BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Koos op 01 September 2006, 23:31:57

Titel: ICR rijtuigen vraag.
Bericht door: Koos op 01 September 2006, 23:31:57
Hoi,

Ik heb een NS 1600 + 6 tal ICR rijtuigen, deze zijn van Lima. Mijn spoor werkt op gelijkstroom.

Nu mijn vraag: Kan ik ook ICR rijtuigen van Marklin achter mijn NS 1600 hangen? Deze rijtuigen zijn wisselstroom, maar omdat het rijtuigen zijn vraag ik me af of dit invloed kan hebben.

Groetjes,

Koos.
Titel: Re: ICR rijtuigen vraag.
Bericht door: DelticPower op 01 September 2006, 23:35:39
Hallo Koos, dat is geen probleem als er de juiste wielassen (geisoleerde) onder zitten. Meestal kun je in de winkel bij aankoop wel laten omwisselen. Kijk eventueel op de marklindoos van de rijtuigen daarop staat het nummer van de tweerailassen.
Groeten van Jan.
Titel: Re: ICR rijtuigen vraag.
Bericht door: johnny-VIRM op 02 September 2006, 00:17:08
als je de marklin ICR koopt koop dan niet de nieuwe serie die nu in de winkels legt, meestal staat de goede kant voor in de vitrines, maar zodra je hem omdraait zal je zien dat de ramen aan de andere kant niet kloppen en daar tel je dan in verhouding dan wel veel geld voor neer.
Titel: Re: ICR rijtuigen vraag.
Bericht door: Koos op 02 September 2006, 12:39:13
Ik heb de ICR rijtuigen nog niet gezien, de nieuwe serie dan, mag ik weten wat er dan niet klopt aan de ramen?

Alvast bedankt,

Koos
Titel: Re: ICR rijtuigen vraag.
Bericht door: Julius op 02 September 2006, 13:11:06
Volgens mij heeft men na het maken van salonrijtuig 003 (een ex-ICR) de mal niet terug gewijzigd, zodat het rijtuig aan 1 zijde een half raam heeft waar een heel raam zou moeten zitten.

Groet,
Julius
Titel: Re: ICR rijtuigen vraag.
Bericht door: Koos op 03 September 2006, 18:14:02
Aha oké... en worden de oude ICR rijruigen nog gemaakt of zijn alleen de nieuwe nu in productie? (met dat foute raam dus).

Groetjes,

Koos.
Titel: Re: ICR rijtuigen vraag.
Bericht door: Arjan op 03 September 2006, 18:30:19
De oude kun je nog vinden op beurzen, echter heb je 2 versies, 1 versie in de ouderwetse blauwe doos, en een modernere versie in een witte doos, de wagens van dit type hebben ook een NEM-schacht.

Als je deze rijtuigen koopt, let dan op want veel ICR rijtuigen van Marklin hebben last van onderling kleurverschil, zo heb ik dus thuis een wat donkere tussen mijn stam zitten.

Groet, Arjan
Titel: Re: ICR rijtuigen vraag.
Bericht door: Koos op 03 September 2006, 19:02:59
Oké... waarom ik nou opzoek ben naar Marklin rijtuigen is dat ik ze mooier vind als de Lima ICR rijtuigen.

Maargoed, ik heb weer 2 vragen (sorry dat ik bezig blijf  :))
- Wat houd een NEM schacht in?
- Als ik de wielen wil laten verwisselen...
 
Hallo Koos, dat is geen probleem als er de juiste wielassen (geisoleerde) onder zitten. Meestal kun je in de winkel bij aankoop wel laten omwisselen. Kijk eventueel op de marklindoos van de rijtuigen daarop staat het nummer van de tweerailassen.
Groeten van Jan.

Wat houd dat nummer in, en waarvoor moet ik dat nummer precies gebruiken?

Groetjes,

Koos
Titel: Re: ICR rijtuigen vraag.
Bericht door: Private SNAFU op 03 September 2006, 19:11:56
Een NEM-schat wil zeggen dat je elke NEM-652 koppeling er in kunt zetten.

Dat nummer dat op de zijkant staat is voor de 2-railassen, of zoals jij ze noemt de wielen ;)

Gr,
Bart
Titel: Re: ICR rijtuigen vraag.
Bericht door: Private SNAFU op 03 September 2006, 19:12:35
Als je deze rijtuigen koopt, let dan op want veel ICR rijtuigen van Marklin hebben last van onderling kleurverschil, zo heb ik dus thuis een wat donkere tussen mijn stam zitten.

Groet, Arjan

In het echt verschillen de kleuren toch ook Arjan ;)

Gr,
Bart
Titel: Re: ICR rijtuigen vraag.
Bericht door: Koos op 03 September 2006, 19:27:36
Een NEM-schat wil zeggen dat je elke NEM-652 koppeling er in kunt zetten.

Dat nummer dat op de zijkant staat is voor de 2-railassen, of zoals jij ze noemt de wielen ;)

Gr,
Bart

Deze nummers zijn dan toch voor de wielen die er opzitten zoals je hem koopt? Dan heb je er toch niets aan of zie ik het verkeerd, of ik snap U niet helemaal.

In het echt verschillen de kleuren toch ook Arjan ;)

Gr,
Bart

Kleurverschil vind ik niet zo heel erg  ;) vooral niet als 't in het echt ook zo is.

Vriendelijek groet,

Koos
Titel: Re: ICR rijtuigen vraag.
Bericht door: Private SNAFU op 03 September 2006, 19:33:39
Koos,

De nummers die op de zijkant staan zijn voor de 2-rail wielen die je kan aanschaffen. Standaard zitten er 3-rail wielen op.

Gr,
Bart
Titel: Re: ICR rijtuigen vraag.
Bericht door: Koos op 03 September 2006, 19:40:16
Aha, bedankt... ik ga gauw eens een kijkje op treinebeurzen voor ICR rijtuigen van marklin kijken.

Nog 1 vraag.
- Doet het er toe of ik ICR rijtuigen koop met NEM schacht of zonder?
Titel: Re: ICR rijtuigen vraag.
Bericht door: Private SNAFU op 03 September 2006, 19:47:16
Alleen als je wilt rijden met andere dan de standaard Marklin koppelingen :)

Gr,
Bart
Titel: Re: ICR rijtuigen vraag.
Bericht door: Koos op 03 September 2006, 19:49:11
Oh... dan moet ik ze wel met NEM denk ik, want ik wil ze kort gaan koppelen.

Nu heb ik weer een vraagje.  :-X
- Is er een prijsverschil tussen een ICR + NEM schacht of gewoon standaart marklin koppeling?
Titel: Re: ICR rijtuigen vraag.
Bericht door: ZwolsBas op 04 September 2006, 20:33:51
ik raad je aan om de LSmodels te nemen.

die zijn vrijwel net zoduur als marklin en veel mooier ze zijn echter nog niet uit.


vanaf eur 90 per 2 kan je ze bestellen.
Titel: Re: ICR rijtuigen vraag.
Bericht door: Koos op 04 September 2006, 20:58:51
Ah oké, zijn er ook al foto's van? Of heeft LSmodels ook een website?

Groet,

Koos
Titel: Re: ICR rijtuigen vraag.
Bericht door: Biem op 04 September 2006, 21:11:05
http://www.lsmodels.com/LS/Pages/General_N/Home_N.htm

Mvg Geert
Titel: Re: ICR rijtuigen vraag.
Bericht door: ZwolsBas op 04 September 2006, 21:19:24
Nee, ze hebben geen fotos wat wel tijd mag worden.
ben benieuwd hoe ze eruit zien
Titel: Re: ICR rijtuigen vraag.
Bericht door: Koos op 05 September 2006, 22:12:36
Misschien nog een domme vraag, maar gaat LSM ook BDs stuurstanden maken? Ik zag wel dat ze benelux stuurstanden gingen maken o.i.d.
Titel: Re: ICR rijtuigen vraag.
Bericht door: Peter Korsten op 05 September 2006, 22:22:47
Voor zover ik begrepen had, was dat wel de bedoeling. Maar dat zal vast tegelijk met de ICRm gebeuren.

En zoals elders al opgemerkt, er zijn geen domme vragen.

- Peter
Titel: Re: ICR rijtuigen vraag.
Bericht door: Koos op 06 September 2006, 07:17:46
Oké, bedankt... ik kijk ontzettend uit naar de ICRm rijtuigen en natuurlijk de Bds  :) Eindelijk eens wat anders dan die oude rijtuigen.
Titel: Re: ICR rijtuigen vraag.
Bericht door: Peter Korsten op 06 September 2006, 08:31:55
En velen met je... maar met bijna €50 per stuk moet je een fors bedrag neertellen voor een stammetje van 12.

Waar ik zelf een beetje op hoop is dat de eerste lichting binnen een week is uitverkocht en dat ze met een tweede komen. Mijn budget begint nou al in het gedrang te raken...

- Peter
Titel: Re: ICR rijtuigen vraag.
Bericht door: Rene_H op 06 September 2006, 09:55:39
Budget  ;D  Wat is dat  :D
Titel: Re: ICR rijtuigen vraag.
Bericht door: Rene_H op 06 September 2006, 09:56:14
.... Mijn budget begint nou al in het gedrang te raken...

- Peter

Nou ja, het bovenstaande berichtje moest hier ook komen staa...niet helemaal goed gegaan.
Titel: Re: ICR rijtuigen vraag.
Bericht door: SjoerdB op 06 September 2006, 11:32:34
Oh... dan moet ik ze wel met NEM denk ik, want ik wil ze kort gaan koppelen.

Hoi Koos,

De koppelingen die standaard in de icr-rijtuigen met NEM-koppelingen zitten zijn kortgekoppeld. De oude modellen zonder NEM-schacht (meestal in de blauwe verpakking) zijn niet kortgekoppeld. Heb je echter marklin-icr rijtuigen met NEM-schachten (uit de witte verpakking) dan zijn deze we kortgekoppeld.

Deze kortkoppeling is met marklin kortkoppelmechanismen. Mocht je eventueel de icr-rijtuigen willen combineren met andere rijtuigen van andere fabrikanten kun je door de NEM-schacht de koppelingen makkelijk vervangen voor die van een ander type.

Ikzelf ben zeer tevreden over de icr-rijtuigen van marklin. Inmiddels uitgevoerd met verlichting en stroomvoerende (kort)koppelingen is het een mooie trein om te zien. Deze verlichting zal echter voor tweerailers moeilijker gaan dan voor marklin-rijders. Omdat ik ook graag een icr-stuurstand (Bds??) wil hebben ben ik erover aan het denken om over te stappen op de icr's van lsmodels. Helaas kunnen ze door het schaalverschil naar mijn mening niet mooi naast de icr's van marklin staan staan. Deze overstap zal echter afhangen van mijn financieen en de beschikbaarheid van de rijtuigen. Maargoed, dat is voor latere zorg. :D Daarnaast ben ik bang dat mijn 1600/1700 van roco een beetje klein zijn in verhouding tot de lsmodels-modellen. Kan iemand hier meer over vertellen?

succes met je vernieuwing van je wagenpark!

Sjoerd
Titel: Re: ICR rijtuigen vraag.
Bericht door: NS 1100 op 06 September 2006, 11:45:22
Daarnaast ben ik bang dat mijn 1600/1700 van roco een beetje klein zijn in verhouding tot de lsmodels-modellen. Kan iemand hier meer over vertellen?

De Roco 1600/1700 is prima op schaal, ook in de lengte. Dus die is zeker niet te klein in verhouding tot de LSM-rijtuigen.
Titel: Re: ICR rijtuigen vraag.
Bericht door: Emiel-L op 06 September 2006, 16:13:58
De ICR is op exacte lengteschaal heb ik begrepen, en als de lok ook op schaal is zou er geen probleem moeten zijn
Titel: Re: ICR rijtuigen vraag.
Bericht door: Boerpost op 06 September 2006, 16:34:25
Ik sluit me aan bij het antwoord van NS 1100, alleen wanneer in model een 1600 van Roco voor ICR rijtuigen van Lima of Marklin staat, lijkt deze loc groot t.ov. de rijtuigen. Bij rijtuigen in de juiste lengteschaal ( scheelt  ui mijn hoofd ca 3,5 cm) lijkt de loc te klein. Dit is gelukkig niet zo. Locomotieven zijn vaak redelijk op schaal, ruigen zijn wat betreft de lengtemaat vaak ingekort.

Groeten, Gert
Titel: Re: ICR rijtuigen vraag.
Bericht door: Koos op 06 September 2006, 17:04:15
Ik kan niet wachten op de LSM ICRm rijtuigen en stuurstand.  :)

Verder heb ik weer een vraag.
- Gaat de Bds ongeveer evenveel kosten als een ICRm rijtuig of meer/minder?
Titel: Re: ICR rijtuigen vraag.
Bericht door: NS 1100 op 06 September 2006, 18:26:15
BDs zal wel wat duurder worden, maar wacht nou gewoon rustig af.

Trouwens, mensen die vinden dat een 1600 van Roco te kort lijkt als er een rijtuig in de juiste lengteschaal achter hangt, moeten eens beter naar het grote voorbeeld kijken. Deze loks zijn nou eenmaal geen 26,4m lang... ;)
Titel: Re: ICR rijtuigen vraag.
Bericht door: ZwolsBas op 06 September 2006, 23:57:22
ik meen dat een bds 70 gaat kosten zoiets had ik welleens gelezen
Titel: Re: ICR rijtuigen vraag.
Bericht door: ZwolsBas op 07 September 2006, 00:04:12
tja een 16/17/1800 of 1300 zijn eenmaal lange loks vandaar dat het zo vreemd lijkt we zijn 1:100 rijtuigen gewend en 1:87 loks...

Zal wel erger worden als er in te toekomst 4 delige treinstellen uitkomen in de juiste lengte schaal.
Titel: Re: ICR rijtuigen vraag.
Bericht door: Peter Korsten op 07 September 2006, 00:55:22
Of wat te denken aan zesdelige Sprinters?

- Peter
Titel: Re: ICR rijtuigen vraag.
Bericht door: Floris Dilz op 07 September 2006, 09:26:05
tja, mag ik HSM-lokaalspoor van rond 1900 aanbevelen? De standaard-treinsamenstelling (locje (ezeltje)+BD+C) past in één 1:87-ICR-rijtuig. Wel zelf je locjes bouwen en ze niet 's nachts bij mij komen halen aub.