BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: RHB op 06 July 2008, 16:21:46

Titel: Verdelen van stroombaan etc.
Bericht door: RHB op 06 July 2008, 16:21:46
Hallo,

In afwachting van mijn bestelde Noch Fertiggelande voor spoor Z heb ik een lijstje gemaakt van alle rails etc. die ik nodig ga hebben. Ook heb ik op internet plaatjes gezocht van alle onderdelen om te zien en te begrijpen wat ieder onderdeel doet. Naar aanleiding hiervan zijn er een aantal dingen die ik niet helemaal begrijp. Allereerst het baanplan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_13.jpg)

geel omlijnd: spoorwegovergang (8992) en de rails die de overweg (de)activeert.
blauw omlijnd: de seinen en de railonderbrekingen.
rood omlijnd: de punten waarop de rails wordt aangesloten op de trafo.

mijn vragen:
bij de railonderbrekingen in het baanplan staat als tekst: einseitige trennung durch trennlaschen nr. 8954. Dit zijn plastic raillassen. Is het nu de bedoeling om maar bij 1 railstaaf een plastic raillas te gebruiken? Volgens het marklin kleurensysteem heb je rood en bruin, waarbij bruin de aarde is. Volgens mij moet dan de rode railstaaf onderbroken worden, of toch allebei?

Onderaan het baanplan zie je dat bij de wissels de baan onderbroken wordt zodat er 2 stroombanen ontstaan. Laten we even veronderstellen dat er 2 trafo's worden gebruikt. Trafo A voor de buitenste baan en trafo B voor de binnenste baan. De rood omlijnde vakjes genummerd van 1 t/m 4 zijn de aansluitpunten. Omdat er 2 stroombanen zijn en 4 aansluitpunten neem ik aan dat het de bedoeling is om de binnenste stroombaan in 3 stukken te verdelen. Bij de buitenste baan kun je alleen maar rondjes rijden dus lijkt het me zinloos om deze baan onder te verdelen. Het volgende Marklin onderdeel staat ook op de lijst van benodigdheden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/72730.jpg)
Marklin 72730

Ik denk dat je hiermee een stroombaan moet onderverdelen zodat je de secties afzonderlijk aan en uit kunt zetten. Nu is de vraag: hoe sluit ik dit aan. Ik heb wel een idee maar weet niet of dit correct is. Ik zou het zo doen:
Normaal wordt de rails dmv een rode en bruine draad aangesloten op de trafo. Zoals alle schakelkastjes sluit je kastje 72730 met de gele en grijze draad aan op de trafo. De bruine draad (aarde) van de trafo gaat naar de bovenleiding (vergeten te vertellen dat er bovenleiding bij de baan komt). De rode draad zou dan naar de 3 aansluitpunten van de binnenste baan gaan. De rode draad die uit de trafo komt wordt nu opgesplitst zodat er drie draden naar de 72730 gaan. Vanuit de 72730 gaan er drie afzonderlijke rode draden naar de drie aansluitpunten van de binnenste baan? Graag hoor ik of dit goed is.

Als laatste vraag begrijp ik niet zo goed waarom er drie aansluitpunten in de binnenste baan zijn. Volgens mij is er 1 teveel. Nummer 3 lijkt me duidelijk. Het met groen omlijnde vakje geeft een railonderbreking aan. Het zal de bedoeling zijn om hier een trein te "parkeren" en daarna de stroom op dit deel uit te zetten.  Overigens: er zijn 2 spoorlijnen in dit gedeelte. Als er 2 treinen staan opgesteld en de stroom wordt ingeschakeld dan gaan ze allebei rijden en is een botsing onvermijdelijk. Dus 1 spoor voor losse wagons en 1 spoor voor een evt trein lijkt me het idee?
Aansluitpunt 2 of aansluitpunt 4 zit er teveel volgens mij. Als je de spoorlijn volgt dan kom je alleen een sein tegen. Als er nu 2 seinen op dezelfde spoorlijn zouden staan dan kan ik me een extra aansluitpunt voorstellen om te voorkomen dat het gedeelte tussen de 2 seinen zonder stroom komt te staan. Maar misschien zie ik het verkeerd.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met (weer een heleboel) vragen. Maar ik begrijp graag waar ik mee bezig ben (of in dit geval mee ga beginnen)  ;D

Groetjes,

John
 




Titel: Re: Verdelen van stroombaan etc.
Bericht door: Sander op 06 July 2008, 18:04:29
Citaat
mijn vragen:
bij de railonderbrekingen in het baanplan staat als tekst: einseitige trennung durch trennlaschen nr. 8954. Dit zijn plastic raillassen. Is het nu de bedoeling om maar bij 1 railstaaf een plastic raillas te gebruiken? Volgens het marklin kleurensysteem heb je rood en bruin, waarbij bruin de aarde is. Volgens mij moet dan de rode railstaaf onderbroken worden, of toch allebei?

eenzijdige onderbreking. Prima om die in de rode railstaaf te doen.

mvg,
 Sander

Titel: Re: Verdelen van stroombaan etc.
Bericht door: Marcel (BR643 Talent) op 07 July 2008, 10:33:06
Is het niet zo dat er met dit pijltje, wat aan één kant van de rails staat, wordt aangegeven in welke spoorstaaf de onderbreking moet komen? Ik heb dit zo ook weleens gezien voor Fleischmann spoor N, en daar was het zo dat de rails onderbroken moest worden aan de kant van het pijltje.

Hoe je zo'n Märklin schakelaar aansluit zou ik echt niet weten. Ik gebruik(te) voor dit soort schakelaars altijd gewoon standaard schakelaartjes die je bij een elektro-winkel kunt kopen (van die kleine blokjes met zo'n metalen hendeltje). Staat er overigens niet in de handleiding van deze schakelaar hoe je die moet aansluiten?

Vanaf het moment dat je de bovenleiding erbij haalt raak ik de draad een beetje kwijt ;) Bedoel je hier dat je echt de stroomafname via de bovenleiding wilt laten lopen? Volgens mij wordt dit door de meeste modelspoorders niet zo gedaan. De bovenleiding staat er meestal alleen voor de sier. De stroomafname gebeurt dan gewoon (betrouwbaar) via de rails.
Titel: Re: Verdelen van stroombaan etc.
Bericht door: RHB op 07 July 2008, 13:13:00
Staat er overigens niet in de handleiding van deze schakelaar hoe je die moet aansluiten?
Ik heb de schakelaar nog niet in huis ;) Ik heb eerst gekeken welke onderdelen, rails, etc. ik allemaal nodig heb en ben toen gaan kijken hoe dit aangesloten zou moeten worden. Zou er bij zo'n schakelaar een handleiding zitten dan? Ik heb ook net ergens gelezen dat er een boek is van Marklin (nr. 0296) waarin alle Z-spoor onderdelen staan inclusief aansluitschema's. Ik denk dat ik dat maar ga bestellen.

Vanaf het moment dat je de bovenleiding erbij haalt raak ik de draad een beetje kwijt ;) Bedoel je hier dat je echt de stroomafname via de bovenleiding wilt laten lopen? Volgens mij wordt dit door de meeste modelspoorders niet zo gedaan. De bovenleiding staat er meestal alleen voor de sier. De stroomafname gebeurt dan gewoon (betrouwbaar) via de rails.
Ik wil inderdaad de stroomafname via de bovenleiding laten lopen. Het uiteindelijke doel is dan om 2 treinen op 1 spoor te laten rijden en toch onafhankelijk van elkaar te kunnen bedienen. Maar is bovenleiding zo onbetrouwbaar dan? Ik kan later altijd nog beslissen om het als decoratie te gebruiken en de stroomvoorziening gewoon via de rails te laten lopen ;)

Groetjes, John
Titel: Re: Verdelen van stroombaan etc.
Bericht door: Wim Ros op 07 July 2008, 16:19:45
John gewoon doen wat er geschreven is en wordt in de aansluit beschrijving, dan werkt het, het is gewoon de meest standaard aansluiting van een modelbaan welke er bestaat.

Mvg
Wim.