BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Esperopt op 14 June 2008, 00:17:24

Titel: reeks 52, 53 en 62
Bericht door: Esperopt op 14 June 2008, 00:17:24
Ik kom er niet helemaal uit. Kan ik de reeks 52 en 53 inzetten op een nl modelbaan? De reeks 62 natuurlijk wel, maar tegelijkertijd met de vorige 2 type locs?

Titel: Re: reeks 52, 53 en 62
Bericht door: Tedo op 14 June 2008, 00:23:34
helaas, de reeksen 52 en 53 werden niet ingezet naar Nederland. De reeks 54 (eveneens bolle neus) wel, maar dan tot in de jaren '70 met TEE treinen. Van de reeks 62 werder diverse loc's gehuurd door ACTS, maar deze reden op de hoofdlijnen niet zelfstandig (wel op diverse aansluitingen).
Titel: Re: reeks 52, 53 en 62
Bericht door: Reeks77 op 14 June 2008, 00:52:39
Je kunt 2 verbouwde reeks 52/53 als Infrabelwerktrein inzetten met 2 bagagewagens en een greedschapswagen van NMBS.
Deze heb ik gezien op de HSL hier in Breda.

Lok -bagagewagen dms-gereedschapswagen-bagagewagen-lok

Wagens zijn van LS verkrijgbaar,loks van Roco
Titel: Re: reeks 52, 53 en 62
Bericht door: Esperopt op 14 June 2008, 01:23:37
Dat is leuke informatie. Ben zelf foto sites aan het afspeuren. Koop de locs toch maar, alleen al omdat ik ze mooi vind.
Titel: Re: reeks 52, 53 en 62
Bericht door: Reeks77 op 14 June 2008, 01:28:01
Esperopt,

Op de site van Peter Honig die te vinden is op het net staan foto´s , met genoemde combi.

Groeten Alexander
Titel: Re: reeks 52, 53 en 62
Bericht door: Tedo op 14 June 2008, 10:14:24
Dat zijn dan wel loc's met vlottende cabine's, niet de bolle neuzen:

(http://www.open.ou.nl/hon/HSL3728.jpg)
Titel: Re: reeks 52, 53 en 62
Bericht door: Reeks77 op 14 June 2008, 10:21:52
Is dat erg dan ?
Het zijn tenslotte ook loks van de reeks 52/53.

Alexander
Titel: Re: reeks 52, 53 en 62
Bericht door: Tedo op 14 June 2008, 10:24:11
Niet erg, maar dus ff opletten welke je aanschaft  ;)
Titel: Re: reeks 52, 53 en 62
Bericht door: neudalhausenstadbahn op 14 June 2008, 13:12:18
Een normale reeks 62 heeft geen 3e frontsein, zelfstandig inzetten op op baanvakken in Nederland( ook grensbaanvakken) gaat dus niet.

Groetjes Michiel
Titel: Re: reeks 52, 53 en 62
Bericht door: Esperopt op 14 June 2008, 16:54:53
Dat zijn dan wel loc's met vlottende cabine's, niet de bolle neuzen.
Citaat

Dat is inderdaad één van de locs die ik bedoel. Bedankt voor de foto.
Titel: Re: reeks 51, 52, 53, 55 en 62 Belgische diesels in Nederland
Bericht door: Esperopt op 15 June 2008, 01:18:20
Zag dat reeks 55 wel zelfstandig in (zuid) Nederland goederentreinen trekt. Ook de reeks 51 komt ik tegen, wel een wat oudere foto.

Dus tot zover zou ik de reeksen 51, 54 en 55 redelijk verantwoord in kunnen zetten, met een beetje fantasie ook in tijdperk 4? De 52/53 alleen als werktrein ... ach ja.

Zijn er nog andere Belgische diesels in Nederland aktief geweest? Eigenlijk probeer ik een compleet overzicht voor mezelf (en anderen) te krijgen.

Ik heb nog twee vragen, weet iemand welke fabrikant deze modellen uitbrengt. Zelf heb ik de volgende gevonden:

reeks 51 mehano 5106 (in deze kleurstelling reed de loc toch in Nederland?)
reeks 52 roco 63966, 63967, 59966
reeks 53 roco 63962
reeks 54 ??
reeks 55 märklin 37673.802 (heeft geen bolle neus), 37663 bolle neus.

De reeks 5001 die Mehano heeft, is dit een voorloper van de reeks 51?

Hoop dat het overzichtelijk is. Waar ik nog op vastloop is de uitvoering, zowel vorm van de neus als kleurstelling. Is er ergens een handig overzicht waarin ik dit kan nakijken?  Alvast bedankt.
Titel: Re: reeks 52, 53 en 62
Bericht door: Mispoes op 15 June 2008, 08:55:18
Reeks 55 kan vooral in tijdperk 4 ingezet worden. De blauw/gele bracht dagelijks tot in september 1985 reizigerstreinen naar/van Maastricht. Met in de zomer de zaterdagse ICR-treinen Zandvoort-Maastricht-Luik-Luxemburg. De ICR-trein naar Luxemburg was in het begin van de jaren tachtig zeer bescheiden van omvang: A+BKD+B+B. Ook treinen uit Ancona via Milaan, Basel, Luxemburg en Luik kwamen met de 55 naar Maastricht. En wat te denken van de autoslaaptreinen die van Den Bosch via Maastricht-Luik en Luxemburg naar het zuiden van Europa reden? Het restauratierijtuig voor deze treinen is binnenkort hier te bestellen.  ;D

Vanaf september 1985 kon Maastricht-Visé elektrisch bereden worden en namen elektrische locs en treinstellen van de NMBS de taken over van de NS DE-2 en NMBS 55.

Tijdens een bezoek aan Eijsden werd ik een keer volkomen verrast door de 5542 die met een trein uit Ancona met hoge snelheid door het station denderde. Ik heb nog wel een plaatje kunnen maken.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img174.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img174.jpg)
5542 met tr. 296 door Eijsden, 11 juli 1985

Märklin heeft een jaar of tien geleden de blauw/gele 5531 uitgebracht. Als je niet op het nummer let is dit een bruikbare loc. De 5531 heeft pas in februari 1993 de blauwe kleurstelling gekregen toen de elektrische installatie van de 6215 overgezet werd in deze loc.
 
Titel: Re: reeks 52, 53 en 62
Bericht door: Tedo op 16 June 2008, 09:09:11
Ook de reeks 59 (in HO uitgebacht door Roco (weliswaar niet correct qua schaal) en Marklin/Trix) is ingezet geweest in ons land, en wel met bedevaartstreinen. Als je toch de HSL uitbeeldt, kan je ook de reeks 62 van Roco inzetten; de 6264 reed/rijdt regelmatig testritten op de HSL.

Titel: Re: reeks 52, 53 en 62
Bericht door: KroKo op 16 June 2008, 09:36:40
Reeks 76? 8)

Erik
Titel: Re: reeks 52, 53 en 62
Bericht door: T.Spat op 16 June 2008, 10:58:13
Die is makkeleijk,  ;D beetje verf, transfers
en een roco- 2200.....

De reeks 54 met 3e frontsein is zowel door marklin
als roco gemaakt volgens mij en kwam tot Amsterdam
met de trein uit Parijs  (vanaf Brussel).

Dat was in de tijd dat ikzelf nog maar net wist wat een
trein was ;D ;D

begin jaren '70 als ik het goed heb...

Mooi voorbeeld is de 204004 alias 5404 die nog als museumloc
bestaat en anno 2008 theoretisch gezien ook nog in
Nederland kan komen.

Grtz,

Tis
Titel: Re: reeks 52, 53 en 62
Bericht door: Tedo op 16 June 2008, 11:47:45
Die is makkeleijk,  ;D beetje verf, transfers
en een roco- 2200.....

Er zijn zelfs 4 verschillende 76'ers door Roco uitgebracht...