BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Bruno op 25 June 2008, 10:33:28
-
Hallo iedereen,
Een tijdje geleden heb ik een sound decoder in mijn Mehano HLD 77 ingebouwd en dat werkte goed...
Totdat er vandaag rook uit mij lok kwam, **** decoder doorgebrand dacht ik gelijk.
Maar nu ik zit te kijken zie ik een zwarte vlek om en op de condensator (C) op de print dus vermoed ik dat deze is doorgebrand.
Weet iemand de waarde van dat ding zodat ik hem kan vervangen en de eventuele oorzaak?
Groet,
Bruno
-
Zit die condensator op de sound decoder of de print van de loc.
Kan je nog lezen wat erop staat.
Kan je eens wat foto's plaatsen dan kunnen we eens mee kijken.
Als je de decoder eruit haalt en de brugstekker terugplaatst en de loc op een analoge baan laat rijden. Doet ie het dan nog.
Kijk ook eens of er nergens sluiting gemaakt wordt (losse draad, beschadigde isolatie o.i.d.)
Gr.
Eric
-
De condensator zit op de print van de loc, er is nergens tekst op te vinden, volgens mij heeft er ook nooit tekst opgestaan zo te zien.
Foto:
(http://www.spoorpunt.nl/Condensator.jpg)
Werken zal die denk ik niet met een doorgebrande condensator ;)
Sluiting nergens te zien (geen losse draad ofzo)
Groet,
Bruno
-
Dat lijkt me een ontstoorcondensator. Als die is doorgeslagen en kortsluiting maakt, dan zal het niet werken. Meestal kan de loc ook zonder condensator rijden.
Als de condensator nu inderdaad sluiting maakt, dan loop je wel het risico dat de motoruitgangen van de decoder beschadigd zijn. Maar ik weet niet in hoeverre die uitgangen zijn beveiligd.
Om te beginnen dus even de condensator eruit solderen en kijken of het dan werkt.
-
Zonder condenator rijdt ie goed en alle functie's werken zoals het moet, bedankt Henk!
Maakt het verder nog ergens voor uit dat ie zonder condensator rijdt?
-
Nee, maakt niet uit.
Kennelijk heeft die decoder een uitstekende beveiliging van de motoruitgangen.
-
Haal gelijk even de spoeltjes eruit dan, of sluit ze kort met een draadje...
De spoeltjes zijn de componenten bij de opdruk L1 en L2, ze lijken in dit geval heel erg op weerstanden ...
Guus
-
Haal gelijk even de spoeltjes eruit dan, of sluit ze kort met een draadje...
Guus,
het moet zijn:
...Haal gelijk even de spoeltjes eruit dan, of en sluit ze kort met een draadje...
Grtzz,
Karst
-
Maar waarom zou Bruno dat doen?
-
Geen idee Henk, het werkt zo ook perfect. :-|
Maar als hij ze dan al verwijderen wil, dan... :P
Grtzz,
Karst
-
Karst,
taaltechnisch zeg jij het beter .. :P
Bruno,
waarom?
Omdat een spoel alleen voor zuivere gelijkstroom een nul ohm weerstand is, en voor wisselspanningen een weerstand die afhankelijk is van de frequentie, bij toenemende frequentie wordt de weerstand hoger.
Bij condensatoren is het net andersom: die zijn voor wisselspanningen ook afhankelijk van de frequentie. De weerstand van een condensator neemt af voor hogere freqenties. Gelijkstroom kan niet door een condensator.
Moraal van het verhaal: met onze 'hoogfrequent' sturingen (er zijn er bij van 40Khz) kun je de ontstoor componenten vaak beter verwijderen.
De spoelen zitten in serie met de motor, vandaar dat je ze moet vervangen door draadbruggen of moet kortsluiten.
De condensator zit parallel over de motor aansluitingen, die hoef je dus alleen maar te verwijderen.
p.s. de HTS is alweer enige tijd geleden, dus het kan zijn dat het bovenstaande niet helemaal correct is, maar de gedachte klopt wel. ;)
Guus
-
De vraag is; krijg ik merkbaar beter rijgedrag door de spoelen te verwijderen?
Zo nee, dan laat ik ze lekker zitten want t werkt ;)
Iedereen bedankt voor de hulp ;)
-
Bruno, bij veel decoders wordt geadviseerd de condensator te verwijderen en vaak ook de spoelen. Heb je een handleiding van de decoder, dan kun je het zelf nalezen.
Kennelijk had jouw decoder zo'n hekel aan de condensator dat'ie hem er zelf al uitgeschopt heeft.
-
Ik had wat betreft t inbouwen gewoon de handleiding van mehano gevolgd:
Om de decoder te plaatsen moet de lokomotiefkap worden verwijderd. De dummy connector kunt u dan verwijderen en de decoder connector kunt u dan inpluggen.
Stond dus niks over condensator's, dus ik dacht, zal wel goed zijn. ;)
-
en wat stond in de handleiding van de decoder????
-
Deze discussie is een tijdje geleden ook al eens gevoerd. Dat een lokfabrikant er niet over begint is logisch, want hij weet uiteraard op voorhand niet wat er voor decoder inkomt.
Zoals al gezegd, je hebt zg. LF decoders, werkend met 120 Hz, en zg. HF decoders die bv met 40 kHz werken, en alles daartussenin.
Een bepaalde spoelwaarde en capaciteit zal bij 120 Hz anders op de stuursignalen werken dan bij 40 kHz. Decoderfabrikanten zelf zijn er ook nog niet compleet uit, de ene adviseert de rommel eruit te slopen, de ander zegt er niets over en een derde roept: bij problemen verwijderen.
Mijn advies is: zolang je geen problemen hebt, niks aan doen. Ook al voor eventuele garantie, een fabrikant zou bij een uitgesoldeerde C en een overbrugde L kunnen roepen: "Ja maar, je hebt in het ding liggen goochelen, dus einde garantie".
Pas als je problemen krijgt, en vaak merk je dat al tijdens het programmeren, zou ik allereerst de C en dan pas de L-etjes onder handen nemen.
-
Zonder condenator rijdt ie goed en alle functie's werken zoals het moet, bedankt Henk!
Maakt het verder nog ergens voor uit dat ie zonder condensator rijdt?
Bruno, ik zou het restant er wel uitslopen. Kennelijk is het ding "gefried" zonder sluitingsgevolgen, maar misschien is dat laatste "kantje boord". Om dat uit te sluiten alsmede het vervolgens overlijden van je decoder zou ik gewoon het restant uitsolderen.