BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Jan Breman op 13 November 2025, 10:27:32
-
Hey allen,
Ik ben bezig met het aanpassen van een Roco 1145 naar de periode die ik wil nabootsen op mijn baan en vraag me wat af
Ik heb een beetje specifieke vraag maar ik kan het online niet helemaal vinden.
De vraag is: Toen de 1145 wél met botsneus en met ronde buffers uitgevoerd was, waren toen de patrijspoorten zilver of geel? Ik kan namelijk alleen een zwartwit foto vinden uit 1981 waar de buffers rond zijn, maar ik kan niet goed zien welke kleur de patrijspoorten zijn.
Ik zet de link naar de foto er bij, misschien dat iemand een beter oog heeft op zwartwit foto's.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:NS_loc_1145_te_Amersfoort.jpg (https://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:NS_loc_1145_te_Amersfoort.jpg)
-
1n 1991 waren de patrijspoorten geel blijkens het boek NS serie 1100.
-
Kort voor de renovatie had de 1145 zilveren patrijspoorten:
https://en.treinposities.nl/foto/159741 (https://en.treinposities.nl/foto/159741)
In 1984 had de 1145 weliswaar al rechthoekige buffers, maar nog steeds zilveren patrijspoorten.
https://en.treinposities.nl/foto/330315
Pas op latere foto's zijn de patrijspoorten geel, dus ik denk dat je er veilig van uit kunt gaan dat ze in de gewenste uitvoering zilver waren.
-
Hij staat nu bij de SGB, met gele patrijspoorten.
https://www.mp-produktie.nl/1145.html
-
Het is overigens niet echt zilver, maar de raamlijsten zijn van gegoten aluminium, en hier gewoon nog blank :)
-
Bedankt voor de reacties! Het gaat zilver (blank aluminium) worden.
-
Mijn god,wat ziet dat ding eruit? Zijn er nog plannen mee of laten ze hem staan tot ie in elkaar zakt? Ik zie m in elk geval niet meer rijden....
-
De 1136 staat ook bij de SGB. Samen staan ze daar al bijna 20 jaar.
Op open dagen mogen bezoekers in de cabine kijken.
De SGB was van plan om daar op de hoofdbaan te gaan rijden. Als ik het goed heb tussen Vlissingen en Roosendaal.
Maar ik denk dat dat niet meer gaat gebeuren.
-
Bij mijn weten zou de 1145 bij de SGB vertrekken, maar ging dat niet door. Dus volgens mij zoeken ze een koper voor de loc. De plannen met de 1136 weet ik niet, maar hoop op een plekje in de nieuwe loods, dan gaat de loc in elk geval niet verder achteruit.
Om op je vraag terug te komen, de locs hadden aluminium patrijspoorten, welke pas later geel werden. Ik vermoed pas ergens in de jaren 90. In de jaren 80 zou ik dus (ook) voor aluminium patrijspoorten gaan.
In het begin waren ook de randen om de frontramen aluminium. Grote kans dat dat in 1981 ook voor de 1145 gold. Ik zou dus alle raamomlijstingen aluminium/zilver maken.
Groeten,
Rogier
-
Bedankt voor de tip, ik dacht eerst ook voor aluminium rond de cabineramen te gaan, maar als ik op de zwartwit foto van 1981 kijk lijken ze wel zwart/donkergrijs te zijn.
-
Je hebt gelijk, dan zou ik de frontramen toch grijs laten.