BeneluxSpoor.net forum

Algemeen => Het stationsplein => Topic gestart door: Dick55 op 10 November 2025, 14:34:02

Titel: Arbeidsongevallen (was: smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning)
Bericht door: Dick55 op 10 November 2025, 14:34:02
Mod: afgesplitst van dit draadje (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=116767.0).

--------

Dat was zwaar werk. Zou nu ook ARBO technisch niet meer mogen.
Titel: Re: Arbeidsongevallen (was: smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning)
Bericht door: Charles_ op 10 November 2025, 16:42:15
Dat was zwaar werk. Zou nu ook ARBO technisch niet meer mogen.
Toen was er nog geen bureaucratie en waren er geen protocollen, procedures, regeltjes enz. enz. waardoor anno nu bijna niks meer kan.
Men was toen ook nog niet bang om vuile handen en voeten te krijgen, kom daar nu eens om.

Titel: Re: Arbeidsongevallen (was: smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning)
Bericht door: jjg koopmans op 10 November 2025, 17:24:10
Toen was er nog geen bureaucratie en waren er geen protocollen, procedures, regeltjes enz. enz. waardoor anno nu bijna niks meer kan.
Men was toen ook nog niet bang om vuile handen en voeten te krijgen, kom daar nu eens om.
Daar ga je echt wel anders over denken als je een bedrijfsongeval hebt meegemaakt!...
Titel: Re: Arbeidsongevallen (was: smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning)
Bericht door: Eric B op 10 November 2025, 17:41:52
In die jaren was, om verschillende redenen, het aantal bedrijfsongevallen veel lager hr. Koopmans.

Deze film (https://www.youtube.com/watch?v=GI0HrPq_LrE) over de bouw van de Gerbrandytoren in IJsselstein getuigd daar ook mooi van.
Met name de statistieken aan het einde :)

Titel: Re: Arbeidsongevallen (was: smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning)
Bericht door: Charles_ op 10 November 2025, 20:42:42
Indrukwekkend hoe die buistoren gebouwd werd. En dat alle secties ook nog eens perfect pasten.
Dat waren inderdaad andere tijden toen vrijwel alles nog gewoon hier in eigen land gemaakt werd.

Ik mis echter wel de statistieken waarover Eric B het heeft.
Titel: Re: Arbeidsongevallen (was: smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning)
Bericht door: Eric B op 10 November 2025, 20:58:22
Ik bedoel dit moment (https://youtu.be/GI0HrPq_LrE?t=2213).
Titel: Re: Arbeidsongevallen (was: smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning)
Bericht door: jjg koopmans op 10 November 2025, 21:48:29
In die jaren was, om verschillende redenen, het aantal bedrijfsongevallen veel lager hr. Koopmans.

Deze film (https://www.youtube.com/watch?v=GI0HrPq_LrE) over de bouw van de Gerbrandytoren in IJsselstein getuigd daar ook mooi van.
Met name de statistieken aan het einde :)
Mijn bijdrage ging over het bijwonen van een bedrijfsongeval!
Overigens is bovenstaand commentaar een onbewezen mening. Kijk naar de statistieken van het CBS.
Jaarboek 1995 industrie bedrijfsongevallen per 100.000 arbeidsjaren in 1990: 2316
De website van de arbeidsinspectie over 2024 meldt 63 ongevallen per 100.000 banen.
Mvrgr
Titel: Re: Arbeidsongevallen (was: smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning)
Bericht door: Eric B op 11 November 2025, 07:10:16
Appels met peren vergelijken hr. Koopmans, we hebben het over de jaren 50 en 60, niet over de jaren 90 en het heden.
Ver voor de belasting-loon spiraal en de spreadsheetmanagers met hun deadlines en daarmee soms extreem toegenomen werkdruk.

Werk rustig en zonder zorgen, wat niet af is komt wel morgen, houdt de rust altijd in ere , alleen een dwaas werkt zich de klolere!
Titel: Re: Arbeidsongevallen (was: smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning)
Bericht door: henk op 11 November 2025, 08:06:03
Ik dacht dat dit draadje over smalspoor in Friesland zou gaan.

In plaats daarvan lees ik hoe leken op het terrein van de geschiedenis en op het terrein van de arbeidsongevallen elkaar te lijf gaan met onvergelijkbare statistieken en met de bouw van een zendmast waarbij gelukkig geen slachtoffers waren te betreuren. Iets bijzonders in die tijd bij dergelijk werk. Vandaar dat het expliciet wordt benoemd.

Nu heb ik toevallig wel verstand van beide zaken. Het valt niet mee een beetje zinnige statistieken te vinden. Maar het CBS heeft heel lang de ongevallencijfers geregistreerd in het kader van de toenmalige Ongevallenwet; een voorloper van de huidige arbeidsongeschiktheidswetten. Dan lees je dat er in de jaren vijftig meer dan 400.000 arbeidsongevallen per jaar werden geregistreerd waarbij medische zorg nodig was.
 https://historisch.cbs.nl/detail.php?nav_id=0-1&positie=0&id=102094135 (https://historisch.cbs.nl/detail.php?nav_id=0-1&positie=0&id=102094135)

Tegenwoordig gaat het over ongeveer 200.000 arbeidsongevallen.
 https://www.cbs.nl/nl-nl/longread/statistische-trends/2023/arbeidsongevallen-en-beroep/2-arbeidsongevallen-in-nederland (https://www.cbs.nl/nl-nl/longread/statistische-trends/2023/arbeidsongevallen-en-beroep/2-arbeidsongevallen-in-nederland)

Bedenk daarbij dat de beroepsbevolking tegenwoordig aanzienlijk groter is. We draaien met zijn allen, ondanks de kortere werkweken, een keer of drie meer arbeidsuren dan in de jaren vijftig.

Deze cijfers zijn vast ook niet helemaal te vergelijken. Maar de verhouding is wel zodanig dat we veilig kunnen concluderen dat de kans op een arbeidsongeval destijd aanzienlijk groter was. Ook in risicovolle beroepen als de bouw. Destijd vielen er alleen al in de bouw meer doden dan tegenwoordig in de hele beroepsbevolking.
Overigens is spoorwerker heel lang een zeer gevaarlijk beroep geweest. Door regelgeving is dat veel minder het geval geworden. Ondanks als het nachtwerk.

Tot slot, het gaat alleen maar over ongevallen en niet over beroepsziekten die zich pas na verloop van soms lange tijd openbaren. Dat vergelijken is nog veel ingewikkelder.
Titel: Re: Arbeidsongevallen (was: smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning)
Bericht door: Martijnstein op 11 November 2025, 08:24:46
Bedankt voor de onderbouwde weerlegging. Ik ben blij dat ik samenwerk met mensen die het wel belangrijk vinden dat  we 's avonds hetzelfde naar huis gaan als we 's ochtends gekomen zijn: helemaal heel en in 1 stuk.
Titel: Re: Arbeidsongevallen (was: smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning)
Bericht door: Eric B op 11 November 2025, 09:45:52
Dat vind ik ook belangrijk Martijn, en dat bereik je vooral door het gebruik van gezond verstand en je niet op laten jagen door wie dan ook!

Henk, ik ben niet begonnen over de arbo, laten we dat vooropstellen.
Ik stel voor dat we er ook over ophouden en genieten van de beelden.

Titel: Re: Arbeidsongevallen (was: smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning)
Bericht door: prutser op 12 November 2025, 11:59:36
Toen was er nog geen bureaucratie en waren er geen protocollen, procedures, regeltjes enz. enz. waardoor anno nu bijna niks meer kan.
Men was toen ook nog niet bang om vuile handen en voeten te krijgen, kom daar nu eens om.

Gelukkig zijn er protocollen, procedures, regeltjes enz. enz. gekomen zodat je als werknemer sterk staat om veilig te kunnen werken en desnoods het te weigeren als dit te onveilig is en de werkgever wordt afgerekend met boetes e.d. als ze veilig werken proberen te omzeilen.
En vuile handen worden trouwens nog steeds gemaakt.

Stephan.