BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Harry op 02 September 2006, 20:45:16
-
Unter holzdach, september in ergens in Epoche II,
Tijdens de maandelijkse vergadering, tussen de directie van mijn DRG en mij (materieelchef), heb ik danig op mijn kop gekregen. Vooral Herr Harry vond dat, indien mogelijk, de Tenderlocomotief Br 70.066 voor beter (lees mooier) materieel moet komen. De huidige situatie, post/bagagerijtuig (5057), personenrijtuig 2e/3e klasse(5058), personenrijtuig 3e klasse(5059), is volgens de heren niet veel langer toelaatbaar. De fabrikant van deze rijtuigen is de firma Fleischmann.
Is er misschien nog beter materieel? Firma Eetkamertafel heeft niet de capaciteit om voor eind volgend jaar rijtuigen te bouwen. Ook ziet de directie graag een goede verlichting in de rijtuigen. Zelf dacht ik dat dit te doen was met een functie uitgang van de decoder (Fleischmann 6846) en gebruik te maken van stroomvoerende koppelingen (Tams SK-2 23-10-036). De verlichting zelf zal wel gebeuren met behulp van LED’s. Maar type en merk zal wel afhankelijk zijn van type rijtuig.
Een post/bagagerijtuig, hoeveel verlichting behoort daar in te zitten? Mijn inziens minder dan personenrijtuigen, of zit ik nu verkeert.
De hoofdvraag is, zijn er dingen niet mogelijk die ik hier heb geschreven. Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden?
En als er iemand is die een betere oplossing heeft, hoor ik het graag!
Wel was de gehele directie uitermate te spreken over de verbeterde trekkracht van de ‘gereviseerde’ lok. Dit is elders op de site te belezen. (11 gram is voldoende tot nu toe).
Groeten Harry
-
De postruimte zal, indien het een rijtuig met "werkend postvervoer"(= brieven sorteren tijdens de rit) is, altijd goed verlicht zijn. Op zich kun je het ook zelf nakijken, het is oud materieel met gasverlichting, dus waar een lamp zit in het echt zul je op het dak een schoorsteentje vinden. Als je het dus echt realistisch hebben wilt zet je dus leds precies onder de schoorsteentjes, kan niet missen ;)
grtz
Floris
-
Zelfcensuur Floris, dat wordt dus les nemen in elektronica :D (nieuwe dingen altijd interessant, maar denk ik wel hulp bij nodig)
Die van F***mann heeft 2 schoorsteentjes, dus 2 ledjes.
De personenrijtuigen hebben 4 schoorsteentjes betekend dat dan 4 gaslampen?
Groeten Harry
-
jep!
-
Gaslampen die geven toch gelig licht?
Harry
-
Als het met zo'n kousje is niet hoor, althans, niet die ik gezien heb. Ik zou sunny-white leds proberen te vinden als ik jou was. Of in smd formaat, ik meen dat conrad ze nu ook heeft.
-
Oké, dat is 1 punt. Dit is trouwens nog de info-ronde.
Na de inforonde komt de koopwoede en dan pas de 'stresss' van het inbouwen, 't is en blijft een hobby hé.
Harry
-
Precies, dus waar maak je je druk om? ;D
-
Met info-ronde bedoel ik eigenlijk het volgende:
wat is de beste oplossing?
daarna:
wat ben ik er voor nodig? dus echt elk onderdeeltje wil ik op papier hebben
Ook handig is een aansluitschema.
en daarna maak ik een bestellijst en doe ik de bestelling.
Dan kan ik op een rustige zondag mooi aan de knutsel. Heb al zoveel mooi opwaardeerwerk gezien van mensen (o.a. front- en sluitverlichting) dat ik dat ook onder de knie wil krijgen.
Mijn soldeerwerk moet nog iets verbeterd worden, maar dat wil ook alleen maar door het te doen.
Ik ga ervan uit dat mijn soldeerapparaat goed is. 't is een proxxon el12 12volt, 6watt, met een trafo NG 2/E. de punt van de bout is 2,1x0,6 mm^2 is dit groot genoeg? Ik weet het, het zwakke punt van een soldeerbout is degene die hem hanteerd.
Nu nog eens kijken wat een smd is. Scheelt heb net weer een nieuwe cat gekregen van Conrad :D
Groeten Harry
-
Ik heb een detail over het hoofd gezien. Bij mijn lok is er geen functie uitgang over. F***mann, gebruik eens 8-polige decoders! Volgens mij zijn alle draden in gebruik. Zulke dingen zie je pas als je zo'n lok open haalt. Een kleine tegenvaller.
Dit komt dan op het volgende. Dan moet ik bij 1 wagon denk ik stroom van de wielen afnemen en aansluiten op een functie-decoder. Klopt dit? En wat moet je hiervoor gebruiken?
Harry
-
Dat is inderdaad een mogelijkheid. Je kan ook de stroom via de lok afnemen, via een stroomvoerende koppeling doorbrengen aan de eerste wagen, waar je een funktie decoder plaatst. Vandaaruit kan je het zelfde tewerk gaan als dat je van plan was. Is er ruimte in de lok zelf, zou je de funktiedecoder eventueel in de lok zelf kunnen plaatsen.
-
Handiger is het wellicht om 2 rijtuigjes (of allemaal natuurlijk, hoe meer stroomafname hoe meer vreugd zeg ik altijd maar) van volledige stroomafname te voorzien en de hele rijtuigstam dan met stroomvoerende koppelingen door te verbinden. Zo kun je er ook een andere loc voor zetten als je wilt en de rijtuigjes met brandend licht op een zijspoortje zetten (als ze na de dienst uitgebezemd worden)
Oh ja, vergeet trouwens niet dat de personenrijtuigjes ook verlichting op de balkons hebben, daar zit namelijk ook een schoorsteentje. Das al 6 ledjes per wagen dus ;D
grtz
Floris
-
Floris, dan ben je dus tussen de wagons 4 verbindingen nodig. 2 voor stoomafname van de wielen naar de functiedecoder en 2 voor de verbinding tussen de functiedecoder en de led's.
HC_Ut, in de lok is geen ruimte, echt 0,0. En wat floris zegt, als de lok niet voor de stam staat, is het toch leuk dat de verlichting nog brand. 't is een kwestie van details.
Harry
-
Klopt, Harry... Of je hangt de leds gewoon op de railspanning, kun je ze weliswaar niet uitzetten, maar toch... 6 leds in een rijtuigje in serie zetten en dan een 1500 ohm-weerstand ervoor moet prima gaan. Voor de zekerheid nog een diode antiparallel met de leds zetten zodat de sperspanning over de leds niet te hoog wordt, witte leds zijn daar erg allergisch voor (eigen ervaring....)
-
Na mijn 'fout' met de decoder (6-polig ipv 8-polig), ben ik maar eens gaan kijken naar de wagons. Voorzichtig de bovenbouw verwijderd, en wat blijkt, je kunt er zo lampjes indraaien.... als je analoog rijdt. Maar daar wordt het al makkelijker van. De stroomafname van de wielen, is al klaar ;D.
Dan blijven er nog een functie-decoder, stroomvoerende koppelingen en led's.
Heb in het grote dikke conradboek gekeken, en daar zie ik de volgende led's:
artikel nummer 185863-11 kleur sunny
technische specificaties: Uf = 2,9-3.5 V If = 20 mA
Tussen de functiedecoder en de led's, moet er nog iets tussen?
Hoe zwaar moet de decoder zijn bij 16 leds?
Moeten de leds parallel geschakeld worden? (lijkt mij toch?)
Harry
-
de leds moeten in serie, zo is de stroom door elke led gelijk en branden ze even fel. Parallel geschakelde leds kunnen nog weleens in felheid verschillen omdat er eentje net een lagere weerstand heeft dan de ander, zodat er meer stroom doorheen gaat en ie feller brandt.
Zelf mik ik altijd gewoon een 1500 ohm-weerstand in serie met de leds en ik heb daar nooit problemen mee gehad, maar misschien dat er hier mensen zijn die het preciezer weten...
-
Floris, bedankt.
Is er iemand die een schema heeft van rijtuigverlichting met losse led's? zou die graag eens willen bekijken.
Zo langzamerhand komen we er wel.
Harry
-
Even een vraagje tussen door van mij
Floris, wat bedoel je met: een diode antiparallel met de leds zetten i.v.m. de sperspanning?
-
Even een vraagje tussen door van mij
Floris, wat bedoel je met: een diode antiparallel met de leds zetten i.v.m. de sperspanning?
Hoi Prutser,
ik heet dan wel geen Floris maar in een ander draadje heb ik dezelfde vraag gesteld en antwoord gekregen. Zie daarom:
link antiparallel (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=1090.msg13333#msg13333)
-
Oh zit dat zo
Zoals ik nu begrjip is het alleen bij wisselspanning nodig.
Ik rij niet digitaal dus kijk ik nooit in de digitaal vraagbaak, misschien toch eens doen.
Bedankt voor de info.
-
Als je analoog (gelijkspanning) rijdt en LEDs gebruikt moet je ook iets met diodes doen, met name de schakeling met 4 diodes (of 1 diodebrug) die in dat draadje getoond wordt is dan van belang. Tenzij het je bedoeling is dat de rijtuigverlichting slechts in 1 rijrichting brandt.
-
Snap ik, plaats zelf ook 4 diodes t.b.v. rijtuigverlichting,maar je hebt met gelijkspanning geen last van sperspanning toch?
grt prtsr.
-
Wel als het rijtuig "achterstevoren" op de rails staat en je geen of maar 1 diode gebruikt.
-
in de praktijk geven gele leds bij de gebruikelijke modelspoorspanningen geen gemekker over sperspanning en heb je ook geen diodes nodig. Witte leds zijn echter snel overstuur, daar moet je dus echt diodes bij gebruiken omdat ze anders erg overleden zijn na 12 volt in de sperrichting.
-
Ik zie in het draadje van ledverlichting, dat het hoofdzakelijk gaat over wisselstroom. Ik heb daarintegen gelijkstroom. De gelijkrichter ben ik die ook nodig?
De duidelijkste tekening die ik heb gezien is die van Huib Maaskant. Weet iemand ook een site van iemand met soortgelijke tekeningen met gelijkstroom?
harry
-
Een gelijkrichter kun je ook gebruiken om er zeker van te zijn dat er op punt A altijd de plus zit en op punt B altijd de min, onafhankelijk van de polariteit van de rails. Geen idee of die antiparalelle diode dan nog steeds nodig is.
- Peter
-
Dus gelijkrichter is nodig. Weet ik dat ook weer. Zal van de week een tekening maken en hier 'dumpen'. Zal ik wel lekker op de bek gaan, maar zo kom ik wel verder.
Harry
-
Inderdaad. Als je analog gelijkstroom rijdt en je gebruikt LEDs als rijtuigverlichting, heb je een gelijkrichtbrug nodig. Extra diodes wegens sperspanningen zijn dan niet aan de orde.
-
Ik rij digitaal en gelijkstroom. Meende dit in het begin al te hebben aangegeven. Had het net eigenlijk nog even er bij moeten zetten.
Harry
-
Sorry, komt denk ik omdat er een tweede vragensteller doorheen loopt dat ik het even niet goed in de gaten had.
Als je een gelijkrichtbrug gebruikt zit je voor analoog gelijkstroom èn voor digitaal helemaal goed, en heb je geen verdere diodes nodig.
-
Vergeven en vergeten ;D
Harry
-
Sorry voor de storing
grtn prtsr.
-
Maakt niks uit, door de verwijzing naar het andere draadje ben ik ook wijzerr geworden.
Harry
-
Ik ben eens aan het tekenen. Van het weekeind alles eens schematisch tekenen. Doe het wel met de hand, want tekenen met de computer, ondanks mijn bouwkundeopleiding, gaat me slecht af. In het jaar na mij, kwam het CAD-tekenen in het lesprogramma. Ik ben niet verder gekomen dan het tekenen met de pen. Dus dat hou ik maar zo (voorlopig).
Dus of maandag staat er een goed schema of er staat 1 grote grap.
Harry