BeneluxSpoor.net forum

Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: GertB op 17 June 2008, 11:33:37

Titel: RegionalExpress van Fleischmann
Bericht door: GertB op 17 June 2008, 11:33:37
Hallo medespoorders,

Ik overweeg om de nieuwe startset van Fleischmann (nr636981) te kopen, inclusief de profiboss. Het is een diesselloc met twee dubbeldeks rijtuigen en een stuurstandrijtuig. De prijs ligt rond de 400 euro en het model zal binnenkort leverbaar zijn.
Ben benieuwd naar jullie comments over het model (niet zozeer over de profiboss).

(http://www.fleischmann.de/images/products/big/636981.jpg)
Titel: Re: RegionalExpress van Fleischmann
Bericht door: Hookies op 17 June 2008, 11:36:13
Ik heb die trein in spoor N van Fleischmann. Een van de dubbeldekkers heeft boven een eerste klas ruimte. Mij viel dat pas op toen de verlichting in de personenrijtuigen was aangebracht. De eerste klas heeft blauwe stoelen, de tweede klas geelwitte stoelen. Het is in mijn ogen een mooie trein en in N rijdt hij zeer goed, ook door de scherpere bochten als 9120 en 9125 en meegebogen wissels (die overigens in mijn baanplan niet voorkomen).
Titel: Re: RegionalExpress van Fleischmann
Bericht door: neudalhausenstadbahn op 17 June 2008, 12:21:59
Het is een setje waarvan ik denk dat de rijtuig keuze niet heel erg handig gekozen is door fleischmann. Het rijtuig met 1e klas is zover ik kan zien uit een andere bouwserie als de stuurstand. Een combinatie van die 2 samen met een 218 ben ik nog niet tegen gekomen op foto's. aangezien ik de stuurstand niet van voren af kan moet ik het vooral hebben van wat ik zo schuin van achteren kan zien en dan lijkt het erop dat de stuurstand een DBbzfa761 (http://www.bahnbilder.de/name/einzelbild/number/196935/kategorie/Deutschland~Wagen~Doppelstock-Steuerwagen+%282.+Gattung%29.html) is( dat type heeft fleischmann ook in de katalogus). Deze rijtuigen hebben zover ik weet bijna allemaal nog hun licht groen/grijze stoelen.

Het 2e klas rijtuig is niet zo spannend, dat zal een DBpza753 zijn want die heeft fleischmann in de katalogus staan en dat is weer een rijtuig uit de zelfde levering als het 1e/2e klas rijtuig. Deze rijtuigen hebben middel blauwe stoelen in de 2e klas met donker blauwe vierkantjes erin.

Het rijtuig 1e/2e klas is een DABpza758 die staat ook los in de katalogus en de stoelen in de 1e klas zonder donkerblauw met blauwe vierkantjes, precies het omgekeerde van de 2e klas dus.

Fleismann had er handigger aangedaan er een DBpbzfa763 (http://www.bahnbilder.de/name/einzelbild/number/195641/kategorie/Deutschland~Wagen~Doppelstock-Steuerwagen+%282.+Gattung%29.html) bij te leveren. Maarja die leverd fleischmann dus weer niet :-|.

Als je echt realistisch wilt rijden dan zou ik zeggen spits eerst veel, heeeeeeeeeeeeeel veel foto's door op internet en vooral op www.bahnbilder.de en kijk dan of je de samenstelling zo tegenkomt of dat er een kloppende samenstelling te maken is door er bijvoorbeeld een rijtuig bij te kopen. Als je het heel realistisch wilt doen en je kan niks passends vinden dan zou ik zeggen, niet doen.

Let met je modelbaan en/of thema wel op dat deze rijtuigen hoge perrons nodig hebben en dat deze( op de stuurstand na) op veel verbindingen niet inzetbaar zijn vanwege de hoge instap. Daarom heeft DB Regio ook veel rijtuigen met lage instap. In het Ruhrgebied kan je die dubbeldeksrijtuigen prima inzetten, daar rijden ze namelijk ook. Langs de rijn( oostzijde en westzijde onder Koblenz) is het weer een heel ander verhaal, daar werkt het op veel plaatsen niet en heb je de rijtuigen met lage instap nodig. Zo heb je dus door heel Duitsland regio's waar rijtuigen met hoge instap juist wel of juist niet rijden, alleen in voormalig oost Duitsland rijden bijna alleen maar dubbeldeks rijtuigen met lage instap.

Groetjes Michiel
Titel: Re: RegionalExpress van Fleischmann
Bericht door: fissy op 17 June 2008, 12:52:39
...

In het Ruhrgebied kan je die dubbeldeksrijtuigen prima inzetten, daar rijden ze namelijk ook. Langs de rijn( oostzijde en westzijde onder Koblenz) is het weer een heel ander verhaal, daar werkt het op veel plaatsen niet en heb je de rijtuigen met lage instap nodig.

...

De combinatie van de Rijtuigen is toch echt goed, maar jaa, de BR 218 kloopt niet. BR 146 is echt de bettere keuze! Dan heb je een mooie stam

In de noorden van Koblenz zijn twee lijnen met dubbeldeksrijtuigen Koblenz-Emmerich (linke rijn, altijd hoog instap, slecht de stuurstand is laag, BR 146) een Koblenz-Stommeln (rechte rijn, altijd laage instap, BR 143)

Groet

Bernd
Titel: Re: RegionalExpress van Fleischmann
Bericht door: GertB op 17 June 2008, 13:00:12
Okay! Dank voor jullie comments! En hoe zit het met de afstand tussen de rijtuigen? Piko voert een gelijkend model en daar staan de rijtuigen extreem ver uit elkaar. Op de foto lijkt het in orde.
Titel: Re: RegionalExpress van Fleischmann
Bericht door: neudalhausenstadbahn op 17 June 2008, 13:10:10
De combinatie van de Rijtuigen is toch echt goed, maar jaa, de BR 218 kloopt niet. BR 146 is echt de bettere keuze! Dan heb je een mooie stam

In de noorden van Koblenz zijn twee lijnen met dubbeldeksrijtuigen Koblenz-Emmerich (linke rijn, altijd hoog instap, slecht de stuurstand is laag, BR 146) een Koblenz-Stommeln (rechte rijn, altijd laage instap, BR 143)

Groet

Bernd
Bernd ik weet niet precies hoe je het bedoelt maar de RE5 rijd toch echt niet met dat type stuurstand, Daar zit een DBpbza763 in ;). In het Ruhrgebied rijd alleen de RE9( en deels RE4?) met die DBbzfa761 en ja die hoge vloer rijtuigen, maar zijn die van het ouste type 750/751/755/756 of moderner 753/758?( want dat is waar het omgaat). Ja dat de RE5 met hoge vloer rijtuigen rijd is mij ook bekend, daarom typte ik al;"westzijde onder Koblenz"

Edit: oohja met onder bedoel ik vanuit Nederland gezien, ff vergeten dat langs de rijn met onder stroom afwaarts bedoelt word. Dus ik bedoelde ten zuiden van Koblenz richting Mainz is lage instap.

Groetjes Michiel
Titel: Re: RegionalExpress van Fleischmann
Bericht door: T.Spat op 17 June 2008, 13:12:23
Nog een tip, Flm heeft vaak 1:94 als lengteschaal
bij de personenrijtuigen, dus als je in ho de juiste rijtuiglengte
wil hebben is het even oppassen ::)

In schaal n zijn rijtuigen wel meestal op schaallengte.

De onderlinge afstand lijkt me wel ok, de rijtuigen zullen wel
standaard met kortkoppeling zijn.

Grtz,

Tis
Titel: Re: RegionalExpress van Fleischmann
Bericht door: GertB op 17 June 2008, 16:33:38
Doet Fleischmann de lengteschaal van 1:94 met een bepaald doel?
Titel: Re: RegionalExpress van Fleischmann
Bericht door: Sander Fondse op 17 June 2008, 17:00:42
Citaat
Doet Fleischmann de lengteschaal van 1:94 met een bepaald doel?

Dat doet Fleischmann, daar de kleinste boogstraal van Fl* 36,5 cm is (volgens mij met Modellrail nog kleiner mogelijk). Als het rijtuig op volle lengte zou zijn, zwaait hij in zo'n bocht te ver door, zodat een andere trein op de volgende boogstraal (ik dacht 42,0 cm), hem dan raakt (overhang).

Trouwens, voor de purist, het is 1:93,5.
Titel: Re: RegionalExpress van Fleischmann
Bericht door: Marcel (BR643 Talent) op 18 June 2008, 13:11:23
Bert,

Het is natuurlijk wel helemaal aan jezelf hoe realistisch je het wilt hebben. De kwaliteit van Fleischmann is gewoon goed, dus dat zal zeker niet het probleem zijn. De combinatie van een nieuwer type rijtuigen met een ouder type stuurstand vind ik niet zo heel handig, maar ook dat is persoonlijk. Volgens mij zie je dit type treinen ook niet heel vaak achter een BR218 hangen, maar meer achter een BR111 (of met het nieuwere type stuurstand achter een BR146). Echter, als die dingen je niet uitmaken, dan kun je best voor deze trein gaan.

Waarschijnlijk is het idee van Fleischmann dat mensen beginnen met deze leuke set, en dan later om het 'kloppend' te krijgen er nog het nieuwe type stuurstand en een BR146 bij kopen om een complete dubbeldekker te krijgen, en dan nog een BR111 en het oude type rijtuigen om nog een complete dubbeldekker te krijgen, en dan nog een aantal leuke regionale rijtuigen voor achter de BR218 ;)


Groeten, Marcel
Titel: Re: RegionalExpress van Fleischmann
Bericht door: GertB op 18 June 2008, 13:44:00
Hoe storend vinden jullie de fout in de lengteschaal? Velen van de forummers letten nauwkeurig op de details, maar van de lengteschaal van 1:93,5 maakt niemand een groot punt. Komt dit omdat het nauwelijks opvalt?
Titel: Re: RegionalExpress van Fleischmann
Bericht door: Sander Fondse op 18 June 2008, 13:53:43
Citaat
Komt dit omdat het nauwelijks opvalt?
Daar ben ik het mee eens, het valt alleen op als
- er een trein met perfecte lengteschaal naaststaat (zelfs dan is het moeilijk te zien)
- er een trein uit zowel verkorte als niet-verkorte rijtuigen samengestelt wordt.
Titel: Re: RegionalExpress van Fleischmann
Bericht door: ReesCees op 18 June 2008, 17:04:48
Nou ik vind het niet mooi ook al is het 1:93,5.

Kees-Jan
Titel: Re: RegionalExpress van Fleischmann
Bericht door: neudalhausenstadbahn op 18 June 2008, 18:53:03
Volgens mij zie je dit type treinen ook niet heel vaak achter een BR218 hangen, maar meer achter een BR111 (of met het nieuwere type stuurstand achter een BR146). Echter, als die dingen je niet uitmaken, dan kun je best voor deze trein gaan.

Er zijn een aantal gebieden waar je de combinatie dubbeldeks materieel/br218 wel veel ziet. Op Hamburg-Lübeck rijden/reden ze dit jaar nog met de jongste generatie dubbeldeks materieel.
http://www.bahnbilder.de/bilder/br-218-mit-zuegen-99109.jpg

Rond Mainz/Worms rijden/reden ze ook veel met dubbeldeks materieel(751.1 t/m .4 en 762). In het zuiden van Beieren rijden ze ook met dubbeldeks materieel, daar stroomt nu de nieuwste generatie dubbeldeks materieel in. Op de Niddertalbahn word de Br218 ook in gezet met de oudere generatie(750/751/755/756/761) dubbeldekkers.

Groetjes Michiel
Titel: Re: RegionalExpress van Fleischmann
Bericht door: GertB op 19 June 2008, 19:14:52
Roco komt overigens in het 4e kwartaal met een gelijk model!
Titel: Re: RegionalExpress van Fleischmann
Bericht door: Tomas131 op 19 June 2008, 19:51:41
Misschien vinden ze het bij Fleischmann realistischer om een dieselloc bij een startset te doen omdat er meestal dan nog geen bovenleiding is... :-X
Titel: Re: RegionalExpress van Fleischmann
Bericht door: W. Thomas op 26 June 2008, 13:15:36
Ik heb eens even zitten rekenen. als de roco echt 1:87 zou de lengte van de gewone rijtuigen 308mm moeten zijn en het stuurstand 313mm moeten zijn. In echt zij de lengtes 26.8 meter en 27.27 meter. De rijtuigen van roco zijn schaal 1:88.4 en van fleischmann 1:95. Trix brengt jaar dubbeldekkers uit in 1:87 maar dan met lage instap.

wesley
Titel: Re: RegionalExpress van Fleischmann
Bericht door: GertB op 26 June 2008, 13:34:00
De onjuiste lengte maat doet me twijfelen aan mijn keus voor Fleischmann... ik weet het nog zo niet... weet iemand hoe het bij Roco zit met de afstand tussen de wagons?
Titel: Re: RegionalExpress van Fleischmann
Bericht door: Trabantfahrer op 26 June 2008, 15:15:35
Overigens hoef je met een 218 geen lange dubbeldekstreinen te laten rijden: een loc met alleen stuurstandrijtuig komt rond Mühldorf (ten oosten van München) regelmatig voor:

(http://www.raymondkies.nl/g20070614013.JPG)
(de 218 466 met een 'trein' Burghausen - Mühldorf)


www.raymondkies.nl
Titel: Re: RegionalExpress van Fleischmann
Bericht door: fissy op 26 June 2008, 21:22:03

Bernd ik weet niet precies hoe je het bedoelt maar de RE5 rijd toch echt niet met dat type stuurstand, Daar zit een DBpbza763 in ;)

...

Ja, je hebt gelijk :-[ Ik dacht in dit setje is al de nieuwe stuurstandrijtuig van Fleischmann erin...

Titel: Re: RegionalExpress van Fleischmann
Bericht door: Marc M op 26 June 2008, 21:29:54
Nieuwe stuurstand van Fleischmann is toch nog niet uit? ???

Met de nieuwe stuurstand kan ik twee stammetjes van 3 samenstellen  :P

Getrokken door mijn BR146.2 en BR111

Marc
Titel: Re: RegionalExpress van Fleischmann
Bericht door: GertB op 04 July 2008, 12:06:05
Zijn alle wagons van Fleischmann in lengteschaal 1:95? Of alleen de langere rijtuigen?
Titel: Re: RegionalExpress van Fleischmann
Bericht door: Marc M op 04 July 2008, 12:37:39
Bij mijn weten alleen de lange rijtuigen!

Marc