BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: amber op 22 June 2008, 22:29:02
-
Als je eenspoor hebt dat enkel dalt (en waarover treinen dus nooit zullen klimmen) is het dan ook beter om je aan de 3% regel te houden? Omhoog is logisch ivm trekkracht en slijtage va de loc, maar hoe zit als ie alleen naar beneden gaat? Is 5% dan ook haalbaar? Of remt ie dan zo hard op de motor dat t ook niet goed meer is?
-
iets meer kan volgens mij geen kwaad.
een getrokken trein remd de motor allen af.
dalend zal een trein alleen de lok maar helpen.
dit betekend dus minder belasting voor de motor.
moet natuurlijk niet te steil dalen.
tinus.
-
Maar mocht je nou toch de trein een keer om willen draaien, dan kan dat niet meer!
-
Beusi heeft een punt!
Meer dan het stijgingspercentage zou ik ook niet nemen.
Zet voor de grap een 15 rijtuigen in een spiraal naar beneden!
Wat zou er gebeuren denk je?
Kees-Jan
-
Maar mocht je nou toch de trein een keer om willen draaien, dan kan dat niet meer!
Hoe bedoel je dat? De trein zal de helling nooit op gaan. Of bedoel je de loc achter?
-
Waarschijnlijk heeft hij ergens anders een of meer stijgende sporen om weer op hetzelfde niveau uit te komen.
-
het gaat om een aftakking. Om onderlangs te kunnen kruisen, moet een deel dalen. Hier zl dus nooit op gestegen worden. Vanaf de andere kant zal de lijn wel (maximaal) 3% stijgen, omdat ik dan niet onder het andere spoor door hoef. Is het zo een beetje duidelijk? Het gaat dus echt om de dalende lijn.
-
In het echt is steil dalen een groter probleem als steil steigen, als ik naar de steilste Duitse spoorlijn kijk, het bekende Boppard-Emmelshausen, worden daar juist treinen met minimaal 2 onafhankelijke remsystemen en 2 machinisten ingezet omdat er bij zo'n afdaling geen ruimte is voor foutjes.
Dus ja de stijging van je spoorlijn is niet zo spannend, de snelheid bij een steile daling onder controle houden des te meer.
Dus ja zowel helling op als helling af geld, als je alles zomaar wil laten rijden moet je het stijgingspercentage berperken. Als je echt een bepaald voorbeeld naboots kan het dus ook steiler als dat voorbeeld ook steiler is.
Groetjes Michiel
-
Als je locs met asb'tjes hebt, kun je gerust zo hard dalen. Zonder willen de wagens je loc wel voortduwen, ook als je de loc stil zet. Slijtage aan je motor hoef je je geen zorgen om te maken. De electromotor is een prima rem overigens.
-
Stig, als je digitaal werkt en je hebt een locdecoder met cruise-control dan heb je zelfs een geregelde ABS. De decoder zal de motor minder vermogen aanbieden naarmate de wagons meer gaan duwen.
Het is nog niet zo, dat de decoder vermogen gaat terugleveren aan het spoornet.
Dat gebeurt wel in het grootspoor. Recent was daarover een aardige reportage op Bahn.tv. : 1 dalende trein kan tot 30-40 % van het nodige vermogen voor een klimmende trein terugleveren aan het net. Dienstregelingen worden daarop specifiek ingedeeld in Zuid Duitsland- de stroomvoorziening is daar regionaal geregeld vanuit Karlsruhe.
-
Het een en ander werkt wel als je een 'directe' overbrenging hebt op de assen van de lok (tandwiel op tandwiel).
Echter, sommige (de meeste wel) loks hebben een wormwiel op tandwiel overbrenging en daar gaat het dus niet mee, er is wel ietwat ruimte, maar bij te steil dalen zal de lok met 'horten en stoten' van de helling afrijden indien de lok een flink aantal wagons achter zich heeft hangen, dit hangt ook af van de hellinglengte.
Het zal op rechte stukken niet zo'n groot probleem zijn, wel in de bogen(ontsporingen e.d.)
Met vriendelijke groet,
Peter.
-
Daar gaat het niet om (recuperatie ed. en de cruise control in digi bedrijf), misschien heb ik het niet goed uitgelegd. Ik bedoel dat 15 rijtuigen een stilstaande loc zonder asb'tjes zo naar beneden kan duwen, schuiven dus eigenlijk. Vooral in schaal N zal dit probleem sneller ontstaan door de relatief lage locgewichten.
-
Nou er is een veel groter probleem wat ik al eerder schreef.
Met een daling die te stijl is zal de eerste wagen achter de lok in de bocht door het gewicht van de rest van de trein uit de rails gedrukt gaan worden.
Dit heb ik zelf getest op mijn baan.
Oppassen met te stijl dalen en bochten dus.
Kees-Jan
-
Ik heb, om ruimte te winnen, ook gehobbiet met verschillende hellingspercentages: ik daal nu met 5%, maar wel met remweerstanden (ik rij analoog) anders vliegt de boel inderdaad de bocht uit onderaan de helling.
Gaat nu perfect, ook met langere treinen.
Bessel
-
Kees-Jan slaat hier de spijker op de kop. Het losse gewicht van de sleep kan inderdaad voor spectaculaire toestanden zorgen met veel schade tot gevolg.
Voorste wagen worden door de druk gewoon eruit geduwd, zeker als je bvb gecombineerd met zware HAg metalen wagons zit in combi met licht kunststof rijtuigen !
Peter
-
Hellingen en bochten, op m'n werk hebben we er veel problemen mee gehad. Gelede tram( later ook andere trams) waarbij het midden draaistel uit de rails wipte en wat we lange tijd niet onder controlle kregen. De oplossing bleek heel simpel, een contrarail, aan de buitenkant van de binnenste spoorstaaf. We hebben het nu bij bijna alle bochten op een lang bocht rijk en steil stuk.
Ook in model heb ik in het verleden ontsporingsproblemen die ik niet onder controle kreeg op weten te lossen met een contrarail.
Groetjes Michiel
-
Ja das heel goed mogelijk Michiel maar het probleem zoals ik het eerder omschreef kun je niet met een extra rail oplossen (behalve als je die strak boven de trein zou monteren of er naast als vangrail).
Kees-Jan