BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Herb73 op 17 November 2025, 11:38:48
-
Weet iemand nou echt hoe het zit?
Als we de beestjes onder de grond even buiten beschouwing laten...
Een worm zit op het motor asje of op een cardan as en drijft een wormwiel aan in de tandwielkast met het draaistel eronder... of drijft het een tandwiel aan? Wormwiel en tandwiel zijn volgens mij identiek, aangezien ze "in elkaar moeten passen" - zijn daarmee de begrippen uitwisselbaar?
-
Een wormwiel heeft altijd een schuine vertanding,
welke overeenkomt met de spoed van de worm.
Grt. Jo
-
Een wormwiel is een tandwiel, maar de tanden zijn speciaal gevormd om optimaal op de worm te passen.
Zoals Jo al aangaf is de vertanding schuin. Bij grotere wormaandrijvingen zijn de tanden ook vaak hol om heter op de ronding van de worm te passen. Bij modeltreinen heb ik die holling nog nooit gezien. Bij deze kleine vermogens heeft dat ook weinig zin.
-
Op die manier... en de speciaal gevormde tanden van het wormwiel passen dus zowel op de worm als op een gewoon tandwiel met rechte vertanding?
-
Meestal is het wormwiel natuurlijk een dubbel tandwiel met een krans die past op de worm en een tweede krans met rechte vertanding voor naar de rest van de aandrijving.
-
ik vond nog een voorbeeld van een wormwiel met hol gefreesde tanden.
Dit is een Lemaco wisselmotor.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251117-141644-691b22134ab2b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251117-141644-691b22134ab2b.jpg)
-
Een wormwiel heeft altijd een schuine vertanding,
welke overeenkomt met de spoed van de worm.
Grt. Jo
Was het maar zo simpel. Een worm met een grote diameter heeft een andere hoek dan een kleine worm bij dezelfde spoed.
Bart