BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Hans Reints op 13 June 2008, 16:10:19
-
Trein rijdt Best wéér voorbij
vrijdag 13 juni 2008 | 14:13
BEST (ANP) - De intercity Schiphol-Eindhoven is vrijdagochtend opnieuw station Best voorbijgereden. Een van de reizigers in de trein bevestigde dat. De afgelopen twee maanden zagen machinisten van de Nederlandse Spoorwegen zeker vijf keer het station Best over het hoofd.
Maandag was dat voor de laatste keer het geval.
Een woordvoerder van de NS wil het voorval niet bevestigen en verwijst naar de extra instructies die de machinisten na de vorige gevallen hebben gekregen. Volgens de reiziger bood een conducteur van de intercity op station Eindhoven excuses aan de gedupeerden aan.
Sinds begin april stopt de intercity Schiphol-Eindhoven ook op station Best. De tijdelijke op- en overstapplaats is speciaal voor automobilisten die tijdens wegwerkzaamheden aan de A2 de files willen mijden
-
Ik zou bijna zeggen: "Da's niet Best!" ;D
mvg,
Gert
-
Deze trein stopt niet te Best. Dat geldt ook voor treinen met slechte remmen. ;D
-
Zo kom je nog eens nergens
-
De treindienstleider (of hoe die functionaris tegenwoordig mag heten) kan dat toch sturen. Na het passeren van de voorgaande trein houdt hij het uitrijsein op rood. De inrijder staat dan vanzelf geel en de machinist kan niet anders dan stoppen. Pas als de treindienstleider ziet dat de trein stil staat geeft hij het sein weer vrij.
Dat is tenminste de procedure die ze in Arnemuiden volgen. Een intercity krijgt vrij baan, een stoptrein wordt via de seinen gedwongen om te stoppen.
-
Als het een halte langs de vrije baan is valt er niks te bedienen en dus heeft een treindienstleider er totaal geen invloed op. Alleen op plekken waar wissels liggen staan bediende seinen, de van de vrije baan heeft P seinen die automatisch door paserende treinen bedient worden.
Groetjes Michiel
-
Michiel,
op zich heb je gelijk, maar is Best een halte aan de vrije baan? Als ik de tekeningen op sporenplan.nl goed interpreteer staan daar bediende seinen.
Arnemuiden is echt een halte langs de vrije baan, maar desondanks met bediende seinen. Ik heb daar meerdere malen gezien dat het sein aan het eind van het perron rood stond, terwijl het daarachter liggende blok niet bezet was.
-
5x, Ach ja dat kan de Beste overkomen.....................
Kees-Jan
-
Arnemuiden is echt een halte langs de vrije baan, maar desondanks met bediende seinen. Ik heb daar meerdere malen gezien dat het sein aan het eind van het perron rood stond, terwijl het daarachter liggende blok niet bezet was.
Dat heeft niks met het fenomeen "bediende seinen" te maken, maar met een stop-/doorschakeling op een permissief sein.
-
Zolang er een P op de seinpaal zit geschroefd, heb je een automatisch sein. ;)
-
Dat heeft niks met het fenomeen "bediende seinen" te maken, maar met een stop-/doorschakeling op een permissief sein.
Vertel daar eens wat meer over. Want dat lijkt me toch wel interessant.
-
Op zich moet het station Best toch wel opvallen, al was het maar omdat het min of meer in een tunnel ligt dan wel verdiept is aangelegd.
- Peter
-
Klopt Peter, maar het gaat hier om een tijdelijke situatie. Normaal rijden de intercities door in Best, maar nu stoppen ze omdat er in de buurt aan een snelweg wordt gesleuteld.
De machinisten die nu doorrijden doen dat uit gewoonte.
-
Kan ze geen ongelijk geven, zoveel te beleven is er in Best nou ook weer niet. ;)
- Peter
-
Och, bij Station Blaak heeft jarenlang de situatie bestaan dat intercities alleen in de spits stopten en bleven machinisten dat met grote regelmaat vergeten.
-
Vertel daar eens wat meer over. Want dat lijkt me toch wel interessant.
Ik neem de eer.
Een mooi voorbeeld : Driebergen-Zeist.
De overweg over de weg naar Zeist ligt direkt aan de oostkant van het station en de stoptreinen plus de elk uur stoppende Intercity richting Arnhem stoppen bij het sein direkt voor de overweg.
Als een stoptrein komst staat de schakeling op STOP. Dat wil zeggen dat het sein voor de overweg rood blijft en de overweg NIET op de stoptrein reageert. Als de trein een tijdje aan het perron heeft gestaan, valt een tijdrelais af en zal de overweg doorhebben dat er een trein voorstaat en zal sluiten. Zodra hij dicht is, gaat het sein op groen, en de trein vertrekt.
Bij een Intercity die niet stopt staat de schakeling op DOOR. Het sein van voor de overweg staat op groen en zodra de trein in de aankondiging komt, gaat de overweg dicht, waarna de trein op volle snelheid door kan rijden.
Als het glad is op de rail en er het risico op doorglijden bestaat staat de schakeling altijd op DOOR. Dat houdt in dat zelfs voor stoppende treinen de overweg al dicht gaat voordat hij er is. Dit houdt in, lange sluitingstijden, maar wel grotere veiligheid.
-
Sander, als ik jouw verhaal goed begrijp, dan zal een stoptrein die vergeet te stoppen dus ook die schakeling op "door " zetten. Het kan zijn dat ik de gebeurtenissen in Arnemuiden altijd verkeerd geïnterpreteerd heb. Als ik even gelegenheid heb ga ik daar nog eens kijken om te zien wat er echt gebeurt.
-
Vertel daar eens wat meer over. Want dat lijkt me toch wel interessant.
Zie ook de eerste pagina waar Google mee komt: klik (http://www.google.nl/search?hl=nl&q=stop+door+schakeling+trein&btnG=Google+zoeken&meta=).
Sander, als ik jouw verhaal goed begrijp, dan zal een stoptrein die vergeet te stoppen dus ook die schakeling op "door " zetten. Het kan zijn dat ik de gebeurtenissen in Arnemuiden altijd verkeerd geïnterpreteerd heb. Als ik even gelegenheid heb ga ik daar nog eens kijken om te zien wat er echt gebeurt.
Nee, die rijdt dan door een rood sein. De omschakeling naar een beter seinbeeld gebeurt door een tijdrelais en als de trein vergeet te stoppen (dus doorrijdt) staat het sein nog steeds niet veilig.
-
Het geheel is relatief simpel. Het berust op een tijdrelais. Als de schakeling op STOP staat (voor alle treinen die MOETEN stoppen), onderbreekt het tijdrelais de melding aan de overweg vanaf het moment dat de trein gedetecteerd wordt, tot een gegeven moment later als de trein al aan het perron staat.
Nee, die rijdt dan door een rood sein.
Het sein kan pas op groen als de overweg gesloten is. Daarom staat bij gladde rails het systeem op DOOR. Het zou maar eens gebeuren dat er een ongeluk zou zijn.
-
Nee, die rijdt dan door een rood sein. De omschakeling naar een beter seinbeeld gebeurt door een tijdrelais en als de trein vergeet te stoppen (dus doorrijdt) staat het sein nog steeds niet veilig.
Luc, ik ben bang dat ik het nog steeds niet begrijp. Als een intercity doorrijdt, dan komt die volgens jouw redenering ook voor een rood sein.
De kernvraag is dus eigenlijk: hoe, waar en door wat wordt de keuze tussen "stop" en "door" gemaakt?
-
De kernvraag is dus eigenlijk: hoe, waar en door wat wordt de keuze tussen "stop" en "door" gemaakt?
Dit is semi-automatisch. In het systeem van de verkeersleiding is aangeven welke treinen er door het station komen en voor welke trein het systeem STOP of DOOR moet geven en dat gebeurd dan automatisch. Er is echter ook een handmatige schakelaar voor die 'gladde' situaties.
-
op station snatpoort noord is dit ook. ik was daar en de trein kwam aan. overweg dicht, maar de trein stopte. en terwijl de trein aan het perron stond was de overweg dicht. en hier was de rails niet glad. het was al dagen mooi weer
-
Nog een voorbeeld in Alphen a/d Rijn. Als de trein naar Leiden aan de late kant is, staat het sein al op groen op het moment dat hij binnenkomt en dus gaat de personenoverweg al dicht voordat de trein stilstaat.
-
Dit is semi-automatisch. In het systeem van de verkeersleiding is aangeven welke treinen er door het station komen en voor welke trein het systeem STOP of DOOR moet geven en dat gebeurd dan automatisch.
Aha, nu zijn we er. De treindienstleider of "het systeem" hebben er dus wel degelijk iets mee te maken. Het ligt dan niet alleen aan de machinist als de trein ten onrechte doorrijdt. Dan is er op de verkeersleiding dus ook iemand niet helemaal wakker.
-
Maar dan luidt nog de vraag of Best een stop-door schakeling heeft? Aangezien het in een tunnel ligt, lijkt mij er geen sprake van een overweg en dus ook niet van een stop-doorschakeling. Het sein staat dus op groen (ik neem aan dat t een P-sein is) en als de machinist dan door rijdt, lijkt mij dat ie vergeten is te stoppen. Maar dat kan de beste overkomen, tis ook raar dat er slechts één trein per uur stopt, een beetje verwarrend..
-
Best heeft geen stop-door schakeling,dit omdat er geen overwegen. Aan de zijde Boxtel staan wel bediende seinen,maar die gaan gewoon uit de stand stop,maakt niet uit of er een doorgaande of een stoptrein komt.....
Achja,zo erg is het toch ook weer niet dat een mcn een halte voorbij rijdt?
Dan wacht je toch gewoon op de volgende trein,wat is nou 5 minuten op een mensenleven?
-
Zo word Zoetermeer ook nog wel eens overgeslagen ;D
-
Achja,zo erg is het toch ook weer niet dat een mcn een halte voorbij rijdt?
Dan wacht je toch gewoon op de volgende trein,wat is nou 5 minuten op een mensenleven?
En als je nou in die trein zit, en er op de terugweg van je werk bij Best uit moet, omdat je daar je auto geparkeerd hebt, zodat je sneller op en neer naar je werk kunt nu er aan de A2 gewerkt wordt? Dan mag je dus bij het volgende station uitstappen en vanuit daar weer de trein terug nemen. Lijkt me dat dan gewoon met de auto gaan toch sneller wordt.
-
Aha, nu zijn we er. De treindienstleider of "het systeem" hebben er dus wel degelijk iets mee te maken. Het ligt dan niet alleen aan de machinist als de trein ten onrechte doorrijdt. Dan is er op de verkeersleiding dus ook iemand niet helemaal wakker.
Dat is eveneens te kort door de bocht, want niet bij iedere halte is de seinbediening voorzien van een stop-/doorschakeling.
-
Sterker nog, bij hetzelfde station of halte kan de ene zijde wel voorzien zijn van stop/door (perron voor de overweg) en de andere zijde niet (perron na de overweg).