BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Peter Landsweers op 02 September 2006, 16:11:39
-
Beste forumleden,
Ondanks dat het aansluiten van de Intellibox met boosters in diverse topics en op meedere forums is besproken, ben ik nog steeds niet overtuigd van de juiste aansluitmethode.
Daarom heb ik 2 schetsen toegevoegd die het aansluiten tonen. Ik hoop dat jullie dit willen bekijken en commentaar leveren.
De 1e schets toont de electrische aansluiting van de IB en 2 Power-3 boosters op 3 gescheiden stroomkringen (Rails 1, 2 en 3):
http://i101.photobucket.com/albums/m57/peterlandsweers/Electrisch-PL.jpg (http://i101.photobucket.com/albums/m57/peterlandsweers/Electrisch-PL.jpg)
De 2e schets toont de digitale aansluiting van IB, 2 Power-3 boosters en meerdere Viesmann 5233 bezet/terugmelders:
http://i101.photobucket.com/albums/m57/peterlandsweers/Digitaal-PL.jpg (http://i101.photobucket.com/albums/m57/peterlandsweers/Digitaal-PL.jpg)
Alvast bedankt voor jullie commentaar,
Peter.
-
Commentaar bij het eerste plaatje:
Bij de trafo's heb je alle bruine draden aan elkaar doorverbonden. Dan heeft het weinig zin om in de "bruine" spoorstaven elektrische scheidingen aan te brengen.
Bij de netstekkers heb je een opmerking gezet: gelijke polariteit. Wat heeft dat voor noodzaak? En als je je daar al aan houdt, hoe controleer je dat dan?
Bij het tweede plaatje zie ik op het eerste gezicht geen vreemd e dingen.
-
Klaas,
Ik beschouw je als een electronica expert als ik je site bekijk.
Ik zelf ben absoluut geen electronica wonder en laat me dus leiden door de verschillende medelingen op het web.
Ik heb de info dat de massa van de Trafo's doorverbonden moet zijn en de polariteit identiek van de website van Hans de Loof:
http://users.telenet.be/deloof/ (http://users.telenet.be/deloof/)
Zie volgende plaatje.
http://i101.photobucket.com/albums/m57/peterlandsweers/Trafosgemeenschappelijk.jpg (http://i101.photobucket.com/albums/m57/peterlandsweers/Trafosgemeenschappelijk.jpg)
De gemeenschappelijke massa van de trafo's zou spannings verschillen tussen stroomkringen voorkomen.
Echter, jouw reactie met betrekking tot het onnodige isoleren van de massa spoorstaven lijkt me logisch, maar doet de IB en Power 3 dan niets met de massa?.
Bedankt,
Peter
-
Hallo,
In de gebruiks aanwijzing van Uhlenbrock power3 staat:
Bij het gebruik maken van een power3 of power6 aan een intellibox of een marklin centrale. Moet uit zekerheids gronden de massa draden van de trafo's, alle boosters en centrales met elkaar worden verbonden.
Doet men dit niet dan kan de booster stuuruitgang van de intellibox worden opgeblazen, wanneer de beide geisoleerde railsstukken (van intellibox en booster) ondersom zijn aangesloten. Dus plus komt op min en andersom. Dit gebeurt dan als de loc de scheiding overrijd.
Dit heb ik op mijn baan toegepast, ondervind geen problemen.
groeten Dion
-
....maar doet de IB en Power 3 dan niets met de massa?.
Ze doen natuurlijk wel iets met die massa, maar die wordt nergens geschakeld. Alle bruine aansluitingen op een IB en een Power 3 zitten binnen het apparaat gewoon aan elkaar.
De website van Hans Deloof is zo uitgebreid dat ik niet zo gauw het verhaal kan vinden wat je bedoelt. We hebben op het oude forum van Beneluxrail wel eens een discussie gehad over al dan niet juist polariseren van netstekkers. Maar niemand heeft mij er ooit van kunnen overtuigen dat dat echt nodig is. De wisselspanning wordt in de IB nl. direct omgezet in twee gebufferde gelijkspanningen, een positieve en een negatieve. De stand van de netstekker heeft daarop geen invloed.
Dus als er iemand denkt dat het wel wat uitmaakt, hier ligt de uitdaging, leg het maar uit. Maar wel met een goede verklaring komen. Ik ben inderdaad een professioneel elektrotechnicus, dus ik neem geen genoegen met flutverhalen. ;D