BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Peter J K op 14 December 2025, 19:24:01
-
Ik ben bezig met mijn eerste poging om een lichtsetje in een loc in te bouwen. Het betreft de Roco 1122 blauw met A-sein. Ik gebruik daarvoor het lichtsetje vna Digikeijs, dat ik hiervoor al heel lang had liggen. Tegelijkertijd bouw ik een decoder in. Ik volg de handleiding van Chris (zie hier (https://hetgroterdamproject.nl/index.php/projecten-modeltreinen/1264-drc1100-lichtprint-van-digikeijs?start=2)). Na alles aangesloten te hebben, krijg ik de kap er niet meer goed op. Het lijkt erop dat de printjes van het A-sein aan weerszijden het geheel net iets te krap maken. Tevens lijkt de aansluitstekker voor de decoder ook net te hoog te zijn om te passen. Ik vind dat vreemd, want e.e.a. is toch precies voor dit model bedoeld. Dat is probleem 1.
Het tweede probleem is, dat aan 1 kant van het A-sein het middensein niet brandt. Ik heb alles (de draadjes en de brug op positie 2 op het printje) doorgemeten en niets gevonden wat dat kan verklaren. Het enige wat ik kan bedenken is dus, dat de led kapot is. Dat is balen, want natuurlijk niet meer te krijgen. In dat geval houd ik me aanbevolen als iemand nog zo'n printdeeltje over heeft.
Hier een fotootje van de niet correct werkende kant.
(https://210322.peterklaus.nl/BNLS-uploads/Materieel/Kapot%20A-sein%201122%20%5B6208%5D.png) (https://210322.peterklaus.nl/BNLS-uploads/Materieel/Kapot%20A-sein%201122%20%5B6208%5D.png)
-
Met de doorpiepstand van je multimeter kan je checken of je LED kapot is.
Probeer het wel even op de twee manieren want de LED geeft maar naar 1 kant stroom door.
-
Is dat zo? Ik heb dat al eens eerder geprobeerd, maar ik herinner me dat dat niet werkte bij diodes. Ik heb het even uitgeprobeerd op een ‘gewone’ led. Die ging bij de juiste polariteit zwak branden, maar de pieper ging niet af. Ik ben geen deskundige, dus hoor graag of ik iets over het hoofd zie.
Ik heb het nog niet bij de smd-led geprobeerd. Ik had de printjes wel tot aan de led doorgemeten en dat leek allemaal te kloppen.
-
... ik iets over het hoofd zie....
Gewoon de multimeter vergeten tijdens t testen en je ogen gebruiken. Als je de LED doormeet gaat ie 'glimmen'. Overigens gebruik ik de 20K Ohm stand dat lijkt beter te weten. Omdat LED's zo weinig stroom nodig hebben om op te lichten werkt deze 'truuk'.
Jan-Peter
-
Maar krijg je de kap nu wel dicht? Ik heb er ook problemen mee. De stuurstand heb ik afgevijld, maar dat lijkt mij niet de juiste oplossing
Groet,
Henk
-
Nee, de kap heb ik ook nog niet dicht. Ik zat ook te denken aan het afvijlen van de stuurstand, maar wacht nog even op ervaringen van anderen daarmee. Bij jou blijkt dat dus niet de oplossing te zijn.
-
Gewoon de multimeter vergeten tijdens t testen en je ogen gebruiken. Als je de LED doormeet gaat ie 'glimmen'. Overigens gebruik ik de 20K Ohm stand dat lijkt beter te weten. Omdat LED's zo weinig stroom nodig hebben om op te lichten werkt deze 'truuk'.
Met veel gepruts kreeg ik wat licht uit de twee andere leds. Niet met de 20K Ohm-stand, dat lukte niet, maar met de 'gewone' doorpiepstand. Led D1 gaf geen sjoege, hoe ik het ook probeerde. Dus ik neem aan dat deze kapot is.
Dan is het probleem dus: waar vind ik nog zo'n printdeeltje. De smd eraf halen en een nieuwe er op zetten gaat mijn vaardigheden te boven.
-
Nee, de kap heb ik ook nog niet dicht.
Probeer eens de voor- en achterkant om te draaien (kap tov onderstel dus). Dat wil bij een Roco 1100 nog wel eens helpen.
-
Dat had ik in de analoge toestand inderdaad al gemerkt. Maar toen paste het wel in beide oriëntaties, alleen klikte hij maar in een positie vast. Nu krijg ik hem er op beide manieren niet goed op. Dat was overigens toen beide frontprintjes op hun plek zaten; nu is het ene printje los, dus geen reële situatie.
-
met zo een klein regelbaar soldeerboutje en een pincet is dat makkelijk te doen. Regelbare soldeerbout chilitec 8W