BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: marco op 09 June 2006, 23:51:28
-
Sinds de laatste beurs in Houten ben ik bezig om wat mat'46 kappen te versnijden om een viertje te creeren. Door het werk de laatste week aan deze site ligt het stelletje er al een tijd verlaten bij. De foto is van een week geleden en ik kan je verklappen dat het er nog exact zo bij ligt, alleen met wat meer stof erop ;)
fotootje:
(http://www.xs4all.nl/~repa/tmp/46-4B-03-juni-2006.jpg)
-
Hallo Marco,
Zie ik nou goed dat je volgens een tekening werkt om je maatvoering te houden?
En gebruik je alleen Lima wandjes om de wnden te maken of moet je ook her en der met styreen opvulllen?
Maar ziet er nu al mooi uit!
Groeten,
Dennis (ex dennisv en ex 1300)
-
Hoi Dennis,
klopt ik heb drie tekeningen die ik 'exact' in 1:87 heb uitgeprint. Dat geldt voor de lengte want op een paar puntjes klopt het niet helemaal met de Lima bakken voor wat betreft de positie van de ramen en deuren. Dan moet je denken aan maximaal een milimeter of twee ....
Ik heb er voor gekozen om de indeling van de wanden van de Lima bakken aan te houden. Helaas komen de instaptreden van de C bak (onderstel) niet helemaal overeen met de te gebruiken onderkant van een Ck, dus dat is nog een leuk klusje.
Als ik het nu zo bekijk hoef ik geen ander soort styreen te gebruiken en daar ben ik erg blij om ivm krimp cq uitzet verschillen. Geen holle of bolle wanden dus .....
groet,
marco-
-
Hoi Marco,
Een of twee millimeter lengteverschil valt niet op, als je de onderlinge raamafstanden maar gelijk houdt.
Let er wel op dat de zijwanden van de C-bak bij het keukendeel verschillend zijn.
Zelf heb ik uit de Hondekopbakken twee 46-4tjes gebouwd.
Hardstikke mooi als zo'n 8-baks trein rond rijdt!
De volgende stap is dan de zaak te voorzien van stroomlijnpostrijtuigen. Die hebben een grappige raamindeling, namelijk derdeklas ramen op tweedeklas afstand.
Succes!
Gerard
-
Kleine update:
(http://www.xs4all.nl/~repa/tmp/46-4B-19jun06-1.jpg)
(http://www.xs4all.nl/~repa/tmp/46-4B-19jun06-2.jpg)
-
van de week maar eens aan het lijmen geslagen, de B bak is op 1 avondje na klaar om de eerste plamuur sessie te ondergaan, foto:
(http://www.xs4all.nl/~repa/tmp/46-B.jpg)
Op deze foto kun je zien hoe de bak is opgebouwd:
(http://www.xs4all.nl/~repa/tmp/46-B-indeling.jpg)
-
Blijft hij in de kleur groen?
Marcel.
-
huh, heeft hij een andere kleur gehad dan ???
-
Ja, groen en groen. :D
Eerst donkergroen met rode biezen, na 1955(?) grasgroen met gele biezen.
-Peter
-
hij's ook nog lichtgroen met rode biezen geweest
-
Dat klopt,Hij was eerst grasgroen,maar met *rode* biezen, later geel.
Het staat allemaal in de serie boeken over de Elektrische treinen. ;)
-Peter
-
Ok dat wist ik ook niet. Maar ik dacht als hij ooit groen heeft gereden heeft hij vast ook geel gereden.
Dat klopt,Hij was eerst grasgroen,maar met *rode* biezen, later geel.
Dus het klopt dat hij ook nog geel is geweest?
Marcel.
-
Alleen 4 (?) tweetjes, de rest is groen gebleven. En niet alles dat in het groen rondreed is later ook geel geworden (maar nu ik erover nadenk kan ik op stoomlocs na geen voorbeeld geven).
-
Even voor de duidelijkheid, de viertjes zijn nooit geel geweest, alleen de vier tweetjes 279, 281, 295 en 299 zijn geel geweest.
Nog even over het groen van de bak, dat is gewoon de kleur van het plastic ...
*off topic* de 1000'en zijn nooit geel/grijs geweest ...
groet,
marco-
-
Jaren geleden heb ik er ook al 1 gemaakt op de zelfde manier, het is even wat werk, maar dan heb je ook een zeer fraai treinstel.
Ik zou nog wel de luchthappers op het dak verplaatsen, op de foto die je
geplaatst hebt kloppen deze niet.
En de kano´s waar de pantograaf op geplaatst wordt moet verder naar de kopwand toe.(11 mm .op het dak gemeten)
Heb je ook al enig idee hoe je het treinstel gaat motoriseren, orgineel
Lima is niet echt wat.
Rob
-
*off topic* de 1000'en zijn nooit geel/grijs geweest ...
Noch de DE-1, noch de DE-5, noch de 2801, noch het electrisch stroomlijnmaterieel van voor de oorlog...
- Peter
-
Ik zou nog wel de luchthappers op het dak verplaatsen, op de foto die je
geplaatst hebt kloppen deze niet.
En de kano´s waar de pantograaf op geplaatst wordt moet verder naar de kopwand toe.(11 mm .op het dak gemeten)
Heb je ook al enig idee hoe je het treinstel gaat motoriseren, orgineel
Lima is niet echt wat.
Rob
Rob,
De dakventilatoren moeten inderdaad nog aangepast worden, ben ik nog niet aan toe gekomen .... evenals het opnieuw aanbrengen van de bekabeling op het dak.
Ten opzichte van de tekening die ik heb lijken de kano's wat te klein, voor wat de afstand betreft kom ik, als ik jouw 11mm neem, 1 hele mm te kort ... dus dat valt wel mee ;)
Ik ga gebruik maken van een motor en draaistel van een Roco BR 212, maar ik heb behoudens het opmeten van de maat, daar nog geen tijd in gestoken.
Heb ik nog een vraag, wat voor raampjes heb jij gebruikt voor het keukengedeelte ? Ik heb al zo'n Mastica Hondekop raampje (vierkant) geprobeerd, maar dan hou ik links/rechts, onder en boven net iets teveel ruimte over tov de wand .....
groet,
marco-
-
Hallo,
Ik ben na aanleiding van deze draad ook begonnen met het bouwen van een mat'46 viertje .Er is 1 verschil: die van mij haal ik uit een resin mat '46 tweetjes welke nog redelijk vers zijn gegoten,wat de bewerkelijkheid niet echt ten goede komt. :(
Had in het railhobby archief gezien dat in RH 4 uit 88 op blz 40 een "bouwverslag" moet staan. Ben er nog niet aan toegekomen om deze uitgave op te zoeken. :-[
Zal t.z.t. het een en ander aan fotomatriaal plaatsen,indien gewenst.
groeten maar weer
Wim. ;D
-
Wim,
ben erg benieuwd, dus foto's zeker welkom. Ik heb het Railhobby nummer ook niet opgezocht. Ik heb de plaatjes op de site van Gerard vd Weerd gebruikt als referentie materiaal.
groet,
marco-
-
Marco,
Als ik de bakken na het verzagen een beetje toonbaar heb gemaakt,zal ik er wat kiekjes van maken. Heb nu ongeveer drie kappen plamuurklaar.
[ Ck--b--CDk ]
Heb je al een oplossing gevonden voor het 'keukenraam'probleem? ;)
En ik maakte ook al gebruik van de site van Gerard v/d Weerd.
Eigenlijk verwacht ik in dat RH artikel niet zo heel erg veel info, zal meer een schets wezen[wat ik mij er zo van herinner].
vr.gr. Wim.
-
Het keukenraamprobleem(dubbele woordwaarde!) is makkelijk op te lossen.
Als het goed is heb je voldoende raampjes over,(als je tenminste 3 treinstellen verzaagd), je zaagt 2 raampjes door, de onderste helft groter dan de bovenste helft.
Dit is wel even precies werk want het moet wel goed recht.
Deze beide stukjes lijm je op elkaar, en klaar!
Zo heb ik het gedaan en het past precies.
Rob
-
je zaagt 2 raampjes door, de onderste helft groter dan de bovenste helft.
Ik neem aan dat je het raampje verticaal doorzaagt ? (bij teruglezen snap ik nu wat je bedoelt te zeggen ....) ;)
Tja, deze optie was wel bij me opgekomen, maar meteen weer van tafel omdat ik het idee had dat je dan een niet te verwijderen naad zou zien ... blijkbaar niet dus ...
Das mooi, kan ik dat eerst fixen voordat ik de C op maat ga maken en inelkaar lijmen ... dit weekend wordt toch nog 'vruchtbaar' !
Overigens staat de B nu in de plamuur ....
groet,
marco-
-
Heb je al een oplossing gevonden voor het 'keukenraam'probleem? ;)
Eigenlijk verwacht ik in dat RH artikel niet zo heel erg veel info, zal meer een schets wezen[wat ik mij er zo van herinner].
Het keukenraam lijkt te zijn opgelost, zie boven, die twee ramen zijn morgen als eerste aan de beurt.
Wat het artikel betreft, ik had voldoende info van de site van Gerard om te starten met puzzelen. Ik heb met een tekenprogramma stukken uit de tekeningen genomen en daar nieuwe bakken van opgebouwd. Kostte me een avondje puzzelen. Overigens kwam ik er later achter dat ik iets teveel verzaagd heb, ik had het iets efficienter kunnen doen.
groet,
marco-
-
Om de wanden op maat te maken gebruik ik de raampjes als passtukje, tot je opeens merkt twee raampjes niet passen.
Bij nader onderzoek blijkt dat de Ck twee afdelingen heeft waar de ramen iets verder uit elkaar staan dan bij de rest van de 3e klasse afdelingen. Het zijn de twee compartimenten direct achter de cabine ... 2 x 1690 mm ipv de 1590 mm die bij de andere 3e klasse afdelingen gebruikt wordt ....
Lima is hier dus bewonderingswaardig nauwkeurig bezig geweest ;) Het heeft bij mij geen grote gevolgen, twee wanden (die tegenoverelkaar liggen) van de CDk krijgen een extra snede zodat ruimte tussen de drie ramen even groot is.
(http://www.xs4all.nl/~repa/tmp/2mm.jpg)
Links zie je het verschil, rechts het 'overlappende raam'.
Alweer een fijn leermoment ....
groet,
marco-
-
Omdat ik onder de rubriek 'Ombouw' geen topic over dit onderwerp kon vinden had ik afgelopen vrijdag zélf één opgezet, in een reactie kreeg ik een draadje aangereikt naar deze.
Ook ik ben aan het snijden en plakken geslagen, maar om daar 3 complete sets tweetjes voor aan te schaffen zoals in het artikel '3 maal 2 is 4' in het maartnr.1995 van RailMagazine werd gedaan ging me iets te ver, het idee heeft me echter nooit losgelaten. Tot ik onlangs op twee achtereenvolgende edities Eurospoor genoeg kappen op de kop kon tikken met dito draaistelombouwen, toen kon ik los. Mijn bijkomende probleem is nu wél dat ik zelf de onderstellen in elkaar moet zetten.
Voor wat de motorisering betreft, ik heb goede ervaring met de BB's van Piet Peetoom (GM&S), misschien niet de goedkoopste oplossing, maar wel een mooie. Die nemen bovendien geen interieurruimte in.
Het artikel in de RH kan ik me ook herinneren, alleen was die gebaseerd op de Hondekop-4 en daarvan zijn de bakken te breed t.o.v. de lengte. Bovendien is het plaatwerk van de originele Lima Mat '46 dunner dan dat van de Hondekop en de Masticawandjes, reden waarom ik niet voor ombouw vanuit die basis gekozen heb. De hoogte van de wandjes is ook verschillend, reden te meer om geen Masticastukjes in de mat'46 toe te passen, dan moet je ze bijsnijden voor de correcte hoogte.
Het probleem van de wandlengte en de raamindeling in de Cr herken ik, daar heb ik zelf ook mee zitten worstelen. Extra snijden moest ik zowiezo want ik had 4 BCDk's en 2 Ck's en kwam dan ook stukjes wand met 3e klasramen tekort. Het breedteverschil met die voor de 2e klas is 2,5 mm, ik heb dat opgelost door van stukjes wand met 2e klasramen deze ongeveer halfweg de ramen (verticaal) door te snijden en aan de ene kant 1,5 mm weg te halen en aan de andere kant 1 mm. Daarna weer aan elkaar plakken en je hebt de juiste raambreedte. De keukenraampjes heb ik op soortgelijke wijze uit de raampjes van de bagageafdeling gehaald: 2 daarvan zodanig asymmetrisch doorsnijden dat je aan elkaar geplakt de juiste breedte krijgt. In mijn geval betekent dit dat de wand van de keukenkant van de Cr uit maar liefst 11 stukjes is opgebouwd......... Ik heb voor de stevigheid een strook plastic plaat van 0,25 mm dikte van Evergreen achter de smalle strookjes wand geplakt.
Ik laat het hier even bij, kom er vast nog wel op terug!
-
En? Hoe staat het hiermee? :)
- Peter (die net het boek 'Hondekoppen en Muizeneuzen' voor kerstmis heeft gehad)
-
Het ombouwartiekel in Railhobby over de Mat46-4 is van de hand van Gerard van der Weerd/Peter Wijshake. Het gaat over Lima ombouw, maar het principe blijft gelijk.-SK
-
Welke trouwens? Het enige over Mat. '46 dat ik uit Railhobby (of was het nou Railmagazine?) kan herinneren betrof een dubbeldekker...
- Peter
-
www:railhobby.nl knop register ;D
ps, nog een heel goed gezond en spoors 2007
SK
(RH 88-4 blz 40--43 )Aanbevelen mag ik de RH niet meer, maar deze wil ik toch graag onder de aandacht brengen-sk))
-
Kan een van de mensen die al een 4tje gebouwd hebben uit Lima Mat '46 stellen mij vertellen wat de meest efficiënte manier is om te zagen?
Ik heb nu twee complete stellen, maar volgens mij kom ik dan sowieso tekort en moet ik er nog een Bk/Ck bak bij hebben...
Gr,
Bart
-
Hmm, als je het boek "Hondekoppen en Muizeneuzen" erbij pakt, zie je dat het inderdaad heel moeilijk zal zijn om een viertje uit twee tweetjes te maken - zeg maar gerust vrijwel onmogelijk. Het viertje heeft ramen die je bij het tweetje niet tegenkomt.
- Peter
-
op dit moment bezit ik vier tweetjes om om te bouwen.
het wordt mijn eerste grote verbouwing dus ik ben zeer benieuwd hoe jullie het doen.
Lijkt me leuk als iedereen die aan het bouwen is af en toe een foto en of informatie hier plaatst.
Groeten,
Dennis
-
Frank Oude Elferink gebruikt 3 tweetjes. Daarmee moet het dus kunnen.
-
Dennis,
Mocht blijken dat je maar 3 tweetjes nodig hebt, wil je er dan misschien een verkopen?
Gr,
Bart
-
Bart,
Dat wil ik eventueel wel overwegen.
Ik wil alleen eerst bekijken of ik nog een tweetje wil gaan omspuiten om een zesdelig stel te krijgen.
Mocht ik dat niet doen dan ben jij de eerste die een optie tot koop heeft ;D
Groeten,
Dennis
-
Ik wil alleen eerst bekijken of ik nog een tweetje wil gaan omspuiten om een zesdelig stel te krijgen.
Misschien dat ik het verkeerd begrijp :(, maar er heeft geen 6-delige Mat'46 bestaan. Alleen 2- en 4-delige treinen.
-
Ik denk dat het tweetje dan aan zijn vierdelige broertje gekoppeld wordt. ;)
-
Tja, als het zo bedoeld is ???, heb ik het inderdaad verkeerd begrepen :'(
-
;D ;D ;D
-
even voor de zekerheid, je hebt inderdaad 3 tweetjes nodig om
tot een goed viertje te komen. Hou je wel 4 neuzen over ;)
groet,
marco
ps: ja de draad weer opgepakt ;D
-
Hou je wel 4 neuzen over
Maakt niet uit, in werkelijkheid hebben cabine's ze toch als reserve (gehad, in het geval van mat '46) om grote botschades te kunnen herstellen.
Overigens heeft in het Spoorwegmuseum een gedeeltelijk mat '46 cabine gestaan.
Heb trouwens ook 2 mat '46 koppen over, maar ga deze voor een DE-1 gebruiken :).
Maarten
-
uhm, met de artitec-DE1 op komst zou ik er eerder een omBC 2900 van maken, moet je er wel andere ramen in maken en 2 spijlen in de opening zetten die deel zijn van de wand, maar de dakhoogte is al goed, dat dakverlagen lijkt me meer gedonder eerlijk gezegd. (bovendien zijn de omBC-ramen van hetzelfde type als mat '46)
-
De omBC-cabineramen waren van het zelfde type van Mat'40.
http://www.nicospilt.com/MM19510930_061221B-08101.JPG
sorry Floris ;)
-
ik zeg al dat de cabineramen verbouwd moeten worden, ik bedoelde dat de ramen in de zijwand hetzelfde zijn, daar was ik geloof ik niet helemaal duidelijk in ;)
-
er waren wat vragen uit het publiek mbt publiceren foto's, bij deze de C bak:
(http://www.xs4all.nl/~repa/tmp/mat46-C-1.jpg)
(http://www.xs4all.nl/~repa/tmp/mat46-C-2.jpg)
(http://www.xs4all.nl/~repa/tmp/mat46-C-3.jpg)
(http://www.xs4all.nl/~repa/tmp/mat46-C-4.jpg)
-
uhm, met de artitec-DE1 op komst zou ik er eerder een omBC 2900 van maken, moet je er wel andere ramen in maken en 2 spijlen in de opening zetten die deel zijn van de wand, maar de dakhoogte is al goed, dat dakverlagen lijkt me meer gedonder eerlijk gezegd. (bovendien zijn de omBC-ramen van hetzelfde type als mat '46)
Ja, een omBC wil ik ook nog, maar een DE1 bouw ik toch liever zelf. Het prijskaartje van een Artitec zal namelijk een heel stuk hoger liggen, dan wanneer ik er zelf 1 bouw.
Floris, zoals jij de bouw van een omBC beschrijft heb ik wel eens iemand zien doen. De bewuste persoon was Robert Stamkot, 1 van de oprichters van de Museum Buurt Spoorweg. Met hem heb ik sinds 1995 veel geschreven over allerhande spoozaken. Helaas leeft hij niet meer, en ook de omBC (die nooit afgekomen is) bestaat niet meer.
Als ik een omBC ga bouwen koop ik wel op de beurs mat '40 koppen. Heb ik gelijk de juiste raamindeling. Heb er trouwens 2 liggen om een mat '46 om te bouwen naar mat '40. Van deze mat '46 heb ik dus de betreffende koppen gereserveerd voor een DE1.
Maarten
-
Met de plotter heb ik al wanden gemaakt voor de ombc. Maar als we hier op door willen gaan stel ik voor om daar een apart draadje over te openen.
Gr. Gerco
-
Ik zal een nieuw draadje starten met een Oliemotorwagen 2e en 3e klasse.
SK
-
Met de plotter heb ik al wanden gemaakt voor de ombc. Maar als we hier op door willen gaan stel ik voor om daar een apart draadje over te openen.
Gr. Gerco
Hallo Gerco,
zijn er al plannen om wanden te gaan plotten voor een mat`46 viertje?
Groeten,
Dennis
-
Plannen zijn er altijd :P Maar wanneer die uitgevoerd worden is weer een ander verhaal ;D
-
Hallo Gerco,
zijn er al plannen om wanden te gaan plotten voor een mat`46 viertje?
Groeten,
Dennis
Hoeveel mensen hebben hier belangstelling voor. Ik heb ze al wel getekend maar nog niet aangepst aan het nieuwe ramen concept.
Gr. Gerco
-
keuken:
(http://www.xs4all.nl/~repa/tmp/mat46-C-5.jpg)
(http://www.xs4all.nl/~repa/tmp/mat46-C-6.jpg)
oh en de keukengaten gaan opgevuld worden met Plan-W plee ramen, ohnee,
de blanco's die er tegenover zitten. Moet alleen nog een stripje op aangebracht
worden.
-
nou, misschien herinneren we de ns 600/2000 bijeenkomst nog ....
Het wordt het tijd voor een wederzien, maar nu met mat'46 viertjes.
Een baan of vitrine vol met viertjes, lijkt me geweldig ;D
-
Marco,
Leuk idee, als ik tegen die tijd tijd vrij heb dan ben ik zeker van de partij :) Zelfs als de 46-4 nog niet af is ;)
Gr,
Bart
-
Hoeveel mensen hebben hier belangstelling voor. Ik heb ze al wel getekend maar nog niet aangepst aan het nieuwe ramen concept.
Gr. Gerco
Ik zo ie zo ;D
Maar als ik het goed begrijp zijn er dus mogelijk heden om via jouw aan plots te komen?
Wordt dat dan zoiets als de plan u plots, dus met daken en al.
Of worden het wewoon plots van de wanden?
Groeten,
Dennis
-
Lezen jonge, gewoon goed lezen!!!!
-
Lezen jonge, gewoon goed lezen!!!!
??????
Heb ik wat gemist uit dit draadje dan?
Groeten,
Dennis
-
afgelopen avond weer wat hak en breek werk gedaan, met het volgende als resultaat:
(http://www.xs4all.nl/~repa/tmp/mat46-C-7.jpg)
beetje de keuken gepoetst
(http://www.xs4all.nl/~repa/tmp/mat46-CDk-1.jpg)
en de CDk blij gemaakt met een nieuw stuk wand, nouja mezelf eigenlijk .... :P
-
Hoi Marco,
Klopt het dat ik schuurstrepen zie ?
Mijn ervaring is dat je met 1000 waterproof NAT geschuurd, ook al in dit stadium !!, later veel minder werk hebt om het weer glad te krijgen.
Grtzz en suc6, het ziet er mooi uit :)
Karst
-
Hoi Karst,
ja dat zijn hele lichte schuurstrepen, doordat de wand daar niet helemaal
lekker aansloot moest ik daar wat corrigeren .....
Overigens lijkt het erger dan het is, met het blote oog zie je ze eigenlijk bijna
niet, door de camera en lampen schieten ze nu naar voren.
groet,
marco-
-
En wat vertellen je vingertoppen je? Zelf gebruik ik die altijd om na te gaan of iets echt glad is.
Of ik doe mijn contactlenzen uit en kijk vanaf vijf centimeter afstand...
- Peter
-
uiteraard, ik wrijf me rot wat dat betreft, maar wrijvende vingers
vertellen niet het hele verhaal ....
-
nog maar eens een overzicht fotootje:
(http://www.xs4all.nl/~repa/tmp/mat46-alle.jpg)
zo weer genoeg groene vingers voor vandaag :-*
-
Nog even snel wat wat in elkaar gezet, het stel heeft maarliefst twee draaistelmotoren ... lol:
(http://www.xs4all.nl/~repa/tmp/mat46-alle2.jpg)
Rest alleen de vraag of dit stel nu in tijdperk 3 uitvoering of enkeltje sloop is .....
-
Zier er goed uit hoor. Zeker mee door gaan.
-
CDk opbouw:
(http://www.xs4all.nl/~repa/tmp/mat46-CDk-lijn.jpg)
opmerkingen bij nummers:
1 en 2- dit stuk vormde een geheel, maar door grotere ruimte moest er een extra snede (2) gemaakt worden
3 - T-vorm en stukje links moet aan andere zijde geheel vervangen worden
4 - dit raam is aan de andere zijde correct gepositioneerd
grotere afbeelding hier (http://www.xs4all.nl/~repa/tmp/mat46-CDk-lijn.jpg)
-
B opbouw:
(http://www.xs4all.nl/~repa/tmp/mat46-B-lijn.jpg)
grotere afbeelding hier (http://www.xs4all.nl/~repa/tmp/mat46-B-lijn.jpg)
-
C opbouw:
(http://www.xs4all.nl/~repa/tmp/mat46-C-lijn.jpg)
opmerking bij nummer:
1 - aan de andere zijde zijn het gewoon 3 ramen (3e klasse)
grotere afbeelding hier (http://www.xs4all.nl/~repa/tmp/mat46-C-lijn.jpg)
-
Ziet er veelbelovend uit! ;D :) ;)
-
Of ik doe mijn contactlenzen uit en kijk vanaf vijf centimeter afstand...
Hahaha! Werkt bij mij ook altijd goed. Heb ik geen loep meer nodig! ;D
- Paul
-
Marco,
Waarom zijn de ramen in het C rijtuig en dan de keukenafdeling niet
vierkant, als ik het zo bekijk zijn ze te smal.
Dat valt nou gelijk op, de viekante ramen.
Rob
-
Erg mooi Marco!
Willem
-
Ziet er zeer goed uit en die 2 motoren is bij lima spul ook nooit verkeerd( behalve als je bij een modelbouw verenigging zit waar de voeding de slap afgestelt is. Heb jaren terug vaak de zekeringen van de baan er uit geblazen met 2 lima locs aan elkaar helling op ;D ;D ;D.)
Groetjes Michiel
-
Waarom zijn de ramen in het C rijtuig en dan de keukenafdeling niet
vierkant, als ik het zo bekijk zijn ze te smal.
De ramen zijn nu 10x9 mm dus dat valt wel mee, maar omdat ik
(niet) zo slim was om de 'toilet ramen' als aanvulstukjes te gebruiken
is de kromming in de raamstijlen anders. Kortom, ik moet nog
wat wegvijlen waardoor ze toch zo'n 10x10 gaan worden.
Verder, bedankt voor de complimenten ...
groet,
marco-
-
Marco,
Ben jij toevallig al bezig geweest met de koppeling tussen B en C?
Zo ja, hoe heb jij dat opgelost?
gr,
Bart
-
Nee, ik heb nog niet echt over de koppeling nagedacht. Erg
veel ruimte is er in ieder geval niet. Ik heb nog behoorlijk
wat ouwe zooi liggen, dus maar eens kijken of iets van
een oud rijtuig dienst kan doen.
groet,
marco-
ps: ja nog steeds bezig, nee nu even geen foto's ;)
-
Toch maar even een fotootje, sessies met spuitplamuur
zijn aangevangen, grijze natte vingers dus.....
Na een kwartiertje schuren ziet het er zo uit:
(http://www.xs4all.nl/~repa/tmp/mat46-C-plamuur-01.jpg)
en weer 10 minuutjes later zo:
(http://www.xs4all.nl/~repa/tmp/mat46-C-plamuur-02.jpg)
en weer 10 minuten later zo, maar daar heb ik (nog) geen foto van ;D
-
Dat belooft mooi strak te worden op de volgende foto ;)
Welke korrel gebruik je Marco ? ( 15 + 10 + 10 = 35 minuten schuren... )
Ben erg benieuwd hoe het eindresultaat wordt.
Grtzz,
Karst
-
In deze fase gebruik ik nog een vrij grove korrel, 600 namelijk. Dat heb ik
nog nodig om die strakke 'witte' lijnen weg te krijgen. Niet zozeer het plamuur
zelf, maar de weg er naar toe. Ik ga korrel 1000 gebruiken zodra ik de hele
bak in de plamuur zet (is het plan).
groet,
marco-
-
Hallo allen,
Hieronder een tweetal plaatjes van de Mat'46-4 die ik ooit jaren geleden gebouwd heb op basis van drie Mat'46 tweewagenstellen. Het stel is regelmatig te zien op de stand van de Stichting Doorreis. De foto's zijn gemaakt in het Museum van de 20-e Eeuw in Hoorn (2005).
Voor de twee (vierkante) wc-ramen heb ik gebruik gemaakt van drie overgebleven raampjes (eerste/twee klasse maakt niet uit). Als de gaten in de wanden op maat zijn, neem je een raampje. Je snijdt hiervan een zijkant recht af, en wel zo dat het goed past in het gat EN er nog een raamlijst naast past. Dan neem je het tweede raampje, waarvan je uiteindelijk alleen de raamlijst gebruikt. Afzagen en uithollen, zodat alleen de lijst overblijft (één zijkant plus de beide rondingen). Vervolgens - trial and error - passen met het eerste ruitje in de opening. Het tweede raampje idem dito. Uiteindelijk lijmen met Cristal Clear en je ziet nauwelijks meer dat het raampje uit twee delen bestaat. De onderste delen vervolgens wit (of ondoorzichtig grijs) maken... Bijgaand twee plaatjes... Het stel ligt even te ver opgeborgen voor wat nieuwe - betere - detailfoto's... maar dat kan nog komen :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Mat_46_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Mat_46_3.jpg)
Succes!
Peter
-
Hoi,
Wordt dus vervolgd :D,
Erik
-
ben toch iedere keer weer onder de indruk :o
grt,
Marcel
-
Peter,
Moet ik over twee weken even helpen graven ;D ;D
Groeten,
Dennis
-
Dag Dennis,
Alleen kijken he, met handen op je rug
;D ;D ;D
Peter
-
Over mat46 viertjes gesproken, zal binnenkort eens mijn fotos terugzoeken en het project eens afstoffen ... heb een hoop oplossingen gezien de laatste tijd voor problemen waar ik toen tegen aanliep en die ik niet naar tevredenheid kon oplossen.
-
Marco,
We zijn er om elkaar te helpen en elkaars ideeën te jatten en hergebruiken. Laat maar eens zien waar je gebleven was de hulptroepen staan gereed... ;D
Rob