BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Dennis op 15 June 2008, 15:17:57
-
Ik ben al een tijdje aan het zoeken naar een aantal leuke treinen om in model na te bootsen.
In het 1100 boek kwam ik er twee tegen die ik in twee topics wil voorleggen.
Als eerste trein 1149 A`dam-Dordrecht in April 1952
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bureaubladachtergrond_van_Windows_Fotogalerie_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bureaubladachtergrond_van_Windows_Fotogalerie_1.jpg)
plaatje uit het 1100 boek, foto L.J.P.Albers
1144,hsm post 1924,stalen d,c12c,ab7500,c12c,extra post
nu is mijn vraag, die extra post.....
Reed hij vaker mee, of is dit toeval?
momenteel heb ik de loc al en de twee c12c`c tevens de stalen D.
Ik zoek dus nog een post en een ab 7500.
De ab 7500 is lastig te krijgen, ik sta al wel op de zoek lijst bij Philotrain.
De post wordt nog wel vaak aangeboden, dat moet geen probleem zijn.
Gr,
Dennis
-
De AB 7500 kan je binnenkort zelf uit styreen maken.
Gr. Gerco
-
Staat er ook een zo goed als nieuw in Goes ;D
-
Nee hoor, in Goes staat een Ovalen Ramer, dit is een andere AB... In Eext staat 'tie (althans wat er van over is)...
-
AB 7516
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SS_7516.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SS_7516.jpg)
SK
-
Da's een mooi rijtuig, maar niet die uit de trein. O.a. de klinknagelrand ontbreekt op de foto...
Het fotobijschrift meldt een 'Bolkop', hetgeen het dus (ook) niet is. Volgens mij is het een rijtuig uit de serie AB 7521-7555.
Deze dus (Eext):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/klein_Eext01_023.jpg)
groetjes
Peter
-
Ik denk dat Peter gelijk heeft.
Maar ik wist al welk rijtuig dat was ;D
Niemand weet wat over de postrijtuigen??
Gr,
Dennis
-
Op het gevaar af dat ik me op glad ijs begeef, ik denk dat het een P IV is van de serie P 6061 - 6078 (Hawa 1922). Van alle tekeningen die ik heb van postrijtuigen is dit de enige die qua wandindeling overeen komt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Scannen0001_3.jpg)
Ik heb nog even in de materieelfiles van Doorreis gekeken, daar is een rijtuig uit deze serie niet aanwezig (wel een P IV 6022 van Philotrain, maar die is dus niet gelijk aan deze...).
groetjes
Peter
-
Alleen in de ondertekst staat dat het postrijtuig uit 1924 komt.
Ik dacht dat het dit rijtuig was.
http://www.swissrailcollector.net/Lists/H0/Phil%2040B.html
maar ik kan het mis hebben.
Gr
-
Volgens mij klopt t wel wat je zegt, Peter, een HSM-post (de philo is een HSM-bak) is het in elk geval niet want die hadden deuren die wat dieper lagen dan de wand (ze hadden rechte deuren, die niet met de wand meegebogen waren)
Wat er nog aan postrijtuigen in couperijtuig-vorm gebouwd is is zover ik weet alleen de serie die je hier aanhaalt, daarna kwamen de geklonken stalen postbakken, zo'n Hechte-bak met rechte kop zeg maar.
-
Helemaal eens met Floris (uiteraard... :D)
Die Philo-rijtuigen hebben ook vijf deuren i.p.v. zes (drie paren dus) als ik mijn tekeningen mag geloven en op de foto zijn er toch echt zes te zien. Maar goed,als je niets anders hebt zou je deze wellicht ook kunnen gebruiken... of zelfbouw wellicht...
-
P IV's werden in de treindienst zover ik weet redelijk door elkaar gebruikt, een HSM-post in zo'n trein is dus niet zomaar ongeloofwaardig.
-
Dat zal Dennis vast goed doen, hoeft 'tie z'n Philotrain niet op marktplaats te verpatsen ;D ;D ;D
Overigens... Het boek over de 1100-en... - met alle respect - maar de fototeksten hadden wel wat beter gecontroleerd mogen worden (en dan druk ik me nog heel voorzichtig uit), want daar gaat het boek nog wel eens vaak de mist in... Verder wel een aanrader overigens.
-
Peter,
Is weer goed voor de quiz....
De post heb ik nog niet, maar die zal er wel komen.
GR,
Dennis
-
De post heb ik nog niet, maar die zal er wel komen.
Misschien krijg je wel korting bij JM als je er twee koopt ;D
-
Ik denk dat hij dat woord niet kent ;D
-
Inderdaad zijn de bijschriften van veel illustraties in het 1100 boek nogal rammelig... brrrrr.
Maar naar de PIV, dat is een NS PIV uit de serie P 6061-6078 met beperkt RIC voor Belgiƫ en Duitsland.
Zie mijn artikel over de houten postrijtuigen in Railmagazine 96:
www.spoorinfo.nl/images/post1.jpg
www.spoorinfo.nl/images/post2.jpg
www.spoorinfo.nl/images/post3.jpg
www.spoorinfo.nl/images/post4.jpg
Modelspotter
Nb1. In augustus '70 werden de laatste zich in de DDR bevindende postrijtuigen ex-HSM en SS afgevoerd... Met UIC-"computer"-nummers.
Nb2. De rijtuigen die bij de Deutsche ReichsPost belandden en geen DRP-nummer kregen, zijn door oorlogshandelingen verloren gegaan. Een rijtuig (P6012) was ondergebracht bij de Reichspost in Danzig en is waarschijnlijk bij de PKP beland.
-
Modelspotter,
Dank voor de info.
Weet jij ook of er standaard in de omloop van trein 1149 twee p`s meeliepen?
Of is dit een rariteit?
Gr,
Dennis
-
Sobat,
Het afgebeelde rijtuig in de foto van Dennis uit het boek van Albers betreft een stalen AB rijtuig van de serie AB 7521-7555 bouwjaar 1932.
Bij de SGB zijn ze een houten rijtuig aan het opknappen van de serie ABdb 7501-7516, voormalig Staatspoorrijtuig, bouwjaren 1914-1920.
De dakopbouw van beide typen rijtuigen is verschillend.
Het getoonde postrijtuig is er een uit de serie P 6061-6078, 18300 mm lang en staat op Amerikaanse draaistellen.
Het Philotrain HSM postrijtuig uit de serie P 6021-6032 is even lang en heeft Pruissische draaistellen. In de praktijk werden de diverse vierassige postrijtuigen voor de binnenlandse dienst door elkaar heen gebruikt.
Gerard
-
Gerard,
Dat is een mooie samenvatting.
Weet jij misschien of het normaal was om in zo`n korte trein twee P`mee te sturen?
Dat rijtuig bij de SGB, heeft MK die niet aan gekondigd?
Gr,
Dennis
-
Peter,
De getoonde tekening is het goede rijtuig voor de foto.
begin jaren 50 werden voor de diensten achter de electrische locomotieven de stalen D's, C12c en AB 7521 omgebouwd met electrische verwarming. hierbij zijn ook de postrijtuigen serie 6061-6078 uit 1924 uitgerust met een hoogspanningskabel om de achteroplopende rijtuigen te verwarmen. De posten bleven voor de verwarming hun kolenkachels houden.
Gr Arjen
-
Hoi Arjen!
Kijk aan, dan is het ijs toch nog niet zo glad als ik vreesde... Dank voor je aanvullende info!
groetjes
Peter
-
De postrijtuigen hadden allemaal hun eigen omloop.
De trein 1149 reed van Amsterdam naar Dordrecht. Waarschijnlijk ging een postrijtuig door naar Roosendaal en de ander richting 's Hertogenbosch. Dat kan de aanwezigheid verklaren van twee postrijtuigen. In principe werden er -bij plotseling heel veel postverkeer- niet zomaar extra rijtuigen gesteld. De PTT had in samenwerking met de NS een omloopplan opgesteld, waarbij alles was van te voren was ingedeeld en kon niet zomaar extra postrijtuigen ophoesten.
Van de postrijtuigen, het voorste rijtuig is, zoals Peter dat ook aangeeft, een door de NS in dienst gesteld rijtuig (fabrikant Hawa) uit de serie P 6061-6078. Dit rijtuig was nagenoeg identiek aan zijn voorlopers van de Staatsspoorwegen.
De dakvensters hebben speciale kleppen voor ventilatie.
Het bijschrift bij de foto van Dennis met de opmerking HSM post 1924 is dan ook niet helemaal correct.
Maykel Kastelijn heeft inderdaad aangekondigd te zijnertijd met de ABdb 7501-7516 uit te komen, ook omdat er bij de SGB zo'n exemplaar weer helemaal in oude luister wordt hersteld.
Gerard
-
Volgens de drgl van 7 october 1951 - 18 mei 1952 (plus wijziging 7 januari 1952 door elektrificatie Amf - Noord en Oost):
1149 Asd - Rsd (onder hetzelfde tr.nr. dus verder dan Dordrecht)
VRM II volgt hopelijk.
(http://www.spoorinfo.nl/images/drgl1149.jpg)
www.spoorinfo.nl/images/drgl1149.jpg
Modelspotter