BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: janw op 07 July 2008, 22:29:40

Titel: Heris 12122 NMBS Benelux rijtuig I4 met probleempjes
Bericht door: janw op 07 July 2008, 22:29:40
Ik heb een Heris I4 in Benelux-kleurstelling (1e/2e klas), een tijdje geleden gekocht via internet in het buitenland. Het rijtuig heeft kromgetrokken  gele band, zodat het lijkt of de bak enigszins is doorgezakt. Dit zit vooral (maar niet helemaal uitsluitend) in het schilderwerk. De bak zelf is een heel klein beetje doorgezakt, maar niet noemenswaardig.

De kunststof van de draaistellen was erg zacht (zodat de assen na enige tijd zwaar gingen lopen), en de los geplaatste remblokken liepen aan. Dit laatste is met bijbuigen min of meer te verhelpen; om het zwaar lopen van de puntlagers te verhelpen heb ik messing lagertjes van MK erin gezet. De draaistellen lopen nu goed.

Ook was het bak niet in evenwicht, maar hing scheef om de lengte-as. Dit help ik verholpen door de draagpunten (die maar op een draaistel zaten) te vervangen door metalen tussenringen van de juiste dikte op beide draaistellen.
Omdat het blauw ook niet echt klopt (te licht), denk ik er nu over het hele rijtuig zelf over te spuiten.
Maar verder is het een mooi rijtuig!

Heeft mischien iemand anders hier ook ervaringen mee, of het rijtuig soms  kunnen omruilen?
Titel: Re: Heris 12122 NMBS Benelux rijtuig I4 met probleempjes
Bericht door: Ivo tB op 19 September 2008, 19:31:49
Beste Jan,

Nog eens even gekeken en die van mij zijn ook doorgezakt. En ik weet meteen hoe dat komt. LS models stopt vaak samengeperste stukjes piepschuim tussen de doosjes en het model om het klemvast in het doosje te zetten. En je raadt het al: precies op de plek van dat stukje piepschuim is de bak het verst doorgezakt. Het is voor bak en schilderwerk gelijk. Bij mij is dat dus niet in het midden. Het is maar een klein beetje, maar ik twijfel er niet aan hoe dat gekomen is. Ik heb nog veel meer LS models rijtuigen (TEE INOX, NS Couchette etc.) liggen met dezelfde verpakking. Daar ga ik snel die blokjes uithalen.

De overige punten herken ik niet, maar bij mij hebben ze dan ook nooit gereden. Maar ze staan wel recht op de rails.

Spuiten is een optie voor het (te) lichte blauw, maar alleen als er ergens iemand goede opschriften levert. Anders begin ik er niet aan.

mvg,
Ivo
Titel: Re: Heris 12122 NMBS Benelux rijtuig I4 met probleempjes
Bericht door: Arnold op 19 September 2008, 20:00:43
M.i. is het gewoon wachten op nieuwe van LSM. De betreffende wagen hebben ze immers nog in een andere kleurstelling in het program.  Overigens is van doorzakken van Heris rijtuigen of LSM rijtuigen mij niets bekend en ik heb behoorlijk wat rijtuigen van hen.  De zeer matige kwaliteit van de Beneluxrijtuigen van Heris hebben mij doen besluiten ze weer aan de winkelier terug te geven.

Titel: Re:Heris 12122 NMBS Benelux rijtuig I4 met probleempjes
Bericht door: Robkop op 07 March 2010, 21:13:56
Ik heb een Heris I4 in Benelux-kleurstelling (1e/2e klas), een tijdje geleden gekocht via internet in het buitenland.

De kunststof van de draaistellen was erg zacht (zodat de assen na enige tijd zwaar gingen lopen), en de los geplaatste remblokken liepen aan. Dit laatste is met bijbuigen min of meer te verhelpen; om het zwaar lopen van de puntlagers te verhelpen heb ik messing lagertjes van MK erin gezet. De draaistellen lopen nu goed.


Iets dergelijks heb ik nu met sommige rijtuigen uit een Märklin set. Bijv. modellen gelijk aam 43030 43010 43020 beierse rijtuigen.
Die lagertjes die je hebt gebruikt,
kun je daar iets meer over vertellen aub wie , wat waar en hoe te monteren.
Titel: Re:Heris 12122 NMBS Benelux rijtuig I4 met probleempjes
Bericht door: janw op 07 March 2010, 21:41:27
Het zijn kleine messing 'kommetjes', met een punt aan de gesloten kant, die je met een soldeerbout in een plactic puntlager in een draaistel kunt vastsmelten, of vastsolderen in een een rond gat in een messing draaistel of scheenplaat.
Ze kosten niet veel, ik betrek ze van MK (www.mkmodelbouwstudio.nl); andere leveranciers hebben ze ook. Ik zie ze trouwens niet op de site van MK staan, maar even bellen moet 't ook doen.