BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Arkadas op 01 July 2008, 08:35:24
-
Ter voorbereiding van een sprinter 3, eerst zorgen dat die tussenbak niet meer ontspoort.
- Wielen reeds verwisseld voor lagere hoogte
Ooit heeft er op het oude forum nog een tip gestaan, echter nooit de tekst opgeslagen, was er nl nog niet aan toe. Oude forum weg Tips weg!
Graag roep ik iedereen op om nogmaals de tips te verzamelen!
Groet,
Arkadas
-
Arkadas,
Geen idee tegen welke problemen van ontsporen je aanloopt, maar ik heb marklinassen die ook onder de Marklin ICR rijtuigen zitten, onder de tussenbak gedaan. Verder geen enkel probleem op de oude M-rails gehad.
Nu ik op K-rails rijdt, gaat het helemaal geweldig.
Succes!
Jeroen
-
hmm, dat type assen had ik nog niet geprobeerd, gaan we dus proberen.
-
Mocht het ontsporing zich blijven voordoen, probeer dan eens uit te zoeken of het door de wielen komt of door de koppeling.
Daar had ik in het begin namelijk ook last mee. Ik gebruikte toen nog de door spoorcuriosa geleverde haak en oog, zodat je dus kon koppelen met de Fleischmann Sprinterbakken. Uit mijn hoofd wijst de haak van de Fleischmann Sprinter naar beneden.
Bij mij waren de ontsporingen over toen ik de haak van de tussenbak precies anderom monteerde dan dat hij bij de Fleischmann hangt. Dus als bij Fleischmann de haak inderdaad naar beneden wijst, had ik hem op mijn tussenbak naar boven wijzen.
Ik weet echter niet meer hoe de haak bij Fleischmann hangt, omdat ik inmiddels met kortkoppelingen rijd.
Succes!
Jeroen
-
- Wielen reeds verwisseld voor lagere hoogte
Beetje cryptische aanduiding. Wat bedoel je precies met lagere hoogte?
Je kunt het beste de tip van Jeroen opvolgen, op Märklin spoor moet je Märklin wielen gebruiken, dat spoort het beste.
-
En zeker op die oude M-rail, dat is een ramp met gelijkstroomassen.
Even in het algemeen:
Wisselstroomwielen van gelijkspoorfabrikanten zijn natuurlijk ook bruikbaar.
Jeroen
-
Jawel heb wisselstroom wielen geprobeerd van andere merken, alleen die van marklin nog niet.
Ik zal nog even naar die koppelings methode kijken.
Ik bedoel dus de hoogte van het loopvlak (niet de flens).
Groet,
Arkadas
-
Soms willen de bijvoorbeeld Roco 40196 niet lekker lopen onder sommige modellen van andere merken dan Roco. Als de Roco 40196 niet lekker loopt, probeer ik daarna altijd eerst de Marklin ICR wielen. Dat gaat dan meestal wel goed.
Succes.
Jeroen
-
Ik bedoel dus de hoogte van het loopvlak (niet de flens).
Blijft cryptisch. Het loopvlak ligt altijd op de rail, dus hoogte is altijd nul.
Of bedoel je eigenlijk de wieldiameter?
-
Klaas, als je het op de millimeter beschouwd dan varieert de hoogte van het loopvlak wel bij grootspoor. De bovenkant van de rails is bol en het loopvlak van een wiel loopt een beetje schuin - het wiel is een klein beetje taps. Ze hebben dat heel precies berekend om daarmee het rijgedrag in bochten te verbeteren.
Sander
-
Nog even over die koppelhaak. Dat krijg je uiteindelijk wel aan de gang, maar deze koppelmethode maakt het onmogelijk om vouwbalgen aan te brengen en die heeft de Sprinter 3 natuurlijk wel. Beter is om ook aan de kopbakken een kortkoppelmechaniek aan te brengen en dan gewone kortkoppelingen gebruiken. De bakken moeten ongeveer een centimeter uit elkaar staan en dan netjes aansluitende balgen plaatsen.
-
wieldiameter
ja die bedoel ik!
kortkoppelmechaniek
symoba koppelingen?
-
Kan, heb ik wel gedaan.
Frank Oude Elferink bestelt altijd de mechanieken van een ander Fleischmann model. Kan ook.
Hier gaat het daar over. (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=11605.15)
-
- het wiel is een klein beetje taps. Ze hebben dat heel precies berekend om daarmee het rijgedrag in bochten te verbeteren.
En niet alleen in bogen. Ook op het rechte stuk helpt de tapse wielband om het rijgedrag rustiger te maken.
Maar dat is allemaal een beetje bezijden het onderwerp. Het hoge woord is er uit. Arkadas bedoelde de wieldiameter, maar hij kon even niet op het woord komen. :)
-
Die wielen van de marklin ICR zijn in diameter kleiner dan bijvoorbeeld de Roco 40196. Ik dacht uit mijn hoofd dat Marklins ICR een wieldiameter heeft van 10mm.
Met die wieleln MOET het gewoon goed gaan ;D
Jeroen
-
Oh ja, de wielen.
Op mijn tussenbak heb ik ook Märklin Hamo wielstellen geplaatst. Inderdaad dezelfde die op ICR horen. Zo veel verschillende wielstellen heeft Märklin ook niet.
De meegeleverde wielstellen hebben wielen die eigenlijk iets te groot zijn. Om die reden staat in de handleiding dat je wat kunststof van de draaistellen moet verwijderen, maar dat is nergens voor nodig.
-
De wielstellen zijn wel iets te hoog maar kunststof weghalen van de draaistellen is inderdaad niet nodig. Ik vervang de meegeleverde assen standaard door assen van Lima M2 (IJssellijn), hiermee lopen de wielen weer geheel vrij en staat de tussenbak ook nog eens op gelijke hoogte met de koprijtuigen. De wieldiameter van de M2-assen is iets kleiner waardoor 2 problemen in 1 keer opgelost kunnen worden.
-
Alleen is dat voor Arkadas even geen optie, omdat de Lima wielen ook gelijkstrokmwielen zijn en die ontsporingsgevoelig zijn voor de M-rail van Marklin.
Maar voor gelijkstromers natuurlijk wel een zinvolle tip!
Jeroen
-
Gelijkstroomassen rijden wel op wisselstroom maar niet andersom, alleen is de stroomafname iets minder eenvoudig.