BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Mediatheek => Topic gestart door: Gert1 op 16 June 2008, 20:53:37
-
Deze keer het traditionele zomernummer. Dat betekent dus extra dik, omdat we tot september geduld zullen moeten hebben voor het volgende nummer. De heren redacteuren en de mensen bij de uitgeverij willen immers ook wel eens op vakantie.
Los van de nieuwtjesrubriek en een paar andere artikelen (leuk, die bierbrouwerij; knap gemaakt) staat dit hele nummer in het teken van modelspoor-reportages.
En zoals je bij een goede maaltijd met de beste wijn op voorraad begint, gaat ook Modelspoorbaan van start met de fraaiste modelbaan, namelijk met een bespreking van 'Orkhavnbanen'. Noors smalspoor uit Nederland.
Tsja, een beetje chauvinistisch om dit in een Belgisch blad de mooiste modelbaan te noemen, maar een ieder die deze baan ooit 'live' (er beweegt namelijkmeer dan je in eerste instantie zou denken) heeft gezien, weet dat het om een bijzonder fraaie modelbaan gaat. De eerstkomende kans om deze modelbaan te zien betekent overigens wel minstens 1.000 km rijden, wat de bouwers combineren hun vakantie met een optreden tijdens een Noors modelspoorweekend in de omgeving van Trondheim.
Erg fraai - en ik hoop deze modelbaan ook eens in werkelijkheid te zien - is 'Cement Quay'. Een Britse baan, gebouwd in 1:76. Maar de eerlijkheid gebied me dat ik die schaal niet direct herkend had. Op de foto's afgaande, dacht ik te maken te hebben met een grotere schaal.
Wel op grotere schaal is de 'Höllentalbahn' van de vriendengroep PAJ. Deze baan heb ik enkele keren op tentoonstellingen gezien en is zeer de moeite waard. Men zegt wel eens dat groter schalen meer 'leven' en sinds ik in de jaren '80 voor het eerst Engelse stoomlocs in grote schaal op een Rail-editie in Den Bosch zag, ben ik het daar wel mee eens. Sommige banen moet je beslist in werking hebben gezien om ze echt te kunnen waarderen. Dit is er zo eentje.
De bespreking van een historische modelbaan detoneert wat mij betreft een beetje. Niet dat ik geen respect heb voor de bouwer en zijn prestaties. Maar ja, we zijn thans toch echt een andere standaard gewend.
'Blue Ridge & Western' is de inmiddels wel bekende nieuwe modelbaan van Gerbrand Haans en zijn modelbouwmaten de Vries & de Vries. Ook deze modelbaan is de lezers van Railmagazine natuurlijk wel bekend. Mooi, maar erg bekend en dus blader ik gauw door naar de volgende modelbaan.
En dat is 'Courcelle Part', een Franse modelsbaan uit Schotland. Een winnende modelbaan bij een Schotse competitie in de klasse compacte modelbanen.
Mooi, maar één heel groot gemis: geen achtergrond... Jammer.
Tot slot weer een modelbaan uit Nederland, namelijk 'De Gotische boog'.
En dus geïnspireerd op de lijn Utrecht - Hilversum. Laat dat nou een aantrekkelijk stukje Nederland zijn. Treinen in het groot en in klein doen het goed tegen die achtergrond.
En daar gaat het dus heel toepasselijk om in het aansluitende praktijk-artikel: hoe maak je een achtergrond. Want daarmee schep je sfeer. Sfeer scheppen gebert ook in het stukje over de permanente verlichting voor het Belgische electrische tweetje (AM) van Jocadis.
Een update van de stand van zaken betreffende de mini-baantjes-wedstrijd en een stukje over de samenstelling van een DLC-trein ronden dit nummer af.
mvg,
Gert