BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: TonCoronel op 02 September 2006, 00:55:00
-
Alweer een vraag van mij! kblijf bezig.
Ik heb via marktplaats een zeer mooie partij rails gekocht. Alle bielzen en contactpuntjes zijn nog heel. Ik denk alleen dat de rails in de open lucht heeft gelegen een lange tijd want de rails is wel wat viezig. De treinen rijden er of niet of heel schokkerig op. Ook zijn de bielzen aan de vieze kant.
Is er een manier om de gehele rails in 1 x schoon te maken? doormiddel van een badje van een of ander schoonmaakspul?
-
Terpentine, daarmee maak je het spul helemaal vrij van alle vuil en stof, Echter is dit een zeer vettige stof waardoor het na de terpetinebehandeling nog een ammoniakbehandeling nodig heeft. (althans zo doe ik het.)
pep ;D
-
Ok bedankt voor de tip. laat je het er dan in weken of poets je het schoon met een doek?
-
Het beste is wasbenzine. Laat ook geen vettige laag achter.
Vooral NIET schuren.
Groeten
Olav
-
Wasbenzine laat wel degelijk vet achter. Want zowel wasbenzine als terpentine zijn zgn. petroleumproducten, welke allemaal vet achterlaten.
@TonCoronel
Ik laat het er zeker niet in weken. Op sommige soorten verf of plastic kan terpentine heftig reageren en andee kleuruitslag danwel vervorming veroorzaken. Ik veeg de rails gewoon schoon met 1 doekje terpentine, laat dit drogen (lees: verdampen) en haal er vervolgens een doekje met ammoniak over en laat dit ook uit zichzelf drogen. Je rails zijn dan brandschoon.
-
ik was laatst bij TT voor nieuwe asjes voor een wagonnetje, zei de verkoper dat ik mijn rails(marklin rij ik mee) moest schoonmaken dmv een doekje met alcohol, maar vooral geen gummie, omdat dat schuurt en dus vuil in de krassen kan achterblijven.
laurent
-
Als ik mijn rails gespoten heb met een roestkleur dan moet ik er wel even overgaan met een railgum,ik doe dit heel zachtjes,want zoals Laurent het zegt,dat maakt hele kleine krasjes.
Normaal reinig ik mijn sporen met een zachte doek en daar doe ik ethanol op,ik ben chemicus,dus daar kan ik makkelijk aan geraken.
Ethanol is een alcohol dat vlug vervliegt en niet schadelijk is,en dit is een prima reiniger voor je sporen,je zult versteld staan hoe vuil je rails soms zien.
In het geval van Toncoronel zou ik toch eerst lichtjes met een railgum over de sporen gaan en daarna met ethanol of ontsmettingsalcohol,deze laatste is makkelijk te verkrijgen bij de apotheek en kost bijna niets. ;)
-
Mag ethanol ook op Marklin C-rails? Wordt het plastiek niet beschadigt?
En op die puntjes in het midden van de rail en de sleper van de loc?
-
In principe hoeft de middengeleider geen beurt te krijgen, dat gebeurt automatisch als je er met een sleper overheen gaat. Mocht je middengeleider toch erg vies/verroest(mrail van zoldertjes ;)) zijn, dan raad ik je aan om 1 of 2 lokjes met 1/meerdere wagonnetjes die sleper hebben een aantal rondjes te rijden, dat werkt goed, uit eigen ervaring. En de M-rail middengeleider doe ik wel eens met en gummie, gaat moeilijk maar het contact wordt er beter op.
Of die ethanol ook mag op c-rail weet ik niet, Alcohol mag iig wel.
Laurent
-
Hoi Cyberbeast,ethanol zal zeer zeker je plastic bedding niet beschadigen,let er wel op dat het zeker ethanol is,want aceton gaat je bedding wel beschadigen,toch als je er een grote hoeveelheid van gebruikt,aceton is ook niet zo goed voor je gezondheid,terwijl ethanol geen kwaad kan. ;)
-
Of die ethanol ook mag op c-rail weet ik niet, Alcohol mag iig wel.
Wat is het verschil? ;D
-
Wat is het verschil? ;D
De naam. ;D
-
Wasbenzine laat wel degelijk vet achter.
Als dat zo was, was wasbenzine geen wasbenzine. Het is juist wasbenzine omdat het gebruikt werd/wordt om vetvlekken bijvoorbeeld uit kleding op te lossen.
Het wordt door mij al jaren gebruikt om rails schoon te maken, en bevalt me uitstekend.
Wasbenzine is een oplosmiddel, voor ontvetten en schoonmaken. Het bestaat uit verzadigde koolwaterstoffen (KWS), met 5 tot 15 koolstofatomen, bijvoorbeeld C7H16.
De naam wasbenzine geeft aan dat er ook mee gewassen kan worden. Het middel is daadwerkelijk gebruikt om kleding mee te wassen. Dit was een gevaarlijk karwei, vanwege de brandbaarheid van wasbenzine.
Wasbenzine is minder schadelijk dan thinner of terpentine. Wasbenzine is ook een verdunner en een reinigingsmiddel. Het wordt ook gebruikt als aanstekerbenzine.
-
Stig,
Ethanol (ook ethylalcohol) is de bekendste alcohol uit de scheikunde; het is namelijk de alcohol die in alcoholische dranken zit. In het dagelijkse spraakgebruik heet ethanol simpelweg alcohol.
Veel wordt gebruik gemaakt van Isopropyl-alcohol (2-propanol) ook wel Isopropanol genoemd. Isopropanol wordt gebruikt voor ontvetten en verwijderen van (soldeer)fluxen.
Hub
-
Hub, dat weet ik, ik heb bijna dagelijks een busje 91% iso-propyl-alcohol onder bereik. Geweldig spul, óók voor de modelbouw.
T ging om de opmerking van Laurent, of ethanol op de rail mag, alcohol iig wel. Waarop klaas zich met een grijnsch afvroeg wat het verschil dan is. Ethanol is alcohol... Afijn...
-
Wat is het verschil? ;D
het verschil, ja weet ik veel, ik heb dit jaar pas scheikunde ;)
-
Methanol is ook alcohol, maar dan een variant die nog minder geschikt is voor consumptie. ;D Dat is dus de soort die in spiritus zit. Iemand daar ervaring mee? Er zitten nl. toevoegstoffen in, b.v. dat mooie blauwe kleurtje. Geen idee wat dat met je spoor doet.
Ik gebruik overigens alleen maar een railgum, dat werkt uitstekend.
-
Ik heb zelf inmiddels al redelijk wat M-rails door de vingers gehad, waaronder erg vervuild materiaal (ik koop alles 2e-hands). Omdat het vuil en vet vaak erg vastgekoekt zit gebruik ik ongegeneerd een oude tandenborstel (of een nieuwe, maar ik zet hem netjes terug voordat mijn vrouw hem nodig heeft ;D), in combinatie met wasbenzine.
Het vuil vliegt eraf, het kleine beetje vet dat achterblijft conserveert de rails. De contactvlakken (spoorstaafkoppen) veeg ik even met een pluisvrij doekje na zodat het contact verzekerd is.
De verf blijft prima zitten, tenzij er al door vorige eigenaars is gerommeld met schoonmaakmiddelen. Dan wil de zwarte verf op de "dwarsliggers" wel eens wat erg dun worden.
Vuil is dus niet erg, roest wel en reeds slordig "rechtgebogen" rails ook. Vaak is dan de rails (eigenlijk een geplooid strookje metaal) voorgoed vervormd omdat hij is dichtgeknepen.
Ga vanwege de roestvorming dus ook niet met water en sop aan de gang!
-
... Dat is dus de soort die in spiritus zit. Iemand daar ervaring mee? Er zitten nl. toevoegstoffen in, b.v. dat mooie blauwe kleurtje. Geen idee wat dat met je spoor doet. ...
Weinig Klaas, erg weinig. Je ziet er niets van. Naar mijn ervaring is de (brand)spiritus die in de winkel verkocht wordt wel heel erg verdund met water waardoor het vetoplossend vermogen erg gering is geworden en de roestvorming (door het water) een serieus risico is.
Onverdunde (of sterk geconcentreerde) methylalcohol daarentegen zal volgens mij wel goed werken en wordt dacht ik pas gekleurd als het verwerkt wordt in consumentenproducten zoals de spiritus.
In laboratoriumkwaliteit zal het volgens mij ongekleurd zijn.
-
Hallo,
Ik gebruik sinds kort 2 wagonnetjes van Märklin nr 46042. Dit zijn kleine klapdekselwagons (DB) met eronder een blokje gietijzer, waaronder weer 2 stukjes vilt zitten. Deze zijn afneembaar en afwasbaar. Het blokje gietijzer zorgt ervoor dat de viltjes goed over de rails gaan.
Ik rijd meestal met èèn vòòr de lok en een erachter. Zo wordt de rails goed schoon. Niet te hard rijden anders kunnen de wagentjes ontsporen.
Groetjes
Harry Stipkes
-
Methanol is ook alcohol, maar dan een variant die nog minder geschikt is voor consumptie. ;D Dat is dus de soort die in spiritus zit. Iemand daar ervaring mee? Geen idee wat dat met je spoor doet.
Ik gebruik overigens alleen maar een railgum, dat werkt uitstekend.
Methanol heeft eigenschappen die al vrij dicht tegen water aanliggen. Chemisch gezien is het H3C-OH terwijl ethanol H3C-CH2-OH is. Meer koolstof betekent beter vetoplossend. Dus ik kan me voorstellen dat het minder goed werkt. En ook terpentine zal beter ontvetten dan ethanol. Rails aantasten zal methanol niet. En ik mag toch hopen dat er geen water in zit (dan brandt het niet!) In welke supermarkt verkopen ze dat? Overigens in Frankrijk verkopen ze gewoon kleurloze sprititus (alcool a brulee). Als ik de kans krijg koop ik daar een fles.
Verder gebruik ik ook meetal railgum. Die van FM vind ik het prettigste. Schuren doet het nauwelijks, eerder polijsten. Op de middengeleider gebruik ik het niet (meer) want dan gaat de zwarte laag eraf :-| En ik heb gemerkt dat geleidingsprobeleen voornamelijk veroorzaakt worden door vuil op de rails en wielen.
-
kijk ook eens op http://www.rail4you.ch/ (http://www.rail4you.ch/)
Klik op Produkte, dan PDF openen van Schienereinigung
Voor de Sinus fans staat er ook iets leuks bij. :)
-
Omdat het vuil en vet vaak erg vastgekoekt zit gebruik ik ongegeneerd een oude tandenborstel (of een nieuwe, maar ik zet hem netjes terug voordat mijn vrouw hem nodig heeft ;D), in combinatie met wasbenzine.
Blijft die tandenborstel heel? Ik heb wel eens voor iets anders een kunststof nagelborstel in combinatie met wasbenzine gebruikt, maar dat vond die borstel helemaal niet leuk.... viel plotseling in drie stukken uit elkaar....
-
Past wel in dit draadje denk ik,
Hoe renig ik een vuil geworden railgum (is helemaal zwart geworden) betreft een roco railgum.
-
als ie van je rococlean wagon is moet je een nieuwe kopen, volgens mij.
-
beterft een railgum dus geen slijpblok om onder een wagon te hangen, misschien is het principe wel hetzelfde.
Ik heb hem vandaag binnen gekregen en ben gelijk eens over mijn rails gegaan, echter nu is het "schuurvlak" helemaal vezadigt met olie/vet/rubber dat van de baan afkomt..
als ik het blok niet kan reinigen is het een dure poetsbeurt geweest :-[
en ben nog maar op de helft :P
Ik kan mijzelf voorstellen dat iemand wie zijn rail geverfd heeft, daarbij het blok ook verzadigt van de verf?
ga denk ik toch maar voor de reinigingsvloeistof van trix, iemand hier ervaring mee?
Is het misschien een goed idee om 2 reinigings wagons te nemen en een ervan te doordrenken met deze vloeistof ( de viltjes dan) zodat de 2e het weer schoonveegt ??? ???
-
beterft een railgum dus geen slijpblok om onder een wagon te hangen, misschien is het principe wel hetzelfde.
.........................olie/vet/rubber dat van de baan afkomt..
als ik het blok niet kan reinigen is het een dure poetsbeurt geweest :-[
en ben nog maar op de helft :P....................
Ik doe er wel eens een schuurpapiertje of het blokje heen halen dan kan je wagen zo weer verder. Als het blokje versleten is kan je die gewoon vervangen.
Als je baant eenmaal schoon is en je laat je de reinigins wagon continu meerijden dan heb je weinig werk aan het schoonmaken.
Succes
-
Hoi Barry,ik weet niet hoe vuil hij is,maar als mijn railgum vuil is(is er ook ééntje van Roco)dan zet ik de stofziuger op volle kracht en ga er dan mee over mijn gum,je moet wel enkel de stofzuigerbuis ervoor gebruiken,niet datgeen waarmee je de vloer stofzuigt.
En natuurlijk moet je je gum goed vasthouden,anders is hij weg hé. ;D
Dit werkt altijd goed bij mij. ;)
-
het beste is om een rails blokje te kopen
hiermee kun je ook de wielen van je eigen treinen schoon maken
eerst met het blokje goed over de rails heen schuren
en dan met de stofzuiger er overheen
Erik Feenstra
-
werkt altijd heel goed
k'heb nog nooit een andere manier gebruikt
-
Je moet er St. Marc op smeren! Verkrijgbaar bij bouwmarkten (Praxis zoiezo) Dat gebruik je ook om oude verflagen te reiningen en er zit geen vet in zoals wel in terpentine en ammoniak.
-
...en er zit geen vet in zoals wel in terpentine en ammoniak.
Vet in ammoniak? Hoe kom je daar nou toch bij?
Trouwens, St Marc ontvet wel goed, maar ik zou het toch niet op mijn rails willen smeren.
-
Zoals klaas alzegt, er zit geen vet in ammoniak. Daarom kun je hiermee perfect vetvrij maken en daarom er ook je rails mee schoonmaken, want 1 liter ammoniak is 60 cent..
-
Als jullie Ammoniak gaan gebruiken in je treinkamer voor het reinigen van de rails, vergeet dan niet deze ruimte goed te ventileren.
Anders wordt dit avontuur waarschijnlijk ietsjes duurder dan 60 cent.
Timaximus
-
Ik heb ook wel eens een railgum gebruikt op mijn code 100 roco-rails.
Het nadeel is dat het nikkel van de puntstukken weggeschuurd werd. Ze kregen dan een koper kleur. Dit zag ik ook bij diverse banen op de beurs. Ben nu bezig mijn station om te bouwen met roco-line rails. Die krijgen dus nooit een railgum te voelen. Ik gebruik al jaren een vloeistof dat geleverd wordt door Wentink in Apeldoorn. Het is gelijk of beter dan SR 24 .
Eén keer met een doek de rails schoonmaken en ik kan drie tot vier maanden ongestoord rijden.
Jaap
-
.....Ben nu bezig mijn station om te bouwen met roco-line rails. Die krijgen dus nooit een railgum te voelen.
De rails van Roco-line zijn van massief nieuwzilver. Daar zit dus geen nikkellaagje op wat je er af kunt schuren.
-
Wat ook goed werkt is de baan "stevig" afdoen met vilt.
Dat schuurt niet maar reinigt prima.
Gewoon een stukje er van op een steel plakken en je kan overal bij.
Bovendien heb je geen last van gifitige dampen e.d.
m.v.g.
Mark
-
De rails van Roco-line zijn van massief nieuwzilver. Daar zit dus geen nikkellaagje op wat je er af kunt schuren.
Ik bedoelde vooral de puntstukken van de "oude" code 100 wissels. Inderdaad de rocoline's zijn beter.
Jaap
-
Hallo,
Het schoonmaken is en blijft een ramp. Zelf gebruik ik Piko rails, die door en door gemaakt zijn van nieuwzilver.
Sinds kort maak ik gebruik van de LUX schoonmaaktrein en deze doet zijn werk erg goed.
Helaas is dit niet de goedkoopste oplossing maar deze trein komt op plaatsen die voor mij moeilijk bereikbaar zijn.
Groet,
Rob
-
en is schuren dan echt een heel slecht idee? heb ik nou mijn spoor geruineerd, of valt er nog wat te redden? ???
-
Je kan met een vijl of schuurpapiertje toch ook een laagje van de gum afhalen tot het weer grijs is! Een nieuwe koop je alsie helemaal op is.
Succes
-
en is schuren dan echt een heel slecht idee? heb ik nou mijn spoor geruineerd, of valt er nog wat te redden? ???
Nee joh... Doe het ook al jaren zo, geen probleem.
Even voor de duidelijkheid, wel met zo’n railblokje dan he…niet met een schuurpapiertje.
Bekijk gewoon de situatie, gaat het niet weg met een doekje met wasbenzine, dan pak je gewoon het railblokje.
Theoretisch, zouden er best wel minuscule krasjes in de rails kunnen komen, waar inderdaad vuil in zou kunnen gaan zitten.
Maar theorie blijkt soms in de praktijk, soms best mee te vallen.
Als het echt allemaal zo slecht had geweest, dan zou het niet verkocht worden.
Het valt op dat er soms zo’n ophef over gemaakt wordt, en dat gaat soms zo zijn eigen leven lijden.
Best veel soms... :) maar dat is even om de gezichtsuitdrukking weer te geven. :)
Groetjes,
René
-
Waarom zo moeilijk doen met allerlij gore middeltjes of destructieve methodes. Gewoon een doekje met wasbenzine. Werkt al jaren prima en laat geen krassen na.
-
:D ja, vind ik ook...
-
Waarom zo moeilijk doen met allerlij gore middeltjes of destructieve methodes. Gewoon een doekje met wasbenzine. Werkt al jaren prima en laat geen krassen na.
Wasbenzine lijkt mij ook niet heel echt gezond.
-
Wasbenzine lijkt mij ook niet heel echt gezond
Om te drinken niet, ;) maar een druppeltje op een doekje kan echt geen kwaad hoor.
Groet Jaap
-
Dat snap ik, een railgum eet je ook niet op :). Ik niet tenminste.
-
Nog even voor de duidelijkheid: er zit weinig of geen verschil tussen wasbenzine en terpentine.
-
De enige overeenkomst tussen wasbenzine en terpentine is dat het beide koolwaterstoffen zijn. Maar de molecuulstructuur is zo verschillend dat je ze absoluut niet aan elkaar gelijk kunt stellen.
-
De enige overeenkomst tussen wasbenzine en terpentine is dat het beide koolwaterstoffen zijn. Maar de molecuulstructuur is zo verschillend dat je ze absoluut niet aan elkaar gelijk kunt stellen.
Beide zijn vloeistoffen en brandbaar 8)
-
Het begint een half scheikunde uurtje te worden ;D
-
Beide zijn vloeistoffen en brandbaar 8)
Ja goh. Dat zei Klaas toch al? Koolwaterstoffen!
Het begint een half scheikunde uurtje te worden ;D
Organische chemie. heerlijk. Donderdag proefwerk. smerig.
-
Sterkte met je proefwerk :)
-
Dankje. Ik had voor de vorige ook al een 4... :-X
-
Mensen!!! Even bij de les blijven ;) We gaan rails schoon maken, Scheikunde boeken heb je er niet voor nodig!! eerder een beetje sporten
-
De enige overeenkomst tussen wasbenzine en terpentine is dat het beide koolwaterstoffen zijn. Maar de molecuulstructuur is zo verschillend dat je ze absoluut niet aan elkaar gelijk kunt stellen.
Ik bedoel het vooral wat betreft de vetoplossende eigenschappen: De overeenkomst is dat het allebei méngsels zijn van lange koolwaterstoffen. Wasbenzine is schoner, terpentine bevat een percentage anders-soortige organische stoffen (zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Wasbenzine) Basically zijn het erg verwante oplosmiddelen.
-
Om een lang verhaal kort te maken,ik gebruik het railgum en regelmatig met een doekje SPIRITUS over de rails en Klaas dat doet niets met de rails en of de dwarsliggers maar het wordt er netjes schoon van dit is te zien op het doekje na enkele meters te hebben bewerkt. en het teveel verdampt automatisch, laat het wat vet achter! nou dan moet dat maar ik heb er nog geen hinder van ondervonden.
-
Van die oude rails moet je goed reinigen met wasbenzine of iets dergelijks.
Voor het overige ben ik van de chemie afgestapt. Eén keer per week stofzuigen en één keer in de maand met een droge doek licht poetsen is genoeg. Naarmate je langer zo werkt, komt er steeds minder vuil van de rails. Tegenwoordig haal ik het meeste vuil van nieuwe rails.