BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Hans Kl op 30 June 2008, 15:21:53
-
Hallo,
In Houten hebben we een ET403 in Lufthansa kleuren op de kop getikt.
Nou is dit een flink oud beestje, de flenzen ratelen lekker.
Dit probleem is bij 3,5 van de 4 wagens snel opgelost, wielstellen zijn zo vervangen.
Bij de motorwagen is dit een stuk lastiger.
Nou willen we een modeltorque motor hier inzetten in de toekomst. (standaardlima rondmotor)
Hoe krijgen we echter de flenzen op tegenwoordige hoogte zodat het niet meer ratel de ratel is over 2,1 mm rails?
Vijl ertegen aan en ronddraaien maar?
Of zijn er ook vervangende wielstellen verkrijgbaar voor dit soort klusjes?
Groet,
Hans
-
Zitten de wielen vast op de assen ? Zoniet dan kun je daar nog naar kijken om alleen de wielen te vervangen.
-
Lima gebruikte intertijd zoveel mogelijk standaard aandrijvingen. Er waren maar een beperkt aantal van die motordraaistellen met uiteenlopende asafstanden. Voor een specifiek model werd een specifieke draaistelbekleding gemaakt en dat was het dan wel.
Aanvankelijke gebruikte Lima de bekende pizzasnijders als wielen, maar later werden er wielen met lagere flenzen gebruikt.
Je hebt dus een goede kans dat er een motordraaistel bestaat met dezelfde asafstand en lagere wielflenzen. Neem het draaistel eens mee naar houten en ga eens vergelijken bij de bekende Lima-stand. Is daar geen geschikt draaistel te vinden, dan toch in ieder geval wel nieuwe wielen.
Afdraaien kan altijd nog.
-
Laat dit stel SVP niet over te krappe bogen rijden, ik heb eens zo'n stel weer aan elkaar mogen plakken omdat de tandwielen van de ZAAGmotor teveel in het onderstel hadden gevreten. Onderstellen waren als los onderdeel niet meer te krijgen. En nee, ik heb er geen foto van, maar enkele medeleden hiero hebben dit ook geconstateerd onder het slaken van kreten als 'zelfvernietigend treinstel' en 'Harakiri-express'.
-
Kleinste straal is 42cm, dus dat moet wel goed komen.
Ik ga waarschijnlijkmaar eens kijken bij de lima man.
Groetjes,.
Hans
-
natuurlijk kun je ook gewoon een vijl tegen de wielen zetten, prik op de motor en gaan. Mislukt t dan kun je alsnog een hoop geld uitgeven bij de limaman.
-
De wieltjes zijn niet zo heel erg geweldig stevig. Ik heb een lima tenderlokje (br80) die na een aantal jaren en echt niet zo gek veel rijtijd geen flenzen over heeft, het waren bijna foliedunne rafeltjes geworden.
Het afdraaien met een vijl is absoluut het proberen waard..
-
Ik zou er dan wel voor kiezen de assen in een boormachine te spannen, en niet het motortje het werk laten doen. Volgens mij krijgt die anders veel te veel te verduren. Nog een tip; laat de wielen niet te snel draaien, anders krijg je een heel onregelmatige flens.
(hoe zou ik daar achter zijn gekomen ::))
Maarten
-
uh, een lima-motor slopen door overbelasting is me nog nooit gelukt. Die dingen blijven het echt altijd doen. ;D
-
Inderdaad nog nooit voor elkaar gekregen een Lima aandrijving per ongeluk te slopen.
Nog een mogelijkheid. Wat is eigenlijk de asafstand van die ET 403? Misschien een fotootje van het draaistel? Goede kans dat iemand een bruikbaar motordraaistel in een rommeldoos heeft liggen.
-
Hoi,
'k zal eens gaan meten, waarschijnlijk vanavond ofzo.
Bedankt iedereen voor het meedenken alvast :)
Groet,
Hans
-
Hoi,
Ik heb opgemeten, 2,7 mm is de asafstand van het motordraaistel.
Is dit een gangbare lima maat?
-
Eeeeh, we praten over de afstand tussen beide assen in een draaistel. Dan lijkt 2,7 mm me een beetje weinig.
-
euhm
cm natuurlijk.
2,7cm :)
-
Dat komt overeen met het motordraaistel van een Lima Koploper.
Daarvan heb ik er eentje.
Proberen?
-
Das een optie :)
W8, doe wel ff PB