BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Rob Ellerman op 16 June 2008, 20:27:27
-
Voor al diegenen, die ineens niet meer wisten wat ze met hun opzij gelegde spaargeld moesten doen, na het cancellen van de plan V en T, is er nu nieuws. Philotrain heeft aangekondigd dat ze met een hondekop tweetje en een BNL tweetje gaan kmen. Voor meer info: ziewww.philotrain.nl (http://www.philotrain.nl): Aankondiging
Citaat Philotrain site:
Wat betreft de Hondekoppen beperken wij ons tot de mat 54 ELD2 “asbest”-treinstellen 321-365 en de mat 57 ELD2 Benelux treinstellen NS 1201-1208 en NMBS 220.901-904. De “glaswol”- treinstellen 371-393 zijn dermate afwijkend, dat productie daarvan economisch niet haalbaar is. Ook de vierdelige Hondekop-treinstellen zullen wij om deze reden niet in productie nemen.
De modellen worden uitgevoerd in 2-rail gelijkstroom en net als het NS Plan U treinstel standaard voorzien van een ZIMO MX64 decoder voor het DCC digitaal besturingssysteem. Met deze decoder kan ook analoog worden gereden. De verlichting geel/rood wisselt met de rijrichting. Interieurverlichting is standaard. De minimaal te berijden boogstraal wordt in ieder geval 420mm. Een stroomvoerende kortkoppeling is standaard. Met een totale lengte in werkelijkheid van 50.420 mm, krijgt u in H0 1/87 een treinlengte van 579,5 mm.
De onderstaande modelvarianten zullen worden geproduceerd:
Cat.nr Uitvoering Voorintekenprijs Na voorint.
________________________________________________________________________________________
870/61-1 NS 1201 Benelux met zandgele banden € 1.300,- + € 695,- € 2.250,-
870/61-2 NMBS 220.902 Benelux met zandgele banden € 1.300,- + € 695,- € 2.250,-
870/61-3 NS 1204 Benelux met huistijlgele banden € 1.300,- + € 695,- € 2.250,-
870/61-4 NMBS 220.903 Benelux, huistijlgele banden € 1.300,- + € 695,- € 2.250,-
870/61-5 NS 321 ELD2 groen, rode biezen met bloedneus € 1.300,- + € 695,- € 2.250,-
870/61-6 NS 353 ELD2 groen, rode biezen met proefsnor € 1.300,- + € 695,- € 2.250,-
870/61-7 NS 333 ELD2 groen zandgele biezen en snor € 1.300,- + € 695,- € 2.250,-
870/61-8 NS 344 ELD2 groen met NS vignet, A-sein € 1.300,- + € 695,- € 2.250,-
870/61-9 NS 359 ELD2 geel, grijze snor, A-sein € 1.300,- + € 695,- € 2.250,-
870/61-10 NS 328 ELD2 geel, reklamebanen, A-sein * € 1.300,- + € 695,- € 2.250,-
* Deze versie is ontdaan van de ladders op de neus
Planning
De levering van de NS Hondekop-modellen is gepland in november/december 2009. De einddatum van de voorintekening is 1 september 2008. De voorintekenfakturen worden na 1 september 2008 verstuurd.
-
Huh? Ik begrijp Philotrain even niet meer. Plan V en T cancellen omdat een grootseriefabrikant daarvan op afzienbare termijn een model zou uitbrengen en nu wel opeens een asbest-Hondekop willen uitbrengen, die al in model geleverd wordt door een grootseriefabrikant uit voormalig Oost-Duitsland? Die Benelux-Hondekop is interessant, maar ook daar kan Piko met wat klussen aan de mal binnen niet al te lange termijn mee komen.
Niet dat ik zware kritiek heb op Philotrain (integendeel, mooie modellen!), maar ik snap de keuze niet met hun recente bericht over Plan V/T in het achterhoofd. Moest er soms een bestemming worden gevonden voor zaken die al waren voorbereid voor Plan V/T?
Groeten,
Geoffrey
-
Gezien scaletrading importeur en initiatief nemer van de Piko hondekop is.
Zullen ze wel weten wat ze doen denk?
Het zijn inderdaad mooie modellen, maar wel lekker aan de prijs ;D
Grts,
Dennis
-
Levering pas eind 2009....En dan die prijzen. Is het echt zo rendabel voor Philotrain? Is het aanpassen van bestaande modellen of de modellen die door Philo verwacht worden van n grootseriefabrikant niet veel goedkoper om te bouwen?
-
ik snap het na het gereutel over het piko HOBBY-model uitstekend. als de plan V/T als topmodel gemaakt worden, dus met mooie draaistellen etc etc, dan heeft t voor philo weinig zin om ze nog in messing te gaan maken want een hedendaags mooi grootseriemodel daar voeg je als messingfabrikant niet zo bar veel meer aan toe. Een hobbymodel zoals de hondekop van piko laat nog genoeg ruimte voor philotrain om er een daadwerkelijk veel mooier topmodel van te maken, zonder naad in de neus, zonder die heel vlakke draaistelzijkanten, fijner gedetailleerd... wat de piko niet echt aan te rekenen is voor die prijs, maar degenen die een mooier model willen en bereid zijn daar een mep geld voor neer te leggen kunnen dan bij philo terecht. niks onlogisch aan.
-
Hmja, op zich is er voor de klinknagelteller nog wel wat te verbeteren aan de Piko Hondekop, dus op dat punt heb je wel gelijk. Toch maakt een Piko-model met juiste draaistelzijkanten, pantografen en losse handgrepen al een veel sterkere indruk (even los van de naad) wat met een goedkoper prijskaartje te realiseren is. Aan de andere kant: De 1100 van Roco is ook prima en toch ging Philo's 1100 als warme broodjes.
Blijft dan nog wel de vraag welke fabrikant de Plan V als topmodel uit zou gaan brengen (zodat Philotrain haar plannen wijzigt), maar die vraag hebben we al behandeld in een ander draadje en daar valt vooralsnog zonder een dikke plak speculaas geen zinnig antwoord op te geven.
Toch vind ik het nog steeds een beetje typisch: Artitec had enkele jaren terug de plannen voor Plan Q in superversie klaar (handmodel in Railmagazine) toen Piko plots met de aankondiging voor de Hobby Plan F kwam. Waarom komt Philotrain nou ineens wel met de Hondekop en Artitec dan niet, als er kennelijk toch een markt voor een topmodel van de Hondekop bestaat?
Begrijp me niet verkeerd, antwoorden kunnen alleen de fabrikanten geven, maar wat ik wil aangeven is dat voor mij als consument soms de paden van de fabrikanten ondoorgrondelijk zijn. Maar ik ben daarin niet de enige hier, denk ik.
Groeten,
Geoffrey
-
tja, op een moment zul je moeten beslissen welk model je gaat maken en daar steek je dan al je energie in, je kunt er geen 15 tegelijk ontwikkelen omdat die alle 15 interessant zijn om te produceren. Van die andere 14 zijn er dan vast een heel stel ook echt interessant en zullen mensen zeggen "waarom niet die?", maarja, je kunt niet alles tegelijk.
-
Tja, een model van de Buffel was ook wel wat geweest. Maar met deze prijzen haak ik af.
-
Hmmm...eerst zien en dan geloven zal ik maar zeggen.
Lijkt me overigens beter voor Philotrain als ze eerst een (kleine) serie gaan maken en het dan pas aankondigen dat het er is, dat verkoopt ook sneller ;)
Dit is overigens niet negatief bedoeld....
Met vriendelijke groet,
Peter.
-
Hmmm...eerst zien en dan geloven zal ik maar zeggen.
Lijkt me overigens beter voor Philotrain als ze eerst een (kleine) serie gaan maken en het dan pas aankondigen dat het er is, dat verkoopt ook sneller ;)
Dit is overigens niet negatief bedoeld....
Met vriendelijke groet,
Peter.
Niet zo'n slimme opmerking. Als je eerst een (kleine) serie zou gaan maken, stop je daar al een heleboel ontikkeltijd (en dus geld!!) in. Het uiteindelijke fabriceren is min of meer een 'piece of cake'. Da's bij de grootseriefabrikanten ook zo. Philotrain kan op deze manier (en zo doen ze het al jaaaaren) goed peilen wat voor daadwerkelijke belangstelling er is voor hun modellen. En mocht de belangstelling niet in verhouding staan tot de beoogde oplage, dan wordt de zaak gewoon afgeblazen, zonder dat het je tot op dat moement de hoofdprijs heeft gekost (zie het recent afegeblazen project plan V/T). Een ander feit is wel, dat de belangstelling voor de NS 2400 in 0 schijnt tegen te vallen dus in dat geval heeft men de prijs wat verhoogd...
-
Hoe kleiner de afzetmarkt is, destemeer zullen de oplages van produktie ook navenant kleiner zijn...
Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen is wel peilen in hoeverre er interesse zou zijn voor een model maar geen nadere leverdatum noemen, dit in geval je het niet kan halen en de klanten vooruit betaald hebben.
Niks irriteert een klant meer dan betalen voor iets wat je niet hebt en wat qua levertijd een paar keer vooruit geschoven wordt omdat streeftijden niet gehaald kunnen worden.
Dit kun je als fabrikant zijnde een paar keer doen voordat de klant interesse gaat verliezen, maar het houdt een keer op.
Soms kun je er als fabrikant zijnde niet omheen om levertijden te veranderen, er kan altijd iets fout gaan namelijk.
Desalniettemin, over de produkten zelf valt heel weinig op aan te merken...
Met vriendelijke groet,
Peter.
-
Philotrain heeft een potentiële klantenkring die precies weet hoe het bedrijfje werkt. Die worden niet warm of koud van enig uitstel en afstel komt bij Philotrain eigenlijk relatief weinig voor. Mensen bestellen op basis van belangstelling en de dikte van de geldbuidel. De messingmarkt is uitermate conjunctuurgevoelig.
-
Zeg maar: beursgevoelig.
-
Philotrain staat niet genoteerd op de beurs.
Gerard
-
Beursgevoelig zo van geld!!!!!!.groet Bram.
-
Ja mijn Suzuki brengt mij van A naar B
maar een Rolls of Jaguar zou mooier zijn.
En daarom zullen er altijd handgebouwde precisie modellen worden verkocht.
Dirk Bolt
-
Dat klopt, En de hondekop is en blijft gewoon een fantastich model.
Ik weet nog dat Artitec met een hondekop wilde komen. Mijn god wat was dat een mooi model. maar hellaas kwam piko ermee en heeft artitec het afgeblazen en nu zitten we al een paar jaar op DE 1's te wachten.
Maar ben zeer benieuwd hoe de hondekop van Philotrain eruit komt te zien. Kunnen ze mischien gelijk pimpsetjes voor de Piko hondekop maken ;D
Manuel
-
Die Hondekop van Artitec had echt sfeer. Je had de neiging zo in te stappen en mee te reizen. Tja, hopelijk duurt het drama DE niet al te lang meer. Dan mogen wat mij betreft met mat 54 starten.
-
Had Artitec toen niet geroepen dat ze gingen kijken of het mogelijk was losse kappen te verkopen. Die je vervolgens op een piko onderstel kon schroeven ???,
Ik denk zeker dat daar animo voor is....
Grtn Martijn
-
Ik heb toen begrepen dat er inderdaad tussen piko en artitec iets gaande was, maar heb daar niets meer van vernomen.
Erg spijtig, want het model van artitec is inderdaad echt fantastisch. Was het nu uitstel en dat men wilde afwachten op het stel van Piko ? Of was het afstel ?
Van mij mogen ze haar nu uitbrengen. Ik bestel er gelijk een aantal. En ik denk dat ik niet de enige ben :)
-
inderdaad je was niet de enige; had ze allemaal besteld.
-
Ik krijg al pijn in mn beurs als ik die hoge prijzen zie.
Het kand dan wel zeer goed gedetailieerd zijn.
maar iets minder details en een schappelijkere prijs zou ook geen kwaad kunnen denk ik
-
Iets minder details en een schappelijkere prijs ?
Tsja... dan neem je toch gewoon de Lima's, zie Marktplaats
groet:Marnix
-
Ja, ik kan het me ook nog wel herrinneren dat Artitec plannen had op de kappen los te leveren.
Dat mogen ze wat mij betreft nog steeds doen.
Hoewel de Piko zeker niet slecht is, zijn er toch wel een aantal verbeteringen aan te brengen.
En dan bedoel ik nog niet eens die naad, maar wat ik persoonlijk jammer vind zijn die hoekramen van de cabine.
Zeker, voor wat je voor de Piko betaalt krijg je er een goed treinstel, maar waarom ze die hoekramen nu zo hebben gemaakt
De kap van de Artitec was echt bloedmooi.
Harm
-
Ik bedoel dat ik sommige producten van Philotrain wat overgedetaileerd vind.
En soms kan dat wel eens minder mooi uitpakken als je het iets anders aanpakt.
Want dan zitten er zo veel details op.
Dan vind ik soms dat de loc totaal geen uitstraling meer heeft, zoals de 1100 zonder botsneus.
-
In het echt zitten ze er toch ook allemaal op hoor.
-
In het echt zitten ze er toch ook allemaal op hoor.
Dat klopt.
in het echt zitten die er allemaal op.
Maar soms als je een model ontwikkeld dan is het vaak verstandig om sommige kleine details ook weg te laten.
En dan kijk ik naar de schaal.
Als je de loc maakt in schaal 1:25, dan kun je hem supermooi tot in de kleinste details namaken.
ga je de loc in 1:87 maken dan zul je een veel gevallen ook dingen moeten weg laten, want anders wordt de uitstraling van je model veel te druk.
En zoals Philotrain.
Ik vind het knap dat ze die dingen helemaal met de hand maken, dat daar zoveel uren in zitten.
Maar soms volstaat een kunstof gegoten kap met los opgezette onderdelen heel goed.
En er zijn modelllen bij zoals de Roco, Piko e.d.
Die zien er soms nog realistischer uit al hebben ze ook soms een plastic look, maar zijn zeer goed weergegeven.
-
Inderdaad .... weg met al die details ... dat ziet er veel beter uit!
(http://www.modeltreinen.nl/aanb-roco-120207/54503.jpg)
;D
-
Aah das n ramp,
papieren DDMs.
-
Aah das n ramp,
papieren DDMs.
Da's geen papier hoor, wel een instapmodel van ROCO voor onder de tien euro.
Voor een beginneling veel treinen voor weinegh....
Heel weinugh ... zellefs,
Frederico
-
Ja, ik kan het me ook nog wel herrinneren dat Artitec plannen had op de kappen los te leveren.
Dat mogen ze wat mij betreft nog steeds doen.
Philotrain zal ws mooi model worden, maar Artitec plan Q kappen zou idd mooi alternatief zijn
-
Inderdaad .... weg met al die details ... dat ziet er veel beter uit!
(http://www.modeltreinen.nl/aanb-roco-120207/54503.jpg)
;D
Bovenstaande reactie vind ik uitermate kinderachtig.
Dat zijn de playtime modellen van Roco.
Ik bedoel de gewone producties van Roco.
Kijk eens naar de 1600/1700/1800, een heel geslaagde loc. Maar alleen het rooster hangt een milimeter of 2 te laag.
Dat is ook momenteel de enigste nederlandse standaardloc waar het minste gezeik om is.
En er zijn nog voorbeelden genoeg.
-
@ j Beckers, dan snap je denk ik "philotrain" niet helemaal. Die maken nu eenmaal geen modellen voor een grote markt (ook hele kleine oplages), als ze dat deden waren ze denk ik al lang falliet geweest.
Philotrains worden over het algemeen gekocht door specifieke verzamelaars waarvan sommige het zelfs kopen als een soort investering voor later omdat een hoop modellen veel geld waard blijven.
Bedenk dat er eens bij voordat er geroepen moet worden dat het voor minder geld met minder details ook kan want dat is totaal niet de philotrain-insteek. Daarvoor moet je maar hopen dat een van de "normale" modelspoorfabrikanten met zo'n model komt.
Sander
-
Die DDM`s zijn nu onder de 10 euro maar ze waren 18 euro ( gemiddelde prijs ).
ik dacht dat ze van papier ofzo waren ( niet de kap maar een papier hoesje eromheen ofzo ).
-
@ Sander.
Ik snap wat je bedoelt.
Maar hopelijk snap je ook wat ik bedoel dat er ook productie modellen zijn die qua kwaliteit en bedrukking niet onderdoen voor Philotrain.
En daar zijn genoeg voorbeelden van.
-
Maar hopelijk snap je ook wat ik bedoel dat er ook productie modellen zijn die qua kwaliteit en bedrukking niet onderdoen voor Philotrain.
En daar zijn genoeg voorbeelden van.
Dat wel maar dan is de 1600 van Roco een slecht voorbeeld...
De laatste series 1100 bijvoorbeeld (ik heb zelf blauw en geelgrijs, 3-pitter), in gedachten voor de duidelijkheid) zijn dan een stuk beter (die met neus nog niet gezien, dat oordeel vel ik wel als hij voor me staat op de baan) als voorbeeld.
Dan is er ook naar mijn idee weinig (maar desondanks toch nog wat) verschil met Philotrain. Maar de prijs die dan ruim 10 maal hoger is zorgt ervoor dat ik het bij een verzameling Roco 1100'en houd :D
-
En ik heb vandaag met een expert gesproken die veel verstand heeft van schaal indeling.
Philotrain heeft heel vaak ook de klinknagels weergegeven.
Weten jullie ook dat de klinknagels die Philotrain weergeeft niet in de goede schaal zijn.
En er is een heel simpele uitleg.
Klinknagels in schaal 1:87 nabootsen bestaat niet bij treinen, want in 1:87 zijn ze in principe niet meer zichtbaar.
De geschatte schaal van de klinknagel die philotrain weergeeft is waarschijnlijk 1:72.
Dan is ie net zichtbaar.
Klinknagels nabootsen in 1:87 is alleen maar echt intresant als het om schepen gaat, want die zijn dan ook vele malen groter.
Laat het kritiek maar komen.
-
op 1:160 modellen zouden geïmiteerde klinknagels dus 2 keer te groot zijn ??? :-X
-
@ lennert.
Dat klopt helemaal.
En er is een simpel proefje voor.
Meet een echte klinknagel op of maak er een goede foto van.
En verklein het 87 keer.
En zie het resultaat.
-
De klinknagels zijn dan misschien niet op schaal, maar er zijn een heleboel modellen (bijvoorbeeld de ovalenramenrijtuigen, of bepaalde type tenders) dat het er zonder klinknagels vele malen minder goed uitziet dan met te grote klinknagels. Reacht van de zijkant zal dat meevallen, maar als je langs zo'n model kijkt heb je een heel ander effect.
Sander
-
De klinknagels zijn dan misschien niet op schaal, maar er zijn een heleboel modellen (bijvoorbeeld de ovalenramenrijtuigen, of bepaalde type tenders) dat het er zonder klinknagels vele malen minder goed uitziet dan met te grote klinknagels. Reacht van de zijkant zal dat meevallen, maar als je langs zo'n model kijkt heb je een heel ander effect.
Sander
Maar dan kan de verhouding toch nooit kloppen
Neem eens een voorbeeld:
Als in hen het echt onder de voorruit of zo een rij klinknagels zit van 30 stuks.
En de klinknagels zijn op een 1:87 model weergegeven waar ze dus waarschijnlijk 1:72 zijn.
Krijg je op die afstand nooit 20 klinknagels op een rij.
Als je dat wel doet zitten ze praktisch tegen elkaar.
Maar als je er wat tussen uit haalt en bijvoorbeel 16 in plaats van 20 er op zet.
Dan zou je in theorie kunnen zeggen dat de verhouding van het hele model eigenlijk niet meer klopt.
-
Dat klopt, de verhoudingen van de klinknagels zal dan niet 100% kloppen maar het zal dan nog steeds beter ogen dan een geheel glad model omdat die klinknagels in 1:1 en in 1:87 in het oog springen.
Sander
-
Ik denk dat dit een kwestie word net als "wat is er mis met 1:100 rijtuigen?" en dat we hier beter verder kunnen praten over de hondekopjes
-
Dat kan ook Lennert.
-
En ik heb vandaag met een expert gesproken die veel verstand heeft van schaal indeling.
... Weten jullie ook dat de klinknagels die Philotrain weergeeft niet in de goede schaal zijn.
... Klinknagels in schaal 1:87 nabootsen bestaat niet bij treinen, want in 1:87 zijn ze in principe niet meer zichtbaar.
De geschatte schaal van de klinknagel die philotrain weergeeft is waarschijnlijk 1:72.
Hmmm, het bestaan ontkennen van een klinknagel in 1:87.
En een klinknagel in 1:72, dat kan dan zeker wel ? Ik durf te betwijfelen dat je van een modelklinknagel kunt schatten, das ie 'waarschijnlijk' in 1:72 is.
Overigens hoef ik (nu nog) geen Philotrain of andere messingmodellen, domweg omdat ze buiten hééééél ver buiten mijn budget liggen. Ik besteed dat geld liever aan kwantiteit in plaats van exclusiviteit. Voor elk wat wils.
Om toch weer een beetje on topic te gaan: Hier een filmpje van de Artitec hondekop (http://members.chello.nl/m.heijnemans30/rommel/rail2005_artitec_mat54.wmv) zoals gepresenteerd tijdens Rail 2005.
Heren, let ook eens op de koppeling, en de andere fraaie details. Naar klinknagels zoek ik overigens niet, al zullen diverse pietepeuterig kleine details er ongetwijfeld -en terecht- op zitten.
(http://members.chello.nl/m.heijnemans30/rommel/rail2005_artitec_mat54.jpg) (http://members.chello.nl/m.heijnemans30/rommel/rail2005_artitec_mat54.wmv)
groet:Marnix
-
@Marnix.
dat klopt helemaal
Een echte klinknagel op een trein is gemiddeld tussen 1,5 2,5 cm.
Als ik dit verklein naar 1:87 dan is ie met het blote oog praktisch niet waarneembaar.
Maar zoals ik al eerder zei kan dat wel met schepen van deze schaal, want die klinknagels zijn dan wel 2x zo groot.
En waarom ben ik volgens Lennert oftopic?
Ik heb het nu alleen toch over de hondekop.
-
Maar dan kan de verhouding toch nooit kloppen Neem eens een voorbeeld:
Als in hen het echt onder de voorruit of zo een rij klinknagels zit van 30 stuks.
En de klinknagels zijn op een 1:87 model weergegeven waar ze dus waarschijnlijk 1:72 zijn.
Krijg je op die afstand nooit 20 klinknagels op een rij.
Als je dat wel doet zitten ze praktisch tegen elkaar.
Maar als je er wat tussen uit haalt en bijvoorbeel 16 in plaats van 20 er op zet...
Hoezo 'waarschijnlijk 1:72' ?
Nog een voorbeeld:
Als in het het echt onder de voorruit of zo een rij klinknagels zit van 30 stuks.
En de klinknagels zijn op een 1:87 model weergegeven waar ze gewoon 1:87 zijn,
krijg je op die afstand gewoon 30 klinknagels op een rij, zonder dat ze tegen elkaar zitten. Immers, de hele voorruit is 1:87.
Natuurlijk, ik weet best dat niet elk detail in model uit te beelden is, en daar ben ik ook helemaal niet rouwig om). Maar als een messingfabrikant er in slaagt om wél veel detail in z´n modellen door te voeren, zeg dan alsjeblieft niet dat sommige producten van Philotrain wat overgedetaileerd zijn.
Een echte klinknagel op een trein is gemiddeld tussen 1,5 2,5 cm.
Als ik dit verklein naar 1:87 dan is ie met het blote oog praktisch niet waarneembaar.
Als je iets kleins in 1:72 kunt zien, kun je dat ook in 1:87 zien. Dat verschil is namelijk minimaal.
Nou ben ik absoluut geen klinknagelteller, maar 25mm-klinknagels kun je wel degelijk waarnemen:
25mm : 87 = 0,30 mm
(25mm : 72 = 0,35 mm) <== (slechts één derde milimeter, maar met blote oog wél zichtbaar !)
Dus als Philotrain erin slaagt om die klinknagels erin te timmeren (met de hand uiteraard), dan zal Philotrain dat vanzelfsprekend doen.
Waar slaat in de titel van dit draadje overigens het woord 'Asbest' op ?
- Zit er asbest in het Hondekop tweetje, maar niet in de BNL Hondekop ?
- Of zit er zowel asbest in alle Hondekoppen, dus ook in de BNL Hondekop ?
- Of komt er asbest in de Philotrain Hondekop ? ;D
groet:Marnix
-
Waar slaat in de titel van dit draadje overigens het woord 'Asbest' op ?
- Zit er asbest in het Hondekop tweetje, maar niet in de BNL Hondekop ?
- Of zit er zowel asbest in alle Hondekoppen, dus ook in de BNL Hondekop ?
- Of komt er asbest in de Philotrain Hondekop ? ;D
Er waren Hondekoppen die aan de binnenzijde geïsoleerd waren met asbest (asbeststellen genoemd in spoorkringen) en latere die met glaswol waren geïsoleerd (je raadt het al: glaswolstellen). Ook aan de buitenzijde zaten verschillen, de stellen die Philotrain aankondigde waren uit de reeks "asbeststellen".
Overigens, ook alle Benelux Hondekoppen waren geïsoleerd met asbest. Is één van de problemen bij het eventueel alsnog opknappen van het Belgische museum Benelux Hondekopstel.