BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Herb73 op 25 November 2025, 11:06:38
-
Misschien een vraag voor de wat "oudere jongere".
Was er in de jaren 70/80 (tijdperk IV) sprake van grensoverschrijdend treinverkeer (locs + wagons) tussen bijvoorbeeld de DDR en West-Duitsland, of tussen Tsjecho-Slowakije en Oostenrijk?
Of zaten de grenzen potdicht in verband met de toenmalige politieke situatie in de oostbloklanden?
Dit in verband met de evt. inzet van Tsjechische of DDR (diesel) locs op West-Duits (/Oostenrijks) spoor en vice versa.
Ofwel: kan ik een DDR Taigatrommel tussen West-Duits materieel laten rijden zonder de werkelijkheid al te veel onrecht aan te doen, of is het net zoiets als een Plan V in de Alpen?
-
Er kwam wel materieel uit het oostblok in West-Europa. Zeker goederenwagens. En we kennen allemaal wel de Oost-Europese en zelfs Sovjet-rijtuigen in de slaaptreinen van HvH naar Berlijn, Warschau en Moskou. Locs ligt minder voor de hand wegens gedoe met beveiligingssystemen en stroomsystemen. Maar destijds speelde dat in het westen ook nog.
-
Er was tussen de BRD en DDR zeker sprake van grensoverschrijdend verkeer, ook wel inzet van tractie tussen de twee landen.
Vaak tot aan het grensstation, maar ik meen me ook te herinneren uit literatuur dat er wel eens een DDR BR 01 (stoom) tot aan Hamburg reed.
Volgens mij was het trouwens wel vaak zo dat men in de DDR niet zo happig was op de inzet van hun tractie naar de BRD toe, het personeel mocht eens "weglopen"... (ook weer uit de literatuur).
Groeten,
Jelmer
-
Oh ja, natuurlijk; met beveiligingssystemen moet je ook rekening houden; bovenleidingspanning is minder van belang bij stoom- en dieseltractie.
Uit jullie reacties maak ik op dat het in ieder geval wel eens voorkwam - vluchtgevaar van personeel daargelaten ::).
Een modelbaan is natuurlijk sowieso een compromis met de werkelijkheid, maar qua materieel inzet wil ik het niet al te veel laten afwijken. Sommige van die (zes-assige) "oostblok" diesels vind ik nou eenmaal prachtig.
-
Hallo!
Dan is deze video wel wat voor je....
https://youtu.be/wAS02FkCtjA?si=4uKoT3_Ra97MuoCS
Gr,
Erwin
Verstuurd vanaf mijn SM-A137F met Tapatalk
-
Internationale D-treinen zoals de Harz Expres, Scandinaviƫ Expres, Nord West Expres en de Warschau Expres reden allemaal (deels) de grens BRD-DDR over. In een aantal daarvan zaten ook DR-, PKP- en zelfs SZD-rijtuigen (naar Moskou!). Snuffel maar eens in de rubriek "Treinsamenstellingen", daar kom je er genoeg tegen.
-
Dank voor de tip, dat doe ik :).
-
Sommige van die (zes-assige) "oostblok" diesels vind ik nou eenmaal prachtig.
Na de val van muur kwamen sommige loks ver buiten het Oostblok... :) DR loks in ieder geval binnen de voormalige Bondsrepubliek, maar de Ludmilla en V100 dus ook naar Nederland. Ken weinig voorbeelden van bijv Tsjechische loks die buiten Tsjechie of Slowakije kwamen?
Ook zijn sommige types in meerder landen gebruikt, dus daar kan je ook mee spelen. Bijvoorbeeld Taiga trommel. Onder andere in DR, PKP en CSD; uiteraard wel met kleinere of grotere uiterlijke verschillen.