BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: jurrien plijter op 04 July 2008, 00:15:42
-
Hoi iedereen.
Ik ben van plan de marklin motorpost (rood/gele variant als het even kan) 2e hands te kopen op marktplaats.
Zijn er hier mensen met ervaringen met dit model? Want aangezien deze zoveel wordt aangeboden begin ik
een beetje te twijfelen over de "kwaliteit" ::)
groet,
Jur
-
De kwaliteit van het model heeft niets te maken met de omvang van het aanbod. In dit geval dan.
-
Ja, heb er twee.
Kwaliteit, ach.. ik vind ze geweldig, ook mooie rij eigenschappen en leuke digitale functies.
-
Alleen de rode is toch digitaal?
Ik heb er ook een paar.
Goede rij-eigenschappen en mooie verlichting.
-
maar sommige hebben de rood/gele toch omgebouwd ;)
maar zo te horen is er dus niks mis mee :)
-
Ik heb er drie. Allen zijn ze AC digitaal.
De rood-gele 3004 is op een onderstel van de rode 3030 gekomen (handig als iemand de 3030 analoog wil en ik de 3004 digitaal....)
De bruine 3001 heb ik laten digitaliseren
mP Jules is compleet verbouwd en ook meteen digitaal gemaakt.
Ja, de mP's zijn in hun lengte te kort (schaal 1:100), maar ik vind het geweldige dingen. Ik hoor alleen wel regelmatig dat er veel problemen zijn met de Hamo versies. Slechte stroomafname, waardoor slecht rijgedrag.
Jeroen
-
Hier thuis heb ik er ook eentje, een analoge. Zoals al eerder gemeld een aardig dingetje.
Hij rijdt mooi, alleen als hij nog niet lang gereden heeft, rijdt hij een beetje schokkerig op lagere snelheid.
Als hij eenmaal 'warm gelopen' is, loopt 'ie als een zonnetje, en hij gaat stukken sneller als de andere twee locs op mijn baan.
Ik kocht hem een paar jaar geleden voor €90 op de beurs in Houten, in de originele verpakking.
En ik heb er geen moment spijt van gehad.
MVG, Robin
Dit is de mijne, analoog:
(http://img70.imageshack.us/img70/2444/motorpost800x200yz8.th.jpg) (http://img70.imageshack.us/img70/2444/motorpost800x200yz8.jpg)
-
hier snorren ook twee mP's rond. ze lopen erg goed en zien er mooi uit. beiden zijn Digitaal
-
Ik heb de NS cargo uitvoering van de motorpost. Ik hoop nog een kap te vinden van een PTT uitvoering voor mijn Motorpost aangezien ik liever de PTT versie heb maar dan met het onderstel van de NS cargo (deze is al digitaal).
mvg,
Matthijs
-
De kwaliteit van het model heeft niets te maken met de omvang van het aanbod. In dit geval dan.
Dat klopt, het grote aanbod wordt in dit geval vooral verklaard doordat er ook heel veel van zijn geproduceerd.
-
Ik heb de NS cargo uitvoering van de motorpost. Ik hoop nog een kap te vinden van een PTT uitvoering voor mijn Motorpost aangezien ik liever de PTT versie heb maar dan met het onderstel van de NS cargo (deze is al digitaal).
mvg,
Matthijs
Matthijs,
Waarom koop je dan niet een nette 2e hands PTT mP, ruil je de kappen om en zet je de NS Cargo rode op een analoog onderstel weer in de verkoop op bijvoorbeeld Marktplaats? Ik kan me niet vorostellen dat er niemand is die interesse heeft in een analoge NS Cargo mP.
Je kunt op dat zelfde Marktplaats ook uitvragen of iemand een kap met je wil ruilen.
Jeroen
-
klinkt gek, er zijn volgens mij ook digitale PTT mP's.
-
De laatste serie van de Marklin mP's waren destijds inderdaad al digitaal (art.nr 3689). Niet Delta, maar het huidige Systems digitaal welteverstaan. Echter is het wel aan te raden om met een ombouwsetje van Marklin, of een andere fabrikant, de motor onder handen te nemen. Doe je dit niet dan denken de buren wellicht dat je koffie aan het malen bent.
Gr.
Robert
-
Gebeurd dat nog....
koffie malen??
Wordt tijd dat er geplotte wanden komen, oh nee dan moet er eerst getekend worden en dat kan ik niet,
Leuke motorpost voor die tijd,
Frederico
-
Ik heb 2 mP's.
1 Railion uitvoering. Dit was een NS Cargo versie, maar die vond ik zo lelijk dat ik hem overgespoten heb in de Railion versie. Deze is van oorsprong digitaal.
de 2e is de PTT uitvoering zoals die tot 1997 heeft gereden. Dee was analoog, maar is dmv een Märklinset digitaal omgebouwd waarbij de verlichtingsprint is aangepast.
Dit moet namelijk wel gebeuren anders werkt de verlichting niet als je de analoge versie ombouwd naar digitaal.
Het motorgeluid?? Zeer realistisch!! Wel eens een mP of een plan V voorbij horen rijden?? Wat een herrie maken die motoren. ;D ;D
groeten,
Martin Vink
-
Ik heb een Hamo in de laatste PTT-uitvoering.
Hij moet nog omgebouwd worden naar digitaal.
Analoog vind ik de rijeigenschappen niet zo heel super, veel lawaai en een hoge start/stopsnelheid (m.a.w. hij kan niet kruipen) en ik dacht dat hij ook wat sneller stroomafname problemen heeft dan de meeste andere modellen.
Bart
-
Ik heb een tijdje geleden een Hamo motorpost gekocht die reeds voorzien was van een Lenz decoder. Afschuwelijke rij-eigenschappen in eerste instantie. Vervolgens een tijdje mee bezig geweest en het volgende veranderd:
1. Lenz decoder (Gold) met USP "speicherbaustein
2. Voorzien van nieuwe magneet, koolborstels en 5-polig anker
3. Stroomafname op draaistel voorzien van messingdraad (verend gesoldeerd)
4. Roco PTT postwagon voorzien van stroomafname (messingdraad) en deze aangesloten op Viessmann stroomdoorvoerende koppelingen.
Loc rijdt nu prima z'n rondjes op de baan.
-
Wordt tijd dat er geplotte wanden komen, oh nee dan moet er eerst getekend worden en dat kan ik niet
Ja kun je dan twee koppen van een plan U nemen en de onderkant van een Piko hondekop of een Fleischmann plan V
Kees-Jan
-
Ik heb er ook een, is (nog) analoog.
Märklin heeft de PTT versies zowel analoog (3386, 3388, 3389) en digitaal (3608, 3689). Deze digitale varianten hebben geen MFX/Systems maar een ouder type decoder (welke weet ik niet precies).
De Cargo variant (37892) heeft een FX decoder voorzover ik weet. Daar zitten ook 1 of meer geluidsfuncties in.
Er zijn ook nog een aantal interessante dubbeltracties uitgebracht. Zowel analoog als digitaal.
De motorposten hebben de front en sluitseinen in de vorm van leds op een printje zitten. Als je een analoge ombouwt naar digitaal kan het zijn dat dit printje aangepast moet worden omdat de plus/min net omgedraaid is oid.
Koen
-
Hallo
Het is absoluut noodzakelijk de verlichtingsprintjes aan te passen als je een analoge motorpost wilt ombouwen naar digitaal
De ellende met een analoge Hamo motorpost is nog dat ie voorzien is van een veldspoel in plaats van een vaste magneet dus het starten was nogal moeizaam en de rijeigenschappen niet echt geweldig.
het vervangen van de orginele motor door een hoogvermogensmotor.
(vijfpolig anker + bijbehorende vaste magneet) zorgt dan ook voor drastisch verbeterde rijeigenschappen ( zowel voor 3 als 2 rail uitvoeringen).
Als de massa van een Hamo stel goed op orde is dan valt de slechte stroomopname voor een Hamo exemplaar ook mee.
-
Het is absoluut noodzakelijk de verlichtingsprintjes aan te passen als je een analoge motorpost wilt ombouwen naar digitaal
Voor de Hamo versie is het niet nodig de verlichtingsprintjes aan te passen als je ze aansluit volgens http://www.merg.org.uk/resources/Fris-1.gif (http://www.merg.org.uk/resources/Fris-1.gif).
- Eddy
-
Ik reageer hier maar omdat ik op het forum geen info (meer) kan vinden over het volgende en dit is een van de recentere posts over de motorpost.
Ik wil mijn motorpost graag uitrusten met een permanente magneet. (5* anker zit er al wel in) Nu zijn die bij verschillende winkels te koop.
Maar welke magneet heb je dan nodig? Er zijn verschillende merken/types/art.nr's. Volgens bijv ESU ligt dat aan het model van het motorschild?
p.s. Ik meen me te herinneren dat er hier op de site vroeger een artikel stond voor het ombouwen van een mp3 naar mp2 maar daar kan ik niet meer bij komen want dan geeft die een error bericht??? Ik ben althans niet gemachtigd om daar te kijken.
-
De laatste serie van de Marklin mP's waren destijds inderdaad al digitaal (art.nr 3689). Niet Delta, maar het huidige Systems digitaal welteverstaan. Echter is het wel aan te raden om met een ombouwsetje van Marklin, of een andere fabrikant, de motor onder handen te nemen. Doe je dit niet dan denken de buren wellicht dat je koffie aan het malen bent.
Gr.
Robert
Heel erg veel onzin in een enkel bericht.
Met de motorpost en zijn motor helemaal niets mis mee.
Mvg
Wim.
-
Nou Wim, mij staat het volgende bij.
- Zelfs de Hamo was standaard uitgerust met veldspoelen. Leverde zeer matige rijeigenschappen op.
- Verving je de veldspoel door een gewone Hamo magneet en vijfpolig anker, dan kreeg het ding TGV-allures en werd analoog vrij oncontroleerbaar. Zelfs digitaal moest je goed uitkijken welke decoder er in ging, want niet alle decoders waren voldoende terug te schroeven.
- Märklin heeft later hoogvermogenonderdelen ingebouwd en dat levert mijns inziens verreweg de beste resultaten op. Dat betekent nieuwe magneet, vijfpolig anker en motorschild.
-
Henk,
Dat vijfpolige anker was voor de analoge 5 sterren aandrijving de 35xx serie. Die moest je daar ook niet voor gebruiken.
Het standaard 3 polige anker wat in elke andere lok zit met dit motortype te samen met een permanentmagneet en een decoder gaf prima resultaten. Dus een 6090 decoder.
Deze motorbehuizing heb ik regelmatig gebruikt om de Lima Mat 46 mee om te bouwen met een beter aandrijving dan de standaard Lima. Ook die kreeg daarmee ongekende rijeigenschappen.
Mvg
Wim.
-
Veel 35xx modellen waren toch ook gewoon oudere modellen met een nieuw vijfpolig anker en een permanent magneet, maar verder met precies hetzelfde motorhuis Wim? Of heb ik dat verkeerd?
Dat had niet bij alle modellen een gelukkig effect en de Motorpost hoorde daarbij. Er heeft wel eens een artikel in één van de bladen gestaan waarin verslag werd gedaan van experimenten met nieuwe motoronderdelen. Ik ben vergeten wat het resultaat was, maar ik geloof je onmiddelijk dat het plaatsen van alleen een magneet wel kan. Hoewel ik me altijd heb afgevraagd waarom Märklin in de Hamo-versie de veldspoelen liet zitten. Dat was nogal ongebruikelijk.
Märklin heeft snel de stap naar hoogvermogenonderdelen gezet en dat heb ik intertijd ook gedaan. Prima resultaat.
Voor alle gevallen geldt dat het geluid blijft.
-
Ik heb zelf de spoel verwijderd frame doorgezaagd en magneet
gemonteerd met bestaande 3 pol. anker redelijk resultaat met een zimo decoder.
Ja helaas enig geluid blijft.
wil.
-
Voor degene die het intreseerd
Ik heb de Ombouw van mP3 naar mP2 gemaakt en heeft op het forum gestaan.
Helaas is de galerie verdwenen :'(
Maar ik heb het artikel nog als pdf voor de geintresseerde.
Gr.Patrick
-
Ik heb destijds die ombouw uit de galerie gedaan. Tussentijds nog wel getest met het originele 3-polig anker, maar een 5-polig anker liep toch echt beter.
Het geluid zit vooral in de metalen tandwielen lijkt het, al deed wat teflon-achtige spray wonderen.
Maar de rij-eigenschappen blijven wat onder de maat, doordat van een van de railstaven maar door 1 draaistel stroom word afgenomen. Daar valt denk ik het meeste te verbeteren.
-
Hallo allemaal,
heb hier ook nog een Hamo staan om gedigitaliseerd te worden (na verbetering stroomafname...). Heeft iemand een boodschappenlijstje bij de hand? M.a.w. welk magneettype is nodig? Ik vond op internet o.a. de volgende types:
Permanentmagneet als nr.220560, voor anker 217450, D=24.5 mm, ES51960
Permanentmagneet als nr. 220450, voor anker 200680, D=18.0 mm, ES51961
Permanentmagneet als nr. 235690, voor anker 231440, D=18.0 mm, ES51962
De 'handleiding' geeft geen uitsluitsel.
'k twijfel nog over 5-polig anker/motorschild. Welke bestelnrs komen hiervoor in aanmerking?
Groetjes, Bart
-
Ik wil dit ook graag weten zoals ik een paar posts terug al vroeg. Dus ik hoop dat iemand hier uitsluitsel over kan geven.
-
Deze is het
Permanentmagneet als nr. 235690, voor anker 231440, D=18.0 mm, ES51962
Mvg
Wim.
-
dankjewel wim
-
Thanks Wim,
tijd om te gaan shoppen en de soldeerbout aan te zetten (want die lopi moet er ook in).
Groetjes, Bart
-
Ik heb mijn analoge mp digitaal gemaakt met een permanentmagneet en een vijfpolig ankertje. De massa gaat normaal van het draaistel naar de motor via het frame dit heb ik vervangen door een directe draad van het draaistel naar de decoder. Heb er een lopi V3 DCC ingestopt en hij rijdt als een zonnetje,alleen nog wat herrie van het motortje.
Johan.