BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: eip op 22 June 2008, 15:35:39

Titel: pulsbreedte modulatie
Bericht door: eip op 22 June 2008, 15:35:39
Hallo,

 Ik rijd momenteel fleischmann- n spoor, analoog. Bij langzaam rijden en op kruipsnelheid blijft de loc regelmatig stilstaan ondanks de schone rails, nu heb ik gelezen dat je de treinen ook op pulsbreedte modulatie stroom kan laten rijden en dat ze dan betere rij eigenschappen krijgen en dat ze ook goed op kruipsnelheid rijden. Wat is jullie ervaring met pulsbreedte modulatie.  Alvast bedankt.


  Gr  Eip.
Titel: Re: pulsbreedte modulatie
Bericht door: stig op 22 June 2008, 15:36:43
Gebruik je een Fleischmann Trafo?
Titel: Re: pulsbreedte modulatie
Bericht door: eip op 22 June 2008, 15:39:00
ja die in de startset zit.
Titel: Re: pulsbreedte modulatie
Bericht door: stig op 22 June 2008, 15:43:07
Hmmm, die heeft al zoiets ingebouwd dacht ik, dat heeft msf ofzo.
Titel: Re: pulsbreedte modulatie
Bericht door: Sander Fondse op 22 June 2008, 15:53:14
Nee,

MSF houdt in dat elke 2e wisselspanningspuls groter is dan de 1e. Simpel gezegd : wil je 6 Volt , dan geeft hij pulsen van 5 en 6 Volt.

Dat is het princiepe.
Titel: Re: pulsbreedte modulatie
Bericht door: stig op 22 June 2008, 18:31:55
'T is geen pulsbreedte natuurlijk, maar het idee was natuurlijk wel om de rijeigenschappen bij lage snelheden te verbeteren.
Titel: Re: pulsbreedte modulatie
Bericht door: Wim Ros op 22 June 2008, 19:02:33
Hallo,
 Ik rijd momenteel fleischmann- n spoor, analoog. Bij langzaam rijden en op kruipsnelheid blijft de loc regelmatig stilstaan ondanks de schone rails, nu heb ik gelezen dat je de treinen ook op pulsbreedte modulatie stroom kan laten rijden en dat ze dan betere rij eigenschappen krijgen en dat ze ook goed op kruipsnelheid rijden. Wat is jullie ervaring met pulsbreedte modulatie. 

Alleen het schone rails is niet genoeg, ook de wielen en de wielcontacten moet schoon zijn en goed contact maken. Dan kruipt een Fleischmann lok met een MSF trafo ook keurig netjes.

Met een Pulsbreedte regelaar kun je inderdaad extreem langzaam rijden, maar ook hier is hetzelfde aan de orde. Het moet perfect contact maken.

Eén van de beste regelaars is in 1984 ontworpen door Marten Weistra.  Zie hier het schema http://people.zeelandnet.nl/zondervan/regelaar.html

Mvg
Wim.
Titel: Re: pulsbreedte modulatie
Bericht door: Klaas Zondervan op 27 June 2008, 19:10:58
MSF houdt in dat elke 2e wisselspanningspuls groter is dan de 1e. Simpel gezegd : wil je 6 Volt , dan geeft hij pulsen van 5 en 6 Volt.

Volgens mij is het toch een beetje anders. Ik heb er wel eens een scoop tegen gehouden, en wat je ziet is dit: eerst komt er een enkelzijdig gelijkgerichte spanning uit, dus zeg maar alleen de oneven bulten van de sinus zijn te zien. Als die bijna de volle waarde hebben bereikt komen ook de even bulten op.
Die Fleischmann  trafo's worden overigens gemaakt door Bühler. Precies dezelfde trafo's, maar dan in een andere kleur, vind je bij Trix en Roco. Die werken ook met MSF (multisensibele fijnregeling) maar daar mag het niet zo heten, omdat MSF een bedenksel is van Fleischmann.

Vroeger was ik niet zo enthousiast over pulsbreedte modulatie. Maar sinds ik een keer de Weistra regelaar heb gebouwd ben ik om. Mijn Permaloog systeem werkt ook met pulsbreedte modulatie volgens het Weistra systeem. Werkt prima, behalve op de pannekoekmotoren van Lima.
Titel: Re: pulsbreedte modulatie
Bericht door: prutser op 27 June 2008, 19:59:28
Werkt prima, behalve op de pannekoekmotoren van Lima.

De reden dat ik met een pulsbreedte regelaar rij is juist omdat ik met die regelaar voor het eerst nagenoeg probleemloos met oude Lima loc's kon rijden.
Of is dat specifiek voor het Weistra systeem dat het met de Lima's niet werkt.

Had ik ook nog een vraagje; Als je condensatoren, om flikkeren van treinverlichting tegen te gaan gebruikt, is dat dan ook nadelig voor de werking van de pulsbreedte regelaar omdat de condensator de pulsen dan dempt.

Groet Stephan.
Titel: Re: pulsbreedte modulatie
Bericht door: Wim Ros op 27 June 2008, 20:06:46
Ik stel me zo voor, dat de condensator achter diodes zit, want anders gaat er iets goed mis als je de spanning ompoold.
En als dat zo is dan hebben de condensatoren geen invloed.

Mvg
Wim.
Titel: Re: pulsbreedte modulatie
Bericht door: Klaas Zondervan op 27 June 2008, 20:08:02
Het Weistra systeem heeft een variabele pulsfrequentie. Varieert van ongeveer 30 Hz bij lage snelheid tot ongeveer 100 Hz bij maximale snelheid. Juist in het lage bereik gaan Lima motoren bokkig doen. Eenmaal op snelheid is het probleem over. Maar ja, een pulsbreedteregelaar heb je nou juist om soepel te kunnen optrekken.

Wat condensatoren betreft voor het tegengaan van lichtflikkering, zo'n condensator moet je altijd achter een gelijkrichter zetten, nooit rechtstreeks op de rijspaning.
Titel: Re: pulsbreedte modulatie
Bericht door: prutser op 27 June 2008, 20:10:28
Inderdaad, de diodes, jullie hebben gelijk, bedankt.

Groet Stephan.
Titel: Re:pulsbreedte modulatie
Bericht door: janw op 12 May 2009, 23:53:10
Merkwaardig dit: ik gebruik ook een Weistra-regelaar en ook bij de Lima-locs vind ik die heel goed werken. Je kunt in elk geval langzamer rijden dan met een gewone trafo.

Groet, Jan
Titel: Re:pulsbreedte modulatie
Bericht door: Patrick Pontier op 13 May 2009, 08:43:06
Ik heb ooit zo'n systeem van Conrad (116408-89) gekocht. Heb hem volledig opgebouwd liggen maar gebruik het verder niet meer nu ik met DINAMO rij.
Werkt prima.
Voor interesse, PM me maar.
Groeten,
Patrick
Titel: Re:pulsbreedte modulatie
Bericht door: Klaas Zondervan op 13 May 2009, 08:55:37
......nu ik met DINAMO rij.
En dat werkt dus ook met pulsbreedtemodulatie.
Titel: Re:pulsbreedte modulatie
Bericht door: Patrick Pontier op 13 May 2009, 10:14:17
klopt Klaas ;)

Groeten,
Patrick