BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: TheEngineDriver op 25 June 2008, 20:15:10
-
Ik ben dus net nieuw hier op het forum, en van wat ik tot nu toe heb gezien ziet het er erg mooi en goed uit!
Heb sinds ruim een jaar een Märklin baan, met 4 loc's, en sinds kort een 60VA trafo gekocht, omdat de 18VA uit het startpakket toch een beetje weinig werd...;)
Maar nu is die 18VA dus een beetje nutteloos zeg maar.
Dus nu is mijn vraag: Zou die trafo omgebouwd kunnen worden voor de voeding van seintjes, seinschakelkast (of hoe heet dat ook alweer) en lampjes etc.
'k kan wel redelijk solderen, en anders me vader wel ::) :P
Met vriendelijke groet,
Arjen
-
Heb je ook al een idee wat je zou willen ombouwen aan de trafo ? Wat is er mis mee ?
-
NEE.
Niet zelf aan een trafo gaan zitten rommelen tenzij je levensmoe bent.
De trafo levert een bepaalde spanning en stroom. Dat is een vast gegeven. Daar kan je alleen wat aan vranderen als je de wikkelingen gaat veranderen en daar moet je gewoon afblijven.
De trafo kan je gewoon gebruiken om lampjes, wissels etc te voeden.
Gr.
Eric
-
Haha oké, kijk dat is tenminste duidelijk!!
Maar hoe zou je dat moeten doen?
Er zit nu zeg maar zo'n rond stekkertje aan om 'm mee op je baan aan te sluiten, maar hoe zou je dat zo kunnen maken dat je er lampjes etc. mee kan voeden?
-
Door een draadje aan een stekkertje te maken en in dat gaatje te proppen? Leken willen nog wel eens een gestript draadje met een luciferhoutje erin fixeren.
-
Ik ken de Marklin kleuren niet uit mijn hoofd maar de trafo heeft twee aansluitingen die naar de baan gaan (rood en bruin?) en twee aansluitingen (geel??) met een vaste spanning. Die kan je gebruiken voor wissels etc. Die sluit je aan met de bekende Marklin stekkertjes.
Verder niet zelf gaan lopen rommelen. Koop dan liever een andere trafo met een groter vermogen.
Gr.
Eric
-
@stig: oké, dus dat zou dus ook gewoon moeten werken?
Want ik dacht dat die trafo dan teveel vermogen zou hebben voor zo'n schakelbordje & seintje... (heb daar niet zo veel verstand van ;))
@Remunj: dat is nou juist het probleem, er zitten geen kleuren aan vast, 't is zo'n eentje die je bij een digitale startset krijgt, zo'n zwart ding. http://www.mke.de/shop/bilder/K_1140639930.JPG (http://www.mke.de/shop/bilder/K_1140639930.JPG) <-- die zeg maar ('t is maar klein plaatje, kon geen betere vinden
-
Gezien je vermoedelijke kennis van electra denk ik dat je dit project beter kunt laten uitvoeren door de vakman. Ga er gewoon even mee naar de treinwinkel.
-
Er zal toch wel een boekje bij de startset gezeten hebben met hoe je e.e.a. moet aansluiten.
Het geleverde vermogen is afhankelijk van de vraag. Zit er niets aangesloten dan verbruik je niets (ruststroon daargelaten).
Sluit je een lampje aan van bv. 50 mA en 12 V dan verbruik je 0,6 VA.
Bij meer verbruikers gebruik je meer tot je aan de grens van 18VA komt. Dan moet je stoppen en een zwaardere trafo nemen.
Gr.
Eric
-
Oké, dus ik kan me seintjes, lampjes en alles er gewoon op aansluiten?
Hmm is dat even een opluchting :)
Iedereen bedankt!
En als iemand nog denkt: dat moet je eigelijk nog weten...
zeg 't dan alsjeblieft ;)
Bedankt!
Arjen
-
Vraag je pa d'r bij, hij kan solderen, dus misschien ook nog wel meer. Ik vermoed dat je hier niet zo heel veel kaas van hebt gegeten. ;D
-
Hoi Arjen,
Ik zou met de trafo naar een zaak gaan waar ze electronica-onderdelen verkopen en vragen om een zogenaamd 'chassisdeel'. Daar kun je dan de ronde plug insteken. Laat dan meteen even meten op welke pennen de spanning staat, want er zijn chassisdelen met 2 en met 3 aansluitingen.
Aan dat chassisdeel soldeer je een paar draadjes en klaar is Kee.. Arjen.
mvg,
Fred.
-
@Fred: oké, dan ga ik dat binnenkort maar is doen, want dat vind ik wel een handig idee.
Tot die tijd steek ik 't wel voorzichtig zo in dat ronde plugje (hehe, eindelijk is een zinnige benaming voor dat ding :P)
@stig: nah, dat klopt wel een beetje wat jij zegt :-[ :P
-
De 18VA trafo uit de startset van M* (deze dus http://www.mke.de/shop/bilder/K_1140639930.JPG) is eigenlijk een voeding die een stroom levert van max. 1A bij een gelijkspanning van 18V. Een chassisdeel zul je niet snel vinden (specifiek M*) tenzij je deze verwijdert uit een M* aansluitrail. Misschien wel te krijgen bij de betere elektronicawinkel. Simpelste oplossing is the stekker (laagspanningszijde!!) eraf knippen en vervangen door iets gangbaarders of direct aansluiten. (wel rekening houden met de + en de -) Greetz, Paul
-
(wel rekening houden met de + en de -)
Met een wisselstroom trafo...
-
1 plaatje zegt meer als 1000 woorden....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2008_0518Image0006.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2008_0518Image0006.jpg)
-
Is het heus?
-
Hoeveel bewijs heb je nog nodig?
-
Dat had ik niet verwacht!
-
Wordt nog leuker. Als je de aansluitrail demonteert, kom je nl dit tegen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2008_0518Image0009_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2008_0518Image0009_1.jpg)
(nb: let even niet op de aansluitdraden linksboven en de verwijderde aansluitbus op de print. De 4 dioden lijken hier ook samen een brugschakeling te vormen) Gr. Paul
-
Hoi,
Die chassisdelen zijn er in 2,5, 3,5 en 6,35 mm. Dus het lijkt me dat er dan wel een passende te vinden is. Tenzij M* speciaal voor zichzelf afwijkende maten pluggen laat fabriceren.
Wanneer ik de foto van de trafo bekijk zie ik daar een enkelfazige gelijkrichter en een afvlakelco. Dat betekend dat er gelijkspanning uit de trafo komt.
Bij het plaatje van de print uit de aansluitrail zie ik volgens mij ook een gelijkrichter (dubbelfazig) met weer een afvlakelco.
Bijzonder, want dat betekend dat de gelijkrichter in de aansluitrail met gelijkspanning gevoed wordt.
Wat daar het nut van is ontgaat me eerlijk gezegd.
mvg,
Fred.
-
Wanneer ik de foto van de trafo bekijk zie ik daar een enkelfazige gelijkrichter en een afvlakelco.
Hoe zie jij dat het een enkelzijdige gelijkrichter is? Er zitten vier diodes op de printje in de trafo, dus ik zou eerder op een dubbelzijdige gelijkrichter gokken. Waarom Märklin hier een gelijkspanningstrafo gebruikt, terwijl er vervolgens nog een gelijkrichter in de aansluitrail zit, is inderdaad een raadsel.
-
Hoi Talent,
Ik heb de trafo nog eens bekeken en je ziet inderdaad tussen de doorvoertule en de elco nog een diode. Ook zie ik nu rechts vlak naast
de elco nog een aansluitdraad van diode nr. 4.
Ik heb dus gisteravond maar half gekeken. :-|
Was gisteren de hele dag bezig geweest met draden onder de baan aanleggen, dus dan werken m,n ogen s'avonds niet meer op volle kracht. :)
Bedankt voor de correctie. :)
mvg,
Fred.
-
Dat er in de aansluitrail een bruggelijkrichter zit is logisch, kun je hem ook met wisselspanning voeden.
Waarom er een bruggelijkrichter achter de trafo zit is een raadsel.
Haal die elektronica weg, soldeer er twee draden aan, even een zekering ertussen en klaar ben je.
-
Voor het laten branden van lampjes e.d. kan alles gewoon blijven zitten waar het zit. Niets slopen dus, gewoon zo gebruiken.
Mvg
Wim.
-
Voor lampjes inderdaad wel, voor wissels niet (wissels met twee spoelen dan).
Een contra stekker voor het stekkertje wat eraan zit kun je gewoon kopen.
(zoek even een velleman dealer op (www.velleman.be))
-
Voor wissels ook zelfs met twee spoelen, helemaal niets in de weg. Sterker nog het aantal spoelen doet helemaal niets terzake.
Mvg
Wim.