BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Overlast op 03 September 2006, 12:53:58
-
Hallo,
Wie heeft foto's en/of tekeningen van de hierbovenstaande rijtuigen? Op de site www.nicospilt.com (http://www.nicospilt.com) staat een foto van de 5184 8850 001-9. Dit is naast de foto van de 5184 8850 002-7 in het boekje 'De stalen getrokken rijtuigen der NS'. de enige foto die ik ken van deze rijtuigen. Het waren rijtuigen die in 1970 door de NS zijn gehuurd.
(hopelijk worden jullie niet gek van mijn gezeur over niet-al-te-bekende rijtuigtypes ;D)
Ook dit type rijtuig wil ik na gaan bouwen. (hoe kan het ook anders ;))
Maarten
-
Hallo,
Ook ben een tijdje op zoek geweest naar info over deze rijtuigen.
Ik ben toen niet echt veel te weten gekomen.
Ik volg dit draadje op de voet.
Groeten,
Dennis
-
Tja...
Ik heb er twee foto's van.
Een in een rijdende, internationale trein (88-50 001, 8 augustus 1970); een als vaste localiteit op een station (Zwolle, meen ik).
Overigens heeft Kleinbahn (dus niet Klein Modellbahn) in Oostenrijk een verkort model gemaakt (of maakt het nog).
Dat model is moeilijk als basis te gebruiken: de CIWL-aanduidingen zijn allemaal driedimensionaal meegegoten en moeten dus weggekrabd worden.
Ooit heeft in RailHobby (een van de eerste jaren) een beschrijving van de ombouw van de wagon tot NS-model gestaan. Voor zover ik me kan herinneren werd het een redelijk model (van een, volgens mij, overigens lelijke, in een vreemde soort mat-blauw gespoten, wagon).
Geef me even tijd en de plaatjes volgen Het eerst genoemde plaatje kan ik vinden, het tweede wordt wat moeilijker.
Chef de Gare, da's Frans
-
Dat model is moeilijk als basis te gebruiken: de CIWL-aanduidingen zijn allemaal driedimensionaal meegegoten en moeten dus weggekrabd worden.
Op zich is zoiets te doen, als je maar een heel scherp hobbymes, 400/600/800 schuurpapier en veel geduld hebt. Over hoeveel logo's gaat het trouwens?
- Peter
-
Stel je een gewoon CIWL-rijtuig voor.
Alle plaatjes, tekst is dus meegegoten (erhabener Text, zoals dat in het Duits heet).
Je kunt het inderdaad wegkrijgen. Ik wilde alleen maar waarschuwen.
Als ik m'n foto's plaats, maak ik ook een plaatje van het Kleinbahnrijtuig (dat heb ik - onverbouwd).
Chef de Gare, da's Frans
-
Chef de Gare,
Als je foto's wil plaatsen: graag! :D
Als basis wil ik trouwens een Jouef-rijtuig gaan gebruiken. Een SNCF type (volgens mij type Y zo uit m'n hoofd).
Weet jij -of iemand anders- ook de lengte van deze rijtuigen?
Groeten,
Maarten
-
Ik doe m'n best die plaatjes dinsdag te plaatsen.
Lukt dat niet, dan wordt het pas na de 18e sept.
Overigens is de Jouef model Y geen goede basis: verkort en duidelijk een CIWL-wagon.
De bedoelde NS-rijtuigen zien er echt Duits-Oostenrijks uit. Echt anders dan de Jouef CIWL's.
Chef de Gare, da's Frans
-
Chef de Gare,
Het model wat ik ga gebruiken is een ander type Y, namelijk deze:
http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/5706.jpg (http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/5706.jpg)
(Bron: www.nsinmodel.com)
Maarten
PS: gaat het nog lukken vandaag met de foto's?
(ik wil je niet opjagen, maar ben zooo nieuwsgierig ;D)
-
Hier een foto van de WR 4255. Welliswaar niet de 4259 of 4265, maar wel uit de zelfde serie (WR 4255-4264).
http://home.zonnet.nl/m.haman/WR4255.jpg (http://home.zonnet.nl/m.haman/WR4255.jpg)
Met vriendelijke groet,
Martijn Haman
_________________________________________________________
Bezoek nu ook de website over de stalen rijtuigen van de
Nederlandse Spoorwegen op www.MartijnHaman.nl
-
Het dak van die Y klopt aardig met die CIWL-keet hoor... De rest is tamelijk onbelangrijk omdat wanden en zo makkelijk genoeg zelf te maken zijn. (mijn 3de klasse-ovaalramer heeft ook een jouef-dak, van zo'n ouwe CIWL-bak. Rest is best zelf te doen)
Desnoods om aan de goede lengte te komen twee van die Y-bakken kopen (voor 't geld hoef je het niet te laten ;D ), daken eraf zagen en uit die 2 daken 1 lange maken. Voor m'n ovaalramer vond ik dat niet de moeite dus die is nu in de lengte 1:92,7. Nog net iets beter dan de marklin-1:93-bakken ;D ;D
-
PS: gaat het nog lukken vandaag met de foto's?
(ik wil je niet opjagen, maar ben zooo nieuwsgierig
Jammer, jammer.
Het lukte niet vandaag met de foto's.
Zsm. na 20 sept lukt het wel.
Overigens de foto (+ negatief) van de vaste localiteit in Zwolle (Spoorwegpolitie) kan ik nergens meer vinden.
Ik maak dus de foto in de rijdende trein beschikbaar en maak foto's van de Kleinbahnwagon beschikbaar.
Stuur eens een uitvraag op dit forum naar de eerste jaargangen van Railhobby toen ze dit rijtuig onderhanden namen. Het is een artikel in een reeks over CIWL en CIWL-verbouwingen en 'pimpen'.
Voor zover ik me kan herinneren staan er ook 1:1-foto's bij.
Excuses dus, Chef de Gare, da's Frans
-
Martijn,
Bedankt voor de foto! Weet jij (of iemand anders) ook wat de lengte van deze rijtuigen was?
Het Jouef-rijtuig wat ik als basis ga gebruiken (trouwens met plan K-opschriften ;D) is 27 cm. Als deze 1:87 zou zijn, zou het 28,25 cm moeten zijn (voor een rijtuig type Y).
(voor 't geld hoef je het niet te laten ),
Is helemaal waar Floris, die Jouef-rijtuigen kosten maar een paar Euro op de beurs in Houten. 't is iets meer werk, maar dan heb ik wel een rijtuig wat 1:87 is.
Maarten
-
23,000 meter. Dat Jouefrijtuig is dus iets te lang.
(Overlast, als het goed is, heb je mail...)
Arjen.
-
Stuur eens een uitvraag op dit forum naar de eerste jaargangen van Railhobby toen ze dit rijtuig onderhanden namen. Het is een artikel in een reeks over CIWL en CIWL-verbouwingen en 'pimpen'.
Voor zover ik me kan herinneren staan er ook 1:1-foto's bij.
Ik ken een serie artikelen van de hand van Otto Dijkstra uit begin jaren '80 in Railhobby:
- Hotels op rails (1). Jaargang 1981, nr 3, blz 112-115
- Hotels op rails (2). Jaargang 1981, nr 5, blz 208-211
- Hotels op rails (3/1). Jaargang 1981, nr 10, blz 380-385
- Hotels op rails (3/2). Jaargang 1982, nr 1, blz 8-13
- Hotels op rails (4/1). Jaargang 1982, nr 4, blz 180-183
- Hotels op rails (4/2). Jaargang 1982, nr 11, blz 468-473
Alleen deel 4/2 gaat in op de rijtuigen 4259 en 4264 en bevat een foto van de 4259 in Zwolle uit november 1978. In dit artikel staat ook een foto van het Kleinbahn model dat Frans noemt. Dit model stelt rijtuig 4255 voor met draaistellen type Görlitz. Het catalogusnummer van het sterk verkorte rijtuig is 386.
Foto van de Ebay-site:
(http://i17.ebayimg.com/02/i/08/36/57/12_1_b.JPG)
En voor wie het rijtuig wil aanschaffen: klik klik (http://cgi.ebay.at/Kleinbahn-HO-386-Speisewagen-internat-blau-neuwertig_W0QQitemZ110028648552QQihZ001QQcategoryZ9063QQrdZ1QQcmdZViewItem#ebayphotohosting)
Volgens de inhoudsopgave van Railhobby heeft er in 1990 een artikel gestaan met de titel "Portret van het WL-restauratierijtuig" (nr 11, blz 20 ev.) Ik heb het artikel niet, dus of hier nog ingegaan wordt op een van beide WR's weet ik niet.
Met vriendelijke groet,
Martijn Haman
_________________________________________________________
Bezoek nu ook de website over de stalen rijtuigen van de
Nederlandse Spoorwegen op www.MartijnHaman.nl
-
23,000 meter. Dat Jouefrijtuig is dus iets te lang.
(Overlast, als het goed is, heb je mail...)
Arjen.
Hallo Arjen,
Mag ik ook meedelen in jouw keenis.
Ben ook zeer geinteresseerd in dit rijtuig.
Groeten,
Dennis
-
Uiteraard, wat was je e-mail ook weer?
Arjen.
-
Arjen,
Bedankt voor de tekening! Hij is goed bruikbaar (heb 'm in 1:87 uitgeprint).
Mooi dat het Jouefmodel wat ik als basis ga gebruiken te lang is i.p.v. te kort, hoef ik er alleen maar een stuk tussen uit te halen ;).
Het grappige is, dat toen ik dit rijtuig (met nog 3 dezelfde en een 1306 met 1-asaandrijving) op m'n 12e overkocht voor fl. 35,00 + een berg Limarails, ik dacht dat het een WL-rijtuig was. (a.d.h.v. een foto in het boekje 'De stalen getrokken rijtuigen der NS') Dit boekje leende ik regelmatig bij de bibliotheek. Inmiddels heb ik gelukkig een eigen exemplaar :D.
Nu ben ik 25 en heb eindelijk de info die ik moet hebben (natuurlijk zijn foto's nog steeds welkom) ;)
Maarten
-
Jammer, jammer.
Het lukte niet vandaag met de foto's.
Zsm. na 20 sept lukt het wel.
Chef de gare, het is nu 24 september ;D
Gaat het binnenkort lukken met de foto's?
Maarten
-
Ja...
'k Ben er mee bezig.
Het duurt allemaal wat langer dan gedacht.
Chef de Gare, da's Frans
-
Voor het weekeinde is eea beschikbaar op het net.
In september had ik even vakantie.
En verder kostte de laatst ontvangen chemokuur me toch veel meer energie dan ik gedacht/geplanned had.
Dat is dus de reden dat het even duurt.
Chef de Gare, da's Frans
-
@ Arjen; Volgens het art. in RH (van Bert van Reems en niet van Otto) waar Martijn het over heeft, hebben de WL -retauratierijtuigen een lengte van 23.452 mm (iets langer dus).
23,000 meter. Dat Jouefrijtuig is dus iets te lang.
(Overlast, als het goed is, heb je mail...)
@ Martijn; In het RH nr staat helaas geen staat met nr. overzicht. Naast het eerder genoemde Jouef model, bestaat er ook nog een model van Rivarossi, waarvoor CIWL-rijtuig 2940 model gestaan zou hebben.
Persoonlijk heb ik ze in N en wel de volgende nr. 4161, 4162, 3360 (van Lima) en 2871, 2971 van Rivarossi. Daar hebben jullie H.... (die andere schaal 8)) natuurlijk niks aan ;D.
Volgens genoemd art in RH zou de serie uit 49 exemplaren bestaan hebben, gebouwd tussen 1939 en 1943. Opbouw en onderstel waren steeds hetzelfde. Er is alleen onderscheid tussen de opstelling van tafels en keuken en analoog daaraan de plaats van de ramen.
Als je wilt kan ik het betreffende art. inscannen en je persoonlijk mailen, het betreffen 3 pag.
-
In september had ik even vakantie.
En verder kostte de laatst ontvangen chemokuur me toch veel meer energie dan ik gedacht/geplanned had.
Dat is dus de reden dat het even duurt.
Sorry Chef de Gare, dat wist ik niet :-| Doe maar rustig aan, hoor!
Corvk,
Op de tekening die ik van Arjen heb gehad staat toch echt een lengte (over de buffers) van 23,000 meter.
Er zijn natuurlijk een hoop verschillende WR rijtuigen gebouwd, dus er kunnen verschillen zijn, ook al lijken sommige rijtuigseries erg op elkaar.
Ik heb trouwens nog een Revellbouwpakket liggen van CIWL-rijtuig 2975. Deze is toch wel anders dan de serie WR 4255-4264.
Maar als je het artikel wil inscannen en mailen: graag!
Maarten
-
@ Arjen; Volgens het art. in RH (van Bert van Reems en niet van Otto) waar Martijn het over heeft, hebben de WL -retauratierijtuigen een lengte van 23.452 mm (iets langer dus).
Deze maat was inderdaad een soort van standaardlengte voor veel WL-materieel van voor WOII, waaronder bijvoorbeeld het slaaprijtuig type Uf dat bij de NS geïmmatriculeerd was (zie http://www.martijnhaman.nl/internationaal.htm).
De rijtuigen van de serie WL 4255-4264 zijn echter de eerste nieuw gebouwde rijtuigen van na WOII. Deze hebben een andere lengte dan tot dat moment gebruikelijk was, namelijk 23.000 mm.
Het artikel van Bert van Reems in Railhobby ("Portret van het WL-restauratierijtuig") wat ik eerder genoemd heb gaat over restauratierijtuigen van vooroorlogse typen. Deze hebben dus een lengte van 23.452 mm. (Uit deze reactie mag je opmaken dat ik het artikel inmiddels heb achterhaald ;-)
-
Naast de al eerder genoemde foto's van deze twee restauratierijtuigen is in een Franstalige boek[1] ook een foto van een van deze rijtuigen in NS-uitvoering te zien bij de CIWL-werkplaats in Oostende (blz 220).
Gezien het bijschrift zou het moeten gaan om een foto uit 1973. Hieruit kan worden afgeleid dat het om de WR 4264 moet gaan. Dit rijtuig is in 1973 weer verdwenen bij de NS. De WR 4259 stond tot in 1979 in Zwolle. Zie hiervoor de bekende foto van Nico Spilt: http://www.nicospilt.com/dia1885.JPG (http://www.nicospilt.com/dia1885.JPG).
[1] A. Guizol, La Compagnie Internationale des Wagons-Lits; Développement spatial et constitution d'un réseau multinational, Le Villard, 2005
-
Een dergelijke foto van Zwolle moet ik ook hebben (in zwart-wit). Echter negatief en afdruk volledig verdwenen.
Mogelijk heb ik de foto zelfs samen met Nico Spilt gemaakt - dwz ieder op z'n eigen toestel.
@ Maarten. Voel je niet gegeneerd - de reden van mijn uitstel is inderdaad wat raar. Misschien had ik hem niet moeten noemen.
@ Maarten Het is wel leuk om te zien wat jouw vraag omtrent dat/die rijtuig(en) allemaal te weeg heeft gebracht.
Chef de Gare, da's Frans
-
Naast de al eerder genoemde foto's van deze twee restauratierijtuigen is in een Franstalige boek[1] ook een foto van een van deze rijtuigen in NS-uitvoering te zien bij de CIWL-werkplaats in Oostende (blz 220).
Martijn,
Zou je die wilen plaatsen/mailen?
Maarten
-
@ Maarten. Voel je niet gegeneerd
Doe ik niet, hoor ;).
@ Maarten Het is wel leuk om te zien wat jouw vraag omtrent dat/die rijtuig(en) allemaal te weeg heeft gebracht.
Dat is zeker leuk. Ik had nooit gedacht dat ik zulke bruikbare info zou krijgen over zo'n onbekend rijtuigtype.
Weet iemand trouwens welke kleur blauw de WL 4259 en 4264 hadden? Volgens mij zit er trouwens weing verschil tussen het Berlijnsblauw en het CIWL-blauw.
Een beetje off-topic:
Ik heb trouwens nog een Revellbouwpakket liggen van CIWL-rijtuig 2975
Het vreemde van deze bouwdoos is dat op de doos een foto staat van een Jouefmodel! In kleine letters staat erop dat het om een 'prototypemodel' gaat. Volgens mij heeft Revell a.d.h.v. het Jouefmodel het bouwpakket gemaakt. Hier een foto van het Jouefmodel
(http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/jf5300.jpg)
De Revellversie heeft trouwens geen messingkleurige handgrepen, maar die zijn gemakkelijk te maken van messingdraad.
Maarten
-
Weet iemand trouwens welke kleur blauw de WL 4259 en 4264 hadden? Volgens mij zit er trouwens weing verschil tussen het Berlijnsblauw en het CIWL-blauw.
De WR 4259 en 4264 weken wat kleurstelling af van alle andere CIWL-rijtuigen die begin jaren '70 van de vorige eeuw bij NS geïmmatriculeerd (= in het nummerschema opgenomen) waren. Beide rijtuigen waren blauw (waarschijnlijk Berlijns blauw, maar dat weet ik niet zeker) en hadden een grijs dak. Op de zijwanden waren twee gele biezen en drie pictogrammen "restauratie" aangebracht.
Alle andere "klassieke" slaap- en restauratierijtuigen die met NS-nummers dienst hebben gedaan, hadden (voor zover ik weet) een CIWL-kleurstelling. Deze was blauw met gele biezen en een CIWL-monogram op de zijwand. Deze kleur blauw is volgens mij donkerder dan het Berlijnsblauw. Op een foto waar blauwe blokkendozen en een CIWL-rijtuig naast elkaar staan is een klein verschil in kleur te zien. Het is in ieder geval donkerder dan het blauw dat op de foto van het Revell-model te zien is. Volgens mij zit daar te veel paars in de kleur blauw.
Met vriendelijke groet,
Martijn Haman
_________________________________________________________
Bezoek nu ook de website over de stalen rijtuigen van de
Nederlandse Spoorwegen op www.MartijnHaman.nl
-
Volgens mij heeft Revell a.d.h.v. het Jouefmodel het bouwpakket gemaakt.
Dat vermoed ik ook. Revell maakte ook een model van een Pullmanrijtuig, dat eveneens als twee druppels water op de Jouef-versie leek.
Arjen.
-
Eindelijk had ik weer toegang tot mijn eigen website en kon ik de foto's maken en plaatsen.
Vandaar en hieronder.
Over de vraag naar de kleur van de rijtuigen. Ze waren is een soort mat-blauw gespoten. Het blauw was niet hetzelfde als het blauw van bv de Plan E's. Laat ik voor het gemak zeggen dat er een ietsie-pietse groen door zat gemengd.
Het blauw was zeker geen geen CIWL-blauw. Dat bestaat overigens ook in verschillende soorten !
Het leidde in iedergeval tot een lelijke kleur met een stoffige, viezige uitstraling. Daar zal overigens het rijtuig zelf ook aan hebben meegewerkt: 't was niet moeders mooiste.
Hieronder de weg naar:
www.chefdegare.nl/ciwl/5285.00158A-1.tif (http://www.chefdegare.nl/ciwl/5285.00158A-1.tif)
www.chefdegare.nl/ciwl/5285.00158A-2.tif (http://www.chefdegare.nl/ciwl/5285.00158A-2.tif)
Tweemaal de zelfde foto, gemaakt in Den Bosch op 8 augustus 1970. Rijtuig 51 84 NS 88-50 001 (ex WL 4259, 1950 Simmering, Wien).
Bij de eerste foto is te zien dat het rijtuig in een trein uit Frankrijk zit. Links een Frans (of Belgisch) rijtuig, rechts een DEV (mooie rijtuigen !) van de SNCF.
Voorts de weg naar drie foto's van het Kleinbahn (bestelnummer 386) rijtuig.
www.chefdegare.nl/ciwl/Kleinbahn_386_016.jpg (http://www.chefdegare.nl/ciwl/Kleinbahn_386_016.jpg)
Hierbij staat het rijtuig in de zelfde stand als op de bovengenoemde foto's.
www.chefdegare.nl/ciwl/Kleinbahn_386_020.jpg (http://www.chefdegare.nl/ciwl/Kleinbahn_386_020.jpg)
Andere zijde van het rijtuig.
www.chefdegare.nl/ciwl/Kleinbahn_386_009.jpg (http://www.chefdegare.nl/ciwl/Kleinbahn_386_009.jpg)
Zo is er goed te zien hoe dik 'der erhabene Text' is: veel vijl- en schuurwerk.
Chef de Gare, da's Frans
-
Chef de Gare, bedankt voor het plaatsen van de foto's!
Ze waren is een soort mat-blauw gespoten. Het blauw was niet hetzelfde als het blauw van bv de Plan E's. Laat ik voor het gemak zeggen dat er een ietsie-pietse groen door zat gemengd.
Wat vreemd dat er voor zo'n rare kleur was gekozen.
Het lijkt erop dat het rijtuig 88-50 001 (4259) op de site van Nico Spilt inmiddels wel in Berlijnsblauw is gespoten (vergelijk de foto eens met de plan W-foto erboven, vrijwel dezelfde kleur). De gele biezen zijn inmiddels verdwenen.
Natuurlijk zijn foto's nooit 100% betrouwbaar, maar geven wel een indicatie.
De meeste zaken zijn inmiddels duidelijk. Ik kom trouwens wel een paar verschillen tegen tussen de 4259 en 4264: De 4259 had een soort brede 'strip' op de zijkant (net onder het NS-logo) wat de 4264 niet had. Ook lijkt het erop dat de buffers van de 4264 meer uitstaken. Ook waren de handgrepen naast de deuren bij de 4264 niet op gelijke hoogte geplaatst.
Vergelijk jouw foto en die van Nico Spilt maar eens met de foto van de 4264 (met dank aan Martijn Haman):
(http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/WR4264.jpg)
(bron: A. Guizol, La Compagnie Internationale des Wagons-Lits; Développement spatial et constitution d'un réseau multinational)
Maarten
-
Op de Zwolse foto van Nico Spilt heeft het rijtuig Pennsylvania draaistellen.
Oorspronkelijk hadden ze die niet - begreep ik uit eerdere bijdargen.
Maar op de Franse foto en op mijn foto zijn de draaistellen niet goed resp. niet te zien.
Die extra strip: zou het rijtuig daar beschadigd zijn geweest ? Is er een foto van de andere zijde ? (De foto van Nico en mij geven dezelfde zijkant weer).
Overigens kan ik me herinneren dat het Spoorwegpolitierijtuig in Zwolle geheel geschilderd is voor het daar werd neergezet.
Chef de Gare, da's Frans
-
Chef de Gare,
Beide rijtuigen hadden van oorsprong Gorlitz-draaistellen. De rijtuigen hebben allebei Pennysilvania draaistellen gekregen bij een verbouwing voordat ze in 1970 door NS gehuurd werden.
Die extra strip: zou het rijtuig daar beschadigd zijn geweest ? Is er een foto van de andere zijde ?
Misschien. Ik ken geen foto die de andere zijkant weergeeft.
De kleur gaat trouwens nog moeilijk worden. Weet jij misschien een nummer van Revell/Humbrol wat in de buurt komt?
Wie kan trouwens het Railhobbynummer wat eerder in dit draadje genoemd werdt inscannen en mailen/plaatsen?
Ik heb trouwens net nog 2 foto's gevonden op de site van het Utrechts archief!:
(http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/8184885000-1Zl19-12-76.jpg)
(http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/8184885000-1Zl.jpg)
De bovenste is op 19-12-76 in Zl gemaakt.
Bij de zwart-wit foto stond geen datum en zelfs geen plaats, maar ik vermoed dat deze net als de andere foto in 1976/1977 gemaakt moet zijn (let op de werkwagens die er tegen aan staan.
Vooral de zwart-witfoto geeft goed de details van o.a. de kop van het rijtuig weer.
Maarten
-
Een grotere afbeeldingen van de kleurenfoto is te vinden op:
http://www.hetutrechtsarchief.nl/hua_online_images/atlantis/high/198/160198.jpg (http://www.hetutrechtsarchief.nl/hua_online_images/atlantis/high/198/160198.jpg)
De zwart-wit foto kan ik zou gauw niet vinden op de site van Het Utrechts Archief.
@Overlast: Wat is het catalogusnummer van de kleurenfoto?
Met vriendelijke groet,
Martijn Haman
_________________________________________________________
Bezoek nu ook de website over de stalen rijtuigen van de
Nederlandse Spoorwegen op www.MartijnHaman.nl
-
Martijn,
Het catalogusnummer is 160198. Ik heb de foto gevonden door te zoeken op trefwoord 'Zwolle'. De zwart-witfoto door te zoeken op 'Wagon Lits'.
Maarten
-
Ik heb nog een dia (uit 77) vanaf het perron aan de linkerzijde (Kamperperron). Het rijtuig is aan de kopsekant voorzien van een afdak en een hele rits gasflessen. Op mijn afbeelding is het seinhuis gesloopt (de eerdere zwartwit foto kan dus niet uit 77 zijn) en wordt de parkeergarage gebouwd. Het rijtuig had op dat moment een spoorwegpolitie embleem en dito verblijfsfunctie.
-
De zwart-witfoto door te zoeken op 'Wagon Lits'.
Ik was eigenlijk op zoek naar het catalogusnummer van de zwart-wit foto, maar je antwoord gaf voldoende informatie om de foto in groot formaat te vinden:
http://www.hetutrechtsarchief.nl/hua_online_images/atlantis/high/066/157066.jpg (http://www.hetutrechtsarchief.nl/hua_online_images/atlantis/high/066/157066.jpg)
Ik heb nog een dia (uit 77) vanaf het perron aan de linkerzijde (Kamperperron). Het rijtuig is aan de kopsekant voorzien van een afdak en een hele rits gasflessen. Op mijn afbeelding is het seinhuis gesloopt (de eerdere zwartwit foto kan dus niet uit 77 zijn) en wordt de parkeergarage gebouwd. Het rijtuig had op dat moment een spoorwegpolitie embleem en dito verblijfsfunctie.
Ben benieuwd naar de foto. Zeker vanwege je opmerking over het aangebrachte embleem van de spoorwegpolitie. Op foto's van dit rijtuig uit de periode rond '77 die ik ken staat volgens mij namelijk geen embleem. Wil je de foto online zetten of anders mailen?
Met vriendelijke groet,
Martijn Haman
_________________________________________________________
Bezoek nu ook de website over de stalen rijtuigen van de
Nederlandse Spoorwegen op www.MartijnHaman.nl
-
Arnold,
Ik ben ook erg benieuwd naar de foto.
Kan het niet zijn dat de zwart-witfoto begin 1977 gemaakt is? De kleurenfoto is namelijk uit eind 1976. Of is het seinhuis al eind '76 gesloopt? (Ik ben zelf van bouwjaar 1981), dus jij zal het iig beter weten dan ik.
Maarten
-
Help het is een DIA. Ik kan er natuurlijk een foto van laten maken maar dat duurt even!
-
Dia's kun je misschien projecteren en er met een digitale camera een foto van maken als je er geen andere apparatuur voor hebt
-
Idee, maar dat duur ook even omdat de projector ook ergens vandaan moet halen.
-
Arnold,
Er zijn tegenwoordig ook scanners die dia's kunnen scannen. Misschien iemand in jouw omgeving die er een heeft?
Maarten
-
Arnold,
Misschien dat ik een helpende hand kan bieden. Thuis heb ik namelijk een flatbedscanner waarmee ik o.a. ook dia's kan scannen. Als ik de scanner aan een laptop koppel is de "mobiele scanunit" compleet.
Uit je profiel kan ik alleen niet opmaken wat je woonplaats is, dus of het praktisch gezien ook een haalbare optie is ....
Met vriendelijke groet,
Martijn Haman
_________________________________________________________
Bezoek nu ook de website over de stalen rijtuigen van de
Nederlandse Spoorwegen op www.MartijnHaman.nl
-
Doen we. Ik neem wel contact me je op.
-
Een paar berichten hiervoor al aangekondigd hier dan de foto's van Arnold:
(http://www.home.zonnet.nl/m.haman/Zwolle1.jpg)
Foto 1: Het voormalige restauratierijtuig 51 84 88-50 001-9 (CIWL WR 4259) in Zwolle in 1977. Het wordt op dat moment gebruikt door Wagons-Lits. In tegenstelling tot hetgeen eerder werd gemeld heeft het rijtuig geen stickers met embleem van de spoorwegpolitie, maar de gewone "restauratie"-stickers.
(http://www.home.zonnet.nl/m.haman/Zwolle2.jpg)
Foto 2: Een wat donkere foto van een sticker met het embleem van de spoorwegpolitie. Het is niet zeker is of het hier ook gaan om een (detail)foto van het rijtuig in Zwolle. Rechts en onderop op de foto zijn namelijk klinknagels te zien. Aangezien het restauratierijtuig geen klinknagels had, kan er wellicht ook sprake zijn van een blokkendoosrijtuig.
Wie weet of er een blokkendoosrijtuig met een sticker van de spoorwegpolitie heeft bestaan mag het zeggen.
Met vriendelijke groet,
Martijn Haman
_________________________________________________________
Bezoek nu ook de website over de stalen rijtuigen van de
Nederlandse Spoorwegen op www.MartijnHaman.nl
-
Ik zal het morgen eens aan mijn pa vragen.... en ik heb net nog een kenner gebeld en zijn antwoordapparaat ingesproken. Kan even duren; hij is nog al reislustig. In iedergeval is er een weer foto van de WL.
-
Arnold, Martijn,
Bedankt voor het plaatsen van de kleurenfoto!
Martijn, in de jaren '70 heeft er idd een blokkendoosrijtuig van de spoorwegpolitie gestaan in Zwolle, namelijk rijtuig 984 0 500 (ex mCD 9416). In het boek 'Elektrische treinen in Nederland', deel 1, staat een foto van dat rijtuig in 1975. Ik zie op de foto alleen geen emblemen, waarschijnlijk zijn deze na 1975 aangebracht?
Maarten
-
Ik kwam nog een plaatje van de WR 4256 tegen in Wagons-Lits outfit en twee interieurfoto's: http://www.home.zonnet.nl/m.haman/wr4255-4264.jpg
Overigens stelt het bijschrift bij de foto's dat op bladzijde 201 van het boek "Österreichische Personenwaggons, Wien, 1982" meer technische gegevens van deze serie te vinden zijn. Heeft iemand toevallig dit boek in de kast staan en wil hij/zij deze informatie plaatsen of in een privémail aan mij toesturen?
Met vriendelijke groet,
Martijn Haman
_________________________________________________________
Bezoek nu ook de website over de stalen rijtuigen van de
Nederlandse Spoorwegen op www.MartijnHaman.nl
-
Hallo,
In mijn jacht naar bruikbare foto`s van de 1008 (zie ander topic) kwam ik deze foto tegen.
Volgens mij is dit het rijtuig waar dit topic overgaat.
Of heb ik het mis.
http://home.hccnet.nl/mjej.jacobs/E1008huib.jpg
Groeten,
Dennis
-
Dennis,
Helaas. Het is niet een van de rijtuigen waar het in dit draadje over gaat. Op de foto in je bericht is een rijtuig te zien in de 'klassieke' CIWL-kleuren. De rijtuigen WL 4259 en 4264 hebben juist een kleurstelling die hiervan afwijkt.
Aangezien de foto is gemaakt in Voerendaal en de trein enkele Franse Corail-rijtuigen bevat denk ik dat de foto een van de Intercity-Plus treinen uit eind jaren '70 toont. Deze treinen bestonden uit Corail-rijtuigen en een CIWL-restauratierijtuig. De rijtuigen plan E en W betekenen overigens wel een aantasting van het beoogde comfort....
Dat het om een internationale trein gaat lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Zowel de beide rijtuigen plan E als het rijtuig plan W2 zijn namelijk uitsluitend bedoeld voor binnenlands verkeer.
Met vriendelijke groet,
Martijn Haman
_________________________________________________________
Bezoek nu ook de website over de stalen rijtuigen van de
Nederlandse Spoorwegen op www.MartijnHaman.nl
-
Aangezien de foto is gemaakt in Voerendaal en de trein enkele Franse Corail-rijtuigen bevat denk ik dat de foto een van de Intercity-Plus treinen uit eind jaren '70 toont. Deze treinen bestonden uit Corail-rijtuigen en een CIWL-restauratierijtuig. De rijtuigen plan E en W betekenen overigens wel een aantasting van het beoogde comfort....
Dat was een overbrengingsrit, bestaande uit ledig materieel tussen Heerlen en Maastricht. Wat men moest overbrengen bracht men dan samen in deze ledig-materieeltrein, dus Corail, CIWL-restauratierijtuig, plan E en plan W dwars door elkaar). Periode 1978-1981, vlak voor de instroom van ICR. Loc: wat men voorhanden had (1100, 1200, 1300, in zeldzame gevallen 1500). In Benelux Rail 2 uit begin jaren '80 (1982) staat een foto van een 1500 tussen Heerlen en Valkenburg met Corail, plan E en W aan de haak voor zo'n overbrengingsrit. Ook leuk om in model na te bootsen.
-
Overigens stelt het bijschrift bij de foto's dat op bladzijde 201 van het boek "Österreichische Personenwaggons, Wien, 1982" meer technische gegevens van deze serie te vinden zijn. Heeft iemand toevallig dit boek in de kast staan en wil hij/zij deze informatie plaatsen of in een privémail aan mij toesturen?
De foto uit dat boek heb je een paar maanden geleden al gehad. De 'technische gegevens' beperken zich tot het bijschrift bij die foto. Zijnde een opmerking over de gelaste bouwwijze en eentje over de constructie van de draaistellen, met de bladveren aan de binnenkant van het raamwerk (dus onzichtbaar)
Arjen.
-
Arjen,
Ik maakte uit de tekst op dat er meer informatie zou zijn, maardat is dus niet het geval.
Met vriendelijke groet,
Martijn Haman
_________________________________________________________
Bezoek nu ook de website over de stalen rijtuigen van de
Nederlandse Spoorwegen op www.MartijnHaman.nl
-
Martijn,
Bedankt voor het plaatsen van de foto's :D. Heb ik nu ook een idee hoe de binnenkant eruit zag. Ook weet ik nu iets beter hoe de kasten aan het onderstel eruit zagen.
Maarten
-
Zie nu pas dit onderwerp.
Heeft iemand nog een tekening nodig, ik kan ze leveren tegen kopie, envelop en portikosten.
Overigens heb ik alle tekeningen van de CIWL vanaf 1905 tot 1990. Dus niet na einde TEN en begin van alle verbouwingen MUs, MUn, AB30, AB32.
Modelspotter
Nb. Tekeningen slechts voor eigen gebruik ivm copyright CIWL/Accor.