BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: bruns op 10 June 2008, 22:06:32
-
ik heb een N spoor baan liggen, en heb veel last van vuil op de wielen van mijn lok,s. als ik het eraf gum dan doet hij het weer goed maar twee a drie rondjes later begint het zelfde probleem weer opnieuw kan iemand mij helpen ? of had ik niet mogen gummen aan de wielen i.v.m beschadigingen? groeten Ron >:(
-
Er zijn meerdere manieren om de wielen schoon te maken lees hier (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=6767.30) maar even.
Ook van belang is dat de rails schoon zijn(doekje met wasbenzine) anders zijn de wielen zo weer vuil!
Groet Jaap
-
Met wat schuurpapier, of een in wasbenzine gedept keukendoekje.
Jan-Pieter
Edit: Nee, blijkbaar niet met schuurpapier!
-
Schuurpapier lijkt me, voorzichtig gezegd, niet zo'n hele beste keuze.
-
Wasbenzine en wattenstaafjes
-
Schuurpapier lijkt me, voorzichtig gezegd, niet zo'n hele beste keuze.
Waarom denk je van niet?
Het schuurt het vuil er makkelijk af, mijn locs rijden na zo'n beurt altijd weer goed!
Jan-Pieter
-
Met wat schuurpapier..(..)
Als je je wielen wilt vernietigen, prima.... Maar er zullen zoveel krassen inkomen dat je ze nooit meer schoon zult houden.
Niet doen dus.
Grtz, 8) Ronald 8)
EDIT je had al gereageerd. Uiteraard rijden je locs weer prima na het schoonmaken, de wielen zijn immers brandschoon!
Echter, als je je wielen op een "zachtere" manier schoonmaakt en niet met schuurpapier zul je zien dat ze veel langer schoon zullen blijven. Met een schuurblokje zoals van Roco krijg je zelfs miniscule krasjes. En die gaan zich vullen met vuil, en dat wil je niet want dat gaat ten koste van de elektrische geleidbaarheid.
Kun je je voorstellen wat er gebeurt als je krassen maakt met de door jou genoemde methode.
Echt waar, beter niet doen :) ;)
-
Oke Ronald!
Weer wat geleerd.
Jan-Pieter
-
Jan-Pieter, nog even ter aanvulling. Als je de wielen vaak genoeg met schuurpapier bewerkt, heb je op 'n bepaald moment de hardere toplaag helemaal weggeschuurd. Dan zie je geel messing te voorschijn komen - dat is een stuk zachter en gaat nog meer en nog sneller vuil verzamelen.
-
Reinigen wielen,
Voor diegene die het gebruik van wasbenzine wellicht niet zo ziet zitten is er een zeer gebruikersvriendelijk en milieuvriendelijk alternatief. Het gebruik van een licht vochtig microvezel doekje. Het schoonmaken zelf kost iets meer tijd omdat het oplossend vermogen van wasbenzine ontbreekt. Maar de stank is er ook niet.
Voor zover ik heb kunnen nagaan blijven de wielen volledig in orde, geen krassen etc. Overigens gebruik ik hetzelfde soort doekjes ook voor het schoonhouden van de modellen, de kappen etc.
Richard
-
Reinigen wielen,
Voor diegene die het gebruik van wasbenzine wellicht niet zo ziet zitten is er een zeer gebruikersvriendelijk en milieuvriendelijk alternatief. Het gebruik van een licht vochtig microvezel doekje. Het schoonmaken zelf kost iets meer tijd omdat het oplossend vermogen van wasbenzine ontbreekt. Maar de stank is er ook niet.
Voor zover ik heb kunnen nagaan blijven de wielen volledig in orde, geen krassen etc. Overigens gebruik ik hetzelfde soort doekjes ook voor het schoonhouden van de modellen, de kappen etc.
Richard
Bedankt voor de tip :D!
Zijn brillendoekjes goed?
Jan-Pieter
-
http://www.nproject.nl/modelspoor/onderhoud-en-schoonmaken-van-de-rails.html
http://www.nproject.nl/modelspoor/onderhoud-van-de-locomotief.html
http://www.nproject.nl/modelspoor/simpel-gereedschap-maken.html#wielen_schoonmaken
En schuurpapier? NOOIT doen, dat maakt het echt slechter. :'(
-
Bedankt br212! Handige links.
En nee, ik zal nooooit meer schuurpapier gebruiken ;D.
Jan-Pieter
-
schuurpapier gebruiken..... tja, helaas had ik dat zelf ook al eens gedaan. :'( Spijt! Het werdt er alleen maar erger van. Na de tip op het nproject (http://www.nproject.nl) alle rails weer redelijk goed gekregen met zilverpoets (rotklus), maar schuurpapier: nooit, maar dan ook nooit meer.
Groet,
Frans
(die nu echt weg gaat naar zwitserland)
-
(die nu echt weg gaat naar zwitserland)
Veel plezier daar, dan! ;D
-
http://www.nproject.nl/modelspoor/simpel-gereedschap-maken.html#wielen_schoonmaken
Op zich werkt dit wel, maar je moet wel opletten dat je de loc niet te sterk tegen de rails drukt. Je laat de wielen van de loc eigenlijk slippen over de rails (ik vraag me trouwens af of dat geen krasjes op de wielen geeft) en vooral met antislipbandjes kan dat wel 'ns mis gaan. Die hebben de neiging om tijdens het slippen een klein beetje uit te rekken, waardoor er bij mij weleens eentje zo los is geworden dat deze later van het wiel liep.
-
Ik denk eigenlijk dat in dit geval het niet aangedreven draaistel tegen de rails gedrukt wordt. Dan is het geen probleem.
Bij locs zonder draaistellen is het inderdaad oppassen dat de wielen en asb niet beschadigen. Dan zou ik eerder draadjes tegen de binnenkant van het wiel klemmen om ze te laten draaien.
Gr.
Eric
-
Eric,
Bij het voorbeeld van de link gaat om N-spoor (hoewel ditzelde principe natuurlijk zeker ook toepasbaar is voor H0). Bij N-spoor hebben (vrijwel) alle locomotieven andrijving op beide wielstellen.
Om welke schaal het in dit draadje gaat weet ik eigenlijk niet, maar het schoonmaken van de wielen is natuurlijk relevant voor alle schalen.
Groeten, Marcel
-
Jan Pieter,
Brillendoekjes nooit gebruikt, weet ik niet. Ik klets nu even de beschrijving op de verpakking na, maar de structuur van het doekje maakt dat ze zo goed schoonmaken. Ik gebruik ze voor het schoonmaken van de autoramen, binnen en buiten, maar ook voor huishoudelijke klussen (ja, ook ik moet de handen uit de mouwen steken thuis). Zeker als het oppervlak voorzichtig behandeld moet worden, is het microvezel doekje erg handig.
Richard
-
Sommige (vochtige) brillendoekjes bevatten een vloeistof die een dunne film op de glazen aanbrengt, waardoor die minder snel vet worden. Enkele merken brillendoeljes zorgen ook dat de glazen een beetje 'ontspiegeld' worden met een speciale coating.
Vrij zeker zal het electrisch kontakt met de rails veel slechter worden door als dat sillicone-achtige spul..
-
Sommige (vochtige) brillendoekjes bevatten een vloeistof die een dunne film op de glazen aanbrengt, waardoor die minder snel vet worden. Enkele merken brillendoeljes zorgen ook dat de glazen een beetje 'ontspiegeld' worden met een speciale coating.
Vrij zeker zal het electrisch kontakt met de rails veel slechter worden door als dat sillicone-achtige spul..
Ik bedoel eigenlijk geen wegwerp-doekje, maar doekjes die je vaker kunt gebruiken. Daar zit ook geen vloeistof op.
Jan-Pieter
-
Als het echt gaat om aanslag, vettigeheid en vuil, dan zou ik kiezen voor wegwerp. Vaker opnieuw gebruiken klinkt bijna hetzelfde als 'vettigheid van de vorige keer uitsmeren over de baan'. Dan kun je beter een keukenrol (papier) gebruiken.
-
Brillendoekjes zouden inderdaad om de genoemde reden niet de beste oplossing zijn. De microvezeldoekjes kun je overigens uitwassen. Kan in de wasautomaat, worden ze weer mooi schoon en kun je ze weer gebruiken. Nieuwe doekjes zijn niet echt duur overigens.
Richard
-
Ik gebruik zelf voor het schoonmaken van de rails of op de viltjes van noch gedistileerde alcohol; 97% puur. Laat dus geen residu achter!
Vrij verkrijgbaar bij elke drogist!
-
Sinds vrijdag gebruiken we bij Railz een ultrasoon reiniger.
Wauw...dat gaat lekker....
Losse wielen, of complete wielstellen, of draaistellen compleet met tandwielen.
Het maakt niet uit, komt er brandschoon uit.
Ga nu zelf ook zo'n ding aanschaffen (de goedkoopste is € 124 euro bij Conrad)
-
ben ik nou gek?? dacht dat we er zaterdag mee hadden zitten klooien ??
-
Ja, maar hij was er chronologisch langer..... ;D ;D
-
... zucht... gelukkig ben jij chronologisch langer op deze aarde en heb ik respect voor ouderen ;)
-
Chris, is deze ultrasoonreiniger (http://www.airbrush-services-almere.nl/shop6/shop6.html?lang=nl&target=d117.html) voor airbrushes ook bruikbaar ? Die is nu in de aanbieding, de prijs is 59,50.
-
Lijkt me wel, ga ik dus ook doen ;D
-
Mooi dingetje, hebbe....
(wat zou er nou van een bitterbal overblijven als je die er in gooit? vroeg ik me net af).
Kees-Jan
-
Maar nu ik het zo zie, zal ze wel te klein zijn voor wielstellen enz.
@Kees-Jan : Geen idee, dat hebben we nog niet geprobeerd ;D
-
Nog even terugkomend op het motto schuurpapier:
Er wordt niet vermeld welke korrel er gebruikt of niet gebruikt mag worden.
Ik heb al m'n rail wel met schuurpapier schoongemaakt.En wel met korrel P1000.
Krasjes zijn nagenoeg niet te zien en de rail glimt als een spiegeltje.
Vroeger deed ik het met gewoon schuurpapier en wel met korrel P120.Dat is duidelijk veel te grof.
Deze stukken rail opnieuw geschuurd maar dan met korrel P1000.Geen krasje meer te zien.
We zullen het zien in de toekomst hoe het zich zal gedragen.
groetjes Marcel.
-
Marcel, jij praat over rails en schuurpapier. Eerder werd gesproken over wielen en schuurpapier, dat is net even iets anders.
Overigens, als je krassen in de rails ziet en na bewerken met schuurpapier P1000 zijn die weg, dan weet je dus bij benadering dat P1000 ook gewoon een laagje wegschuurd !
Sander
-
Tja,je hebt gelijk.
De wielen behandel ik niet met schuurpapier.Heb hier een oud locje staan waar inderdaad de messing laag te zien is.
Maar voor de rail maakt het toch niets uit?De krassen zijn nihil te noemen.
Anders zal ik ff een microscoop erbij nemen om te zien of de rails krassen bevatten.
gr Marcel.
-
Krassen op de rails zijn nihil te noemen, zeg je. Wat afmetingen betreft klopt dat wel. Maar wat schadelijkheid betreft niet.
Een kras is een "kuiltje" waar vuil in ophoopt. In een "groot" kuiltje hoopt groot vuil op, in kleine "kuiltjes" hoopt klein vuil op.
De wet van behoud van ellende (ook wel wet van Murphy genoemd) zegt dat de kuiltjes in ieder geval allemaal vol raken.
Grof vuil kun je met een doekje wegkrijgen, microscopisch vuil wordt lastiger en moet je met de betere middelen gaan aanpakken.
-
Wat vinden jullie van een Lux railreiniger? Wie heeft hier ervaring mee en komt daar volgens jullie krasjes mee op de rails?
-
Hallo Bert,
Werkt geweldig, geen krasjes op de rails maar niet goedkoop.
Vooral de dubbele uitvoering maakt niet alleen de rails schoon maar zuigt ook het kleine vuil op.
Groet,
Rob
-
De vacuüm railsreiniger heb ik al, maar dan met mabuchi motor (is toch weer goedkoper:P)
Ik wil nog wel die railsreiniger halen en dan koppel ik hem zelf aan de decoder die al in de vacuüm reinigerzit.
Maar hoe werkt die railsreiniger dan precies? Want hoe poetst hij dan het bovenste laagje schoon en kan je die schoonmaakrollen ook los kopen?
-
Wie heeft ervaring met deze? Druppelt hier langzaam vloeistof op het vilt wat eronder zit of is dit ala roco clean wagon?
klik hier (http://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/Liliput%2C+Art.%2DNr.+L236490/6-4-010002-3546-0-0-0-0-0-0-0-gatt-de-p-0/produkt.html#besch)
sorry maar ik kreeg de link niet goed :-X
-
Maar hoe werkt die railsreiniger dan precies? Want hoe poetst hij dan het bovenste laagje schoon en kan je die schoonmaakrollen ook los kopen?
Bert,
Hier (http://www.lux-modellbau.de/html_uk/gleis.htm) vindt je alles over de lux schoonmaakartikelen.
Onderdelen zijn ook verkrijgbaar bij MTE.
Gr.
Eric
-
zoon ultrasoon ding hadden we vorig jaar ook op stage bij een opticieen vrij makkelijk ding je verwijdert het hart nekkigste vuil ermee maar beschadigt de verf niet
-
hmm over verf gesproken, we hadden er zaterdag ook even een plan W in liggen (goh van wie zou die zijn geweest) en de verflaag werd wel zacht en kon met een nagel weggekrabt worden, alleen weet ik niet of dit kwam door de ultrasoon of de zeep die we erin hadden zitten.
-
ik heb zelf deze besteld, voor net geen 50euries
http://www.detectorshop.nl/ultrasonereinigers/bultronics/btuc7810ultrasonereiniger075l50watt.php (http://www.detectorshop.nl/ultrasonereinigers/bultronics/btuc7810ultrasonereiniger075l50watt.php)
moet heel wat wielen cleanen, dit weekend na 3 jaar alles uit de doosjes gehaald om eens wat test ritten te maken op mijn baan in aanbouw
-
hmm over verf gesproken, we hadden er zaterdag ook even een plan W in liggen (goh van wie zou die zijn geweest) en de verflaag werd wel zacht en kon met een nagel weggekrabt worden, alleen weet ik niet of dit kwam door de ultrasoon of de zeep die we erin hadden zitten.
Moet aan het gebruikte schoonmaakmiddel liggen, het apparaat zelf zorgt er alleenmaar voor dat de zaak in trilling wordt gebracht. Deze trilling zorgt voor het hoge reinigingseffect tot in de kleinste hoekjes.
Groet Gerrit
-
Maar laat die lux ook krasjes in de rails na? Heeft iemand hier ervaring mee? Want zal kies ik er bewust voor om niet met een roco blok te reinigen!
-
Ik heb ervaring met de Lux en die laat geen krasjes na.
Groet, Rob
-
Heren,
Aangezien de Lux-reinigingswagen hier ter sprake zijn gekomen, heb ik de volgende vraag.
Wie kan mij uitleggen waarom de bediening cq. aansturing van de zuiger en slijper zo verschillen.
- De zuiger doet het als je de rijspanning omhoog draait.
- De slijper doet het pas na een combinatie van lichtfunctie en rijrichtingswissel; vind ik persoonlijk erg omslachtig.
Ik heb de zuiger wagen al eens bekeken, maar zie tot nu toe geen mogelijkheid om een eenvoudigere aansturing te maken.
Wie heeft dat wel gedaan, of weet een andere oplossing ?
En een andere vraag is : Wie heeft al eens de slijpborstel vervangen en hoe gaat dat ? Blijft het tandwiel op de as zitten, of is dat het punt dat los moet ?
Groetjes,
Jo
-
Hallo Jo,
Stel deze vraag aan de firma LUX.
Kan per telefoon of email.
Ik spreek uit ervaring, de contacten met de firma LUX verlopen erg goed.
Ze zijn zeer betrokken bij hun product. Mag ook wel voor die prijs. ;D ;D
Groet, Rob
-
De stofzuiger heb ik (nog) niet dus daar weet ik niks van maar de borstelwagen heb ik wel.
Juist bij die wagen is het toch handig dat de borstel uit te zetten is met de rijrichting (F0). Je hoeft dan de wagon niet van de rails af te halen en de batterij laadt gelijk op!.
Kees-Jan
NB wie heeft de wagen wel eens gepimpt? dat geel is zo lelijk vind ik.
-
Donkerblauw geschilderd heeft ie wel iets weg van de vierhuifige Shimms die de NS ooit had (in het bruin is ie Duits, maar dat is niet leuk natuurlijk).
-
Ik stel deze vraag nog een keer omdat hier nog geen antwoord op was gegeven:
Wie heeft ervaring met deze wagon? Druppelt hier langzaam vloeistof op het vilt wat eronder zit of is dit ala roco clean wagon? En hoe bevalt de schoonmaak?
http://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/Liliput%2C+Art.-Nr.+L236490/6-4-010002-3546-0-0-0-0-0-0-0-gatt-de-p-0/produkt.html#besch (http://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/Liliput%2C+Art.-Nr.+L236490/6-4-010002-3546-0-0-0-0-0-0-0-gatt-de-p-0/produkt.html#besch)
sorry kreeg de link wederom niet goed, als iemand weet hoe dat moet hou ik me aanbevolen!
-
Bert,
Met de Liliput wagon heb ik geen ervaring, daar kan ik je helaas niet verder mee helpen.
Hoe je een link goed krijgt weet ik dan weer wel.
je kunt lange links als volgt inkorten:
[ url=link] je eigen tekst [url ]
Wel de spaties voor en na url weghalen anders werkt het nog niet.
Gr.
Eric
-
Ron,
Als je de rails al goed hebt schoongemaakt zullen de wielen ook als er kleine krasjes in zitten niet zooo snel vuil worden.
Ik denk eerder dat de contactjes die aan de wielen zitten ook vervuild zijn of zelfs het motortje?!?
Met een wattenstaafje of een klein kwastje met alcohol, spiritus of benzine moet dit schoon te krijgen zijn. Je zal dan wel de loc " even" uit elkaar moeten halen.
Probeer ook eens de 2 draden van je trafo die nu naar de rails gaan tegen 2 wielen van de loc aan te houden en kijk dan of de motor ook stottert. Als dat het geval is zijn niet de rails of wielen de oorzaak maar vervuiling van de aansluitlipjes of/en vervuiling van het motortje.
Zelfs zou het een los draadje kunnen zijn....?!
In N is het wel priegelwerk natuurlijk.......
Ik hoop dat ik je een beetje op weg heb geholpen met bovenstaande mogelijkheden.
Zelf maak ik de aandrijfwielen op de volgende manier schoon: http://modeltreinbaan.nl/?p=276
Groet Jaap
-
Hoi allemaal,
Weet iemand misschien of de Trix H0 Reinigingsborstel voor locwielen (art. nr. 66602) een goed alternatief is om je wielen mee schoon te maken?
Alvast bedankt.
Groetjes,
Bart
-
N.a.v. de recentie op het nproject over de wielenreiniger van minitrix (http://www.nproject.nl/modelspoor/schoonmaken-van-de-wielen.html#Wielenreiniger) heb ik er één aangeschaft via conrad (http://htp://www.conrad.nl) en die is vandaag binnengekomen. De eerste resultaten zijn prima.
-
Als de wielen vlug weer vuil worden, is je baan vuil.
Laat constant een poets wagon mee rijden.
Is er een stufzuiger wagon van LUX in N? Kijk op hun site.
Ik rij H0 en ben heel tevreden over mijn stofzuiger wagon. ik heb de wisselstroom versie omgebouwd naar gelijkstroom.
Het is een hele uitgave, maar hij zuigt goed. En zo haal je ook het meeste rij genot uit je hobby, want om telkens wielen schoon te moeten maken, wordt je niet vrolijk van. En ik laat een poets wagon mee rijden in een goederen trein.
Ik moet hem alleen nog wel even bruin schilderen en wat NS stickers erop frommelen.
Je kan ook een plaatje hardbord nemen, dat onder een wagon past. Boor op de vier hoeken een gaatje en ook door de bodem van de wagon. In de bodem van de wagon maak je de gaatjes ietsje groter. Doe vier kleine spijkertjes in die gaatjes. De ruwe kant op de rails en zo heb je eigen poets wagon. (Tip van Fons in de Railhobby)
Groetjes van
Wil
-
LUX in N?
Tomix heeft een rail stofzuiger in schaal N (http://www.nproject.nl/modelspoor/onderhoud-en-schoonmaken-van-de-rails.html#Tomix_stofzuiger) die zou goed moeten werken. Komend weekend eens kijken op de beurs of er één te koop is. (voor weinig :) )