BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: MB6400 op 27 June 2008, 13:11:57
-
Ik ben op zoek naar informatie en vooral foto's van de kalk, grind, zand en cement industrie die nu en/of in het verleden een spoorbediening hebben gehad.
Eigenlijk ben ik nieuwsgierig naar het hele proces bij de genoemde industriën maar vooral naar het laden en lossen van de producten in de vaak speciale goederenwagens.
Het mogen ook foto's zijn van andere soorten industrie die deze materialen gebruiken als grondstoffen bijvoorbeeld en daardoor met dergelijke wagens bediend worden.
De reden van mijn vraag is dat vaak in boeken deze (speciale) goederenwagens in treinen of op rangeerterreinen te zien zijn maar niet in hun "natuurlijke" omgeving ;)
Tips mbt titels van boeken zijn natuurlijk ook van harte welkom.
alvast bedankt,
Marc
-
Kan niemand mee hier dan mee helpen ?? :'( ;)
Misschien dat iemand me dan kan helpen met de volgende vragen en dat ik dan verder kann googlen;
er zijn veel speciale wagens (geweest) zoals de bollenwagens, zand en grindwagens zoals de fccpps'en en kalkwagens. Weet iemand dan misschien waar deze wagens dan geladen of gelost werden ?
Gr,
Marc
-
Op een laad/losplaats. ;)
Kalk- en grindwagens worden op dezelfde manier beladen als kolen/ertswagens, de lading wordt er van boven af in gestort.
-
Hier enkele foto's van dergelijke industrie.
Zandwagon.
(http://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/grootbedrijf/treinen231.jpg)
Kolen en erts- beladingsplaats.
(http://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/grootbedrijf/treinen1086.jpg)
(http://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/grootbedrijf/treinen1087.jpg)
-
Hey,
Ik ben eens voor mijn werk in Belgie, aan de oostelijke oever van de Maas, ca 20 KM onder Luik(landkaart technisch gezien) langs een laadplek van stort goederen gereden.
Op dat moment waren ze een wit iets aan het storten in de trein, kan goed dat het kalk was of zo.
Misschien leuk om eens de auto te pakken en er eens gaan kijken, of een collega hobbyist te vragen als ie er in de buurt komt foto`s te maken.
Of google earth erbij pakken, misschien vind je het daar op.
Mvg, Marcel
-
Hey,
Waar ik graag eens foto`s van zou willen zien is, van de voormalige grinderij te Linne.
Ik woon er vlakbij, maar heb het nooit kunnen bekijken, ik was te jong.
Wat ik me wel kan herinneren is dat er vele Fccppsèn stonden en de bekende bruine onderlossers met afgezaagde boven zijde omdat ze anders niet paste onder de laadplaats.
Wie heeft er daarvan in zijn archief zitten?
Mvg, Marcel
-
Hallo Marcel
Kijk een op onderstaande link.
http://www.verlatenspoor.nl/reportage13-1.htm
Er is vast nog meer te vinden.
Gr Piet
-
Mooi fotowerk!
Groet Jaap
-
Piet, bedankt voor de link! ;) Ik ben zelf erg geïnteresseerd in oude spoorlijnen :P
-
Hallo,
De link is een mooie link.
Met vooral recent foto werk.
Ik heb het emplacement Linne nog grotendeels in mijn hoofd staan hoe het was voor opbraak.
Alleen tot bij de overweg waar nu het appartementen complex staat eindigden in totaal twee sporen en twee sporen die in een engels wissel kwamen.
Maar verder moeten er twee volgens mij onder een laad installatie uitgekomen zijn, en 1 omloop spoor of uitloop spoor geweest zijn.
En de laad installatie uiteraard.
Daar ben ik nieuwsgierig naar, of daar foto`s van zijn.
Op www.sporenplan.nl staat bij tek 1985 Linne zoals deze jaren lang erbij heeft gelegen.
Ook bij 1965 staat ie, maar dan net iets anders( engels wissel bij overweg vlakbij laad installatie)
Mvg, Marcel
-
20 km onder Luik zal wel in Hermalle zijn, waar voor Corus Beverwijk en Nedmag Veendam kalk (of een variant daarop) wordt verladen bij Lhoist.
-
Hallo,
Heb het even nagezocht op google maps, het is bij Engihoul-antinne Bois.
Op de kruising tussen de N90 & N639 aan de zuid-oost oever van de maas.
Hermalle ligt een paar KM westelijker, op google maps zie je de kalk afgravingen en spoorwagens op het rangeerterrein staan.
Dit ligt aan de noord-west oever van de maas.
Voor de liefhebber is het wel eens leuk om er te kijken denk ik.
Mvg, Marcel