BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Martijn_ op 28 June 2008, 19:20:54
-
Als ik op de volgende site kijk, http://www.103er.de/sichtungen/sichtungen.php?p=ptUX6i dan zie ik dat er wel erg vaak een tee trein rijdt. Zijn hier speciale kaarten voor verkrijgbaar of is deze trein geintergreerd in het IC netwerk?
mvg,
Martijn
-
Er is, dacht ik een speciaal (particulier) reisbureau voor deze treinen. Naam heb ik even niet. Ze hebben wel een website.
-
Kijk eens op:
www.ake-eisenbahntouristik.de of
www.z-et.de
-
je bent mij net voor....
-
@ griffin
Misschien dat ik iets over het hoofd zie maar het lijkt er op dat op de site's die u aangeeft deze trein maar een 10-12 keer per jaar rijdt en steeds een ander traject. Maar op de site die ik in het begin gaf komt wel erg vaak een TEE van Lübeck naar freiburg voor. Weet u misschien ook waar dit te boeken is?
mvg Martijn
-
Martijn,
Zoals op www.103er.de word omschreven gaat het steeds om`sonderfahrten`ik vermoed dan ook dat ze niet zo te boeken zijn, anders dan op de eerder vermelde sites, maar dat het om charter ritten gaat. Gezien de frequentie van de ritten blijken ze populair te zijn. Misschien moet je je vraag eens op de 103er.de zelf stellen wellicht weten ze daar meer over hoe en wat.
groeten,
Griffin
-
De museum loks, waaronder de genoemde 103 worden in Duitsland regelmatig ingezet in normale dienst treinen. Dit wordt gedaan om ze in een goede conditie te houden, ze noemen dit in Duitsland ook wel conditie ritten.
Dit is veelvuldig te lezen in de Duitse hobbybladen.
Waar kan je vinden waarneer ze worden ingezet, ik zou het graag willen weten maar weet dit nog niet. Dus mogelijk iemand anders?
Groeten,
Christoph
-
Op de site van de DB AG is ook nog een pdf (http://www.db.de/site/shared/de/dateianhaenge/infomaterial/museum/rheingold__broschuere.pdf) te vinden over deze chartertrein.
Deze TEE-trein wordt overigens, met een BR 103, ook in zwitserland ingezet, tot aan de grensstations met Italië (http://bahnonline.railimages.ch/fotos/d/4537-1/955_02.jpg). De 103 184-8 is hiervoor met integra (treinbeinvloeding) en een zwitserse panto uitgerust. Altijd leuk zo'n TEE over de Gotthard of de Lötschenberg.
Robert
-
Altijd leuk zo'n TEE over de Gotthard of de Lötschenberg.
Robert
Let dan maar eens op de foto van de maand juli op mijn site :D (over een paar dagen dus) ;)
Mvg, Johan
-
De 103 184-8 is hiervoor met integra (treinbeinvloeding) en een zwitserse panto uitgerust.
Robert
Naast de 103 184 beschikt de 103 235 ook over dezelfde faciliteiten en dus ook inzetbaar in CH.
Geen één 103 maar twee dus!
Mvg, Johan
-
Nee, de 103 235 is niet inzetbaar op het Zwitserse net.
www.raymondkies.nl
-
Toch wel lees TEE Classic (http://www.tee-classics.ch/01c.html) bericht van 23 mei 2007
Mvg, Johan
-
Ik heb het bericht 3x gelezen en ben tot een andere conclusie gekomen.
Dit is wat ik er kortweg uitgehaald heb: De TEE-rheingold nostalgietrein is geschikt gemaakt voor het Zwitserse netwerk hiervoor is echter alleen de 103 184-8 (tot op heden) aangepast o.a. met een panto naar Zwitserse specificaties.
Robert
-
In iedergeval heeft die club leuke reisjes!
-
Let dan maar eens op de foto van de maand juli op mijn site :D (over een paar dagen dus) ;)
Mvg, Johan
Johan, je weet dat je wereldbolletje links hiernaast verdwenen is?
Peter
-
De museum loks, waaronder de genoemde 103 worden in Duitsland regelmatig ingezet in normale dienst treinen. Dit wordt gedaan om ze in een goede conditie te houden, ze noemen dit in Duitsland ook wel conditie ritten.
Dit is veelvuldig te lezen in de Duitse hobbybladen.
Waar kan je vinden waarneer ze worden ingezet, ik zou het graag willen weten maar weet dit nog niet. Dus mogelijk iemand anders?
Groeten,
Christoph
Er zijn drie bedrijfsvaardige museum-103'en: de 184, 235 en 245. De 184 en 235 rijden in het charterverkeer zoals hier beschreven, de 245 bevindt zich in München en heeft geen vaste taken. Het is deze loc die regelmatig wordt ingezet voor treinen uit de normale dienstregeling bij wijze van conditierit.
www.raymondkies.nl
-
Wie weet welke (Avmz/Apmz/ARDmz/Wrmh/ADm) en hoeveel rijtuigen er in de TEE-nostalgietrein rijden?!
-
Geen idee hoeveel het er zijn, maar ga maar eens tellen als je van Köln hbf naar Köln West rijden, dan kom je al zat tegen voor 2 flinke treinen.
Groetjes Michiel
Ps; 2 103en stonden daar enkele weken terug ook.
-
Ik heb het bericht 3x gelezen en ben tot een andere conclusie gekomen.
Dit is wat ik er kortweg uitgehaald heb: De TEE-rheingold nostalgietrein is geschikt gemaakt voor het Zwitserse netwerk hiervoor is echter alleen de 103 184-8 (tot op heden) aangepast o.a. met een panto naar Zwitserse specificaties.
Robert
Ben flink aan het zoeken geweest en alles wijst er inderdaad op dat het bericht van TEE Classic niet juist is. (ik loog dus in commissie................ mijn excuus)
Heb de tekst van te voren op mijn site (FvdM) dus nog kunnen aanpassen (das weer meegenomen thx)
zie de Foto van de Maand juli (http://home.hetnet.nl/~jh.de.reuver/1%20Foto%20v%20d%20maand.html) voor de TEE DB 103 184 recent in CH.
Veel kijkplezier!
Mvg, Johan
-
Blijft gaaf zo'n 103 :)
Vergeet de 103 222 niet, weliswaar geen museumlok, maar van DB SystemTechnik. Alleen van buiten nog een 103, van binnen iets heel anders is mij verteld door DB Museum Koblenz.
Daar staan ook nog wat 103tjes, de 103 113 en de 103 233 (vr).
De laatste wordt gebruikt als plukloc om de andere rijvaardig te houden.
De 113 kan wel rijden, maar heeft een verlopen Frizt, en een HU (HauptUntersuching) is te kostbaar. Ook een reden waarom de E03 001 in Nurnberg weggestopt is.
Ik geloof dat hetzelfde ook geld voor de 103 101 in Darmstadt, wel rijvaardig, maar geen toelating meer.
Groet,
Hans
-
De 103 222 is van binnen een heel gewone 103. Alleen de draaistellen zijn anders.
Of een HU te kostbaar is, is een twistpunt. Het is meer het beleid van het DB-concern niet al teveel geld (of zelfs helemaal geen geld) meer in het rijvaardig houden van museummaterieel te steken.
Dat de 103 184 en 235 nog rijvaardig zijn is zuiver een commerciele kwestie: een TEE is voor heel veel geld te verhuren. Oorspronkelijk was hiervoor een treinstel VT601 voorzien, maar tijdens de revisie werden de kosten enorm overschreden, waarop deze is gestaakt. Dan maar verder met een getrokken trein...
Volgens mijn informatie is de 103 233 nog compleet en is net als de 113 buitendienst gegaan na het verlopen van de revisietermijn.
De 103 101 in Darmstadt is inderdaad rijvaardig maar heeft geen toelating meer, hetzelfde geldt voor de rood/beige 103 226 van de 103-club. Deze staat in het Siemens-testcentrum.
www.raymondkies.nl
-
Plaatjes uit koblenz.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT0074_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT0076.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT0242.jpg)
Bart
-
Wie weet welke (Avmz/Apmz/ARDmz/Wrmh/ADm) en hoeveel rijtuigen er in de TEE-nostalgietrein rijden?!
Heb het antwoord inmiddels al op Youtube gevonden, staan veel filmpjes op van de nostalgieritten.
Alleen zijn de rijtuigen niet geheel 'origineel': met airco, opklapbare traptreden en 200km/h draaistellen met schlingerdampfer. Vlgs mij gewoon IC/EC rijtuigen die omgespoten zijn
-
Een hele andere TEE: als restaurant:
Blue Star Train (http://www.blue-star-train.de/index.php?showcmspage=Restaurant.StandortHolzkirchen.html)
nog een link (http://www.bayerische-oberlandbahn.de/tmpl/NewsPageWithList____36661.aspx?epslanguage=ML)
Groeten David
-
Heb het antwoord inmiddels al op Youtube gevonden, staan veel filmpjes op van de nostalgieritten.
Alleen zijn de rijtuigen niet geheel 'origineel': met airco, opklapbare traptreden en 200km/h draaistellen met schlingerdampfer. Vlgs mij gewoon IC/EC rijtuigen die omgespoten zijn
Zo hebben ze altijd rondgereden, alleen heel in het begin hadden ze geen inklapbare traptreden. Airco hebben ze altijd gehad, schlingerdämpfer ook al vrij snel.
Bart