BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Remco. op 27 June 2008, 00:33:37
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/4161.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/4161.jpg)
Ik heb dus dit apparaat nog steeds, de NS3854 van Fl*, nu is deze van mijn opa geweest en dat ding gaat dus niet weg. Maar hij moet dus digitaal worden, nou ja dat word nog wat, maar wat me meer interesseerd is, wat voor rijtuig kan hierachter? Ik wil dan het liefst er 2 rijtuigen achter hebben ofzo, als een soort van 'museum' trein dan kan ik hem nog verantwoorden op de baan.
Een Plan D is volgens mij niet de juiste of wel ? En heeft iemand ervaring met het digitaliseren van oudere fleischmann stoomloks ? Beetje te doen of niet ?
-
Deze loc is een Duitse P8, als "oorlogsbuit" achtergebleven in NL. Alle Duitse locs zijn in de loop van 1947 weer terug gegaan naar Duitsland, inzet is veelal beperkt gebleven. Je kunt er, als je 'm in die periode inzet, van alles achter hangen, van donderbussen, Duitse coupérijtuigen etc. Plan D kan hier niet achter (strikt genomen), hooguit een incidentele vooroorlogse bolkop. Uiteraard kun je je ook je fantasie de vrije loop geven en er achter hangen wat je zelf leuk en mooi vind. Dat bepaal je uiteindelijk zelf.
Over het digitaliseren van oudere Flm loks kan ik je niet veel vertellen. Er staat me bij dat je in ieder geval de afdekplaat van de motor moet vervangen, maar er zijn ongetwijfeld collega-modelspoorders op dit forum die wel eens met die (spreekwoordelijke) bijl hebben gehakt.
-
Ok dank je Wijktrein, dan weet ik in ieder geval iets meer. Dat van de afdekplaat dat weet ik, ik ga me er eens rustig in verdiepen hoe het moet, heel lastig is het op zich niet, zodra je de stroomafname geisoleerd hebt van de rest geloof ik.
-
I.d.d. met name de ene koolborstelhouder van de lokmassa zien te isoleren. Verwijder dan gelijk de in serie geplaatste spoel en de parallel over de koolborstels zittende condensator.
Ik heb hier een foto van de 3852 met direkt daarachter een stalen D, de rest is onzichtbaar want het ging hier om de eerste officiële trein Eindhoven-Den Bosch-Roosendaal met veel officials en vooral veel jonge Bossche meiden op de lok :D
-
Ok louis bedankt! Goede info.
-
De P8-en zijn nog nog wel enigszins actief geweest in Nederland. In het boek 'Stoomtractie 1944-1558' van H. van Poll staat op p. 40 de 3855 met een trein van Nederlandse en Duitse 3assige couperijtuigen. In getrokken reizigerstreinen in die tijd liepen ook vaak blokkendozen mee. Hieronder een foto van twee P8-en bij de beproeving van een herstelde brug, vermoedelijk de Maasbrug bij Hedel.
(http://i248.photobucket.com/albums/gg167/janw1/P8brug.jpg)
-
Misschien heb je geluk en zit er een bühler motor in de tender. Ik weet niet of de P8 namelijk de klassieke rondmotor heeft. Fleischmann is namelijk in sommige stoomloks lang geleden al over gegaan op andere motoren. Mocht er toch een klassieke rondmotor inzitten, dan is wellicht het ombouwen naar een modeltorque motor een optie. In mijn br55 (de g8) zit eenzelfde soort motor in de tender als de modeltorque en de rijeigenschappen zijn dramatisch verbeterd.
-
dramatisch verbeterd? :-X
ik hoop drastisch, dus positief, anders is het zonde van het geld ;)
Die bühler-motor ben ik bij de P8 alleen in de 'kuiptender' tegengekomen.
Erich
-
Ik heb geen idee wat voor motor erin zit, ik zal eens gaan kijken.
Zo even opengemaakt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_3854_001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_3854_001.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_3854_002.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_3854_002.jpg)
En nu de vraag heb ik geluk of pech ? :)
-
ik zou zeggen hang er een sleepje achter dat er zo onsamenhangend mogelijk uitziet. Een dichte goederenwagen bij wijze van bagagewagen, een paar donderbussen, wat duitse coupédrieassers, een duits D-treinrijtuig, een blokkendoos-mCv, een bolkop en misschien nog een ouwe blokkendoos? naar believen nog andere vooroorlogse NS-rijtuiogen toevoegen maar die moet je dan zelf bouwen ben ik bang...
Vergeet niet hier en daar wat ruioten houtkleurig te schilderen, er was geen glas beschikbaar, en de reichsbahn-logo's over te klodderen met wat NS-groen, verder bij sommige duitse bakken de duitse klassebordjes laten zitten en bij andere weer nederlandse erop zettenm, dat soort werk.
-
Hahha dat is ook nog een goed idee ja, gewoon een allegaartje erachter vanuit de 'stoneage' het elektrieke gebeuren in rijden :)
-
Hallo
Deze lok is niet echt moeilijk om te bouwen
De decoder past in de lok in de vuurkist.
Die afdekplaat heet gewoon een motorschild en die moet je vervangen
kun je bestellen bij hobbyparts. Nummer heb ik even niet bij de hand maar daar kom ik nog wel achter.
De standaard motor in de P8 hoef je echt niet te vervangen, die loopt gewoon erg soepel en doet het na ombouw net nog even wat beter.
succes.
Ron
-
Hoi Ron,
Bedankt voor deze info. Ik heb de tender net open gehad en inderdaad lijkt het best redelijk te doen zoals ik het nu bekijk.
De enige reden dat ik de motor zou vervangen is omdat hij al +- 20 jaar oud is en als hij dan toch open ligt het meteen maa allemaal in 1 keer gebeurt kan zijn.
-
Hoi
Ouderdom is niet echt een isue, ik heb een e-lok van ik schat zo 40 jaar oud, een oude metalen E-10 met orginele motor omgebouwd. ander motorschild erop en hij rijdt super. Hij doet alleen niet meer mee omdat ie ten opzichte van de roco modellen van de E10 te grof is. Belangrijk is hoe de lok loopt als ie nog analoog is, is dat in orde dan is het echt niet nodig om de motor te vervangen.
Wil je het toch, kies dan een motor van modeltorque maar kijk dan goed of het type wat jij nodig hebt uberhaupt geleverd wordt. ze zijn bezig om voor de verschillende manieren waarop de standaard Fleischmann motor is gemonteerd een motor te ontwikkelen.
Als je teveel moet hakken en breken in een lok om iets passend te krijgen is dat alleen maar zonde van zo'n lok..
gr. Ron
-
Hier (http://www.modellbahn-online.de/inhalt/digitalsteuerung_flm_motorschilder.php?rubrik=digitalsteuerung) vindt je een hoop info over het ombouwen en/of vervangen van Flieschmann motorschilden.
Ook dit (http://www.fleischmann-ho.nl/fleischmann-ho/onderdelen/overzichten/motoren/motoronderdelen.pdf) overzicht kan je misschien verder helpen voor het juiste motorschild.
Verder de motor een onderhoudsbeurt geven en dan zou het je moetn lukken.
Gr.
Eric
-
Hey bedankt,
daar kan ik wel wat mee denk ik. Eens even kijken!
-
De originele fleischmann rondmotor (die er hier ook in zit) is echt geen slechte motor hoor, een ander motorschild en je kunt die motor zo gebruiken. Het enige nadeel is dat de motor, als je vaak langzaam rijdt, zijn anker pootje voor pootje laat draaien met een goede decoder en dat dit bij een fleischmann motor door de grote afstand tussen de poten van de rotor resulteert in wat schokkerig rijden. Zo'n motorschildje kost echter weinig en de modeltorque veel meer, dus zou ik het eerst met de normale motor proberen. (in mijn br55 was de motor zeer versleten, dus daar was vervangen beter..)
-
Kijk voor de grap ook even hier:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=9572.msg144888#msg144888