BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Remco. op 24 June 2008, 12:30:14

Titel: 2x1700 + ICK stam.
Bericht door: Remco. op 24 June 2008, 12:30:14
Ik ben vandaag even op en neer geweest naar Hilversum met de ICK maar mij viel dus op dat er dus 1 x 1700 op de kop en 1 op de kont zat en de stam van 9 ICK's ertussen. Nu snap ik dat ze op en neer pendelen maar best wel een 'duur' setje zo met 2 x een 1700 er standaard aan vast. Het is ook niet eenmalig want de retour trein die vrijwel tegelijkertijd op hilversum stopte had de zelfde uitvoering. Iemand een andere verklaring dan dat het makkelijk is en je niet hoeft om te lopen met je loc ?
Titel: Re: 2x1700 + ICK stam.
Bericht door: NS 1100 op 24 June 2008, 12:33:14
Iemand een andere verklaring dan dat het makkelijk is en je niet hoeft om te lopen met je loc ?

Nee.

NSR zit sowieso ruim in haar lokken. Een lok laten omlopen betekend dat een extra rangeerder op elk eindpunt moet worden ingezet, hetgeen duurder is.
Titel: Re: 2x1700 + ICK stam.
Bericht door: Remco. op 24 June 2008, 12:36:16
Ok duidelijk, de reden dat ze ruim in de loc's zitten ? Minder dubbeldekkers op het net ?

Ik zag trouwens ook nog 2 gloedjenieuwe VIRM's staan op Amersfoort op het rangeerterrein, het plastic zat nog om de stoelen heen, zo uit mijn hoofd de 9548 en 9527.
Titel: Re: 2x1700 + ICK stam.
Bericht door: Daan! op 24 June 2008, 12:46:31
op de DD-AR zijn motorwagens gekomen. Dus vielen er locs af.

Daan
Titel: Re: 2x1700 + ICK stam.
Bericht door: neudalhausenstadbahn op 24 June 2008, 13:09:50
Ik ben vandaag even op en neer geweest naar Hilversum met de ICK maar mij viel dus op dat er dus 1 x 1700 op de kop en 1 op de kont zat en de stam van 9 ICK's ertussen.
Weet je dat zeker, normaal rijd daar geen ICK maar ICL, ICK rijd normaal alleen tussen Venlo en Den haag, ICL(gehuurde Duitse ex. InterRegio rijtuigen) is te herkennen aan het niet hebben van dakventilatoren, groene stoelen in de 2e klas, een combinatie van zijgang coupés en openafdelingen met coupé karakter en ramen die deels wel en deels niet geopend kunnen worden.

ICK heeft 12 zijgangcoupés in de 2e klas, blauwe banken, alle ramen kunnen open en ze hebben dus geen airco en ventilatoren op het dak.

Groetjes Michiel

Ps; dr zijn al vele draadjes overgeweest op vele forums( waaronder hier), het blijft me daarom verbasen dat zelfs na vele draadjes mensen het spul nog door elkaar halen ??? terwijl verschil zeker als je er in zit erg groot is ;).
Titel: Re: 2x1700 + ICK stam.
Bericht door: Remco. op 24 June 2008, 13:13:30
Laat ik het zo stellen ze waren geel/blauw :)

Nee ik wist niet eens dat er een ICL bestond maar het interieur wat je omschrijft komt aardig overeen met wat ik zag. Dus ik denk dat het idd dan ICL's waren. En ik reis niet dagelijks met de trein en ik heb nog niet elk model scherp :) maar goed nu weet ik weer wat meer :)
Titel: Re: 2x1700 + ICK stam.
Bericht door: neudalhausenstadbahn op 24 June 2008, 14:33:05
Remco laat ik ook even jou vraag beantwoorden:

De belangrijkste reden om met 2 locs als trek/trek trein te rijden is dat op bijna alle eindstations( geld zeker voor Nijmegen, Arnhem, Den Haag Centraal, Amersfoort en Amsterdam Centraal) geen spoorcapasiteit beschikbaar is om om te rangeren met een loc.
Daar komt bij dat bijvoorbeeld bij mij in Arnhem tussen aankomst en vertrek( als er niet naar Nijmegen gerden word) 3 keer van richting veranderd moet worden in 31min tijd ivm de rangeerbewegingen( aankomst op spoor 3 vertrek van 6 of 7 omrangeren via Arnhem Berg).

De personeels kosten zijn verder niet heel erg spannend, maar vooral sporen bezetting is een groot probleem in Nederland. Heel vaak worden dienstregeling wijziggingen ook veroorzaakt door de beschikbare sporen capasiteit.

Het liefste zou je zelf met 2 locs als trek/duw trein rijden omdat het op en afbouwen( aan en uitzetten zeg maar) minder werk is dan en de keertijd daardoor nog korter kan worden. Helaas hebben de ICL rijtuigen geen stuurstroomkabels dus dat gaat niet.

Groetjes Michiel
Titel: Re: 2x1700 + ICK stam.
Bericht door: Remco. op 24 June 2008, 14:55:09
Ok helder, weer wat geleerd :)
Titel: Re: 2x1700 + ICK stam.
Bericht door: Remunj op 24 June 2008, 15:01:04
Zie hier (http://nl.wikipedia.org/wiki/ICL) voor uitleg over ICL en hier (http://nl.wikipedia.org/wiki/ICK) voor ICK.

Gr.
Eric
Titel: Re: 2x1700 + ICK stam.
Bericht door: Rick op 24 June 2008, 15:51:40
op de DD-AR zijn motorwagens gekomen. Dus vielen er locs af.

Daan
In 1998 ja, die locs hebben toen de 11/12/1300'n vervangen.
Titel: Re: 2x1700 + ICK stam.
Bericht door: Daan! op 24 June 2008, 16:54:14
dus dan klopt de madurodamcombinatie toch. had ik ergens gezien DD tsam + 1200
Titel: Re: 2x1700 + ICK stam.
Bericht door: NS 1100 op 24 June 2008, 16:55:29
Nee, DD-AR reed toen met 1700 en die 1700 kon zo de diensten van de 1100/1200/1300 overnemen.
Titel: Re: 2x1700 + ICK stam.
Bericht door: Machinist Johan op 24 June 2008, 21:22:30
ik weet heel zeker dat ik vandaag 2 keer tussen den haag en zoetermeer een trein met op de kopse kanten een 1700 loc en daar tussen ICK en een ICK Bd. bestaat er een ICL Bd?

MvG
Titel: Re: 2x1700 + ICK stam.
Bericht door: neudalhausenstadbahn op 24 June 2008, 21:33:52
Dat was ICL, er rijden 2 setjes ICL in de 2000 Den Haag Centraal-Arnhem(-Nijmegen) v.v., er zijn ICL stammen waar een ICK BD inzet en er zijn ICL stammen waar 1 of 2 ICRm A rijtuigen inzitten.

De ICL rijtuigen met fietsafdeling( die in Nederland voor rolstoelen gebruikt word) hebben de type aanduiding Bimdz268.? Deze rijtuigen hebben een extra wegklapbaar deel naast de draaivouwdeuren op het fiets balkon gekregen of krijgen deze nog zodat rolstoelen er door naar binnen kunnen.

Voor meer ICL, zie dit topic (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=4421.0).

Groetjes Michiel
Titel: Re: 2x1700 + ICK stam.
Bericht door: Bas van Heiningen op 25 June 2008, 08:41:36
Ik zie deze treinen bijna dagelijks op station amersfoort, het betreft hier een intercity tussen Deventer en Amsterdam. De rijtuigen zijn niet altijd in de huisstijl kleur NS. Er rijden ook wagens in e IC kleurstelling van de DB. gijs -rood. Alle wagens dragen nog een eigendoms merk van de DB, incl keuringen etc. etc. In zijn gehuurde duitse rijtuigen die in de nederlandse kleur zijn gespoten en voor de rest niets mee is gedaan. In Amersfoort wordt er met deze trein niet gerangeerd.
Titel: Re: 2x1700 + ICK stam.
Bericht door: Robbert op 26 June 2008, 19:26:46
Er rijden zowel bij ICL als ICK en ICR aan bijde kanten wel eens locs aan.
Scheelt omlopen in Den-Haag, Venlo en Arnhem.

Groetjes,

Robbert
Titel: Re: 2x1700 + ICK stam.
Bericht door: neudalhausenstadbahn op 26 June 2008, 19:47:11
Er rijden zowel bij ICL als ICK en ICR aan bijde kanten wel eens locs aan.
Scheelt omlopen in Den-Haag, Venlo en Arnhem.

Groetjes,

Robbert
ICRm rijd normaal niet met 2 locs op (Nijmegen-)Arnhem-Den Haag, het rijd daar met 1 loc sets van 10 rijtuigen waaronder een BDs. Alleen bij een defecte BDs word er terug gegrepen op een 2e loc, maar dat komt hier vrij zelden voor. Het zelfde geld voor de 3600 Arnhem-Roosendaal alleen zijn het daar 7 bakken.

Groetjes Michiel
Titel: Re: 2x1700 + ICK stam.
Bericht door: André82 op 26 June 2008, 20:17:28
Nu moet ik zeggen,in het verleden heeft op de IJssellijn (Roosendaal-Zwolle) ICR rijtuigen gereden met aan beide zijde een 1700. Het leuke was dat beide locs multiple geschakeld waren d.m.v. de stuurstroomkabels in de ICR rijtuigen. Op een gegeven moment zat er ook een DDM1 Dubbeldeksrijtuig in. Waren erg leuke en snelle treinen!
Dit waren trouwens altijd 1700'en,want een 1700 en 1800 vinden elkaar niet zo aardig door de stuurstroomkabel!
Titel: Re: 2x1700 + ICK stam.
Bericht door: neudalhausenstadbahn op 26 June 2008, 21:34:00
Ja ICR heeft sinds de 2e helft van de jaren 90 div. keren op de IJsellijn gereden.

Een tijd in de combinatie die jij beschrijft, die dingen hielden zich toen ook prima in de stoptrein Nijmegen-S'Hertogenbosch waar ze een tijd lang zo'n beetje 2 a 3 dagen per week ongepland in te vinden waren.

Later heeft ICR weer een tijd trek/duw met 2 locs gereden met toen die benelux AB rijtuigen er in.

Weer later reed het een tijd getrokken waarbij zoveel mogelijk trek/trek werd gereden met 2 locs al kon dat niet altijd. Tijdens die inzet periode stroomde voorzichtig de BDs rijtuigen in en werd er weer trek/duw gereden maar nu met stuurstandrijtuig.

Toen verdween ICRm( wat het inmiddels allemaal was) weer een tijdje om in December 2006 weer terug te keren als het goed is.

Ik heb in Nijmegen sinds ik begin jaren 90 begon te spotten heel veel soorten materieel gezien op de IJssel-Brabant route, ik weet wel wat er zo ongeveer allemaal is geweest, maar jaartallen, nee dat is niet meer bij te houden daarvoor veranderde het te vaak.

Groetjes Michiel
Titel: Re: 2x1700 + ICK stam.
Bericht door: ZwolsBas op 26 June 2008, 21:40:24
Dat verhaal over die benelux AB.
tussen 2002 en 2004 zag je ze ook vaak op de ijsselijn.
een B rijtuig een enkele keer verder heb ik ze zelf nooit gezien.


Je zag dus stammetjes 7 delig
B B AB B B BKD en BDS.
Soms zag je ook een A geel blauw er tussen en een AB benelux
(enkele gerenoveerd en enkele niet).
echter had ik nooit een gerenoveerde A rijtuig gezien daar.
Titel: Re: 2x1700 + ICK stam.
Bericht door: André82 op 26 June 2008, 22:18:25
In de tijd van de BNL A/B rijtuigen was er geen vaste samenstelling.
Getuige de vele plaatjes in de RM waarin er treinen rond reden met soms wel 3 BNL A/B rijtuigen erin.

De echte samenstellingen is eigenlijk pas de laatste jaren gekomen,zoals die BAB en B+BD stammetjes.

Moet zeggen dat dat nog een leuke tijd was,zeker toen Plan W en DDM1 nog tussen de ICR rijtuigen reden,zeker begin 2000 was er zeker geen vaste samenstelling.

Wat wel was op de IJssellijn dat er altijd 7 (en nog steeds) rijtuigen waren,ivm met de perronlengte.

Gr André
Titel: Re: 2x1700 + ICK stam.
Bericht door: neudalhausenstadbahn op 26 June 2008, 22:22:52
Nee een 7 delige stam met BDs is B+A+B+B+A+B+BDs sinds een paar jaar. Ik heb in 2004 enkele keren de samenstellingen bijgehouden:

Zie link:
3600 Roosendaal-Olst v.v. 03-05-2004 (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/samenstellingGTMinS3600op03-05-04rs.jpg)
3600 Roosendaal-Olst v.v. 04-05-2004 (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/samenstellingGTMinS3600op04-05-04rs.jpg)
3600 21-04-2004 (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/samenstellingGTMinS3600op21-04-0-1.jpg)
3600 28-04-2004-1 (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/samenstellingGTMinS3600op28-04-0-1.jpg)
3600 28-04-2004-2 (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/samenstellingGTMinS3600op28-04-042.jpg)

Groetjes Michiel

Edit: andré 6 rijtuigen kwam ook voor, in de jaren 80 en begin jaren 90 waren ze vaak nog korter, zelfs eens een trek/duw trein gespot bestaande uit een 1700+Bv+A+BKD+Bv+1700 in de eerste trek/duw periode.
Titel: Re: 2x1700 + ICK stam.
Bericht door: Robbert op 26 June 2008, 22:29:10
ICRm rijd normaal niet met 2 locs op (Nijmegen-)Arnhem-Den Haag, het rijd daar met 1 loc sets van 10 rijtuigen waaronder een BDs.

Ja, normaal niet, maar ik zie het toch regelmatig.

Groetjes,

Robbert
Titel: Re: 2x1700 + ICK stam.
Bericht door: neudalhausenstadbahn op 26 June 2008, 22:42:54
Hmmmm waarom loop ik die altijd mis dan :-|, ben toch zeker 2 avonden in de week op Ah en zie ze altijd netjes met BDs rijden en dus één loc.

Ik vind het wel leuk als het zo nu en dan eens afwijkt maar das al lang gelden dat ik dat gezien heb met ICRm, je dan dus meer geluk als ik wat dat betreft.

Groetjes Michiel
Titel: Re: 2x1700 + ICK stam.
Bericht door: Robbert op 27 June 2008, 09:03:12
Omdat ik hier dacht en nacht uizicht heb op het spoor...  ;D

Groetjes,

Robbert