BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Marc tramt op 28 June 2008, 08:51:08
-
Eenvoudige vraag: Hoe slaan jullie je rollend materieel op als je er niet mee rijdt? Blijft het op de baan staan, gaat het naar een schaduwstation, terug in de OVP of in een fraaie vitine?
Bij mij gaan ze terug in de doos, maar dat is niet echt handig vind ik. Kleine onderdelen aan de modellen blijven kwetsbaar.
-
Terug in de doos en de kast in, of ze blijven bij de lokloods staan.
Ruben
-
bij mij staat het in een vitrine
arno
-
Ik stop het ook terug in zijn doos. Ik heb ook alle extra spullen niet geplaatst zolang ik geen fatsoenlijke manier heb om ze op te ruimen. Een vitrine zou ik wel willen maar ik moet dan eerst een vitrine hebben op een plek met weinig tot geen zon zodat ze niet verkleuren.
-
Alles achter slot en grendel in Hema plastic kratten die afsluitbaar zijn.
Alleen waar ik mee rij komt even de krat en verpakking uit.
Kees-Jan
-
Bij mij staat bijna alles op de baan wat daar niet staat aan loc's en treinstellen staat in de vitrine. Verder zijn er nog enkele lelijke wagentjes die zijn uit het zicht gehaald :P
-
Bij mij zit het meeste gewoon in de eigen verpakking waarin het (ooit) aangekocht is. Alleen de loc's en wagons die ik gebruik voor een lopend projekt of voor een tentoonstellingsbaan liggen binnen handbereik, en dan meestal in een box die speciaal daarvoor "aangekleed" is.
De enigste modellen die momenteel in een vitrine staan zijn de omgebouwde 0N30 Shay en standaard Climax.
Grtz, 8) Ronald 8)
-
Bij mij staat het op de baan en wat ik niet gebruik ligt te wachten in wat ik treinenkoffers noem. Er kunnen 5 rijen van ongeveer 90 cm treinen in. Ik heb 3 enkele en 1 dubbele die ik niet vervoer omdat ie te lomp en te zwaar wordt. Mochten de koffers vol zitten dan gaat de rest van het mat niet in de doosjes maar in mooie kraten die ik kan afsluiten tegen stof en andere narigheden.
Greetz,
Noppie.
-
Bij mij gaat alles in de kast. Niet in de doos.
In de kast heb ik diverse planken gemaakt, sommige voorzien van rails en sommige niet...
Omdat mijn baan ophijsbaar is laat ik nooit wat op de baan staan.
Koen
-
Twee grote legkasten, lekker donker en in de originele doos.
-
Ik sla mijn materieel op in een klein ladekastje en 2 kleinere opbergdozen van IKEA. Kwetsbaar materieel zit in deels keukenpapier gerolt in in div. kartonnen en plastic doosjes. Rijtuigen heb ik deels in originele doos maar grotendeels in keukenpapier gerolt op plaatjes karton liggen.
Als mijn vitrinekast klaar is komen de modellen in een vitrinekast te staan, per treinsamenstelling met infokaartjes over de betreffende treinsmanestellingen. Met een apart schap voor los materieel dat daar schuin naast elkaar kan staan.
Groetjes Michiel
-
Bij mij staat het op de Opstelsporen ,diverse stations en het Schaduwstation.
-
Een deel in vitrines. De rest in de verpakking (voor zover aanwezig: OVP) in verhuisdozen.
Ton
-
Bij mij gaat het rijdend/rollend materiaal na gebruik weer terug in de verpakking. Deze sla ik op in een aantal rollende kastjes die ik van MDF heb gemaakt.
Dion
-
Alles gaat weer terug (alleen Locs) in de orginele doos , en gaat weer de kast in ,komt alleen uit de doos als ik er mee rijd .
voor de wagons heb ik een speciaal schap met rails waar ze op staan.
-
Als er langdurig (ca 1 - 2 wkn) niet gereden word alles in de schaduwstations/opstelsporen en de niet zichtbare gedeeltes om ze in ieder geval uit het licht te houden ivm verkleuring. Voor een nacht of 1 tot 2 dagen zoals ze staan bij stoppen van Koploper.
Grtz Rob
-
Materieel waar ik niet me rijd gaat in de originele verpakking terug en in een legkast.
-
Op de baan, het is veels te veel moeite om alles steeds weer op te ruimen en tevoorschijn te halen. En het maakt de baan zo leeg. :(
-
Wanneer ik niet genoeg ruimte op m'n baan meer heb zal ik een vitrine moeten gaan maken, zal waarschijnlijk gewoon een kast met glas ervoor worden ;)
-
Ik heb alles in doosjes zitten en de doosjes zitten weer in kratjes.
de wagens die geen doosje hebben leg ik los in bubbel verpakking of in doosjes waar hardware in heeft gezeten. :D
Groetjes,
Antal
-
Deels netjes in de OVP in kastjes onder mijn baan, De locs en enkele treinsamenstellingen staan in 2 lange vitrinekasten.
Waar uiteraard mee gereden wordt blijft gewoon op de baan staan
Peter
-
Ik trein modulair, dus wordt er vanalles heen en weer gesleept. Om het materieel een beetje overzichtelijk en bijelkaar te houden heb ik vier Curver boxen voorzien van zelfgemaakte houten inzetbakken. Elke inzetbak is verdeeld in vijf beklede vakken waarin een rijtuig past. Vanwege de handvatten aan de kratten is de bovenste inzetbak wat ingenomen; vier vakken. Deksel erop en de zaak zit geramd!
Letterlijk, want in mijn pre-auto-periode vervoerde ik ze wel eens onder de snelbinder op de fiets en dat gaat eens een keer fout. Schade; 1 opstaptrede en 2 buffers afgebroken op 19 rijtuigen. 't kon minder.
-
waar mee gereden wordt, op de baan.
Voor de stoommodellen heb ik een draaischijf met veel sporen die lekker vol staan.
De rest in de vitrine, waarvan er nog een paar aangeschaft dienen te worden.
Gr. ron
-
Ik heb materieel dat nog erg nieuw is in de vitrine in de verpakking staan. Te weinig ruimte op het spoor is hier het argument voor.
Verder heb ik de rest gewoon op het spoor staan maar ik denk dat ik een deel ga ontstoffen en weer in de verpakking doe ;D Dan ga ik waarschijnlijk beginnen aan de bouw van een nieuwe baan.
Mvgr Jan Wiebrand
-
in de oorspronkelijk doos, die dan opgeborgen zijn in curver-dozen of in van die kartonnen (schoenendoosachtige) IKEA-dozen. in een vitrine is geen optie, aangezien ik de kans op verkleuring dan erg hoog acht. mijn hobbykamer ligt op het zuiden.
grt
marc
-
Bijna alles staat op de baan behalve 10 plan ds nu even niet vanwegen
nieuwe layout.groet Bram
-
Ik heb nog geen treinenkamer :-| omdat we nog op zoek zijn naar een nieuwe woning , maar in mijn nieuwe toekomstige kamer komen 2 of meerdere kasten te staan die bekleed worden met isolatie daar in komt mijn rollend materiaal in te liggen en alles wordt achter slot en grendel op geborgen.
E.J
-
Een gedeelte staat in een vitrine (zonder glas ervoor), een klein gedeelte staat op een kleine baan waarvan het schaduwstation (slechts 3 sporen) zich onder de vitrine bevindt. Als er al mee gereden wordt dan blijven die treinen na afloop meestal staan zodat de besturing het de volgende keer zo weer over kan nemen (of toch niet). Een klein gedeelte zit in de doos. Dat zijn meestal de locs en wagens die met de modules meegaan als ik met een deel van de baan op een tentoonstelling sta.
Een paar jaar geleden heb ik het kratten-met-inzetstukken-systeem zoals Gert beschrijft ook eens gehad. Dat is vooral handig als je wat meer materieel mee moet nemen. Tegenwoordig past het mee te nemen spul allemaal in een koffertje.
-
Voor de mensen die alles (of een deel) weer in de originele OVP opbergen: vind je dat niet ontzettend tijdrovend?
Koen
-
Dat is het zeker! Maar vaak is dat toch wel weer een erg veilige manier van opbergen. Bovendien ook handig als je materieel mee wilt nemen of in de toekomst nog(maals) gaat verhuizen.
-
Voor de mensen die alles (of een deel) weer in de originele OVP opbergen: vind je dat niet ontzettend tijdrovend?
Koen
Het kost inderdaad wel wat tijd om alles netjes opnieuw op te bergen.
Maar voor mij is het helaas niet mogelijk om alles op de baan te hebben staan. Dan blijft er bijwijze van spreken geen berijdbare rails over.
Dion
-
Bij mij staat alles in de originele doos, nog opgeslagen in verhuis dozen. Ook al ben ik een jaar geleden verhuisd heb ik nog geen begin gemaakt aan mijn modelbaan en kan dus niet thuis rijden :'(
Rijden met mijn modellen doe ik op de vereniging, hierna gaan de modellen weer in de dozen mee naar huis.
Groeten,
Christoph
-
In ovp in 5 grote verrijdbare curverboxen. Zit ook de laminaatbaan en multimouse ed in.
Net alles weer op moetem pakken voor een naderende verjaardag. Is inderdaad veel werk. Zoek nog naar een oplossing.
-
De reacties zo lezend wordt mijn vermoeden bevestigd dat er veel modelspoorders zijn die relatief weinig van hun verzameling zien opdat die in dozen, in kraten, in de kast zit.
Jammerrrrrrrrr toch?
-
Jammer, nee ik heb op mijn manier ook plezier van mijn verzameling. Als ik wil rijden dan neem ik een aantal modellen waar ik op dat moment mee wil rijden mee naar m'n vereniging.
Verder vergeet ik te noemen dat ik een kleine vitrine in huis heb waar een klein aantal treinen in staan.
En vergeet niet, de één rijd liever en de ander bouwt liever :D ;)
Groeten,
Christoph
-
ik zou het wel jammer vinden! Volgens mij hoort het óf op de baan te staan, of achter glas veilig in de vitrine.. zo kun je het zelf nog bezichtigen..
anders is het bezit het eind van het vermaak of niet soms?
-
Ik heb hier nu een vitrine kast ben er echt blij mee. Zo kwam ik er opeens achter dat er toch wat meer matrieel in huis was dan ik dacht.
-
ik zou het wel jammer vinden! Volgens mij hoort het óf op de baan te staan, of achter glas veilig in de vitrine.. zo kun je het zelf nog bezichtigen..
anders is het bezit het eind van het vermaak of niet soms?
Nee, is niet het einde van het vermaak.
Hoe vaak ik de modelen uit de kastjes haal om die te bekijken is waarschijnlijker vaker dan dat ze rijden. Dit is ook een vorm van vermaak.
Om alles in vitrines te zetten heb ik geen ruimte en geld dus eigenlijk het zelfde als voor op de baan.
Aangezien mijn beschikbare ruimte is het of een baan en alles in kastjes of alleen vitrinekasten. Dan kies ik persoonlijk voor een baan.
Maar een ieder heeft zijn eigen voorkeur en dat is maar goed ook.
Dion
-
Als vervanger van een vitrinekast kun je aan verticale wanden ook altijd wat latjes maken zoals Rik al eens op beneluxspoor heeft laten zien, Klik hier (http://i187.photobucket.com/albums/x50/tama_lone/treintjes/IMGP4143.jpg) dat is goedkoop en je kunt het zo uitgebreid maken als je wilt.. ;)
Natuurlijk beleeft iedereen de hobby op zijn eigen manier, misschien heb ik dat iets onderschat met mijn uitspraak..
mvg
Bart
-
Kan gebeuren Bart,
Vind wat Rik heeft gemaakt ook best mooi. :D
Maar wordt dan wel veel afstof werk. ;)
Helaas is wat Rik heeft gemaakt voor mij geen optie, hoe spijtig dan ook.
Dion
-
Als ik die nog heb, de originele verpakking. Sommigen staan in een vitrinekast, die volstaat met boeken en snuisterijen. Wat geen doos meer heeft, is in een doos voor borrelnootjes gekieperd. Aangezien ze daar al 10 jaar in liggen, maakt het ook niet zoveel meer uit.
- Peter
-
Klopt Peter, na 10 jaar zijn die borrelnootjes echt niet meer wat het geweest is.
-
De reacties zo lezend wordt mijn vermoeden bevestigd dat er veel modelspoorders zijn die relatief weinig van hun verzameling zien opdat die in dozen, in kraten, in de kast zit.
Jammerrrrrrrrr toch?
Aan de ene kant wel, maar aan de andere kant, als je weer eens een model waarmee je een tijd niet gereden hebt uitpakt, voelt het toch weer bijna aan alsof je een nieuwe trein uitpakt :)
-
Soms haal ik mijn Trix NS ICE3m uit de doos om er naar te kijken. Op een willekeurig ander forum hadden ze nu de mannen met de witte jassen gebeld, maar ik neem aan dat jullie weten wat ik bedoel. :)
- Peter
-
Wees gerust, je bent hier in goede handen... :-*
-
ik heb twee vitrinekastjes, 1 zwitsers, 1 overig. verder gaan de treinstellen en andere te lange treinen gaan meestal de tunnel in. ;D
-
Alle materieel waar ik niet met rij zit in de o.v.p. deze heb ik dan in de schappen staan onder de modelbaan zo dat ik gemakkelijk kan uit wisselen.
Cor
-
Even in vervolg op mijn vraag over opbergen in ovp.
Als ik met de baan bezig wil rijden wil ik gewoon kunnen pakken wat ik op dat moment leuk vindt. Als ik dan alles nog uit de doos moet halen en later weer op moet bergen ben ik veel te veel tijd kwijt.
Ook had ik het probleem dat alles in ovp niet meer normaal in de kast pastte.
Daarom alles uit de verpakking (ik heb vrijwel alle verpakkingen van mijn verzameling nog) en alles los in de kast. Met een deur ervoor zodat het redelijk stofvrij blijft.
Verpakkingen allemaal wel bewaard natuurlijk.
Locs staan trouwens voor het grootste gedeelte in een boekenplank. Nadeel is wel dat ze best stoffig worden. Maar groot voordeel is dat je er vaker van kan genieten door ernaar te kijken.
Koen
-
Koen,
Zoiets doe ik ook: een deel van mijn locomotieven staat in een vitrine. Ik kan ze dan zo er uit halen en er mee rijden. Na het spelen gaan ze dan weer netjes in de vitrine.
Kees-Jan
-
Heeft iemand al eens met een "horizontale vitrinekast" gewerkt ? Bij mijn nieuwe baan wil ik een aantal lange opstelsporen evenwijdig laten lopen. Dat stuk tafel (ongeveer 2.40 x 80 cm) wil ik vervolgens afdekken met een perspex/plexiglas/acryl plaat.
Op die manier staan alle treinen veilig opgeborgen, stofvrij. En je kunt gewoon iedere trein uitrijden en gebruiken. Opbergen is gewoon parkeren geworden.
-
Zo heb ik het nog nooit gezien maar Michel van 1op160.nl heeft toch een supergaaf systeem met zijn vitrine waar hij in kan rijden vanuit zijn spiraal (http://www.1op160.nl/vitrine.aspx).
-
Ik heb van het weekend wat modellen opgeborgen in de doos. Zoiezo blijven ze dan goed. En ten tweede is hier mee het startsein gegeven voor de bouw van een nieuwe baan! ;D
Mvgr Jan Wiebrand
-
Als reactie op Santerdam:
Ik ben net zoals jij ook over deze optie aan het nadenken. Ik wil hem wel kleiner maken, ca 120 lang en dan wil ik aan de voorkant iets doen wat het stof tegenhoudt (een soort kralenketting zoals bij een buitendeur maar dan bijvoorbeeld reepjes leer oid (nog niet over nagedacht)).
Daarnaast laat ik ook nog steeds mijn gedachten over een verticale opbergkast gaan die ik in de baan wil inbouwen. (zoals michiel in 1 op 160) maar ik heb niet de luxe om deze automatisch erop/eraf te laten rijden.
Ik ben aan het nadenken om de vitrine op de baan te maken en dat deze ook dmv electromotoren naar boven en beneden kan gaan. Op de onderste plank wil ik gewoon de doorgaande rails hebben liggen en als ik een andere loc met wagonnen wil dat ik gewoon de hele vitrine op en neer kan laten gaan tot het juiste niveau.
Echter moet ik nog onderzoeken hoe ik de electromotoren automatisch bij ieder niveau kan laten stoppen.
Momenteel heb ik nog niet zo heel veel rijden materieel, maar met oog op de toekomst moet ik langzamerhand aan de vitrinekast beginnen ;)
(ice2, 1600 met drie ick's, br 294, br 204 en 1,20m aan rijdend industrieel materieel)
-
Een verticaal bewegend systeem, wat zo nauwkeuig stopt dat de rails zodanig aansluit, dat je erop kunt rijden, lijkt me geen makkie. Je zou richting schroefspindels kunnen denken.
Een kralensnoer bij de ingang lijkt me niet zo fraai. Openslaande loodsdeuren komt meer in de buurt. Eventueel met geheugendraad aandrijving.
Als je het helemaal luxe wilt maken, kun je met een aquariumpompje gaan werken. Dan maak je van de vitrinekast een overdrukkamer. Maar dan moet het wel erg stoffig zijn, voordat je dit nodig hebt.
-
Dat nauwkeurig stoppen is geen probleem in principe, gewoon een stappenmotor aan je parallele poort en gaan, het is alleen dat je het sterk genoeg moet krijgen, dat is eerder een probleem.
-
@ remco:
Het uitvoer signaal van de computer bedoel je neem ik aan?
-
Hoi Bert,
Nou meer de motor zelf, ze zijn wel sterk, maar een goede echt sterke die dat gaat trekken moet je wel even zien te regelen en dan et een relatief eenvoudige schakeling kun je een stappenmotor aan je pc, aan de parallele poort hangen, dan kan je de motor in plaats van aan en uit zeg maar, stappen laten zetten zodat je de motor precies kan positioneren, deze motoren zitten ook altijd in printers. Omdat je ze laat stappen, dus telkens in een volgende positie zet en elke stap zelf moet zetten weet je precies hoeveel stappen er nodig zijn om x cm omhoog of laag te gaan.
Gr. Remco.
-
Hmm nou met een aantal vertragingen in de zin van katrollen moet wel het eea te realiseren zijn.
Verder heb ik van die stappenmotor nog geen kaas gegeten, maar jij zo te horen wel :P!
Ik begin binnenkort wel een aparte draad hierover, dat is wel zo netjes tegen over Marc Trant.
Ik ga voor mijzelf eerst het vraagstuk computer-automatisering oplossen want er zijn zoveel mogelijkheden dat ik ze nog eens rustig moet bekijken ;)
-
Ik kwam in de laatste MIBA dit lokliege (http://www.lokliege.de/) systeem tegen. Lijkt me wel wat. Nadeel van OVP verpakkingen vind ik dat sommige modellen wel heel strak in het piepschuim zitten en ik bang ben voor beschadigingen bij het in- en uitpakken.
-
Voor de N-spoorders onder ons is dit (http://p.office1000.com/ip/MMMPP2500.jpg) een aardige. Deze dozen voor overheadprojector sheets hebben net een paar mm meer hoogte dan de modellen zelf. Maak er wat vakjes in (bv. zwaar papier of karton) en je hebt meteen een mooie verdeling. De breedte is ruimschoots genoeg voor bv. een bord-restaurant IC wagon. Mocht er interesse zijn kan ik eens kijken of ik er vanavond een plaatje van kan schieten...
Mvg Tinussie.
-
Ja graag een plaatje is dat nog een singeltje of een cd singel ???
-
Heeft iemand al eens met een "horizontale vitrinekast" gewerkt ? Bij mijn nieuwe baan wil ik een aantal lange opstelsporen evenwijdig laten lopen. Dat stuk tafel (ongeveer 2.40 x 80 cm) wil ik vervolgens afdekken met een perspex/plexiglas/acryl plaat.
Op die manier staan alle treinen veilig opgeborgen, stofvrij. En je kunt gewoon iedere trein uitrijden en gebruiken. Opbergen is gewoon parkeren geworden.
Nog niet mee gewerkt maar staat wel ingepland in mijn baan.
Bedoeling is eigenlijk om een volledige stelplaats te laten aansluiten op de hoofdbaan. Stelplaats ligt verbonden met de hoofdbaan via een omloopspoor en brug en kan tzt ook volledig afgedekt worden met Plexi.
Projectdatum..... eind 2009 ;D
Greetz
Peter
-
Kijk Maar eens hier Peter: http://www.1op160.nl/vitrine.aspx
Groet Jaap
-
Bij mij staat alles gewoon op de rangeersporen of in de stations. In de toekosmt wil ik nog een vitrine hebben voor het materieel dat even niet in dienst is.
Over verkleuren maak ik me niet zo heel veel zorgen. De lamellen in de treinkamer gaan alleen open wanneer ik de boel laat rijden, dus heel veel licht van buiten komt er niet bij :).
-
bij mij gaan ze terug in de doos, waar ie hoort, ben toch wat vochtschuw (ikzelf niet, liefst goudgeel vocht, met wit skuum bovenop, uit een rood kratje), en dan staan ze in princiepe in de vitrine kast, maar vanwege plaatsgebrek staan de mooie marklin setjes (ik ben gek op van die setjes met bijvoorbeeld vliegtuigjes op wagons, of van die wagons met zo'n railvrachtwagen erbij, helemaal geweldig, maar dan wel van rond 1920, niet te veel later) keurig op een rijtje in de kast waar ooit m'n tv en radio stonden, en nog een aantal van dat soort setjes liggen onder m'n voormalige bed, net als 3 startsets, kratten met onderdelen en dat soort ongein!
Timo
-
Ik heb een paar dozen vol met verpakkingen/treinendoosjes. En die zijn allemaal leeg. De meeste treinen hier in Boppard rijden hun rondje. Ik heb echter nu teveel materiaal om het in de schaduwstations te zetten, dus zet ik het ernaast, gewoon los op wat railtjes. Ga ik lang weg, dan wil ik nog wel eens wat in tunnels parkeren. Het probleem is dat het allemaal lange treinen zijn, m.n. de cargo-treinen. Ook zijn veel treinen vervuild, dus is vastpakken geen optie. Bovendien:
dat duurt veel te lang! Nu is het: zolderkamerdeur open, ECoS aan (enige nadeel, duurt lang), naar beneden, bier pakken, naar boven en gas op de lolly! Om dan eerst een half uur allemaal wagons op de rails te gaan zetten.
En het grootste nadeel is nog: met bovenleiding wil je geen treinen op de rails zetten. Zeker niet in spoor N.
Maar interessant om te lezen dat er meer mensen zijn dan ik dacht die alles weer in de verpakking doen. Goeie habit, dat wel. Alleen niks voor mij.
-
...Deze dozen voor overheadprojector sheets hebben net een paar mm meer hoogte dan de modellen zelf. Maak er wat vakjes in (bv. zwaar papier of karton) en je hebt meteen een mooie verdeling. De breedte is ruimschoots genoeg voor bv. een bord-restaurant IC wagon. Mocht er interesse zijn kan ik eens kijken of ik er een plaatje van kan schieten...
Belofte maakt natuurlijk schuld...
(http://www.tinussie.nl/modelrr/pics/anlage/BNLS/3M02.jpg) (http://www.tinussie.nl/modelrr/pics/anlage/BNLS/3M03.jpg)
Onderverdeling gemaakt met net wat zwaarder papier dan een "normaal" kopiëer/print-A4'tje (het licht blauwe papier) en in de bak links met memoblaadjes nog een extra onderverdeling gemaakt voor kleine wagons.
Mvg Tinussie.
-
Mijn baan was aanvankelijk bedoeld als een soort zichtbaar schaduwstation met alleen een paradebaanvak om het materieel ook te kunnen laten rijden. In de loop van de tijd is het toch een gewone baan geworden met station en een paar verdekte sporen.
Vervolgens heb ik er weer een deel bijgebouwd dat je als een soort parkeergarage voor m'n treinen zou kunnen aanmerken. Gewoon als uitbreiding van de opstelruimte. Maar wel aangekleed, gestoffeerd en voorzien van seinen. (Begint al mooi te worden.)
In de praktijk blijkt de aanwas van materieel toch groter dan wat ik er aan opstelruimte bij bouw. Er is een overschot aan materieel ontstaan. Een wat legere baan is trouwens ook veel mooier dan allemaal bezette sporen.
Het overschot staat nu in een kast.
Mijn idee is om in de toekomst nog eens een casettes te maken met complete treinen erop. Die casettes zouden dan op een bepaalde plek op de baan aangesloten moeten worden. Daarmee kun je dan betrekkelijk eenvoudig van materieel wisselen.
Nu nog het idee uitvoeren. Dat kan nog wel even duren.
Groet, Bas
-
Een vraagje, ik zie nu op marktplaats vitrine's staan met UV bestendig plexiglas erin, gaat dit de verkleuring tegen je materiaal of zouden jullie het er niet aan toevertrouwen want ik wil graag af en toe een blik kunnen werpen op het materieel wat ik gekocht heb maar dat gaat nu niet want alles ligt in de kast. Wat is jullie opinie daarover ?
-
UV bestendig plexiglas houdt in dat het plexiglas niet verkleurt door UV-licht, het zegt volgens mij niets over de UV-doorlaatheid van het plexiglas.
-
Ok op die manier, daar heeft mijn materieel dus niets aan als ik het goed begrijp :(
-
Wat je meestal in de datasheets van kunststoffen ziet staan is hoelang ze UV bestendig zijn, oftewel niet verkleuren. Dit ligt meestal rond de 10 jaar, de platen zijn dan voorzien van een coating welke de UV straling moet blokken. Dit werkt uiteraard nooit voor 100%.
Ik zal eens een meting doen met een UV lamp en UV meter met en zonder UV bestendig plexiglas ertussen, kijken wat de verschillen zijn. Ook zal ik bij vertegenwoordiger van Vink kunststoffen eens vragen wat hij hiervan vind.
-
Ok graag! je zit blijkbaar in dat wereldje gezien je kennis ? Zou fijn zijn om daar eens wat duidelijke uitspraken over te horen. Bedankt alvast.
-
Is UV-bestening kunstoff niet gewoon dat het UV-licht niet doorlaat?
-
Bij mij staat een deel van de wagentjes op de kast (voornamelijk Fleischmann junior serie), de rest van het materieel staat op de rangeersporen of in treinverband op het hoofdstation.
De niet in dienst zijnde loks staan in of bij de lokloods, of met trein en al op het rangeertrein dit zijn overigens alleen de trek-duw stammen.
Tot slot staan er een paar oude en defecte treinen in een plastic bak in de kast.
Voornaamste reden hiervoor, net als bij Jeroen, apparatuur opstarten en meteen rijden.
Groet Petertrein81,
-
Het grootste deel staat in de vitrines en de rest staat op de baan.
Herman
-
Ik zie nog steeds kans om (vrijwel) alles op de baan te hebben staan, alleen weet ik niet hoe lang dat nog goed gaat ;)
Het meeste staat zodanig dat de zon er niet op kan schijnen. Beetje stoffig, het spul rijdt soms tijden niet, maar het blijft erg leuk!
-
Ik berg mijn rijdend material op in een zelf gemaakt houten kistje, voorzien van deksel en sluitingen. Dit is makkelijk als je eens bij een ander wilt rijden, of zoals ik die lid is van een modelspoorclub met een eigen baan, waar de leden rijden kunnen. Het voordeel hiervan is dat je ieder kistje in elke grootte kunt maken. Ik wou een paar foto's bijplaatsen, maar dat dat lukt me nog niet, krijg je met die nieuwkomers ??? ;D ;D
Rob
-
Alle treinen liggen nu in de kast.
Afgedekt met een doek, voor het licht.
Ik was ook van plan om ze in een soort koffertje te doen Maar als je 30 rail-pro's wil vervoeren en een loc, dan heb ik al een groot koffertje nodig.
grt dave
-
Ben er uit hoe je hier foto's kunt plaatsen, was heeeeeel simpel. :-[ :-[
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kistje_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kistje_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kistje_4.jpg)
Rob
-
Mooi spul :o
Zijn dat koffers van een bepaald merk?
dave
-
Dave, hierboven staat
Ik berg mijn rijdend material op in een zelf gemaakt houten kistje (...)
Rob
-
Alle treinen liggen nu in de kast.
Afgedekt met een doek, voor het licht.
Ik was ook van plan om ze in een soort koffertje te doen Maar als je 30 rail-pro's wil vervoeren en een loc, dan heb ik al een groot koffertje nodig.
grt dave
Dave,
Wat grootte betreft valt het nog wel mee. Op de middelste foto zitten 33 wagens en 2 loc's, te weten de 110 en de BR 18. De buitenmaatmaat van deze kist is: 65x45.5x8 cm.
Groenten Rob
-
Ziet er goed uit, zou je niet zeggen dat er zoveel ingaat. Schijn bedriegt.
Was eigenlijk van het plaatje al een beetje beduusd (en de piko stickers), zodat ik al helemaal niet zag dat je dat zelf gemaakt hebt.
Maar gelukkig heeft dit forum veel helpers.
dave
-
Mischien handig om een ''handleiding'' neer te zetten hoe je zoiets maakt? Want het zijn mooie koffers! Kunnen ze ook op slot?
-
Handleiding? Je maakt 8 latten, een bodem en deksel, pianoscharnier en 2 koffersluitingen. Handvat eraan en schuim erin. Kind kan de was doen.
-
Prachtig gemaakt, accepteer je ook opdrachten daarvoor:)
Wat doe je overigens met de lege doosjes?
-
Heb ze in de OVP zitten.
Weinig berg ruimte.
Modellen die al in elkaar zitten staan in de vitrine.
Goed bijhouden met schoonmaak!!
Greetz:Menno
-
Prachtig gemaakt, accepteer je ook opdrachten daarvoor:)
Wat doe je overigens met de lege doosjes?
Als jij diep in de buidel wilt tasten wel ;D
De doosjes bewaar ik in verhuisdozen op zolder.
Rob
-
Ik laat ze gewoon op de baan staan. Tenzij als ik weg ga voor lange periode, of als de kelder wordt verbouwd ;D (3 a 4 maanden geleden), doe ik ze terug in de OVP, voor zover ik ze heb.
-
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/IMG_6829.jpg)
Veel materieel stop ik in lades,
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/IMG_6830.jpg)
maar sinds kort toch ook in dozen
-
Twee zwaargewichten in een zelfgemaakt vitrinetje ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zwaargewichten_in_een_kistje_002.jpg)
En nog een foto met de voorkant weggeschoven.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zwaargewichten_in_een_kistje_001.jpg)
Het recept:
Een leeg wijnkistje en perspexplaat.
Aan het openingsgemak wordt nog gewerkt ;D
Excuus voor de niet al te goede foto's :-[
Mvgr Jan Wiebrand
P.S. Nee, ik drink geen wijn en ben geen alcoholist ;D
-
Zo dat is echt een slimme tip, daar heb ik er nog 10 van liggen ofzo!
-
Dan kun je je hele verzameling kwijt ;D
Oo ja, je kunt ze ook nog aan de muur hangen. Kwestie van even een paar schroeven de muur in boren en dus ook door het kistje of anders een ophangsysteem achter het kistje schroeven. Simpel maar effectief ;D
Mvgr Jan Wiebrand
-
Nog wat ledjes erin monteren als kleine spotjes!
-
Goed idee, had ik zelf nog niet eens over nagedacht ;D Doen zou ik zeggen ;D
Mvgr Jan Wiebrand
-
Nu een betere foto van de locs in hun kistje/vitrinetje ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zwaargewichten_in_een_kistje_004.jpg)
Het is helemaal niet moeilijk om te maken. Voor degene die een topic willen over de bouw van deze creatie's hoor ik het wel ;D
Mvgr Jan Wiebrand
-
Beetje late reactie maar ik moest in de kruipruimte kruipen om een foto te maken. We hebben een ruimte onder de woonkamer die voor opslag in gebruik is. Je kan er makkelijk van uit de garage bij komen. Langs een wand heb ik een IKEA opbergsysteem geplaatst en daar staan de treinen keurig in hun doosje in. De baan is maar een paar stappen weg en dus het ophalen en wegbrengen van modellen is erg makkelijk, behalve dat je even stevig moet bukken.
(http://lolkebijlsma.com/CRW_2754-01_20080804_lhb_s.jpg) (http://lolkebijlsma.com/CRW_2754-01_20080804_lhb.jpg)
Groeten,
Lolke
-
WAUW! Dat lijkt wel een groothandel i.p.v. de opslag van een hobbyist.
-
:o
-
Mooie grote kruipruimte zeg ik :P
-
En dan nog moeten bukken tsss.... :-X
Graven Lolke, graven
Groeten,
Patrick
-
Ik heb niet heeeeel veel materieel, maar wat ik heb is de moeite waard op neer te zetten...
Ik heb boven de baan een stel planken gemaakt waar ze op staan. Randje erop om te zorgen dat bij de frequente nederlandse aarbevingen :P de boel niet aan het rijden gaat.
Nadeel is de hoeveelheid stof, dus schoonmaken is een regelmatig terugkerende activiteit.. Maar je ziet we alles staan!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rollend_materieel_100.jpg)
-
Ik zet mijn treinen in een vitrine die ik zelf heb gemaakt.
Via een klimspiraal kunnen mijn treinen zelf de baan op en af rijden.
(http://www.1op160.nl/images/vitrine/100_3821.JPG)
Daar heb ik ook een filmpje van:
http://www.1op160.nl/vitrine.aspx (http://www.1op160.nl/vitrine.aspx)
Gr, Michel
-
Hoevaak stof jij dan af?
Bij mij staan ze momenteel op de baan maar ik heb ze tot nu toe nog nooit afgestoft.
-
Afstoffen doe ik ongeveer eens in de drie maanden.
Als je dit niet doet dan ontstaat na enige tijd (denk richting een jaar ofzo) een waas op je model die je er moeilijker af krijgt. (spreek uit ervaring)
Het stof gaat zich dan steeds vaster hechten..
Afstoffen doe ik met een microvezeldoekje, swiffer en voor de hoekjes en ruimtes onder bv panto's met een wattenstaafje (droog)
-
hey,
Ik heb sinds een half jaar de Train-safe vitrine buizen. Het bevalt zeer goed en hangt fraai aan de muur.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BILD0382_1.jpg)
Mijn Train-safe vitrine.
Het meeste materieel staat op de baan zelf de rest in deze train-safe vitrine, mocht het allemaal niet meer passen kan je zo een buis extra bestellen en erbij hangen
Groeten, remco.
-
Beetje late reactie maar ik moest in de kruipruimte kruipen om een foto te maken. We hebben een ruimte onder de woonkamer die voor opslag in gebruik is. Je kan er makkelijk van uit de garage bij komen. Langs een wand heb ik een IKEA opbergsysteem geplaatst en daar staan de treinen keurig in hun doosje in. De baan is maar een paar stappen weg en dus het ophalen en wegbrengen van modellen is erg makkelijk, behalve dat je even stevig moet bukken.
(http://lolkebijlsma.com/CRW_2754-01_20080804_lhb_s.jpg) (http://lolkebijlsma.com/CRW_2754-01_20080804_lhb.jpg)
Groeten,
Lolke
ben je dan niet bang dat als het een keer ontzettend hard gaat regenen, alles nat wordt?
-
@Beusi:
ben je dan niet bang dat als het een keer ontzettend hard gaat regenen, alles nat wordt?
Hij woont in San Jose, Californie..... daar regent het geloof ik niet zo heel erg vaak :) ;)
Grtz, 8) Ronald 8)
-
Ik parkeer allees op een Rangeerterein waar op de langste 6 sporen een voledige ICE van Mehano op kan.
En de ander 12 sporen die in verband met wisselstraten steeds kleiner worden, daar staan korte treinstellen, locomotieven en losse rijtuigen op.
Op de 4 perronsporen staat alleen waar ik momenteel mee rijd.
Het materieel voor revisie ligt in de orginele doos op een rek boven de werktafel
En dat vind ik best handig
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1562.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1562.jpg)
In mijn kantoor beneden
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1563.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1563.jpg)
Werkplek boven
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1566.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1566.jpg)
Op en boven de baan
De rest staat in dozen onder de baan
SK
-
@Sobat Kras
Je gebruikt op de baan dezelfde techniek als ik, opstelspoortjes maximaal benutten, maakt niet uit wat er bij elkaar staat. Het is bij jou nog meer volgepropt als bij mij.
Groet Petertrein81,
-
@Beusi:
Hij woont in San Jose, Californie..... daar regent het geloof ik niet zo heel erg vaak :) ;)
Zo goede vraag en goed antwoord. Het regent hier erg weinig en alleen van oktober tot april. Maar we wonen redelijk boven het grondwater niveau, en niet beneden zeeniveau zoals in Nederland. Dus het risico van nat worden is vrij klein. De statische kans op een gigantische aardbeving is veel groter. De opstelling heeft al een aardbeving van 5.6 op de richter schaal overleefd (vorig jaar).
Helaas zijn de huisprijzen hier abnormaal dus hebben we duidelijk minder ruimte dan vroeger in Lisle (Illinois). Dus ik moet het met deze oplossing doen.
Groeten,
Lolke
-
Nog ff wachten en je kunt het huis van je buurman voor een prikkie van de bank kopen... ;D
-
Iemand die de Loklift van MÜT gebruikt? Bevalt die?
Zie http://www.muet-digirail.de/modellbahn/public_html/index.php?topic=loklift (http://www.muet-digirail.de/modellbahn/public_html/index.php?topic=loklift)
Freek.
-
Heel mooi ding maar ik denk dat het bij mij thuis toch binnenkort een traplift wordt.... :-|
Groet Jaap
-
Hmm kan ik gewoon niet de treinen en wagonnen met hoge luchtdruk schoonspuiten? Dan is al het stof er meteen af, want ik heb nl. zo'n airbrush setje met losse fles, en dan haal ik gewoon de brush eraf :D
-
Tuurlijk kan dat. Maar mijn ervaring is dat je niet alles eraf krijgt. Een zacht borsteltje brengt dan uitkomst. Ik gebruik een borsteltje waarmee fotografen hun lens afborstelen. (had ik toevallig liggen.)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zolder_007.jpg)
-
Was iets te snel. Hieronder de rest.
Bovenste foto: NS Tijdperk IV
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zolder_008.jpg)
NS Tijdperk III
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zolder_009.jpg)
NS Tijdperk III
NS Tijdperk IV
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zolder_012.jpg)
NS Tijdperk III
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zolder_013.jpg)
Dit gaat mee naar beurzen en de vereniging.
De rest staat in de "vitrine"
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zolder_010.jpg)
DRG Tijdperk II/ DB Tijdperk III
Treinstellen, stoom, diesel- en E locs
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zolder_011.jpg)
-
Ik heb voor als ik naar een beurs ga ook kistjes gemaakt die afsluitbaar zijn waarin een deel van mijn treinen in kunnen. Nu is het nog niet voor gekomen dat ik met mijn baan naar beurzen ben geweest omdat mijn tentoonstelling baan nog niet eens bestaat (heb momenteel een test baan). Het overige gaat meestal terug in de doos of in die bakken als er geen doos bij zat (bij tweedehands of zelfbouw).
Mvg,
Martijn
-
Alles in de orginele doosjes, en een paar modellen waar geen doos meer bijzit, in krantenpapier gewikkeld en in een eurobox gedaan.
Ja, eerder in dit draadje zei ik dat ik alles op de baan had staan, maar wegens een dringende verbouwing aan de zolder heb ik alles moeten opruimen, en de baan moeten slopen.
-
Hallo allemaal,
Ik was een tijdje aan het piekeren hoe ik m'n materieel moest opslaan, zonder een groot schaduwstation te moeten bouwen.
Om de wagons nou steeds van de baan te moeten halen leek me ook niks, totdat ik op een beurs de loklift zag.
Dat vond ik wel een prachtig ding, alleen de prijs daar van moest ik aan de zuurstof.... meer dan 2500 euro, dat zie ik niet zitten.
Na een tijdje tekenen en piekeren heb ik het volgende idee: ik bestel een televisielift voor platte tv's van meer dan 60 inch.
Het nivo verschil wat zo'n ding kan overbruggen is 75 cm, dus genoeg voor 5 etage's.
Deze liften kunnen 100 Kg tillen (dat moet toch wel genoeg zijn) en bouw aan dit frame een constructie van 5 platen van 2 meter x 40 cm.
Op elke plaat passen dan 7 sporen (H0) x 5 etages is 35 sporen.
Het enige waar ik naar op zoek ben is een idee over de besturing.
Heeft iemand ervaring met zo iets?
Ik hoop dat iemand me kan helpen....
Alvast bedankt
groeten Richard
-
Je zou kunnen kijken bij de Modelspoorvereniging in Venlo hoe zij hun fiddleyard aansturen. Misschien kun je die omzetten naar een verticale beweging? Hoe je dat zou moeten doen weet ik niet, maar er zijn vast wel mogelijkheden.
Groeten,
Patrick
-
Ja dan zit je al gouw aan wat elektronica als je dat mooi wild doen
Ik heb wel plannen voor een eigen rolbrug te gaan maken, volledig automatische
Dit komt eigenlijk wel op het zelfde neer allen dat verticaal
Weet je toevallig al wat voor motor er op die tv beugel zit.
dan wil ik wel eens kijken of ik wat kan verzinnen
Groeten,
Anton
-
wat voor motor
Je zou hier prima een autoraammotor (van de sloop) voor kunnen gebruiken. 12 Volt en zeer sterk!
Groet Jaap
-
Die zijn niet goedkoop, zelfs niet van de sloop, en dan ook nog eens heel moeilijk te krijgen ;)
-
Zit er op zo,n tv lift niet al een motor
weer niet wat zo,n ding kost, maar dan heb je wel al het een en ander compleet
-
bij mij staat het op de baan waar ze het laatst stonden toen ik de stekker eruit trok ;)
-
Ja dan zit je al gouw aan wat elektronica als je dat mooi wild doen
Ik heb wel plannen voor een eigen rolbrug te gaan maken, volledig automatische
Dit komt eigenlijk wel op het zelfde neer allen dat verticaal
Weet je toevallig al wat voor motor er op die tv beugel zit.
dan wil ik wel eens kijken of ik wat kan verzinnen
hier kun je wat meer info van zo'n tv lift vinden
http://www.muurbeugel.nl/productdetails/venset+ts750+elektrische+tv+lift+systeem+32-50+inch/4526/0 (http://www.muurbeugel.nl/productdetails/venset+ts750+elektrische+tv+lift+systeem+32-50+inch/4526/0)
Ik heb verder geen idee wat voor een soort motor er in zit.
Het enige wat er in de pdf staat is de merk en het vermogen van de motor, dus dat schiet weer niet op.
Ik wil die loklift verder ook niet digitaal te besturen, maar net als bijvoorbeeld de analoge draaischijf van fleischmann.
Groeten Richard
-
Hallo Richard,
Even googelen op merk en type nummer geeft de volgende datasheet :
http://www.boschmotorsandcontrols.co.uk/elektromotoren/produkt/0390257685/index.htm
Succes,
Ferry
-
Met een dikke H-brug, een zooitje micro-schakelaars en 2 (of meer) drukschakelaars, moet je een eind kunnen komen lijkt mij.
-
Als ik het goed begrijp dan zit er al een afstand bediening bij deze tv lift
dus zou je hem daar al mee kunnen bedienen
Ik denk allen dat hij met 2cm per sec. iets te snel gaat om hem mooi op zijn positie te krijgen.
Geen idee of de elektronica makkelijk om te bouwen is daarvoor.
Wil je deze lift eigenlijk allen gebruiken voor locomotieven te stallen of complete treinen?
-
Je zou hier prima een autoraammotor (van de sloop) voor kunnen gebruiken. 12 Volt en zeer sterk!
Die zijn niet goedkoop, zelfs niet van de sloop, en dan ook nog eens heel moeilijk te krijgen ;)
Nee, die zijn zeker niet goedkoop. Ik heb er twee moeten laten vervangen omdat een simpel kabeltje stuk ging. Gelukkig schijnt het kwaliteitsniveau van Renault tegenwoordig stukken beter te zijn, maar daar schiet ik dus weinig mee op.
Echter: ik heb dus twee van die dingen en zal ze te zijner tijd zeker gebruiken. :)
- Peter
-
hoi,
Om de wagons op te bergen heb ik een kastje (kunstof met wieltjes) met 6 laden gekocht bij de Xenos a 19,95 euro
De laden zijn 24 bij 35 cm.
Je kan de kast per lade ook inkorten.
Mijn moeder heeft op de markt schuim gekocht 100 bij 50 cm en 1 cm dik.
Op de bodem schuim van 24 bij 35 en de rand voorzien van schuim van 5 cm hoog.
De schuim aan de rand zit met 2 zijde tape ( foto tape) vast.
treinstellen en loks staan in een vitrinekast
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-B4MGUELE-D.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-LIOLZJWA-D.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-CUBWMZIM-D.jpg)
Dennis
-
Hoi Allen,
Ik gebruik de A4-laadjes van IKEA. Ze komen in een blok van 2 of 3 als kast. Deze zijn eenvoudig te stapelen en er past qua hoogte precies H0-materieel in. Voor het vervoer zet ik er schuimrubber tussen en/of dik karton. Het is soms even puzzelen wat de beste configuratie is, want sommige wagons lenen zich voor dwars plaatsen, maar nieuwe rijtuigen gaan alleen maar in de lengte er in. Helaas passen treinstellen er niet in. Deze gaan meestal mee in een apart gebouwde kist.
Dit is alleen tijdens het vervoer. Normaal staan ze in de vitrine of op de baan.
Groet,
Bert
-
Op Houten zag ik veel materieel niet in OVP, maar in mooie rode doosjes. Leek een beetje op een Primex-doosje. Met folie ervoor. Wie weet om welk merk doosje het gaat en waar die te verkrijgen zijn?
-
ArentJan,
Wij weten natuurlijk niet wat jij hebt gezien, maar misschien bedoel je de Au-Box van Auhagen (http://auhagen.de/inhalt/cms/front_content.php?idcat=82&idart=96&xtc_action=suchen)?
Grtz,
Ton
-
Ja hoor dat is 'm!
Tnx Ton!
-
heb de site bekeken, maar kan de doosjes niet vinden
Harm
-
Harm,
Gewoon op de link klikken.
Anders naar http://auhagen.de en dan de zoekopdracht "Au-Box" in de zoekbalk tikken.
Als zelfs dat niet lukt: www.conrad.nl, bestelnummers
249627-89
249628-89
249630-89
Grtz,
Ton
-
Hier: http://auhagen.de/inhalt/cms/front_content.php?idcat=82&idart=96&xtc_pid=22055
;D Dubbel
-
thanks (y)
Harm
-
Of je knutseld zelf wat in elkaar.
pagina 6 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,11948.75.html)
Groenten Rob
-
Nou nog een bescheiden bijdrage van mij:
In bananendozen, in de originele verpakking, om 'ligsporen' op de dozen te voorkomen doe ik er bubbeltjesplastic tussen, loks altijd rechtstandig. Voorkomt dat olie(resten) langs de zijkant naar buiten loopt.
Om doordrukken in de doos te voorkomen (bij piepschuim althans) doe ik er wel eens een dun stukje karton tussen de wielen en het piepschuim. Bij mij staan de loks altijd in een stukje folie in de doos. Die dunne folie waar tijdschriften in zitten. Prima om ze erin te doen en er uit te tillen. De roco manier dus.
Geen stof- of geurververzamelaars voor mij door ze op een baan op te slaan.
Freudiaans neveneffect ;): als je loks een poosje niet ziet is het steeds weer een hernieuwde kennismaking zodat je nauwelijks op uitgekeken raakt, althans bij mij.........
Zoveel zielen, zoveel mogelijkheden, zoveel oplossingen.
Jan
-
Ik vond die Train-Safe vitrine erg gaaf...
-
En Mave wat vind je van de prijs? :'(
-
Hetzelfde als Bert Mengerink ;) Werkt prima
-
Mijn Bemo H0m materieel staat in een enigszins omgebouwd Leen Bakker-kastje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kast1_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kast1_2.jpg)
Het kastje heeft eigenlijk maar 1 legplank, dus zelf in de bouwmarkt drie planken passend laten zagen.
Deze planken staan op houten blokken, een stuk steviger dan die originele kleine pinnetjes. Op de planken heb ik stroken karton geplakt met 12mm tussenruimte. Ik hoop dat de details hier beter te zien zijn:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kast2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kast2.jpg)
Groetjes, Bart
-
En Mave wat vind je van de prijs? :'(
De prijs is zeker niet laag, maar laat ik eerlijk zijn er zijn mensen bij die betalen 400-500 euro voor een lokomotief,
dan mag een goede uv bestendige vitrine niet ontbreken lijkt me. Ik vind die variant met rails erin erg handig, de trein kun je er zo in rijden..
Voor mij wel een optie om aan te schaffen in de toekomst. ( voordeel is dat je niet alles in een keer hoeft aan te schaffen )
-
In een grote vitrinekast. Mooi en simpel. :D
Manuel
-
originele verpakking?
Ooit James May (van Top Gear) met treintjes zien spelen?
Het eerste wat hij deed, toen hij op een veiling een klassiek setje had gekocht, was de OVP wegmikken!
En vervolgens: karren maar.
Is vast nog wel ergens op You Tube te vinden.
Dat doe ik dus ook.
En verder:
bij Blokker hebben ze af en toe mooie houten schilderkoffertjes in de aanbieding. Daar heb ik er eens een stel van gekocht. Vervolgens bekleed met schuim. Daar past dus een hoop spul in. Maar uiteindelijk moet het meeste materieel natuurlijk de baan op, richting schaduwstation.
Ik geloof niet zo in verzamelen.
Ik rij liever.
Hendrik Jan
-
Ik zie James May ook weleens met auto's spelen.
Dat doe je hem ook na met je auto? ;D
-
originele verpakking?
Ooit James May (van Top Gear) met treintjes zien spelen?
Het eerste wat hij deed, toen hij op een veiling een klassiek setje had gekocht, was de OVP wegmikken!
En vervolgens: karren maar.
Is vast nog wel ergens op You Tube te vinden.
Dat doe ik dus ook.
En verder:
bij Blokker hebben ze af en toe mooie houten schilderkoffertjes in de aanbieding. Daar heb ik er eens een stel van gekocht. Vervolgens bekleed met schuim. Daar past dus een hoop spul in. Maar uiteindelijk moet het meeste materieel natuurlijk de baan op, richting schaduwstation.
Ik geloof niet zo in verzamelen.
Ik rij liever.
Hendrik Jan
OVP Wegmikken? No way.....
-
Zoveel zielen, zoveel zinnen...
Maar ik heb veel spul op beurzen bijeen gesprokkeld.
Zonder OVP.
Die paar doosjes die ik nieuw heb gekocht, zijn bijna allemaal weggegoid, of in de rommeldoos terechtgekomen om bv koppelingen te bewaren (dat dan weer wel ja...)
Ik heb niks tegen bewaren, het is alleen niet mijn manier.
Hendrik Jan
-
Meer modellen dan rails, dus ja, het overgrote deel van de collectie bivakkeert derhalve in de OVP. Probleem daarbij is dat met name veel Roco-modellen daar niet goed meer in passen als alle losse onderdelen zijn gemonteerd. Geldt overigens ook voor mijn Artitec-rijtuigen nadat ze van kortkoppelingen waren voorzien.
Ooit heb ik zelf een vitrine gemaakt, en die ga ik binnenkort renoveren en opknappen. Maar dan nog is dit met in totaal vijf meter opstellengte en bijna vijfhonderd 'gegadigden' maar een druppel op de gloeiende plaat.
Voor de auto's heb ik deels (alleen een deel van de personenauto's) een oplossing gevonden in de Brekina-muurplaten waar je het transparante deel van de Brekina-doosjes op kunt klikken. Met een voorraad los bijgekochte 'doosjes' heb ik ook auto's van andere merken aldus ondergebracht.
ik ben inmiddels aan het nadenken over een soort mobiel systeem van transparante kokers o.i.d. waarin complete treinen opgeborgen kunnen worden, maar die ook van de muur gehaald kunnen worden waarna de inhoud via een aansluitspoor de baan op kan rijden.
Evenwel is dat even op de lange baan geschoven omdat ik 'tussendoor' besloot om digitaal te gaan. En ook mijn tijd en budget zijn niet zonder limiet, helaas ;D
Eric
-
Ik ben een tijdje op zoek geweest naar een voor (HO-)treinen geschikt opbergsysteem. Maar ik moest tot de conclusie komen dat er eigenlijk niets (fraais + passends + betaalbaars) in de handel is.
Een belangrijk criterium voor mij was ook dat een dergelijk systeem in de verdere toekomst nog uit te breiden moet zijn. Met kant-en-klaar gekochte doosjes oid. weet je dat nooit zeker.
Dus uiteindelijk maar besloten om zelf iets te gaan maken van hout.
Ik heb een serie houten bakken gemaakt, met een uitwendige LxB maat van 350x300 mm.
Er is een liggende variant (4 vakken) en een staande variant (5 vakken).
De liggende bakken zijn zeer geschikt voor lange rijtuigen, treinstellen en lange stoomlocs.
Maar als je hierin bv. een e-loc opbergt, verlies je veel ruimte per vak. Vandaar de staande versie, die juist voor veel locmodellen zeer geschikt is, of bv. 2 korte goederenwagons per vakje.
De hoogte van de vakken is 60-65 mm, wat precies goed is voor HO. Ook voor panto's en dubbeldeks materieel.
(Wie in het bezit is van een "Big Boy" zal een langer kistje moeten maken.)
De bakken zijn gemaakt van vurenhouten latjes 12,5x36 mm, met een bodem van 4 mm MDF. De tussenschotjes zijn 7x36 mm. Al deze houtmaten zijn standaard, en bv. te koop bij Gamma.
De collectie bakken is onbeperkt uit te breiden, naar behoefte met liggende of staande versies. De gestandaardiseerde houtmaten blijven immers tot in lengte van dagen verkrijgbaar.
Voor montage zijn alle latjes aan de bovenkant iets afgerond (schuurpapier 100).
De onderdelen werden aan elkaar geschroefd met niet te zware schroeven (allemaal met Torx-kop; kruiskopschroeven zijn in veel bouwmarkten al niet meer te koop. Tijden veranderen...).
Ik heb de bakken in een kast gestapeld met bovenop iedere stapel een plaatje MDF 350x300 mm als deksel. Het hout heb ik onbehandeld gelaten.
Overigens ben ik ook in het bezit van enkele oudere Fleischmann modellen, die breder zijn dan 36 mm. (Dat was schaal 1:83 of zoiets. Begin jaren '60 kon een fabrikant dat nog "ongestraft" op de markt brengen...
Daarvoor heb ik een apart bakje gemaakt van latjes 44x12 mm. De tussenschotjes zijn wel 36 mm hoog, omdat ik geen 44x12 mm had liggen. Die kan ik later altijd nog uitwisselen.
Belangrijk als je vurenhout gebruikt:
(1) Koop alleen gave, rechte latten met zo min mogelijk kwasten. Laat krom en gescheurd hout in de winkel, als ook latten waar kwasten uit gevallen zijn. Dat is troep en behoren ze helemaal niet te verkopen. Hout is duur genoeg, dan mag je kwaliteit verlangen.
(2) Let erop dat er geen harsgangen in het hout zitten. Mochten deze in de toekomst gaan lekken, dan kun je je treinmodellen in de Kliko kieperen. Eventueel schilderen van het hout is hiertegen ook geen garantie !
(3) Boor alle schroefgaten netjes voor. Dan splijt het hout niet en gaan de bakjes een eeuwigheid mee.
Onderin de vakken ga ik nog plakvelours aanbrengen. Dan verschuiven de modellen minder tijdens transport, en zijn ze beter beschermd.
Plakvelours is verkrijgbaar bij de meeste crea-winkels, en bv. op www.dekwast.nl. Er zijn diverse kleuren.
Het was een flinke klus om in een keer een hele serie bakjes te maken voor mijn verzameling.
Nu is het steeds een kwestie van uitbreiden met een of enkele stuks, als ik thuiskom van de beurs in Houten.
De materiaalkosten per bakje bedragen ca. 5,50 Euro.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2011_1121005.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2011_1121005.jpg)
turkoise 1100 van Roco; grijze 1100 van Rivarossi met zelf gemaakte bostneuzen, ca. 1985; 3x1300 van Lima; de onderste zo gekocht, de bovenste 2 zelf omgebouwd uit de grijze versie, ca. 1985
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2011_1121003_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2011_1121003_1.jpg)
Lima Mat '46 eerste uitgave; Fleischmann Sprinter eerste uitgave
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2011_1121004_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2011_1121004_1.jpg)
Benelux 2-tje gebouwd uit Lima Hondekop, ca.1985; Pec gebouwd uit Lima Hondekop, ca.1985, met zelf gemaakte neuzen (er moeten nog Scharfenbergs op); ABk bak van een Hondekop 2-tje in aanbouw (20 jaar geleden mee gestopt en gaat binnenkort verder)
-
Dat ziet er echt prachtig uit!!!
Michael
-
Tot nu toe past alles nog steeds op de al vele malen uitgebreide baan (die nu aan z'n max zit ;))
-
Hoe ik mijn materieel op sla?: Het meeste staat op de baan en wat er niet op past staat nu NOG in een vitrine kast. Maar er zal nog een schaduwstation bij komen, en als er dan nog materieel niet op past zal dat in een nieuwe nog aan te schaffen vitrine kast komen.
-
Afgelopen week wat houten bakjes gefabriceerd om de "Schwarzkollm" in op te slaan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0526_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0526_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0524.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0524.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0525.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0525.jpg)
-
@ MarcNL & ES 64 F4:
Het materieel ligt nu los in de bakjes, zijn jullie niet bang dat het materieel verschuift en daardoor beschadigd als je een (onverhoedse) beweging maakt?
-
Zou je geen papier of zo tussen de wagons doen? Dit gaat schuiven en schuren met beschadigingen tot gevolg.
Groet,
Ruud
-
Zelf krijg ik het spaan benauwd als ik dit zie. ;D
-
de knetter! da's een serieuze collectie :o
Bestaat er ook een draadje waar dit alles te zien is, ES 64 F4??
-
Er moet inderdaad nog wat bedacht worden om iets tussen de wagens te stoppen ter bescherming.
Daar is rekening mee gehouden, er is nog ruimte over. Helaas heb ik geen baan, ik ben (nog) een tapijtrijder...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0375_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0375_2.jpg)
-
En je hebt aardig wat tapijt nodig, zo te zien. Hoeveel Fccpps-en heb je nou? Stuk of 60?
- Peter
-
wel errug gaaf zeg!
-
Hopelijk kan ik volgende week in Houten no. 53 t/m 60 aanschaffen.
-
ik heb 2 zijsporen aangelegt waar ik mijn trein(en) laat staan ook heb ik een vitrine maar daar staat mijn oude marklin collectie in
mvg jarno
-
Mijn materieël staat in m'n schaduwstations, of in m'n vitrine of als het voor lange Gijs niet gebruikt wordt in de doos van de aankoop. Ik zal binnenkort een foto plaatjes van m'n vitrine.
Groeten Richard.
-
Ik heb bij de Xenos (of Kwantum?) deze plastic kastjes met 6 laadjes gekocht, E20,- per stuk. Laagje schuimfolie (of hoe dat heet, de TV zat erin verpakt) onderin en je hebt een prima treinen-kast.. HO-Locs passen meestal wel overdwars, rijtuigen moeten er in de lengte in. Het is vooral handig dat je zo direct bij elke trein kunt..
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8840.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8840.jpg)
-
Bij mij staat alles in de vitrines en de lege doosjes netjes op elkaar gestapeld passend bij lengte. Bij mij dus geen stof op de treinen ;). Als er interesse is in een fotootje dan verneem ik dat wel ;D
-
Ik heb voor mezelf enkele vitrinekasten gebouwd, en voorzien van LED-verlichting.
Ondertussen heb ik een 4-tal van die vitrines, goed voor 20 opstelsporen van elke ongeveer 2m40.
(http://www.digitalplayground.be/images/modelrailroading/maart_2009/vitrines_04.jpg)
(http://www.digitalplayground.be/images/modelrailroading/maart_2009/vitrine_5.jpg)
Deze vitrinekasten hangen boven m'n bureau's:
(http://www.digitalplayground.be/images/modelrailroading/vitrine_bouw/39.jpg)
Maar ondertussen heb ik nog zoveel rollend materiaal in OVP staan (in m'n kleerkast, lol),
dat er weldra nog een grote vitrinekast van 3m lengte, met 20 opstelsporen boven mekaar,
in de hal komt te staan.
Verder hadden we in de living (tussen de bureau's en de TV-hoek), nog een verloren hoek, hier heb ik een
open kast gebouwd, met RGB LED-verlichting, en sterrenhemel in de zijkanten (fiber optics).
Ik heb ooit zo'n Marklin wereldbol op de kop kunnen tikken, dus daar staan ook nog de nodige meters treinen
opgesteld:
(http://www.digitalplayground.be/images/blog/verbouwingkast2009/kast_met_klok.jpg)
(http://www.digitalplayground.be/images/blog/verbouwingkast2009/kast_detail.jpg)
Op m'n baan zelf, heb ik ook nog 14 opstelsporen van allemaal meer dan 2 meter lengte,
hier staat ook nog het nodige materiaal opgesteld dus.
Ik ben niet zo voor het principe om treinen op te bergen in gesloten dozen, zelfs als ze niet rijden,
wil ik ze toch zoveel mogelijk kunnen bewonderen :-)
(daarom dat er dus weldra nog een vitrine bijkomt)
groeten,
Kris
-
Indrukwekkend!!
Groet,
Ruud
-
Ze liggen tijdelijk ingerold in keukenpapier en kranten en droog opgeslagen in dozen op zolder. De baan is in staat van wederopbouw en als dat klaar is staat alles weer op rails. De getoonde kasten met led verlichting zijn wel bijzonder fraai en de ladenkastjes van Kwantum een goedkope en handige oplossing, maar persoonlijk wil ik mijn treinen zien rijden, dus staan ze achter de bergen gestald in het schaduwstation en de goederenwagons en bijbehorende loks op het rangeerterrein. Sinds ik een constante luchtreiniger en ontvochtiger heb gemonteerd in mijn hobbyruimte wel veel minder last van stof, dus is het niet zo erg dat ze open en bloot staan op de baan.
-
Alle loc's in een vitrine, met 4 rijen goederenmaterieel (wat zo nu en dan
word gewisseld). En voor de rest van het materieel (das veel) heb ik een
kast van 2 meter hoog met drie deuren. En deze behoeft zeer binnenkort
uitbreiding. Mijn oude Nederlandse materieel zit in hun ovp opgeborgen
in kunstof afsluitbare bakken.
vrgr Steef
-
Er moet inderdaad nog wat bedacht worden om iets tussen de wagens te stoppen ter bescherming.
Ik heb ze in een koffer zitten met tussen de wagens een stukkie schuimrubber, zoals op de foto te zien is.
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kistje_2.jpg
Groenten Rob
-
Hallo allemaal,
vraag mij wel eens af wat de juiste manier is om de treinen op te bergen als we er niet mee rijden en geen ruimte hebben op de baan.
Onze ervaring is na het rijden terug in de OVP en onder de baan plaatsen, maar we weten allemaal dat in uit de OVP de treinen er niet fraaier op worden.
Nu zag ik laatst iemand van hier die had een paar Ikea ladekasten gekocht, maar hij had de treinen met de OVP in gelegd , op zich heel netjes maar lost ons probleem niet op.
De ladekasten lijkt mij ideaal , maar wil de treinen met een een of ander iets (lees beschermend) op kunnen bergen, bovendien een paar fraaie kasten onder de tafel misstaat ook niet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/002_239_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/002_239_1.jpg)
zo iets dus (plaatje geleend van bnls)
dus wie van hier heeft weet hoe wij dit kunnen uitvoeren ,zelf zit ik aan karton te denken of kunststof stroken.
ps de kasten hoeven niet perse van Ikea te zijn , maar gewoon als voorbeeld.
we hebben wel 3 vitrines maar daar komt erg veel stof in en de glaswerk blijft erg kwetsbaar.
bvd en vgr Evert.
-
Nou zo:
(http://farm9.staticflickr.com/8247/8511726884_7fb57aa26c_c.jpg) (http://www.flickr.com/photos/29897166@N06/8511726884/)
foto d (http://www.flickr.com/photos/29897166@N06/8511726884/) by Rail-Kees (http://www.flickr.com/people/29897166@N06/), on Flickr
(http://farm9.staticflickr.com/8388/8510614739_0939d58e61_c.jpg) (http://www.flickr.com/photos/29897166@N06/8510614739/)
foto e (http://www.flickr.com/photos/29897166@N06/8510614739/) by Rail-Kees (http://www.flickr.com/people/29897166@N06/), on Flickr
(http://farm9.staticflickr.com/8241/8510614487_c888af576a_c.jpg) (http://www.flickr.com/photos/29897166@N06/8510614487/)
foto g (http://www.flickr.com/photos/29897166@N06/8510614487/) by Rail-Kees (http://www.flickr.com/people/29897166@N06/), on Flickr
En natuurlijk staat er op het doosje wat er in zit:
(http://farm9.staticflickr.com/8240/8510614137_304e3b3799_c.jpg) (http://www.flickr.com/photos/29897166@N06/8510614137/)
foto h (http://www.flickr.com/photos/29897166@N06/8510614137/) by Rail-Kees (http://www.flickr.com/people/29897166@N06/), on Flickr
(http://farm9.staticflickr.com/8099/8511754232_22d32eea64_c.jpg) (http://www.flickr.com/photos/29897166@N06/8511754232/)
foto i (http://www.flickr.com/photos/29897166@N06/8511754232/) by Rail-Kees (http://www.flickr.com/people/29897166@N06/), on Flickr
-
Ik heb een enorme kast waar alle locs en rijtuigen inzitten. Helaas zit de kast zo vol dat het passen en meten geblazen is als iets van zijn plek moet. Geen handig systeem dus. Moet ik binnenkort veranderen.
-
Oké Kees, jij wint ;D
Het meest representatieve deel van m'n rijdend materieel staat in de vitrine. Ik heb ooit voor m'n toenmalige collectie Solido modelauto's een hardhouten vitrine gebouwd van 150x160x10cm met 2 grote glazen schuifdeuren op rail afkomstig uit een winkelvitrine. De spullen staan daar redelijk stofvrij en rijden is op m'n zolder toch niet aan de orde. De verpakkingen bewaar ik allemaal in vouwkratten achter de zolderschotten.
Een kleine uitsnede van het bouwwerk:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/foto1360_1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/foto1360_1_1.jpg)
Op het moment dat bij mij een deel van de collectie alleen in een doosje in de kast zou liggen, is dat doorgaans het moment om afscheid van het artikel te nemen..
Edit: Ik vond op het forum ook nog een foto terug van tig jaar geleden, grappig om te zien dat er toch wel sprake is van een 'wisselende collectie'.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_5314_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_5314_3.jpg)
-
Zal toch afhangen van wat je wilt met ovp of zonder? Wanneer met ovp, moet label op ovp zichtbaar zijn? (beetje zoals dit:
(http://img.tweedehands.nl/f/preview/138971473_1-modeltrein-marklin-fleischmann-roco-piko-trix.jpg)
of zoals op jouw plaatje of misschien zoals Bart Donker (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,41343.msg692800.html#msg692800) laat zien.
-
Ik heb daar in een grijs verleden ook eens een draadje (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,11948.msg182334.html#msg182334) over gestart.
-
Hoi Marc,
Ik zie dat het al samen gevoegd is, weet ook niet wie en wanneer een gelijk soortig draadje heeft gestart, voordeel is dat er weer nieuwe ideeën voorbij komen.
een kast met deuren is meestal lastig omdat (denk ik ) de meesten onder ons te weinig ruimte hebben op zolder, en je kan je er lekker zeer aandoen als tegen zo'n deur opknalt, bovendien heb je kans dat de treinen eruit rollen. En dan kan je een ander draadje vullen ;D
mvgr Evert.
-
Het grootste deel van mijn verzameling heb ik in Train-Safe-Travel-kokers opgeborgen. De treinen kunnen dan direct vanuit de kokers op de baan gaan rijden (via een adapter). De OVP's heb ik in verhuisdozen opgeborgen. Een paar locs (analoog en/of gelijkstroom) en wagonnen waar ik vrijwel nooit mee rijd, zitten in de OVP's. Een dertigtal G29's zitten in een grote sorteerkoffer: EuroPlus Basic 47 van Allit (465x380x75 mm) (gekocht bij Aldi). Ze liggen er in twee lagen in met een velletje papier er tussen. Er is daarin nog plaats voor twee locs, die ik dan in bubbeltjes-plastic verpak.
-
Hoi,
Door te google 'en heb ik het volgende gevonden http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=20198.0 zoiets bedoek ik ,maar dan een bestaande ladekast van de Ikea of leen baker .
dit bericht komt uit uit 2009 en hoop door dit draadje dat het idee wat ik heb wat duidelijker wordt, wie heeft een idee hoe ik dit kan uit voeren.
De treinen moeten dus wel beschermend opgeborgen worden en moet niet zo zijn dat wanneer je de lade open trekt dat de treinen meerollen.
mvgr Evert en Bas.
-
Kan de inhoud van het draadje in #186 hierheen verplaatst worden?
-
Nee, dat lijkt me eerlijk gezegd geen goed idee. Dan wordt het een grote warboel en me dunkt dat de topic-starter er ook wel wat over te zeggen zou hebben.
- Peter
-
Onlangs gefröbeld, kastje (6 laden) uit Zweden, inzet van foamboard. Verschillende indelingen voor verschillende lades, zware voorwerpen (m.n. locs) in een velletje waardoor je ze eruit kunt tillen. Eindelijk verlost van die piepschuimen doosjes :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1000131.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1000131.jpg)
-
Hoe slaan jullie materieel op?
Gewoon, in dozen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3_309.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3_309.jpg)
-
@Teun60, heb je toevallig ook een naam en rugnummer bij de kastjes (6 laden) uit Zweden ?
Sander
-
Mooi gemaakt Teun. (y)
Gr. Jaap
-
Wat een briljante manieren allemaal om onze mooie spulletjes te bewaren.
Zelf heb ik er voor gekozen om de verzameling zichtbaar te houden door vitrines van Heins op te hangen. Regelmatig, bijvoorbeeld tijdens het tandenpoetsten ;D, loop ik de kamer van mijn zoon even binnen en geniet van de treinen, bussen en auto's. Vader en zoon zijn hier erg blij mee! Door de gordijnen met verduistering overdag dicht te houden staan onze kostbaarheden veilig voor zon en stof.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1783_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1783_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1778_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1778_1.jpg)
Voor transport naar Den Zoedel boven op zolder heb ik een speciaal blad gemaakt zodat eea veilig gebeurt. Hier staat ook het overige materieel op de baan zelf.
Aangezien de vitrines langzaam vol beginnen te raken zullen we waarschijnlijk dit jaar nog aan de andere muur 2 vitrines erbij hangen. Eerst even nadenken hoe ik dit aan mijn vriendin moet gaan uitleggen en verkopen.........!
Olafs groeten uit 'Den Zoedel'!
-
@Teun60, heb je toevallig ook een naam en rugnummer bij de kastjes (6 laden) uit Zweden ?
Hoi Sander,
Naam is Alex, zie hier http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/50167158/ (http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/50167158/)
Groet,
Teun
-
Ik ben recent weer begonnen met het verzamelen van modellen. Ik heb voorlopig geen intentie om een baan te gaan maken, dus het blijft bij vitrinekijken.
Enkele schaal N modellen staan in een vierkante vitrine (diagonaal naast elkaar opgesteld op stukjes rails).
De schaal H0 modellen zitten nog in de doosjes en wachten op een wandvitrine.
Daarvoor zit ik te denken aan die van Heins. Zijn die goed?
-
In antwoord op je vraag of vitrines van Heins goed zijn kan ik bevestigen dat vader en zoon er dik tevreden over zijn. Zie hiervoor mijn reactie en foto's eerder in dit draadje en op ons draadje 'Den Zoedel'. Het blijft natuurlijk altijd wel iets persoonlijks maar ik vind het nog steeds een prima afweging van prijs, kwaliteit en uitstraling.
Olafs groeten uit een zonnig 'Den Zoedel'!
-
Zo, de kerstvakantie staat voor de deur. In het najaar heb ik nieuwe treintafels neergezet op zolder en nu wordt het tijd wat orde is de modellenchaos te brengen. Daartoe wat investeringen gedaan.
Allereerst een eenvoudig A3 tekeningenkastje aangeschaft. A1 of A0 zou nog mooier zijn, maar die kan ik niet kwijt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lokliege2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/lokliege2.jpg)
Vervolgens wat restanten Lokliege laten aanrukken. Het zijn restanten, vandaar dat de stukken net te smal zijn, maar praktisch maakt dat weinig uit. Voor dergelijke treinstellen, die niet of slecht uit elkaar kunnen is het ideaal.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lokliege1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/lokliege1.jpg)
Genoeg voor zes laden en in de rest leg ik gewoon op de bodem een laagje schuim, zodat de modellen niet aan de rol gaan. Ik had al een tijdje een oud Bisley A4 kastje om mee te experimenteren en Artitec DDM staat er dan zo bij. Ook goed.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lokliege3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/lokliege3.jpg)
Het idee is vooral dat meer modellen voor het grijpen liggen en dat ik niet meer modellen met een schoenlepel uit de doosjes moet wrikken. Vooral dozen van Matrix , Mehano en dergelijke droegen niet bij aan mijn humeur. De doosjes gaan naar de vliering. De meeste Fleischmann en Roco modellen bewaar ik dan weer wel in de oorspronkelijke verpakking en daartoe heb ik nog een schuifdeurkastje dat de baan sowieso deels stut.
Gaan we in de kerstvakantie de boel eens uitzoeken: wat blijft in zijn eigen doos, wat gaat in de ladenkasten en wat gaat hier bij Vraag en Aanbod.
-
Was iets te snel. Hieronder de rest.
Bovenste foto: NS Tijdperk IV
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zolder_008.jpg)
NS Tijdperk III
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zolder_009.jpg)
NS Tijdperk III
NS Tijdperk IV
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zolder_012.jpg)
NS Tijdperk III
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zolder_013.jpg)
Dit gaat mee naar beurzen en de vereniging.
De rest staat in de "vitrine"
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zolder_010.jpg)
DRG Tijdperk II/ DB Tijdperk III
Treinstellen, stoom, diesel- en E locs
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zolder_011.jpg)
In 5 jaar tijd kan er veel veranderen, account opgezegd en weer aangemeld en iets meer kisten:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0138_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0138_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0139_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0139_4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0140_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0140_3.jpg)
Grt, Ronald.
-
Ik laat ze in de originele doosjes zitten. En heb ze gestapeld in een kast liggen. Niet echt een handig systeem. Ik wil alles in de toekomst met HEMA-stapeldozen proppen en de treinen vervolgens weer in de kasten opbergen. Dat kost meer ruimte, maar hierdoor is alles beter bereikbaar.
-
Alles in ovp in ikea dozen baan nog niet gebouwd maar ga planken maken voor de dozen
-
Ik laat ze in de originele doosjes zitten. En heb ze gestapeld in een kast liggen. Niet echt een handig systeem. Ik wil alles in de toekomst met HEMA-stapeldozen proppen en de treinen vervolgens weer in de kasten opbergen. Dat kost meer ruimte, maar hierdoor is alles beter bereikbaar.
Miss een idee om is bij ikea te kijken voor samla stapel/opberg gevallen,die zijn net zo stapelbaar en miss wel iets vriendelijker voor de portemonnee ;)
Ik wordt er hier voor andere zaken op te bergen in elk geval aardig blij van,zeker met die leuke prijs die men vraagt ;D
On topic,hier staat al t rijdend spul momenteel in t schaduw station opgesteld,en dat zal miss nog wel even zo blijven tot er een "noodzaak" verschijnt die me dwingt om aan wat anders te gaan denken :P
-
Toevallig heb ik het spul ook opgeslagen in Samla bakken :-)
-
Met mijn hoeveelheid materieel howf ik daar niet eens over na te denken! ;D Wel blijft het materieel waar ik het laatst mee reed op de baan staan, ook als er een maandje of wat niet mee gereden wordt. De rest gaat in OVP en in een giga-doos van de City Box. De rails zit gemengd zonder OVP etc. in een bak van de Aldi.
-
Dan ga ik eens kijken naar die mogelijkheid "Tijgernootje", bedankt voor de tip!
-
Toevallig heb ik het spul ook opgeslagen in Samla bakken :-)
ik ook:D mooie dozen.morgen eens een fotootje plaatsen :D
-
Dan ga ik eens kijken naar die mogelijkheid "Tijgernootje", bedankt voor de tip!
Graag gedaan ;D
(http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-JH88OYXY.jpg)
Onderin de foto zie je een stukje van een grote bak en rechts onder zie je 2 kleinere gestapelde bakken van de ikea staan ;)
-
Bij m`n vorige huis had ik een schuine nok van het dak boven m`n baan.
Toen had ik nog geen schadwstation en deed ik het op deze manier:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/opslag_links.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/opslag_links.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/opslag_midden.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/opslag_midden.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/opslag_rechts.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/opslag_rechts.jpg)
Het materieel staat op repen modelbouwerskarton, niet op de flens.
Kousenband elastiek houdt het materieel op de plaats.
Inmiddels is er veel verandert......
-
Zo doe ik het.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4631small.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4631small.jpg)
In de planken zijn gleufjes gefreesd voor de flenzen.
groet
Hendrik
-
Bij m`n vorige huis had ik een schuine nok van het dak boven m`n baan.
Toen had ik nog geen schadwstation en deed ik het op deze manier:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/opslag_links.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/opslag_links.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/opslag_midden.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/opslag_midden.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/opslag_rechts.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/opslag_rechts.jpg)
Het materieel staat op repen modelbouwerskarton, niet op de flens.
Kousenband elastiek houdt het materieel op de plaats.
Inmiddels is er veel verandert......
Dacht dat wij veel treintjes hebben ;D , maar we slaan de trein op in 2 vitrines onder de baan aan elke kant 1, verder 1 aan de wand op zolder en 1 op Bas zijn slaapkamer.
mvgr Evert en Bas
-
Aan de rechterkant van de zolder zijn expedit kasten van ikea ingebouwd. Twee stuks van 4x2 vakken ( http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/50103086/ ) en 1 van 2x2 vakken.
Aan de andere kant komen 12-14 stuks van de 2x2 versie ( http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/80135298/ ) in het wit. Deze zullen op wieltjes staan en komen overdwars onder de baan, hier kun je de inhoud dus niet van zien. Op de kasten zal komen te staan wat voor materieel erin zit zodat het zoeken naar specifiek materieel gemakkelijker is. De kasten zijn allemaal voorzien van een achterwand zodat je het materiaal er niet per ongeluk doorheen drukt.
Mijn zoon en ik hebben over veel opties nagedacht, maar dit is uiteindelijk een betaalbare, en in onze ogen, goed werkende oplossing voor de opslag van ons materieel.
-
Ik heb vitrinekasten van IKEA van BILLY. Nu nog met houten planken maar deze worden vervangen door glazen platen. Voordeel daarvan is dat je meer ruimte kan maken en daar staan dus nu al mijn wagons en locs in. Buiten dat heb ik ook een ca. 100 stuks vrachtwagens en 400 losse containers van diverse formaten 20ft, 30ft 40ft en 45ft containers.
Er staat na afloop bij mij niets op de baan
Wim
-
Veel is ingeruild voor lengte 1:87 rijtuigen, vrijwel alle Lima is vervangen door Artitec.
Hoeveelheid aan materieel is bijna verdubbeld.
Nu blijft het materieel op de baan, ook na rijden, veilig in 1 van de 3 schaduwstations.
Alles er af is al bijna een avond werk! Niet te doen, ook niet voor een vakantie. In de schaduwstations staat het ook redelijk stof vrij.
-
In berichtje #156 van dit tpic presenteerde ik een serie standaard houten bakken om materieel in op te bergen.
Ik koop nu eenmaal veel 2e en 3e hands (in goede staat, maar voor weinig...), met als gevolg dat ik relatief weinig OVP's heb.
Om deze bakken overzichtelijk op te bergen heb ik nu een kast gemaakt, waarin 2x16 bakken een plaatsje kunnen krijgen.
(Dit is dan steeds weer uit te breiden met een kast van 2x16 of 1x16 bakken.)
De buitenzijde van de kast is van spaanplaat. Dit zijn deuren van onze oude SieMatic keuken.
De achterwand en het tussenschot zijn van Chinees multiplex 10 mm, wat ik van mijn werk had meegebracht. Niet het allerbeste hout natuurlijk, maar voor dit doel goed bruikbaar, en gratis. Crisis, nietwaar? ;).
Wat ik nieuw moest kopen waren de houten balkjes die als "ladegeleiders" dienst doen, zwenkwielen en schroeven.
De hoogte van de treinen bakken is 39,5 mm, de steekmaat van de geleiders is 50 mm.
Omdat de kast onder mijn treintafel moest komen, konden de zwenkwielen niet al te groot gekozen worden. En aangezien de kast + inhoud toch een aanzienlijk gewicht vertegenwoordigen, heb ik 6 wielen gemonteerd. Mooie bijkomstigheid is dat dan ook het middenschot niet zal gaan doorhangen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2014_0502001_treinenkast_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2014_0502001_treinenkast_1.jpg)
De lege kast. De hoogte is 838 mm + 30 mm voor de zwenkwielen.
De houten bakken zijn 300 mm breed; dus de beide vakken zijn 303 mm breed gehouden.
Diepte van de kast is 400 mm.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2014_0502002_treinenkast_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2014_0502002_treinenkast_1.jpg)
Tussen de bakken onderling zit wel een brede kier, maar het geheel is toch behoorlijk stofvrij.
Optie is om er nog deuren voor te maken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2014_0502003_treinenkast_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2014_0502003_treinenkast_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2014_0502004_treinenkast.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2014_0502004_treinenkast.jpg)
-
Bij mij staan de treinen in twee vitrine kasten van de Lidl. Ze zouden in de winkel een jaar geleden komen precies vier dagen nadat ik weer naar een schip was gegaan. Mijn vrouw heeft ze toen gekocht. Tien glazen platen, maar elk kastje vier extra steunen.
Dus heb ik er een plankje bij gemaakt vier maanden later.
Oeps, al mijn treinen pasten er niet in, dus heb ik mijn oude vitrines verbouwd en gebruikt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SAM_2602.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SAM_2602.jpg)
Plexiglasplaten ervoor. (effe googelen en toen heb ik vanzelf een bouwmarkt, die ze verkoopt, gevonden.) Beugeltje erop geplakt zodat er een slotje op kan.
Eronder staan de twee vitrine kastjes met glazen platen van 64 cm bij 12,5 cm en 5 mm. dik. Elk kastje 11 planken. Er is in elk kastje nog ruimte voor 3 glasplaten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SAM_2599.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SAM_2599.jpg)
Voor mijn lange treinen heb ik een lange vitrine gemaakt.
Plexiglas kan gewoon gezaagd worden met een decoupeerzaag met een ijzerzaagje erin en langzame snelheid. Niet te snel gaan anders smelt het en dan loopt de zaag vast en dan krijg je scheuren. Met viltstift de zaag lijn aftekenen.
Voor mij was het de eerste keer, dat ik plexiglas heb gezaagd. Nu hoef ik mijn treinen niet meer eerst van een laag stof te verlossen, als ik na vier maanden weer thuis ben.
Ik heb ze een poosje in de dozen gehad, maar dat beviel mij niet, want dan zie ik ze niet gelijk.
Nu wel.
Groetjes
Eerste stuurman Wil
-
Ik sluit KOPLOPER af en alles blijft gewoon op mijn baan staan.
Waarom alles opbergen?
-
Onlangs gefröbeld, kastje (6 laden) uit Zweden, inzet van foamboard. Verschillende indelingen voor verschillende lades, zware voorwerpen (m.n. locs) in een velletje waardoor je ze eruit kunt tillen. Eindelijk verlost van die piepschuimen doosjes :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1000131.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1000131.jpg)
Heb je de witte bakjes zelf gemaakt en zo ja hoe heb je dit gedaan en met welk matriaal?
-
Ik sluit KOPLOPER af en alles blijft gewoon op mijn baan staan.
Waarom alles opbergen?
Tenzij je een modelbaan in een cleanroom hebt: stof. En misschien hebben sommigen meer treinen dan er tegelijk op de baan passen.
- Peter
Verstuurd vanaf mijn Galaxy S3 met Tapatalk 4
-
Tot nu toe heb ik 5 Ikea Malm kasten onder de baan staan, zijn simpele maar toch mooie lade kastjes, minder dan 50,- heb je zon 1 (y) daar zitten mijn modellen nu in slapend in de doosjes!
-
Heb maar Ikea Malm kast maar deze zijn naar mijn idee zeer geschikt. In de toekomst komen er zeker nog 1 of 2 bij.
-
Ik sluit KOPLOPER af en alles blijft gewoon op mijn baan staan.
Waarom alles opbergen?
Bij regelmatig rijden is dat volgens mij geen probleem, maar bij minder frequent gebruik heb je naast stof ook kans dat modellen verkleuren door (zon)licht als ze langdurig op dezelfde plek staan.
Ik berg alles op in de originele doosjes in twee houten dekenkisten die ik ooit heb gekocht bij de Bouwmarkt.
-
Ja,...liever niet, dat verkleuren in het zonlicht. Nóg een reden voor een schaduwstation ?
Peter
-
Heb je de witte bakjes zelf gemaakt en zo ja hoe heb je dit gedaan en met welk matriaal?
Bakjes zijn gemaakt van foamboard, bestaat uit twee lagen dun karton (dik papier) met een schuimlaag ertussen, samen eenhalve centimeter dik. Het is licht, stijf en gemakkelijk te snijden. Van een plaat (70x100 cm) snij ik repen met inkepingen, steek ze in elkaar en plak de zijkanten er tegenaan. De bodem van een lade is van hardboard, om doorbuigen te voorkomen plak ik ook een bodem van foamboard onder de vakverdeling.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1000320_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1000320_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P2.jpg)
-
Ik ben bakken aan het maken om materieel in op te slaan. Tegen stof en eventuele verkleuring (en ze staan in de weg). De bakken heb ik bijna klaar. Ik denk niet dat ik ze ga plamuren en schilderen. Te veel werk. Ik had bedacht de treinen op hun zij erin te leggen. Waar zal ik de bakken mee bekleding aan de binnenkant. Schuimrubber?
Ik denk dat ik dezelfde plasticjes velletjes ga gebruiken die ook in de meeste verpakkingen worden gebruikt. Goed idee?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bakken.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bakken.jpg)
-
Hallo,
Ik zit net dit draadje door te kijken.
Ik zie de meest prachtige en kostbare verzamelingen in beeld.
Nu ben je hier wel redelijk anoniem maar wil toch opmerken dat er altijd figuren hier meekijken die andere bedoelingen met dure treintjes hebben.......................
Ik zou hier niet mn hebben en houden laten zien.
groeten jandcargo
-
Ik weet nog niet precies hoe ik mijn materieel ga opslaan/vervoeren naar shows, maar thuis waarschijnlijk gewoon in het schaduwstation van de baan.
Overigens een algemene waarschuwing, verkregen van diverse modelbouwers die door schade en schande wijs geworden zijn.
Het is niet aan te raden om materieel langdurig met een bedrukte/gespoten zijde te laten rusten op een oppervlak, hoe zacht en veilig het gebruikte materiaal ook lijkt.
De bedrukking en het lakwerk kan hier onder te lijden hebben en dus beschadigen.
Het beste is op de wielen laten rusten, en evenzo, ook geen beschermend materiaal als afdeklaag op het materieel, want daar geldt het zelfde risico voor.
Vergelijk het maar enigszins met vette vingers op modellen en modellen met vervuiling die niet met lak geseald is, regelmatig oppakken.
Daar worden ze ook niet mooier van.
Mvg,
Michel
-
Bij mijn staat alles gewoon op de rails, op de doorgaande trajecten staan de treinen waar ik mee rijd, in het kop-station modellen die iets minder vaak de baan op gaan en het rangeerterrein is voor de goederentreinen en bijbehorende locs. In de loods bij de draaischijf staan modellen waar nog aan gewerkt moet worden, simpel omdat dit deel nog niet is aangesloten en dat geldt ook voor de werkplaats. Als ik zelf geen reparatie kan uitvoeren gebruik ik een oude metalen dia-doos (bij de kringloop zijn die regelmatig te vinden) die ik heb voorzien van noppen-schuim en inderdaad, daar blijven ze alleen tijdens het vervoer naar MCH (Modelbouw Centrum Hilversum). ::)
-
Ik heb een nieuwe manier voor het opslaan van mijn treintjes. De rijtuig stammen bewaar ik in de doosjes die ik regelmatig krijg van Nespresso. Er passen precies vijf rijtuigen in. Als ik eea mee wil nemen naar een BMB rijdag of een beurs, past er nog gemakkelijk een stuk luchtbelletjes plastic bij.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-0193-66dd6b0b1b25a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-0193-66dd6b0b1b25a.jpg)(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-0192-66dd6b0b2d8d3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-0192-66dd6b0b2d8d3.jpg)
Gr, Hans