BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Arnold op 19 June 2008, 10:51:21
-
Afgelopen tijd heb ik behoorlijk wat nieuwe rijtuigen aangeschaft. De Plan E's en nu weer de LSM ICR wagens. Al die rijtuigen zijn voorzien van de standaard beugelkoppeling. Die vervangen we waarschijnlijk allemaal door een kortkoppeling naar eigen 'smaak'. De standaard beugelkoppelingen verdwijnen in de prullenbak.
Zelf heb ik altijd een beetje hekel aan om het nieuwe rijtuig op de kop te zetten en de standaard beugelkoppeling er uit te halen. Breuk van de koppelingschacht is altijd mogelijk.
Waarom niet de rijtuigen ZONDER de standaard beugelkoppeling leveren zodat we niet gelijk met pincet in de weer hoeven?
Het scheelt in het produktieproces, scheelt materiaal, scheelt afval, scheelt irritatie, scheelt breuk.
M.i. heeft het alleen maar voordelen om de de rijtuigen zonder standaard beugelkopppeling af fabriek te leveren.
Nu jullie mening.
-
Ik denk dat het gebruik van bepaalde koppelingen door fabrikanten vooral te maken heeft met het feit dat ze er van uit gaan dat je alleen materieel van 1 bepaalde fabrikant koppelt en niet onderling mengt. Het feit dat er nem schachten zijn bedacht is om dus dit verwisselen te vergemakkelijken. En om eerlijk te zijn vind ik een koppeling verwisselen niet het moeilijkste werk ( gelukkig rij ik N dus komt het al weinig voor :D) en met de overgebleven koppelingen weet ik altijd wel weer iemand blij te maken dus afval is er wat mij betrefd nauwelijks.
-
Ik ben het helemaal met je eens, Arnold
Bij elke nieuwe aanschaf is eerste handeling: Koppelingen er af en mijn koppelingen er in.
Dus ik ben er helemaal voor, als ze dan maar wel de verpakkingen zo maken dat alles nog in past met koppelingen.
Ed
-
Beugelkoppelingen los in de doos?
Komt al voor trouwens.
-
Als er geen koppelingen in zitten of er bij zitten gaan mensen ook weer "klagen".
Verder maakt het mij geen biet uit of ze er wel of niet bij of in zitten.
NB bij Samo zat er vroeger vaak een setje Roco kortkoppelingen bij, handig als je die gebruikt!
Kees-Jan
-
Maar iedere fabrikant heeft weer andere kortkoppelingen... Van de week heb ik Fccpps'en van Roco gekocht. Of er nou beugelkoppeling of kortkoppeling inzit maakt niet uit, ik haal ze er toch uit want ik rijd met Fleischmann kortkoppeling...
Dus in feite maakt het niet uit welke koppeling er inzit. 9 van de 10 keer moet je ze toch verwisselen.
-
Beugelkoppelingen los in de doos?
Beter: koppelingen los bijleveren, maar dan naar keuze.
Groet,
Huibert, doet u mij maar schroefkoppelingen, alstublieft.
-
Kunnen we niet een koppeling ruilbeurs opzetten?
Ik zoek roco kortkoppelingen en heb ongeveer zo'n 20 Fleischmann kk en een 200 tal roco gewone koppelingen liggen.
Kees-Jan
-
Beter: koppelingen los bijleveren, maar dan naar keuze.
Bij de betere modelbouwwinkel kun je kiezen welke je er bij wilt hebben (net als asjes bijvoorbeeld).
Kees-jan
-
Na, hoef je ze dr ook niet meer vasty mee te leveren, lijkt me. Prima plan dus. Wie schrijft even naar de producenten?
;)
-
Hoi Kees-Jan,
wat wil je ruilen voor de Roco-Standaard koppelingen?
Groet
Bernd
-
Ik moet zeggen dat er ook altijd nog veel mensen zijn die met de gewone beugel koppeling rijden.
Zelfs op de Fre,o is dit de gewoonste zaak van de wereld. Gewoon omdat deze koppelingen makkelijk koppelen en makkelijk ontkoppelen zodra de veertjes eruit zijn gehaald.
En bij ons in de winkel kan de klant bij zijn aanschaf altijd aangeven welke koppeling hij of zij erin wil hebben. Dan maken we dat namelijk gelijk voor elkaar.
Manuel
-
Bij de Artitec plan E zaten er los beugelkoppelingen bij geleverd (terwijl die ook op het rijtuig zaten).
Wat daar nou de gedachten achter waren ???
Beugel en kort koppeling gaat niet goed samen, dan trekt de koppeling helemaal scheef weg bij het rijden.
-
Bernd:
Ik heb gewone roco koppelingen en wil kortkoppelingen van roco (die lange).
Deze:
(http://www1.nl2.conrad.com/m/2000_2999/2100/2150/2152/215277_BB_00_FB.EPS.jpg)
Kees-Jan
-
'k rij met de roco universeel kortkoppeling aan de einden van de stammen.
Bij wagens die altijd in ht zelfde stammetje zitten de normale roco kortkoppeling (zie plaatje KJ)
Flinke voorraad beugeltjes hier.
Groet,
Hans
-
Roco kk gebruik ik alleen maar bij de personenrijtuigen.
De goeroedoeroewagens rijden met normale koppelingen rond.
Kees-Jan
-
Ondanks dat ik ook al mijn wagens van nieuwe koppelingen voorzie denk ik niet dat het een goed idee is om de wagens zonder te leveren.
Als je een beginnend modelspoorder bent wil je niet bij elke wagen ook nog eens koppelingen moeten kopen. Gewoon kopen en rijden. Ondanks dat niet alle koppelingen gelijk zijn, past er toch wel veel aan elkaar.
En als ik eens door mijn koppelingen heen ben kan ik de wagens toch al gebruiken.
Wel mag b.v. roco van mij standaard z'n universeelkoppelingen gaan gebruiken, zijn toch universeel, en passen dus net zo goed als hun bugel koppelingen, maar dat zal ook wel weer met prijs te maken hebben.
-
Ondanks dat ik ook al mijn wagens van nieuwe koppelingen voorzie denk ik niet dat het een goed idee is om de wagens zonder te leveren.
Als je een beginnend modelspoorder bent wil je niet bij elke wagen ook nog eens koppelingen moeten kopen. Gewoon kopen en rijden.
Klopt. Dus koop je een rijtuig (voor dezelfde prijs als nu) en krijg je de koppelingen er 'gratis' bij, maar dan wel de koppelingen waarvoor je kiest. Net als het omruilen van de assen: wil je geïsoleerd: prima. Niet geïsoleerd? Ook prima.
Gr/H
-
Mijn mening,
De koppeling heet niet voor niets “Standaard” koppeling! Dat is gedaan om een ieder tevreden te stellen. Zo kunnen ook de tapijtrijders, en die met de pukkeltjes rails, op deze manier van de hobby genieten. (Vergeet niet dat er volgens de statistieken ongeveer 40.000 mensen zich met onze hobby bezig houden). Verder is het zo dat een ieder zijn model, net als bij auto’s, van allerlei opties kan voorzien naar eigen inzicht en behoefte.
Dus, standaard de modellen met standaardkoppelingen en NEM schachten uitrusten.
SK
-
Mijn leverancier ruilt koppeling wel om, maar dan moet het wel kortkoppelingen zijn. Je zit dus altijd nog met die beugelkoppelingen opgezadeld.
We hebben hier een grote doos met vakjes die aardig bol begint te raken met beugelkoppelingen. Dus als er iemand is die op zoek is naar een beugelkoppeling van een bepaald merk, geef maar een PB-tje. :)
Van mij mogen ze de standaard beugelkoppelingen gewoon weglaten en daarvan in de plaats de winkelier gewoon een voorraad van die dingen geven, dan hoeven ze volgens mij veel minder koppelingen te maken.
Ik heb er al eens over zitten te denken die beugelkoppelingen naar de fabrikanten te sturen. :)
Groeten,
Henk
-
voor waggons gebruik ik meestal standaard beugeltjes + veel wat ouder materieel hebben geen nem schachten :-|
-
Ik heb er al eens over zitten te denken die beugelkoppelingen naar de fabrikanten te sturen. :)
Groeten,
Henk
Mogen die van mij er gelijk bij....... ongeveer 400 van die krengen liggen. Iemand die interesse heeft ;D
-
Het idee van Reel Cees is naar mijn idee het beste. Een stukje "koppelingenruilbeurs". Omdat er bij roco naast de beugel ook een roco kortkoppeling wordt geleverd (vaak) en bij fleischmann een fleischmann kortkoppeling enz..
Ik gebruik de beugelkoppelingen. De kortkoppelingen zijn waardeloos op een rangeerbaan omdat je alleen op een keurig recht stukje rail kunt koppelen. Iets gebogen rail en koppelen lukt niet meer. Bovendien moet je de wagens met een beste snelheid aankoppelen, iets wat met een beugeltje met zeer prototypische snelheid ook netjes werkt.
De beugeltjes zijn bovendien makkelijker los te koppelen als je (net zoals ik) met een rangeerhaakje werkt (een soort lepeltje aan een lange steel).
Nadeel is alleen dat de afstand tussen de buffers zo enorm groot is.. :P
-
Roco Universal wel eens geprobeerd Daan? Zijdezacht aankoppelen en toch behoorlijk kort gekoppeld. ;D
-
Nope, zal hem eens proberen. Kun je ook koppelen als je half in een bocht staat? Voor mij is het grootste probleem dat ik vaak niet echt recht voor de wagon kan staan.. Ik ga eens een setje halen en dan proberen..Dank voor de tip ;)
-
Daan, Roco kortkoppelvorken kunnen ook zijdezacht gekoppeld worden, i.t.t. de Profi's, die flink kracht nodig hebben. Ook bij dat soort koppelingen werkt zo'n lepeltje, bij mij in de vorm van een ijshoutje.
De beugelkoppeling is ook niet zo'n lekker ding trouwens, als 1 beugel ook maar iets hoger of lager hangt wil de andere niet over de haak schuiven zonder hulp. En iets onregelmatigheid in je spoor en ze raken los, daar heb je met de vorken weer geen last van.
Hier liggen ook nog 400 beugels op nieuwe eigenaren te wachten, trouwens :P
-
ach,
als ik hier bij aankoop de beugels ruil voor roco kortkoppelingen
krijg ik nog geld toe ook.
mooi zo laten dus!
tinus.
-
Art nr is toch 40270 van deze roco kortkoppelingen
-
Yep, en 40271 voor een doosje met 50 stuks.
-
@Louis, idd koppelen de roco's veel vloeiender dan de profi's, ik heb van beide een setje liggen om uit te proberen. Het ziet er wel erg fraai uit.
Wat ik wil is eigenlijk onverenigbaar. Kortkoppelingen die in een bocht ook koppelen vereist het meedraaien van de koppelingsschachten bij een bocht, iets wat bij 2 assertjes niet, en bij 4 assers slechts ten dele gebeurt.
Zelfs een märklin kortkoppeling heb ik geprobeert, maar die zijn nog erger dan normale beugelkoppelingen.. (qua eigenzinnig ontkoppelen..)
Bij het inhaken van de koppeling gebruik ik vaak ook even het rangeerhaakje, dan speel ik rangeerder die het oog van de schroefkoppeling om de haak moet gooien in het echt.. ;D. Hoogteverschil is dan niet zo erg.
-
... en de rangeerder in het grootbedrijf die twee wagens in een boog moet koppelen loopt ook te ketteren hoor! Wat dat betreft is het 1:87 realisme behoorlijk hoog ;D
-
Ghehehe ;D Lang leve de universele koppelingen in N spoor ;D
-
ach,
als ik hier bij aankoop de beugels ruil voor roco kortkoppelingen
krijg ik nog geld toe ook.
mooi zo laten dus!
tinus.
Als ik dat vraag moet ik gewoon bijbetalen :-|.
-
als ik hier de beugels teruggeef, boeken ze deze weer in.
de prijs hiervan is iets meer als van de kortkoppelingen.
mooi geregeld dus.
tinus.
-
... en de rangeerder in het grootbedrijf die twee wagens in een boog moet koppelen loopt ook te ketteren hoor! Wat dat betreft is het 1:87 realisme behoorlijk hoog ;D
;D ;D ;D dan zit er ook ruimte tussen de buffers..
-
Bernd:
Ik heb gewone roco koppelingen en wil kortkoppelingen van roco (die lange).
Deze:
(http://www1.nl2.conrad.com/m/2000_2999/2100/2150/2152/215277_BB_00_FB.EPS.jpg)
Kees-Jan
Hoi Kees-Jan,
Ik heb hier 10 stuks van die lange koppelingen nr. 40270 en 2 stuks nr. 40395.
Mocht je hiervoor belangstelling hebben, stuur me ff een PB met je NAW gegevens en ik stuur ze meteen naar je op. Als je mij dan 10 stuks normale koppelingen terugstuurd ben ik een tevreden mens. :)
mvg,
Fred.
-
We maken er hier gewoon een ruilbeurs van ;D
Grtn Martijn
-
Ik persoonlijk zit niet te wachten op weer de zoveelste beugelkoppeling.
Al twee doosjes vol met deze koppelingen en eraf komen doe je bijna niet.
Gewoon een standaard kortkoppeling die door elk merk wordt geleverd zou een mooie oplossing zijn. Welke dan is de vraag?
Het kan wel zie maar spoor N.
Om mijn gewenste koppeling erop te krijgen moet ik deze erbij kopen.
Wat ik altijd op de een of andere manier zonde van mijn geld vind. Koop dan meestal een doosje van 50 stuks maar die zijn ook aan de prijs. Wel stukken goedkoper als los of per 4(Roco's)
Dion
-
Wat ik wel zou willen is (er los bij gelevert of los te kopen) is een goed lijkende immitatie koppeling. Zo kan je dan het laatste rijtuig of wagon in een stam van zo'n koppeling voorzien.
Want dat het laatste rijtuig een beugelkoppeling, kortkoppeling of een lege NEM schacht heeft, vind ik niet mooi staan.
Harm
-
Ooit had Marklin toch een verbindings stangetje in de vorm van een gekoppelde koppeling, deze stak je dan in de NEM schacht. Te gebruiken bij vaste stammen, bestaat deze nog steeds en zo ja welk nummer is dat dan??
Ik kan ze nergens meer vinden,
koppel ze, Frederico
Inderdaad een goed werkende standaard koppeling volgens NEM zou moeten kunnen....
-
die dingen zijn er nog in allerlei verschillende soorten en amken... ribu heeft ook van die vaste stangetjes, die gebruiken we bij railz... ideaal als je een loc ergens kruipdoor-sluipdoor moet aankoppelen in een groot schaduwstation terwijl er steeds allerlei andere treinen langs razen. dus.
-
De soort koppeling vindt ik wel erg persoonlijk, en een semi standaard zoals ook in schaal N en TT bestaat zal in H0 wel nooit meer haalbaar zijn. :'( Ik zou het al een hele verbetering vinden als overal een NEM schacht onder zou zitten. Zolang dat zelfs nog niet haalbaar is, zal een standaard koppeling wel helemaal een brug te ver zijn ben ik bang.
-
@Floris Dilz
Ja die van RIBU ken ik wel maar die zijn gewoon plat, die Marklin stangetjes hadden een soort imitatie schroefkoppeling in gekoppelde vorm dus.
Wie weet,
Frederico
-
Ja, maar dat ziet er naar mijn mening uitermate stom uit: schroefkoppelingen die niet tussen de buffers zitten.
-
@ br212
Er is wel een semi standaard koppeling voor H0, en dat is de beugelkoppeling!
Het probleem is dat deze door de meeste standaard wordt bijgeleverd, en dat wij massaal ons materiaal ombouwen met een koppeling naar keus.
Ik zie liever dat Roco standaard zijn universeelkoppeling bijleverd, net als Fl standaard zijn kortkopeling en Matrix zijn eigen koppeling gebruikt.
Gideon
-
ja, want dan kun je tenminste t spul dat je nieuw koopt niet aan elkaar koppelen. ofzo.
En wat betreft het koppelingwisselen waar hier een hoop mensen moeilijk over doen qua afbrekende nem-schachten en rondvliegende onderdelen, hoe doen jullie t dan? met een voorhamer en een werkplaatskrik ofzo? Ik heb dr nooit enige moeite mee... Gewoon met een tang met vrij smalle punt aan de achterkant van de nem-schacht de puntjes van de koppeling wat naar elkaar toe knijpen en zelfs de meest weerbarstige koppeling vis je dr zo uit. Moet je niet met een pincet doen want de meeste pincetten knijp je meteen krom op een beetje een stugge koppeling.
-
@ br212
Er is wel een semi standaard koppeling voor H0, en dat is de beugelkoppeling!
Het probleem is dat deze door de meeste standaard wordt bijgeleverd, en dat wij massaal ons materiaal ombouwen met een koppeling naar keus.
Ik zie liever dat Roco standaard zijn universeelkoppeling bijleverd, net als Fl standaard zijn kortkopeling en Matrix zijn eigen koppeling gebruikt.
Gideon
De beugelkoppeling zou je als standaard kunnen zien. Alleen veel mensen willen kortgekoppeld rijden en moeten dus iets anders.
We bouwen niet altijd uit vrije wil de zaak om, hierdoor worden we ook wel eens "gedwongen".
Een fleischmann profi koppeling past niet op een roco kortkoppeling.
In mijn goederentrein rijden verschillende merken rond die standaard verschillende koppelingen hebben. Hier zal ik dus de zaak wel moeten aanpassen om eenheid te krijgen.
Dion
-
Dus uiteindelijk is het zo dat een gat waar je zelf een koppeling in kunt prikken die jij erin wilt hebben het makkelijkst is. Omdat de fabrikant graag zijn rijtuig "gebruiksklaar" wil afleveren kan hij er dan tijdelijk een standaard koppeling in drukken die je thuis kunt omwisselen.. ;D
-
@Frederico / 20 juni 2008, 21:51:19
Ik heb er geen plaatje van!!
Zijn er nog Marklinisten die begrijpen wat ik bedoel???
Ik denk wel dat het al tien jaar geleden is dat ik ze gekocht heb/had.
Koppel ze,
Frederico
-
Opeens krijg je een brainwave, en zie
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/K104_thumb_1.jpg)
zoiets was er ook van MArklin, deze is van SYMOBA.
Frederico
-
Ziet er alleen een beetje debiel uit omdat het een kilometer te laag onder de rijtuigbak hangt... Voor een gemodelleerde schroefkoppeling dan hè!
-
Gister was ik op railz en daar zag ik voor bloktreinen ook iets ideaals. Een staafje met 2 NEM mannetjes aansluitingen zeg maar en dat klik je ertussen en de wagons zitten permanent aan elkaar vast, maar wel buffer aan buffer, het zag er van de zijkant prachtig uit vond ik.
-
dat zijn de beruchte symoba's ;) idd erg handig
-
Nee, dat zijn de beruchte RIBU starre koppelingen. ;D
-
sorry chris, kan je zien hoeveel ik me met onderhoud bemoei ;)
-
;D Ik heb er 2500 besteld....dus dan droom je dat ;D
-
hmm ik droom toch over andere dingen dan koppelingen dus ik geloof je maar
-
Kon je nog een korting bedingen, of kwam je niet over de besteldrempel. ;D
-
Märklin nr 7504
Maurik
-
antwoord: JA!!!!!!!!!!!!!!!!!! :) :) :) :)
-
Lekker die ouderwetse kortkoppel beugel!!
Greetz:Menno
-
hmm ik droom toch over andere dingen dan koppelingen dus ik geloof je maar
Ik droom dan weer wel over koppelingen maar niet die van treinen ;)
-
Als ik alle reacties nog eens bekijk, dan is het antwoord op dit draadje....NEE !!
Harm
-
voor mij: JA !
-
Er is behoorlijk gereageerd.
Laat ik een nuance aanbrengen:
Geen standaardkoppeling meer in de NEM-schacht maar deze gewoon los in de doos bijleveren. Scheelt in iedergeval voor de mensen die de standaard koppeling niet willen gepruts.
mee eens?
-
Ernstig eens.
-
Voor!
-
Ik ben voor los bijleveren. Zelf gebruik ik alleen maar Fleischmann-profi koppelling. Maar je bent altijd aan het pleuren als je roco koopt met de roco beugel of -kortkoppeling.
Modellen van b.v. Brawa leg ik niet zo graag op hun rug, maar om een stammetje hiervan helemaal mooi te krijgen moeten die beugels er toch af.
Dus gewoon simpelweg los bijleveren heeft mijn voorkeur.
-
JA, los bijleveren is prima. Als ie er maar bij zit.
Zelf rijd ik overigens personenrijtuigen met KK, en de (meeste) goederenwagens met beugelkoppeling.
groet:Marnix
-
Ja Marnix dat is het beste.
NB leuke site!
Kees-Jan
-
Geen standaardkoppeling meer in de NEM-schacht maar deze gewoon los in de doos bijleveren. Scheelt in iedergeval voor de mensen die de standaard koppeling niet willen gepruts.
Dan zul je zien dat onwetende ouders die er voor hun kind ondersteboven insteken en op derde Kerstdag op hoge poten naar de winkel teruggaan. :)
- Peter
-
Dat heet toch gezond verstand gebruiken ;D
Mensen mogen ook zelf nog wel een beetje nadenken, dat is helemaal niet verkeerd hoor!
Ik zeg ook los bijleveren die dingen. Al moet ik zeggen dat een standaard kortkoppeling (dus niet ieder merk zijn eigen) ook niet verkeerd zou zijn. Dit is echter ijdele hoop.
Alex
-
De standaard koppeling voor H0 is de beugel koppeling.
Dat een grote groep die liever niet wil is bijzaak.
Wat is dan wel een goede koppeling, daar zullen de fabrikanten het nooit over eens worden. Wat ik een goede vind is voor een ander weer waardeloos of vindt het geen gezicht.
Persoonlijk voor goederenwagons de universele van Roco, koppelt zo makkelijk aan en voor personenwagons de profi van Fleischmann.
Helaas de laatste wagon in de stam bij een goederentrein geen gezicht en uitwisselen loks tussen personen en goederen gaat niet.
Fabrikanten zijn alleen gevoelig voor een koperstaking en dat lukt nooit, want wie laat die leuke aanbieding niet liggen?.
Voor mij als er geen nemschacht onder zit koop ik hem niet, ongeacht de prijs, en gratis is voor mij ook een prijs. Geld toe mag wel dan gooi ik de wagon weg en hou ik nog wat over.