en komt ook de brandduur van de leds niet ten goede. Imho is het dan beter om, zoals Peter K. ook al aangaf, zoveel mogelijk leds in serie te schakelen.
Ook heb ik al mogen meemaken dat bij parallel geschakelde leds met één voorschakelweerstand er één led vroegtijdig de geest gaf en even later de weerstand in rook op ging. :'(
(mijn twee centen)
mvg,
Fred.
-
Fred,
Een goldcap is een keuze. Met een goldcap heb je veel meer capaciteit per kubieke centimeter dan met elco's mogelijk is. Maar goldcaps hebben een nadeel, ze kunnen maximaal 5V hebben. En op 5V kun je maximaal 2 leds in serie zetten.
Een andere keuze is om met een hogere spanning te werken, en alle leds in serie te zetten. Je moet dan met elco's werken, maar je hebt dan minstens 100.000 uF nodig om ongeveer hetzelfde effect te bereiken als met een goldcap van 1 F en alle leds parallel. Met 100.000 uF raakt je rijtuigje aardig snel vol.
-
Ik was dus naar de modelspoorvereniging geweest, en j zeiden dat ik het beste het lampje van 12V kon vervangen door een lampje van 6V. Dat ga ik dus ook maar doen. Allen hartstikke bedankt.
-
Hoi,
@Klaas, dat van het volumeverschil tussen gewone elco's en de GoldCap bij gelijke capaciteit was mij reeds een poos bekend. :)
Heb hier trouwens nog een elco-tje liggen van 11000 uF/50V en die is al
10,5 cm. lang en 52 mm. in diameter. Dus schat ik dat een elco van 100000 uf zo ongeveer het formaat van een beschuitbus heeft.
Heb gisteren een paar van die GoldCaps binnen gekregen en ben er mee aan het testen. Heb het ding aangesloten op een LM317T spanningsregelaar en er 5,5 Volt op gezet.
(volgens de datasheet mag er kortstondig zelfs 6,3 V. op staan)
Toen viel mij op dat er maar een kleine laadstroom naar de GoldCap liep.
Ik had verwacht dat er net als bij een gewone elco in het begin een behoorlijke laadstroom zou gaan lopen. (de LM317T kan max. 1,5 A leveren). Maar er liep volgens mijn spiegelschaalmultimeter op het 250 mA bereik nog niet eens voldoende stroom om de wijzer helemaal in de hoek te krijgen. Het zou te maken kunnen hebben met een hoge inwendige weerstand, maar het zou ook best kunnen dat er een soort begrenzingsschakeling in de GoldCap zit.
@Servé, hoe is de proef met het 6V lampje gegaan?
mvg,
Fred.
-
Vandaag heeft mijn vader de 6V lampjes van zijn werk (NedCar) meegenomen. Morgen wordt het waarschijnlijk inbouwen. Op deze manier komen ze erin te zitten:
(http://i229.photobucket.com/albums/ee105/modelgek/S6001399.jpg)
Met misschien nog wat aluminiumfolie aan de achterkant.
Het enige dat jamer is, is dat de Goldcap in het zicht zal moeten geplaatst worden. Dit omdat er totaal een ruimte is om deze in te "verstoppen". Morgen meer foto's
-
Servé, wat voor lampjes zijn dat? En dan bedoel ik: hoeveel watt of hoeveel stroom gaan ze gebruiken?
-
Hoi Servé,
Die GoldCap kun je echt wel verstoppen. Wat dacht je er van om deze onder de wagon te hangen, (tenminste als het een platte, ronde GoldCap is).
Boor twee gaatjes waar de aansluitpennnen doorheengaan, en sluit dan aan de binnenkant de twee draden aan. Kijk uit voor kortsluiting, want er kan een metalen plaatje in de bodem van de wagon zitten. (je zou ook eerst aan de GoldCap een paar draden kunnen solderen en dan die draden voorzien van isolatie naar binnen kunnen steken) Stukje dubbelzijdig plakband op de GoldCap aanbrengen voordat je hem onder de wagon bevestigd (of de draden aan de binnenkant haaks ombuigen, dan blijft ie ook wel hangen.) Er blijft bij mij dan voldoende ruimte over tussen de rails en de Goldcap.
Wat die lampjes betreft; ik ben bang dat het niet gaat werken. Ik heb vandaag een paar tests uitgevoerd. Bij het aansluiten van een 6V/0,05A fietsachterlichtlampje op de volgeladen GoldCap kreeg ik een gloeiende spijker-effect. Het lampje brande heel zwak en doofde toen langzaam uit.
Bij een 6V/0,45A voorlichtlampje zag ik helemaal geen licht.
Dus: toch maar leds toepassen.
mvg,
Fred.
-
Het zou te maken kunnen hebben met een hoge inwendige weerstand, maar het zou ook best kunnen dat er een soort begrenzingsschakeling in de GoldCap zit.
Fred,
Als je op de site van Conrad een gold cap opzoekt, dan kun je daar een technisch informatieblad downloaden van de fabrikant. Het is een geschrift van 30 pagina's, en daarin staat uitgelegd dat de gold cap door zijn constructie een vrij grote inwendige weerstand heeft. Er wordt alleen niet gezegd in welke orde van grootte die weerstand ligt.
Aangezien Servé lampjes gaat gebruiken die bedoeld zijn voor automobielen ben ik bang dat die te veel stroom gaan trekken. Dan kunnen er twee dingen gebeuren:
- de gold cap kan de gevraagde stroom niet leveren vanwege zijn inwendige weerstand.
- de gold cap is te snel leeg.
-
Servé,
Nog los van de spanningvoorziening, denk ik dat de lampjes zo heet worden dat je dak gaat vervormen. Als ik jou was zou ik kijken naar een andere manier van verlichten.
Wiebe
-
@ Klaas: ze werken op 6-7V 2 Watt
@ Fred: Gaat ook niet, daar zitten allerlei onderdelen en kasten onder de wagon.
@ Wiebe: eerst laat ik ze branden om te kijken hoe heet ze worden, dus nog niet in de wagon.
En wat betreft de LED's, deze geven te weinig licht in de wagon, je ziet dan nauwelijks dat er licht brandt.
-
En wat betreft de LED's, deze geven te weinig licht in de wagon, je ziet dan nauwelijks dat er licht brandt.
ook als je in het donker kijkt?
-
ze werken op 6-7V 2 Watt
Dat betekent dus een stroom van 0,33 A per lamp. Ik vrees dat de goldcap dat niet gaat trekken. Maar je kunt het wel proberen. Mislukte experimenten zijn vaak de beste leermeester.
-
@ Klaas: ze werken op 6-7V 2 Watt
Dan hebben we het over ca. 300 mA. Dan zal je Goldcap niet veel helpen. Die zal zoals Klaas al schrijft of snel leeg zijn of de stroom niet kunnen leveren.
DE Goldcaps zijn meer bedoeld voor het langer kunner leveren van uA en enkele mA ipv een grote stroom.
Je zal je toch op een LED oplossing moeten gaan richten.
Gr.
Eric
-
Het experiment:
(http://i229.photobucket.com/albums/ee105/modelgek/S6001400.jpg)
Conclusie: Lampjes branden redelijk zwak, 7805 wordt HEEL erg warm, Goldcap doet bijna niets... Misschien toch maar geen binnenverlichting ???
-
Servé
Is dit geen alternatief voor je?
Het voorschakelweerstandje is 220 ohm, ik heb net even gemeten en bij 12 volt voedingsspanning loopt er 36 mA.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT0026_Small.jpg)
Groetjes
Arthur
-
Ja, misschien wel, waar verkopen ze die ???
[edit] bij nader inzien is die toch wat te kort. Het stuk dat verlicht moet worden, is 14 cm lang. [/edit]
-
Conrad heeft ze, Farnell.
Maar hoeveel wagons wil je verlichten misschien dat ik je weer kan helpen
Arthur
-
Kijk eens op http://www.ledsee.com/ (http://www.ledsee.com/) naar super flux leds. Die moeten licht genoeg geven. Ik heb die voor mn moodlight gebruikt. en als ik de witte aanzet lijkt het of het dag is in mijn kamer zoveel licht geven die, ook al is het midden in de nacht :P
-
@ Arthur: Nou, ik hoef er maar 1 te verlichten voor eurospoor, maar ik het in totaal 4 Dönnerbuchse.
-
Servé
Ik stuur wel een paar ledstrips naar je toe, mss kan je gebruiken.
Op 5 volt met een 56 ohm weerstandje loopt er ca 19 mA
Zal proberen ze vandaag nog op de bus te doen.
Groetjes
Arthur
-
O, bedankt.
-
Hoi,
@KLaas, ik had al wel de datasheet gedownload van Conrad, maar die informatiesheet was me niet opgevallen. Ik ga dat ding vanavond ff downloaden. Bedankt voor de tip.
@Servé, jammer dat er onder de wagon niet genoeg ruimte is. Ik ga vanavond verder experimenteren.
mvg,
Fred.