BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: OskarKCS op 02 September 2006, 18:55:07
-
Hai,
Ik heb al 16 jaar een van de eerste roco 1600 loc's.
Ik weet dat het een oud beestje is maar ik wil toch kijken of ie
weer in ere hersteld kan worden.
De foto spreekt voor zich lijkt me.
http://home.zonnet.nl/oskark007/ROCO_43495_1600serie_.jpg (http://home.zonnet.nl/oskark007/ROCO_43495_1600serie_.jpg)
Volgens mij zijn het een soort van ontstoor- of smoorspoelen die in serie met de motor zijn geschakeld.
Als ik ze kortsluit loopt ie "gewoon" weer.
Weet iemand of deze onderdelen los te verkrijgen zijn, of vervangers, of word het een nieuwe print aanschaffen?
M.v.g. Oskar
-
Oskar,
Sinds Reyne geen importeur meer is zal het heel lastig worden om zo'n onderdeel te pakken te krijgen.
Je kunt twee dingen doen: met een draadje overbruggen zoals je zelf zegt. Voor het functioneren van de loc maakt het niet uit of er een smoorspoel tussen zit.
Of repareren, dat is iets lastiger, maar wel te doen. Daarvoor heb je een stukje koperlakdraad nodig van 0,3 mm dik.
Soldeer de defecte smoorspoel uit de print. Soldeer het ene eind van de koperlakdraad aan een aansluitdraadje van de spoel. Wikkel de draad dan om de spoel heen, totdat je bij de andere aansluitdraad bent. Soldeer de koperlakdraad daar ook vast. Soldeer het geheel weer terug op de print.
-
Je kunt ze ook kopen bij de electronicaboer.
Wat zou de waarde van zo'n spoeltje zijn? 3,9 mH, zoiets.
-
Volgens Brekelmans Modelbouw zou de levering van Roco onderdelen nu juist sneller en gemakkelijker gaan, mits de betreffende leverancier regelmatig direct bij Roco in Oostenrijk besteld.
Ronald Brekemans meldde mij dat levering van onderdelen geen enkel probleem is.
Vriendelijke groeten,
Gert van den Berg
-
Wat ik me opeens afvraag. Hoe komen die dingen zo aangebakken?
-
Wat ik me opeens afvraag. Hoe komen die dingen zo aangebakken?
Nou, Hij loopt de eerste 2 rondjes wat langzaam aan en komt vervolgens op snelheid.
Duzzz volgens mij is de motor aan zijn laatste kilometers bezig want toen de spoelen doorbranden reed ie niet weg maar bleef ie stil staan.
Vervolgens kwam er rook onder de kap vandaan.
Dit is wel nog steeds de eerste motor die dus al heel wat gereden heeft.
Ik heb het opgelost door de spoelen uit mijn 2200serie loc ( dezelfde leeftijd ) te halen. De 2200 loc heeft al zijn 2de motor vernielt en krijgt ook geen nieuwe meer. Is het model met de verkeerde gele cabine kleur.....
Ik wil toch een nieuwe 2200/2300 serie kopen.
De 1600 loc rijdt overigens nu weer fijn z'n rondjes :)
-
HI,
Dan denk ik dat het tijd wordt dat je deze motor eens schoonmaakt. Dit type motor kan uitelkaar en je kunt de koolborstels vernieuwen als dat nodig mocht zijn. Een klein beetje onderhoud kan nooit geen kwaad.
Mvg
Wim.
-
HI,
Dan denk ik dat het tijd wordt dat je deze motor eens schoonmaakt. Dit type motor kan uitelkaar en je kunt de koolborstels vernieuwen als dat nodig mocht zijn. Een klein beetje onderhoud kan nooit geen kwaad.
Mvg
Wim.
Hallo Wim,
Dat is de volgende stap, De kapotte motor van de 2200 had ik al uitelkaar en daar kwam ik erachter dat er dus koolborstels in zitten.
Alleen kan ik die niet terug vinden in de handleidingen van zowel de 2200 als de 1600, er staat alleen de motor in.
Heb net gegoogled voor een bestelnummer maar kan niks vinden.
Iemand een nummer voor nieuwe koolborstels?
M.v.g. Oskar
P.s. alles aan deze 1600 is uitelkaar geweest (al enkele keren ) voor schoon te maken behalve de motor. Ik doe dus wel aan onderhoud. ;)
-
In de gebruiksaanwijzing (dus niet de lijst met vervangingsonderdelen) van mijn Roco 2225 staat op de achterzijde het bestelnummer van de koolborstels: 89743 (behoort bij motor 85060).
Succes!
-
OT:
Is je trouwens wel eens opgevallen dat zelfs op het officiƫle Roco-blad met vervangingsonderdelen voor de Roco NS 2200 serie de hekwerken aan de cabinezijde krom zijn ::) ;) ;D gniffel
-
de oude roco-motoren waren inderdaad helemaal dicht en je werd geacht de hele motor te vervangen als de koolborstels versleten waren. GM&S (te vinden op de beurs in Houten of via www.gmens.nl) heeft passende Mashima-motoren, die wat beter lopen dan de originele motor, voor zo'n 20 euro als ik me niet vergis.
-
Bijna goed Floris: EUR 26,40 (oeps nou wordt ik wel heel betweterig terwijl ik het ook maar opgezocht heb :-[).
GM&S schrijft verder het volgende:
De (Mashima) 18x33 kan oudere Roco-motoren vervangen, en is tenminste vergelijkbaar met de veel duurdere "nieuwe" Roco-motoren. Ze zijn korter, dus kan er meestal nog een vliegwiel worden geplaatst (ook bij ons te verkrijgen). Inbouw in cardan-aangedreven Roco's en Lima's is eenvoudig (in/ombouwinstruktie is bij de 18-serie gevoegd).
Als ik de prijslijst goed lees kost een vliegwiel voor een Mashima met 2,0 mm motoras EUR 6,45
Kom je totaal op EUR 32,85 met een flinke verbetering van rijeigenschappen.
-
De 2200 loc heeft al zijn 2de motor vernielt en krijgt ook geen nieuwe meer. Is het model met de verkeerde gele cabine kleur.....
Ik wil toch een nieuwe 2200/2300 serie kopen.
Wat vraag je voor dat hok?
-
Wat vraag je voor dat hok?
Sorry Stig, Is niet te koop.... :(
Wel een beetje respect voor mijn 16 jaar oude loc (Hok)....... ;)
-
Ik heb net zo'n hok (ns 2200) van een Lifelike motor voorzien, met getordeerd 5 polig anker en twee vliegwielen. Dus zo'n origineel motortje van Roco heb ik over. Je weet wel, dichte motor zonder vliegwiel met twee van die uitstekende pinnen. Interesse?
-
Hmmm, rottenwagen (Kibri) motoriseren?
quanta costa?
-
daar zou ik een anna-motortje in frotten. is een tikkie compacter...
-
daar zou ik een anna-motortje in frotten. is een tikkie compacter...
Rijdt zeker ook stukken beter dan een Roco/Machima motor ;D?
Maarten
-
Ik heb net zo'n hok (ns 2200) van een Lifelike motor voorzien, met getordeerd 5 polig anker en twee vliegwielen. Dus zo'n origineel motortje van Roco heb ik over. Je weet wel, dichte motor zonder vliegwiel met twee van die uitstekende pinnen. Interesse?
Nee, dank je Stig, ( maar toch bedankt )
Ik denk dat de 2200 en nu ook mijn 1600 als dummy's of met een betere motor verder door het leven zullen gaan. Die motor uit elkaar halen is een ding maar hem weer fatsoenlijk in elkaar krijgen is weer een ander verhaal.
Ook de koolborstels zijn nu schoon maar nu valt hij af en toe stil terwijl de verlichting wel blijft branden, Ik meet dus netjes spanning tot op de motor kontakten maar bewegen doet ie niet meer.
Na wat uit proberen kreeg ik zelfs een kortsluiting in de motor....
Maar jah, Misschien toch maar eens iets nieuws kopen na 16 jaar... ::)
Groet, Oskar.
P.s. Waar zijn die Lifelike motoren te krijgen? ( zie ze niet bij gmens.nl )
-
P.s. Waar zijn die Lifelike motoren te krijgen? ( zie ze niet bij gmens.nl )
Klopt, hij heeft ze ook niet. Want die motoren houd ik over van dikke amerikanen in stukken zagen. Soort Dr G. achtige praktijken, voorzichtig het hart verwijderen ;D
Dusch... die motortjes vind je in Lifelike modellen. En soms kun je daar heel goedkoop aankomen, als het incourante modellen zijn bijvoorbeeld. Hier en daar op www.ebay.de of www.ebay.com
-
Rijdt zeker ook stukken beter dan een Roco/Machima motor ;D?
Maarten
Dat wil ik niet direct beweren, maar slecht rijdt het geenszins. Er zit een behoorlijk goede overbrenging bij (moet je wel de recentere anna's met tussentandwiel hebben, de oude zijn inderdaad bagger)
-
Klopt, hij heeft ze ook niet. Want die motoren houd ik over van dikke amerikanen in stukken zagen. Soort Dr G. achtige praktijken, voorzichtig het hart verwijderen ;D
Okidoki, Dan ga ik maar eens op zoek.
-
Ik wil niet pretenderen dat dat de beste motoren zijn, ik weet namelijk niet hoe de nieuwe roco motor met vliegwiel loopt...
Overigens kun je ook een motor van een Atlas loc nemen of een Kato, ze moeten allemaal passen onder de smalle huif van een amerikaanse diesel en die is net zo breed als de huif van de 2200. 5 polige motor met getordeerd anker en dubbele vliegwielen is de norm in de US tegenwoordig.
-
daar zou ik een anna-motortje in frotten. is een tikkie compacter...
Ik heb toevallig afgelopen weekend eens de motortjes van het Faller Car systeem gezien, da's ook lekker klein (onderbouw?). Zou dat sterk genoeg zijn om een werklocje met geringe snelheid te rijden op een vlakke baan?
-
Ik wil niet pretenderen dat dat de beste motoren zijn, ik weet namelijk niet hoe de nieuwe roco motor met vliegwiel loopt...
Roco heeft altijd goed naar de Amerikanen gekeken en vervolgens verbeteringen aangebracht. Zo goed dus. ;D
Lifelike komt in de buurt.
-
Ik heb toevallig afgelopen weekend eens de motortjes van het Faller Car systeem gezien, da's ook lekker klein (onderbouw?). Zou dat sterk genoeg zijn om een werklocje met geringe snelheid te rijden op een vlakke baan?
Sterk genoeg wel, maar de snelheid.........
Bovendien werkt Faller car-system op 3 volt uit batterijen, is iets anders dan 12 v uit een trafo. De ruimte die je wint ben je kwijt aan electronica en overbrengingen. Zelf zou ik gaan kijken naar een Zwarte Anna in schaal N.
Groet,
Tjalling
-
Sterk genoeg wel, maar de snelheid.........
Bovendien werkt Faller car-system op 3 volt uit batterijen, is iets anders dan 12 v uit een trafo. De ruimte die je wint ben je kwijt aan electronica en overbrengingen. Zelf zou ik gaan kijken naar een Zwarte Anna in schaal N.
Groet,
Tjalling
Als ik even betweterig mag zijn....... De vrachtwagens en bussen werken op 2,4 - 2,5 Volt en de auto's op zo'n 1,25 Volt.
@ DHG500... Een motor uit een vrachtwagen zal genoeg snelheid hebben en genoeg kracht om met een geringe snelheid te rijden, 't is allen lastig dat ze maar 3Volt aan kunnen maar ik kan me herinneren dat de firma Verbeck(bestaat niet meer) vroeger dezelfde motors had in 12Volt uitvoering.
Kijk anders eens hier: www.lemo-solar.de (http://www.lemo-solar.de)
Groet, Oskar