BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Eelco Storm op 13 June 2008, 18:02:42
-
Ik kwam vanmiddag uit mijn werk gefietst toen ik zag dat er bij station Utrecht Zuilen een rode locomotor (zonder leesbaar nummer) is geplaatst. Zelf vermoed ik dat het iets te maken heeft met het Werkspoorterrein dat daar naast het spoor lag. Maar misschien weet iemand meer?
Ik zal eens kijken of ik er op korte termijn een foto van kan maken.
Eelco
-
Je vermoeden klopt.
klik (http://www.allesoverutrecht.nl/nieuwsutrecht/2008/juni/Sik_op_zijn_plek_(2008-06-13).php)
-
welke sik is zwart met rood en is geen kraan sik, nog een tip zutphen
-
Locomobiel ? Het moet ook niet zotter worden. Knap onhandig als je loc niet mobiel is...
-
lo·co·mo·biel (dem)
1 verplaatsbare stoommachine
Euh...tja... ;D.
-
Is dat toevallig [deze] (http://www.spoorzoeker.nu/statisch_materieel/005.html)?
-
Tynaarlo??
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/291_IMG_3262_Sik_291_Tynaarlo.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/291_IMG_3262_Sik_291_Tynaarlo.jpg)
SK
-
Die in Tynaarlo stond er een paar weken geleden nog in deze kleuren. Dus die zal het wel niet zijn.
-
item in het TV Utrecht journaal van vrijdag de 13de
klikkerdeklik (http://mediaplayer.rtvutrecht.nl/stream/11302676#) helemaal aan het einde (na 16.21).
-
Is dat toevallig [deze] (http://www.spoorzoeker.nu/statisch_materieel/005.html)?
jep juist
-
welke sik is zwart met rood en is geen kraan sik, nog een tip zutphen
Als je dat beestje nou gewoon bij zijn naam genoemd had ipv zo'n bijdehand raadseltje, had de rest hier niet verder hoeven zoeken.... ::)
-
naja een beetje sikke kennis is niet verkeerd
-
We weten het nu toch....? ::)
-
nouja, t had toch ook de sloopexpres-sik kunnen zijn? Ow ja, nog even zo'n verongelijkt ogendraaiding dr bij: ::)
-
De 303 bedoel je ;D
-
ja, kan wel, ga die nummers niet allemaal onthouden. ;)
-
zo moeilijk is dat niet ;D ;D
(naja iets van 100 nummers onthouden)
-
ik gebruik die geheugencapaciteit wel voor andere oninteressante dingen ;D
-
zo moeilijk is dat niet ;D ;D
(naja iets van 100 nummers onthouden)
t'Zijn er meer dan 100 geweest hoor... ;D
-
en jij weet ze allemaal? ;D
-
Ik wel! 8) ;D
-
Van jou verliest iedereen het... ;D
-
nouja, t had toch ook de sloopexpres-sik kunnen zijn? Ow ja, nog even zo'n verongelijkt ogendraaiding dr bij: ::)
Keuze uit twee dus... moeiluk! ::)
-
je ken nie wete, tis toch raaie.
ow ja, nog zo'n verveeld ogendraaiding dr bij: ::)
-
Maar dat ding van jou draait mijn ogen helemaal niet :(.
-
Gisteren werd er een houten stellage om de loc heen gebouwd en vanmorgen is de hogedrukreiniger er op gezet. Zag er toch wat beter uit, zonder al dat mos dat er op zat...
Eelco
-
Zag er toch wat beter uit, zonder al dat mos dat er op zat...
Oh, dus hij was al bijna groen?
Ben benieuwd of de (opnieuw te gieten) nummer- en fabrieksschilden erop komen. Vooral een Werkspoor-fabrieksschild lijkt me hier dus wel op z'n plaats.
-
Als ze er inderdaad platen op gaan zetten doen ze er denk ik verstandig aan kunststof exemplaren te nemen...
Eelco
-
ja, met op de achterkant: hahahaha deze is nep.
-
Inmiddels zijn ze bezig om oranje zeildoek om het houten frame te schroeven/timmeren. Het was mij gisteren bij het langsrijden opgevallen dat er ook ineens een locomotor op het spoortje stond. Hieronder even een fotootje van de situatie 1 uur geleden (13u, red).
(http://www.jorickdelange.nl/images/fotos/08_06_17_sik_utzl/080617_sik_utzl_01.JPG) (http://www.jorickdelange.nl/images/fotos/08_06_17_sik_utzl/080617_sik_utzl_01.JPG)
(http://www.jorickdelange.nl/images/fotos/08_06_17_sik_utzl/080617_sik_utzl_02.JPG) (http://www.jorickdelange.nl/images/fotos/08_06_17_sik_utzl/080617_sik_utzl_02.JPG)
(http://www.jorickdelange.nl/images/fotos/08_06_17_sik_utzl/080617_sik_utzl_03.JPG) (http://www.jorickdelange.nl/images/fotos/08_06_17_sik_utzl/080617_sik_utzl_03.JPG)
:)
-
Ziet er toch weer aardig uit. Maar waarom deze ooit rood is geschilderd (303-wannabe?)... ::)
(om in stijl te blijven maar even de rollende ogen erbij)
-
Hoe komen ze erbij om bij een oude locatie van Werkspoor waar nooit een sik is gebouwd, deze "monument" te plaatsen.
Dirk
-
Dat is de sik in Railion verkehrsrot, de Sloop Expres van Maastricht:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/303_350.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Detail_303a.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Detail_303e.jpg)
Deze staat echter momenteel op de Kijfhoek.
-
Hoe komen ze erbij om bij een oude locatie van Werkspoor waar nooit een sik is gebouwd, deze "monument" te plaatsen.
Dirk
Wat wou je er dan neerzetten ... ?
Vnid hem zo wel geinig eigenlijk, hopenlijk houdt ie het ff vol...
-
Hoe komen ze erbij om bij een oude locatie van Werkspoor waar nooit een sik is gebouwd, deze "monument" te plaatsen.
Dirk
Omdat de lokatie Werkspoor Amsterdam tegenwoordig moeilijk is terug te vinden!?
-
Hoe komen ze erbij om bij een oude locatie van Werkspoor waar nooit een sik is gebouwd, deze "monument" te plaatsen.
Dat had ik me nog niet bedacht. Mooi een reden om het boek "De locomotieven van Werkspoor" er weer eens bij te pakken. Inderdaad, "Sikken" zijn er niet gebouwd, maar het is wel één van de bekendste producten van Werkspoor, dus als representant is het best te snappen.
Maar misschien wordt er binnenkort een 1200 bijgeplaatst?
-
Wat wou je er dan neerzetten ... ?
Iets waar daar echt is gemaakt, een VAM wagon of een rijtuig er zijn mogelijkheden te over, koop het boek Werkspoor van van Scharrenburg en verwonder je over de vele wagons en rijtuigen die daar gemaakt zijn.
Dirk Bolt
-
Ik zie daarvoor een paar problemen:
Ruimte: de locatie waar de sik nu staat laat weinig ruimte voor iets groters.
Daar komt bij dat een locomotief of rijtuig de voorbijgangers iets meer zegt dan zomaar een goederenwagon. Rijtuigen van Werkspoor Zuilen zijn vooral gebouwd voor het buitenland (spanje, Argentinië). Hooguit dat je de kop van een Plan T of V op de locatie neer kan zetten als je iets typisch van Werkspoor Zuilen wil.
Een ander minpunt is de herkenbaarheid van de locatie waar Werkspoor zat. De locomotor staat nu aan de Cartesiusweg. Het terrein waar Werkspoor zijn hallen had, wordt aan het zicht onttrokken door een huizenrij. Daarnaast is er bijna niks over van de bedrijfsgebouwen van Werkspoor.
En tot slot: ik vind het klasse dat 'onze' Zuiloloog (ik woon zelf ook in Zuilen) toch iets heeft kunnen regelen om de grootste werkgever van Zuilen mee te doen herinneren. Of het nou 100% correct is of niet, maakt mij (en de voorbijganger vermoed ik) weinig uit.
Eelco
PS: grappig overigens is dat aan de ene kant van de Cartesiusweg nu een sik staat, en aan de andere kant het mat '54 stel van de gelijknamige stichting, die bij Werkspoor Utrecht vandaan komt...
-
Iets waar daar echt is gemaakt, een VAM wagon of een rijtuig er zijn mogelijkheden te over, koop het boek Werkspoor van van Scharrenburg en verwonder je over de vele wagons en rijtuigen die daar gemaakt zijn.
Dirk Bolt
En zoiets heb jij toevallig nog in je achtertuin staan... ;)
-
Een Sik is toch veel leuker dan een VAM-wagon? De Sik verwijst naar de onderneming die daar indertijd een belangrijke productiefaciliteit had. Het hoeft toch niet allemaal op de millimeter te kloppen? De bedoeling is dat de locomotor Werkspoor op die plek in herinnering brengt.
Groeten,
Marco
-
Hoeveel sikken zijn er ondertussen eigelijk nog bewaard gebleven?
Want dan wordt er daar weer één neer gezet en dan weer daar.
Zelfs hier in Enschede staat nog een sik opgesteld.
Manuel
-
Kijk eens op de site van stichting de Locomotor http://www.locomotor.nl/ (http://www.locomotor.nl/) en dan bij locaties.
Gr.
Eric
-
Zelfs hier in Enschede staat nog een sik opgesteld.
Dat zou dan de 357 moeten zijn volgens het overzicht op locomotor.nl
Gr.
Eric
-
ja klopt dat is de 357 die op het laatst in Hengelo voor NedTrain dienst heeft gedaan. Hij staat nu bij Hein Heun als pronk opject :P
Manuel
-
Hoeveel sikken zijn er ondertussen eigelijk nog bewaard gebleven?
Want dan wordt er daar weer één neer gezet en dan weer daar.
Zelfs hier in Enschede staat nog een sik opgesteld.
Manuel
Het geeft opnieuw het succes van deze serie aan. Ook als monument zijn ze blijkbaar goed geslaagd. Ze zijn herkenbaar als locomotief, er zijn er zat van om op een sokkel te zetten en ze nemen weinig ruimte in.
Eelco
-
De plan E rijtuigen zijn voor een gedeelte in Zuilen gebouwd
Motorposten zijn er ook gebouwd
Trouwens de Hondekop en de Benluxstellen zijn ook in Zuilen gebouwd,
en inderdaad de 1200 serie is ook daar gebouwd
Dirk Bolt
-
Maar die zijn allemaal veel minder geschikt als monument. Ze zijn veel langer en nemen daardoor veel meer plaats in beslag. Bovendien zijn ze daardoor ook veel prominenter aanwezig, wellicht al te prominent voor het bescheiden monument dat de initiatiefnemer in gedachten had. Bovendien spreken rijtuigen veel minder tot de verbeelding. Om één of andere reden spreken gemotoriseerde voertuigen de mensen meer aan. En Werkspoor heeft die gemotoriseerde railvoertuigen gebouwd. Bovendien heeft een Sik onmiskenbaar charme door zijn voor locomotieven kleine formaat en doordat het als diesel een beetje aan een stoomlocomotief doet denken.
En bovendien een Sik is robuust, rijtuigen zijn dat door al het glaswerk wat minder.
Groet,
Marco
-
En als je even een 1200 wil neerzetten moet je gelijk heipalen gaan slaan ;D
-
Overigens kreeg ik gisteren een mailtje van initiator Van Scharenburg. Hij is zich bewust van het feit dat de sikken niet in Zuilen zijn gebouwd, maar het gietwerk voor de verschillende onderdelen is wel daar uitgevoerd vertelde hij.
Maar los van alle op- en aanmerkingen: ik vind het een buitengewoon leuk en terecht initiatief.
Eelco
-
De plan E rijtuigen zijn voor een gedeelte in Zuilen gebouwd
Motorposten zijn er ook gebouwd
Trouwens de Hondekop en de Benluxstellen zijn ook in Zuilen gebouwd,
en inderdaad de 1200 serie is ook daar gebouwd
Dirk Bolt
Sja, jammer dat de Rotterdamse hangjeugd die losse Benelux-kop die bij de spoortunnel stond gemolesteerd hebben. Had je die weer blauw met zandgele lijn gemaakt, dan was er een origineel monument mogelijk geweest. Evenals de Sik een puur-Nederlands ontwerp én als BNL-kop een verwijzing naar de internationale uitstraling van Werkspoor destijds. Toch is het leuk dat de initiatiefnemer het voor elkaar heeft gekregen een locomotor te plaatsen hier.
Wim
-
En hij is er, in zijn nieuwe jasje:
(http://www.jorickdelange.nl/images/fotos/08_07_05_sik_utzl/08_07_05_sik_utzl_01.jpg) (http://www.jorickdelange.nl/images/fotos/08_07_05_sik_utzl/08_07_05_sik_utzl_01.jpg)
(http://www.jorickdelange.nl/images/fotos/08_07_05_sik_utzl/08_07_05_sik_utzl_02.jpg) (http://www.jorickdelange.nl/images/fotos/08_07_05_sik_utzl/08_07_05_sik_utzl_02.jpg)
(http://www.jorickdelange.nl/images/fotos/08_07_05_sik_utzl/08_07_05_sik_utzl_03.jpg) (http://www.jorickdelange.nl/images/fotos/08_07_05_sik_utzl/08_07_05_sik_utzl_03.jpg)
:D
Morgen maak ik er misschien nog een paar plaatjes van, als het neusje mooi in 't zonnetje staat (omstreeks 13u ongeveer)... :)
Oh ja, alles wat kon bewegen of open kon, is vast gezet. Zelfs voor en achter de wielen zijn metalen blokjes aan de spoorstaven gelast, zodat hij er niet vanaf kan worden gerold. Een mooi bord *kuch* verteld wat het ding er doet en wat de geschiedenis van Werkspoor is.
-
Op vrijdag 4 juli tussen 14.30 en 15.30 werd een ieder door de Utrechtse wethouder Giesberts welkom geheten en onthulde een vm directeur van Werkspoor Dhr. Ir.J.van Zwet de Locomotor 335 (ex.Ruinen) als monument en kunstwerk. Hoewel het merendeel der Sikken in Asd zijn gebouwd was Werkspoor in Utrecht-Zuilen en omgeving de grootste werkgever in de jaren 50. Het bier smaakte overigens best !.
-
Achterop de los zit een (gereedschaps?)kist met aan de zijkant 2 kistjes met een schroefdop erop. Waarvoor zijn die zij-kistjes?
-
Zandkisten :)
-
Nog een aantal foto's gemaakt bij de "onthulling" van de locomotor.
Foto's gemaakt door Bert Peihak secretaris van de Locomotor.
Dirk Bolt
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lmt335Zuilen2008_07_043.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lmt335Zuilen2008_07_044.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lmt335Zuilen2008_07_045.jpg)
-
Hmmmm...
Benieuwd wanneer de eerste 'kunstenaar' zich gaat uitleven op de loc.... :-X
Sorry voor het pessimisme, maar die is binnen no time gesloopt.
-
kan er zo weer afgewassen worden
-
hmmm, gisteren 3 keer over de Cartesiusweg gereden en geen 1 keer is me dat ding opgevallen :)
Chris, gezien de plek waar dat ding staat en de wijken die eraan grenzen, mogen ze blij zijn als over een week nog onderdelen zijn overgebleven waar "kunstenaars " zich op kunnen uitleven ;D
Edit, slecht gelezen, je zei het zelf al :-[ en dat is geen pessimisme, je laat gewoon zien dat je een hoog realitietszin hebt :)
-
Ik wilde er net met graffitti het nummer er opspuiten ;)
(geintje)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lmt335Zuilen2008_07_044.jpg)
Daswel slecht geverfd zeg....nooit van afplakken gehoord?
-
@amber
keuze van gemeente moest er gebruikt uitzien en grote tijdsdruk, vandalisme tijdens de verbouwing
en ik denk dat vele musea's jaloers op kunnen zijn hoe deze loc in de verf zit en in wat voor tijd dit is gebeurt ik vind het miggegezift,
inplaats van zeggen wow prachtig nee hem gaan afzitten kraken
en de vandalisme kan bijna niet hij is maar zo hufter een grafitti proof als wat
-
Daswel slecht geverfd zeg....nooit van afplakken gehoord?
Die stickers zijn doorgaans al vies / afgeragd. Het staat je vrij om zelf originele emaille bordjes te regelen...
-
@tim levertijd zit er meschien ook nog bij
-
en de vandalisme kan bijna niet hij is maar zo hufter een grafitti proof als wat
Hoe naïef kan je zijn ;) :)
-
D'r is anders niks meer wat kan bewegen aan de hele machine...
Daarnaast bestaat er niks wat graffityproof is, t'is hooguit makkelijker te verwijderen, maar graffity proof bestaat niet...
-
We beginnen met de ruiten....... :-X
(denkwijze van een hooligan)
-
We beginnen met de ruiten....... :-X
(denkwijze van een hooligan)
mJa OK ::)
-
Ik ken de wijk eromheen wel een beetje. Qua graffitti maak ik me weinig zorgen. Het is een typisch oud arbeiderswijkje met een hoge sociale controle. Station Zuilen heeft totnutoe ook weinig te lijden gehad onder de spuitbus of sloopdrift van deze of gene.
Het scheelt dat de loc aan een drukke doorgaande weg staat, ipv in een donker hoekje.
Eelco
-
en de vandalisme kan bijna niet hij is maar zo hufter een grafitti proof als wat
Dat zei men laatst ook van een bushokje. Binnen een week was er niks meer van over... Alles kan kapot, het duurt soms alleen wat langer ;)
Overigens bedoelde ik het niet zo hatelijk als het overkwam. Kvind m er juist heel goed uit zien. Binnenkort maar eens kijken.
-
Ja zeker een foto van maken hij ziet er erg fraai uit. Nu maar hopen dat er iets van over blijft.
-
Wat betreft de locatie en de localo's daar om heen: dat valt alleszins tegen. De fietsen worden onder je neus weg gejat op station Zuilen. Ik heb er al een keer de Politie voor gebeld omdat er twee jongens ineens met 2 fietsen wegliepen (in het slot) waar ze even daarvoor bijzonder interessant naar stonden te kijken. Ga me niet wijsmaken dat 2 jongens ineens allebei hun fietssleuteltje kwijt waren.
Neuh, nu staat hij er nog vredig bij, maar ik durf hem geen lang leven te geven... :'(
-
Wat betreft de locatie en de localo's daar om heen: dat valt alleszins tegen. De fietsen worden onder je neus weg gejat op station Zuilen. Neuh, nu staat hij er nog vredig bij, maar ik durf hem geen lang leven te geven... :'(
Les 1 van wonen in de grote stad: zet je fiets altijd ergens aan vast. Ik heb dat alleen in mijn eerste studiejaar niet gedaan (1996) maar sindsdien is er van mij nooit een fiets gejat in m'n stadsjie.
En tot slot: de tijd zal het leren hoe de loc het gaat doorstaan. Ik ben en blijf echter de positiviteit zelve.
Eelco
-
[offtopic]tja, hier in Amersfoort ken ik zelfs een wijk waar je als postbode je fiets niet eens kunt neerzetten (nee, ook niet op slot!) om een brief door een brievenbus te duwen zonder dat een dief je postfiets (met 3 volle zakken!) jat. :'([/offtopic]
over de graffitty, ik woon in kattenbroek, een van de nieuwere wijken in Amersfoort, en we hebben er nu al last van. daar is het nog een stapje erger, dus ook ik zie het zeer somber in voor de sik.
-
Cargokenner en webmaster van 'Rolandrail', de heer R. Korving woont er vlakbij en houdt vast wel een oogje voor ons in het zijl dat het locje niet gesloopt gaat worden ;)
Grtz, Marcel
-
Cargokenner en webmaster van 'Rolandrail', de heer R. Korving woont er vlakbij
Tsja, ik ben zijn buurman (hoewel, 2 straten verder op, telt dat ook?), maar ben in geen enkel geval aansprakelijk te stellen voor de staat van dat apparaat... ;D 8)