BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Theo Mol op 15 December 2025, 11:42:50
-
Ik wil een Roco Line wissel gebruiken met ondervloer-aandrijving en polarisatie van het puntstuk. Niets bijzonders, de techniek is duidelijk, maar hoe sluit ik de contacten aan?
Aan de zijkant zitten drie contactbusjes, die geven de contacten die ik nodig heb. Ik heb ooit geprobeerd daar draden in te solderen, dat is niet goed afgelopen. Daarom vraag ik het hier maar eens.
- is solderen aan deze contactpunten aan te raden?
- werkt het als ik hier draadjes in klem?
(roco wl15 42440 wr15 42441)
-
Kun je gewoon draadjes in solderen hoor ;) Met de juiste bout, soldeer en techniek is dat eenvoudig te doen.
-
Roco zelf levert bij de wissels of bij de aandrijvingen (wil ik vanaf zijn) draad met een massieve kern. Dat prik je zo in een aansluiting. Solderen gaat ook. Je hoeft sowieso alleen de verbinding met het puntstuk te gebruiken. Ik vind het netter om de twee polen van een ringleiding af te tappen.
-
Ik wil een Roco Line wissel gebruiken met ondervloer-aandrijving en polarisatie van het puntstuk. Niets bijzonders, de techniek is duidelijk, maar hoe sluit ik de contacten aan? Het gaat om de wissels zonder bedding, roco wl15 42440 wr15 42441.
Aan de zijkant zitten drie contactbusjes, die geven de contacten die ik nodig heb. Ik heb ooit geprobeerd daar draden in te solderen, dat is niet goed afgelopen. Daarom vraag ik het hier maar eens.
- is solderen aan deze contactpunten aan te raden?
- werkt het (ook over een paar jaar nog) als ik niet soldeer, maar hier draadjes in klem?
- kan ik beter draden aan de rails solderen (en waar dan)?
En ook handig om te weten: op welke temperatuur kan ik mijn soldeerbout het beste instellen voor solderen aan deze wissels?
-
Theo, begin nu niet telkens een nieuwe draad! Zo verlies je het overzicht en wij ook. Gemeld aan moderator.
-
Hoi Theo, ik gebruik altijd de meegeleverde zwarte draad. Die steek ik de contacten en verder niks.
Het zal wel schelen waar die draden heen gaan. Bij mij gaan ze gelijk naar beneden door de plaat en blijven ze altijd goed zitten. Nooit problemen mee.
Gr. Ed
-
In die busjes steek je het best massieve draadjes van 0,5 mm. (z.g. telefoondraad) Die klemmen daar precies in. Dikker niet proberen, dan forceer je de busjes. Solderen is niet nodig.
Solderen aan de rails kan ook, ergens halverwege het wissel. je kan ook solderen aan de aangrenzende spoorstaven, dan wordt het wissel van twee kanten via de railverbinders gevoed.
Het puntstuk is op die manier niet goed bereikbaar, daar kun je een draad solderen aan de onderkant, aan het koperstripje dat aan het puntstuk vast zit.
-
Theo, begin nu niet telkens een nieuwe draad! Zo verlies je het overzicht en wij ook. Gemeld aan moderator.
Samengevoegd.
Reinout-als-moderator
-
(y)
-
is solderen aan deze contactpunten aan te raden?
Nee, dat hoeft niet. Je kan ze er gewoon insteken.
werkt het (ook over een paar jaar nog) als ik niet soldeer, maar hier draadjes in klem?
Ja, hier werkt het al meer dan 10 jaar zonder problemen.
kan ik beter draden aan de rails solderen (en waar dan)?
Dat kan ook. Dan soldeer je aan het hartstuk van de wissel een draadje. Gewoon oefenen. Je kan het aan de onderzijde of de zijkant van de rails doen. of wat draadjes aan de ringleiding gemonteerd die gebruiken om de juiste polarisatie te doen.
Als je goed kijkt zitten de busjes van Roco aan de zijkant met een ijzeren / koperen strip ook aan de rails en het hartstuk vast gemaakt via de dwarsliggers van de wissel. Als je rustig de achterzijde bekijkt is het allemaal niet zo ingewikkeld.
En ook handig om te weten: op welke temperatuur kan ik mijn soldeerbout het beste instellen voor solderen aan deze wissels?
Ik zou niet weten op hoeveel graden ik het heb gedaan. Zorg ervoor dat je de rails plaatselijk vertind. De draad een tinlaag geeft en dan de boel zo tegen elkaar drukken met een beetje warmte van de soldeerbout. Voor de rails mag je wat meer warmte er in stoppen. Voor de draden hoeft dat niet.
-
Busjes kun je ook gewoon solsderen, bout op 300 en dan natuurlijk geen half uur er tegenaan.
-
Als je aan de busjes soldeert, dan het wissel ondersteboven leggen. Dan heb je de minste kans op beschadigen van de dwarsliggers.
Bij solderen aan de spoorstaaf zou ik de temperatuur flink hoog zetten. Om een goede hechting van het soldeer te krijgen, moet de spoorstaaf namelijk de smelttemperatuur van het soldeer bereiken. Het soldeer moet dus niet alleen smelten aan de bout, maar ook aan de spoorstaaf. Bij een te lage temperatuur van de bout moet je te lang doorstoken om ook de spoorstaaf op temperatuur te krijgen. De warmte krijgt dan de tijd om ver door te trekken waardoor je kans loopt dat het plastic gaat smelten.
En heel belangrijk: de spoorstaaf op de soldeerplek van tevoren goed schoon krabben.