BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: DHL op 14 June 2008, 14:13:27
-
Hallo digifreaks,
Ik heb jullie hulp nodig. Ik rijd tweerail digitaal met het Daisy-systeem van Uhlenbrock. Toen digirails met een digitale keerlusmodule kwam, was ik erg blij. Eindelijk een oplossing voor een keerlus! Echter, het werkt niet. Het lijkt alsof er telkens toch kortsluiting veroorzaakt wordt. Totdat je daisy reset, blijft de loc staan. Digirails beantwoordt de mail slecht. Ze zeggen dat waarschijnlijk " mijn centrale op snel afschakelen staat" . Ik begrijp die term niet en kan er ook niets over vinden in de beschrijving van Uhlenbrock.
Wie kan mij een aanwijzing geven?
Dick
-
Dick,
Wat wel werkt is de keerlus oplossing van Funky-Rail, die werkt wel 100% zonder het eerst laten onstaan van een kortsluiting. Klik maar op het wereldbolletje naast mijn bericht.
Verder zijn er geen speciale instellingen voor je Daisy systeem.
Mvg
Wim.
-
Blijkbaar is die module toch niet snel genoeg. In de beschrijving van Digirails staat dit:
"Deze module schakelt niet zoals alle andere modules pas na een kortsluiting maar detecteert supersnel
een toename van belasting waardoor er op de overgang geen kortsluiting zal ontstaan."
Eerlijk gezegd vind ik dit een vaag verhaal. Want hoe kun je een toename van de belasting constateren als de trein nog niet over de scheiding is? M.a.w. als de module een toename van de belasting constateert, dan is er ook al een kortsluiting.
Als je een beetje kunt solderen ben je beter af met de Funky keerlusmodule. Die schakelt al om voordat de trein de scheiding heeft bereikt.
-
Klaas, solderen hoeft niet eens, ze zijn kant en klaar beschikbaar.
Mvg
Wim.
-
Wat Digirails probeert te zeggen is dat de module al afschakelt voordat er daadwerkelijk een gehele kortsluiting is. Omdat de module geen relais bevat maar elektronisch afschakelt is dit meestal veel sneller dan de centrale .
In feite is de keerlus module een kleine booster die bij ongeveer 1 ampère afschakelt.
Ik heb er zelf ook 1 en dat gaat gewoon goed, geen haperingen, geen lichtknippering. Mijn centrale is een IB.
Een voordeel ten opzicht van de funky oplossing vind ik dat er maar 4 onderbreking nodg zijn, bij funky 10 als ik het goed heb.
Peter Kramer
Digitaalservice.nl
-
Peter, deze discussies zijn al vaker gevoerd, het grote voordeel van de Funky Keerlus is dat er totaal GEEN kortsluiting optreedt, en dat er 3 stroomdetectie schakelingen in zitten, welke je kunt gebruiken voor de aansluiting op een terugmelder naar keuze. Je keerlus is dus gelijk als blok inzetbaar. En het voordeel van een rail onderbreking meer of minder, het kost geen extra geld.
Maar een ieder is vrij in zijn keus, niets moet.
Mvg
Wim.
-
Wat Digirails probeert te zeggen is dat de module al afschakelt voordat er daadwerkelijk een gehele kortsluiting is. Peter Kramer
Digitaalservice.nl
Peter ook deze uitleg snap ik niet, zodra de keerlus binnengereden wordt is er een volledige kortsluiting, hoe snel de schakeling ook reageert. Maar ook dit hebben we al eens eerder besproken.
Mvg
Wim
-
Leuke discussie als de één Digirails verkoopt en de ander de Funky.
Ik ga voor de Funky (sorry Peter maar een beetje kortsluiting bestaat niet....).
Funky heeft veel voordelen die Wim al besproken heeft.
Kortsluiting ompolers zijn leuk voor op de draaischijf!
Kees-Jan
-
Kortsluiting ompolers zijn leuk voor op de draaischijf!
Kees-Jan
Ook daar zou je het niet willen, kortsluiting blijft kortsluiting !
Je kan het bij een draaischijf wel anders oplossen, maar wel zonder kortsluiting.
Koos Jabaaij.
-
Koos en anderen.
Sluiting op de modelbaan is vrijwel niet te voorkomen en in principe ook niet erg. De elektronica is er meestal op berekend en op afgestemd. Zo kan je bv in de IB de reactie tijd instellen voordat de IB een sluiting meld en afschakeld. (SO 930)
De Digirails module schakelt af zonder een vertragend relais, dat is een voordeel t.o.v van bv. de Lenz oplossing. Echter om te voorkomen dat de module te snel afschakeld is ook hier een kleine vertraging ingebouwd. (ik weet niet hoelang) Dit omdat anders de module veel te snel zou reageren.
Maar goed, als je sluiting kan voorkomen moet je het zeker doen.
Je moet je echter ook voorstellen dat er velen, meestal senioren, zijn die niet zo handig zijn met het snappen van schema's en het leggen van bedrading. Voor deze mensen is zo'n oplossing vaak wel goed te begrijpen en zelf te monteren.
De mensen die hier op het forum reageren op deze onderwerpen zijn meestal technisch onderlegd en wel in staat om een wat ingewikkelder oplossing te snappen.
Maar, zoals Wim al zei, een ieder is vrij in zijn keuze.
Peter Kramer
Digitaalservice.nl
-
Peter, je uitleg komt me een beetje tegenstrijdig over. Eerst schrijf je "De Digirails module schakelt af zonder een vertragend relais, dat is een voordeel t.o.v (....)". In de volgende zin schrijf je vervolgens "om te voorkomen dat de module te snel afschakeld is ook hier een kleine vertraging ingebouwd".
Dus samengevat : Je maakt (a) iets heel snel, dan bouw je (b) een vertraging in en stuurt Digirails aan Dick (c) het antwoord dat zijn Daisy-systeem te snel reageert.
Als ik Dick was, dan zou ik het wel weten ......
Overigens is de stelling "Sluiting op de modelbaan is vrijwel niet te voorkomen en in principe ook niet erg." een beetje vreemd.
- Waarom is sluiting niet te voorkomen ?
- Waarom is sluiting in principe net erg ?
Of is dat alleen van toepassing voor senioren ?
Sander
-
Beste Peter,
Even kort een paar zaken:
a) er zijn ook genoeg niet senioren voor wie de door jouw geplaatste opmerkingen ook opgaan;
b)het wel of niet begrijpen van schema's heeft niets met leeftijd maar met kennis en ervaring te maken;
c)het zelfde geldt voor technisch kunnen
d) en ervaring die bezitten senioren meestal meer dan junioren
e) om die reden mogen/moeten we tegenwoordig langer doorwerken, al was het maar om onze kennis en ervaring over te dragen.
Verder laat ik het hier maar bij, want feitelijk is jouw opmerking het niet waard er op te reageren
Groet,
Ton
-
Tjonge, wat is het moeilijk om te reageren zonder dat je verkeerd begrepen wordt.
Allereerst, Ton, het is natuurlijk niet de bedoeling senioren als anders neer te zetten dan junioren maar ik merk gewoon dat de senioren waarmee ik in aanraking kom vaak dit medium (het forum) niet kennen. Dit geldt b.v ook voor winkelier.
Natuurlijk hebben senioren meer ervaring maar veel senioren hebben vaak moeite met digitale techniek en die probeer ik te helpen.
Maar er zijn natuurlijk ook senioren hier aanwezig en wellicht ben ik er zelf ook een.
Dus Ton, reageer alstublieft niet te geïrriteerd want zo is het allemaal niet bedoeld.
en Sander ..
Bij mij op de N-spoor baan heb heb ik regelmatig een sluiting(kje) . Of een wagon ontspoort, of een wissel staat niet goed of een wiel raakt een wisseltong en geeft een vonkje. Er kan van alles gebeuren. Natuurlijk probeer ik het te vermijden maar als de elektronica op alles vliegensvlug zou reageren heb ik een probleem.
Peter Kramer
-
Peter, als kortsluiting niet te vermijden is en "als de elektronica op alles vliegensvlug zou reageren heb ik een probleem", waarom schrijf je dan : "De Digirails module schakelt af zonder een vertragend relais, dat is een voordeel t.o.v van bv. de Lenz oplossing.".
Sander (een senior)
-
en Sander ..
Bij mij op de N-spoor baan heb heb ik regelmatig een sluiting(kje) . Of een wagon ontspoort, of een wissel staat niet goed of een wiel raakt een wisseltong en geeft een vonkje. Er kan van alles gebeuren. Natuurlijk probeer ik het te vermijden maar als de elektronica op alles vliegensvlug zou reageren heb ik een probleem.
Peter Kramer
Heel juist Peter, en om het bij een keerlus situatie dus niet te laten voorkomen, dus te vermijden, is de ultieme keerlus oplossing van P.Smout, Henk Funk, Klaas Zondervan en ondergetekende dus nog niet zo verkeerd.
Mvg
Wim.
-
beste mensen,
ik volg dit onderwerp al een hele tijd en wel om twee reden
a) ik heb al 4 jaar zonder ook maar een enkel probleem een keerlus in mijn digitale tuinbaan liggen met om problemen te voorkomen een LGB keerlusdecoder;
b) in mijn ho-baan komen nog twee keerlussen (zijn nog niet operationeel).
In eerste instantie was ik van plan om een keerlusdecoder te kopen van een bekend merk.
Gelet alle opmerkingen twijfel ik nu wat te kopen en overweeg ik om gewoon mijn LGB decoder, op perslot rij ik buiten en binnen op 18 V (ik weet LGB tegenwoordig met 24 V en HO dig met 16 V werkt , maar met de IB gaat 18 V ook prima, al zit ik op de grens van de IB. Ik ken vele LGB'ers die met de IB rijden) maar even binnen in te zetten als test.
Heb ik dan geen problemen dan zou er keuze genoeg zijn, zo nietdan zie ik wel verder.
Oja, ik kan ook nog een keerlusdecoder van de club tijdelijk lenen, dan weet ik weer meer.
Maar ik zie wel.
In ieder geval dank voor jullie discussie
Interessant.
Ton
-
Op http://www.nproject.nl/modelspoor/oplossingen-voor-keerlus-problemen-met-de-modelbaan.html#dcc vondt ik ook nog een korte beschrijving van de keerlus zonder kortsluiting. Zelfbouw is dus zo te lezen niet meer noodzakelijk aangezien het apparaatje gewoon te koop is.
Zelf gebruik ik een lenz keerlus module die practisch goed werkt. Nu zou ik wellicht de andere oplossing kiezen, maar zoals aangegeven werkt die goed dus zie ik geen reden om die te vervangen.
-
Op http://www.nproject.nl/modelspoor/oplossingen-voor-keerlus-problemen-met-de-modelbaan.html#dcc vondt ik ook nog een korte beschrijving van de keerlus zonder kortsluiting. Zelfbouw is dus zo te lezen niet meer noodzakelijk aangezien het apparaatje gewoon te koop is.
Leuk br212, maar dat is dus de ultieme keerlus, en als je opgelet had, dan is er al verteld dat deze kant en klaar beschikbaar is. ;)
Mvg
Wim.
-
Ik heb vandaag ook mijn digirails keerlus aangesloten, en ik krijg ook een kortsluiting.
Op de keerlusmodule zit een potmeter, maar ik heb het idee dat die weinig soelaas biedt.
Hoe is die kortsluiting te verhelpen. (en niet aankomen met die Funky keerlus, want dat is de vraag niet.)
Ik rijd met Roco Multimaus.
Hierbij een schematische weergave van hoe ik de module heb geplaatst.
(zoals het hoort uiteraard.)
Ik heb beide spoorstaven geisoleerd.
Wel heb ik de keerlusmodule bevestigd aan twee spoorstukken die direct aan elkaar gekoppeld zijn (met uiteraard isolerende railasjes er tussen.)
Ik krijg als de Multimaus aanstaat geen kortsluiting.
Echter zodra een lok de geisoleerde raillassen op één punt passeert dan krijg ik sluiting, terwijl wanneer de andere geisoleerde raillassen gepasseerd worden ik geen sluiting krijg. Ik heb vanaf beide kanten er overheen gereden, maar ik blijf het alleen houden op het punt waar de rails geisoleerd is, en waar de module direct op aangesloten zit.
Zou dit enige invloed hebben misschien?
Alsvast bedankt voor een hopelijk oplossend antwoord.
Groeten,
PeterR
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlus_1.jpg)
-
PeterR, een oplossend antwoord kan ik je niet geven, rekenig houdend met je uitdrukkelijke wens niet met de Funcky oplossing aan te komen.
Dus beperk ik me tot het verklaren wat jij ziet. De keerlus-module schakelt de spanning om. In één van de twee richtingen staat het goed als je het geisoleerde keerlus gebied binnenkomt. Dat verklaart waarom je in één richting wel een probleem ziet en in de andere richting niet. Het had net zo toevallig de andere kant kunnen zijn.
Als je over de isolatie rijdt, dan staan de voorste stroomafnemende wielen in het geisoleerde gebied, de achterste stroomafnemende wielen in het rechtstreeks aangesloten gebied. De Digirails keerlusschakeling heeft hiervoor geen aparte voorziening in de vorm van een "overgangsgebied". En reageert niet voldoende op het feit dat jouw loc een soort "brug" over de isolatie vormt.
Op jouw uitdrukkelijk verzoek zal ik niet de juiste oplossing vermelden.
Sander.
-
Ter aanvulling van Sander:
De module zou gewoon de kortsluiting moeten detecteren bij het "kortsluiting" maken van de eerste as en dan gelijk moeten ompolen. Een brug naar de tweede as is dan helemaal niet meer relevant want de spoorstaven binnen en buiten de lus zijn op dat punt namelijk dan gelijk.
Je fout zit ws in een niet goed geïsoleerde railstaaf of gewoon in de module.
Meet alles nog een keer na en zet de potmeter eerst eens de ene kant op en test dan en vervolgens helemaal de andere kant op en test dan nog een keer.
En rij niet met een trein die langer is dan je geïsoleerde sectie.
Als je zeker bent van de isolatie en de test met de potmeter negatief hebt uitgevoerd wordt het ws tijd voor een andere keerlusmodule.
NB in je tekening zie ik geen keerlus overigens!
Kees-Jan
-
Dat je geen keer'lus' ziet komt doordat het een hele grote keer lus is, en ik besloten heb om maar een klein gedeelte te laten ompolen. In mijn optiek hoeft niet de hele lus omgepoold te worden, maar een klein gedeelte, en bereik je daarmee hetzelfde effect als het ompolen van de hele keerlus (keerlus bevat o.a. ook een schaduwstation)
Het geisoleerde gedeelte zal goed geisoleerd moeten zijn, anders zou mijn Multimaus namelijk al meteen een kortsluiting moeten geven.
Dat idee van de 'brug' wat geopperd is lijkt mij inderdaad ook het probleem te vormen. De voorste wielen zijn namelijk al over het geisoleerde gedeelte heen voordat de kortsluiting optreedt. Ik weet niet of daar iets aan te doen is.
Als niemand mij een idee kan opperen, dan zal ik mij misschien toch moeten gaan wagen aan de Funky-oplossing. Wel zonde van de aanschaf van de digirails module.
Dus als iemand nog een oplossing weet?
Groeten,
PeterR
-
Heb je nou al aan die potmeter gedraaid en hem eerst helemaal de ene kant op gezet en daarna helemaal de andere kant op?
Het geïsoleerde stuk moet MINIMAAL een treinlengte lang zijn.
Je laatste opmerking is mi de beste die je maakt!
Kees-Jan
-
PeterR, als jouw isolatie-stuk zo kort is, dat de loc er "als een brug" over heen kan staan, dan bespaar je de kosten/moeite een andere oplossing te zoeken. Overdenk dan je zonden en zoek een andere oplossing - zoals bijvoorbeeld een langer geisoleerd stuk rails. (Minimaal je langste trein plus een toegift)
En zeer warschijnlijk had je een betere aanschaf kunnen doen, maar dat wist je waarschijnlijk zelf al lang.
Sander
-
Jullie moet niet alles héél letterlijk nemen. ;)
Ik heb het geisoleerde stuk ruim 2 meter lang. Dus dat is wel in orde.
Ben verder niet in staat geweest om het potmetertje alle hoeken te laten zien, maar dat zal ik nog even gaan proberen, morgen ofzo...
Groeten,
PeterR
-
PeterR, natuurlijk nemen we niet alles héél letterlijk "Twee man achter de spits en dan Tutti Frutti". Dat doe jij ook niet, neem eens even rustig de tijd om aan de Tutti Frutti te draaien. Probeer het morgen nog eens op dit forum - de aanhouder wint !
Sander
-
Allen,
Het moet mij van het hart dat het som erg zwaar tafelen is met vragen over bepaalde onderwerpen :
Iemand stelt een vraag over een bestaande keerlus oplossing en wil graag hulp bij die oplossing.
Een eerste reactie is: "wat wel werk is de keerlus oplossing van Funcky" , Helaas de vraag was niet of er een alternatief was.
Vervolgens wordt in bijna alle reacties gewezen op de oplossing van funcky alsof dat de enige juiste oplossing is.
Mijn advies: ACCEPTEER NU EENS DAT ANDEREN EEN ANDERE KEUS HEBBEN GEMAAKT VOOR HUN KEERLUS PROBLEEM en laat in je reactie niet elke keer blijken dat je het niet met die keus eens bent, en vindt dat er maar een oplossing is.
Dat geef veel prettigere berichten en we gaan weer terug naar de werkelijke vraag en antwoord/oplossing.
Groeten,
Bert
-
Hallo Dick en Peter,
Het is heel eenvoudig.
De Digirails keerlus schakeling werkt op basis van kortsluiting.
Dat is niet erg maar dat mag natuurlijk niet te lang duren.
Het moet natuurlijk niet zo zijn dat je voeding heeeel snel afschakelt nog voordat de Digirails schakeling in werking treedt.
In dat geval moet je of je voeding aanpassen (tijd van afschakelen) of overstappen op een keerlus module die niet op basis werkt van kortsluiting.
Zelf heb ik drie keerlussen volgens het Funcky (Wim Ros) principe en die werken uitstekend.
Voor mijn dealer heb ik op zijn verzoek de Digirails keerlusschakeling uitgeprobeerd en ook deze werkt goed.
Ik gebruikt MRdirect en daar is duur van de kortsluittijd netjes in te stellen.
Groet, Rob
-
Tis warm weer Bert ;) toch?
Volgens mij weet PeterR zelf zijn mannetje wel te staan en als je je er aan stoort gebruik dan het moderator knopje of lees alleen mee.
Voorlopig gaat Peter nog een mogelijkheid proberen om de boel aan de gang te krijgen.
Ik ga een biertje pakken 8)
Kees-jan