BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: amber op 10 June 2008, 12:59:45
-
",5 jaar geleden werd treinenliefhebbend Europa opgeschrikt door de brand in de ringloods bij Nurnberg waar een groot deel van het museummateriaal van het verkeersmuseum stond. Veel locomotieven zijn toen ernstig beschadigd. Hoe is het daar nu mee? Zijn er locomotieven opgeknapt? Is er al ee lijst wat er verloren is?
-
Even googelen:
http://www.db.de/site/dbmuseum/de/start.html
Kijk maar bij "chronik des DB museums":
http://www.db.de/site/dbmuseum/de/geschichte/meilensteine/meilensteine.html
Alleen de Adler lijkt me. Maar ik heb er erg snel doorheen gelezen.... ;D ;)
Grtz, 8) Ronald 8)
-
Alleen is mijn duits nicht zo goed...
-
Lang leve Babelfish ;D
Moet je wel alleen engels of Frans kunnen. :)
http://babelfish.yahoo.com/
Groeten,
Herman
-
Of de Google vertaling (http://translate.google.nl/translate?u=http%3A%2F%2Fwww.db.de%2Fsite%2Fdbmuseum%2Fde%2Fstart.html&hl=nl&ie=UTF8&sl=de&tl=nl) ;)
-
Dat doet Google goed! :D
Zal natuurlijk ook komen doordat de Duitse en Nederlandse taal tamelijk dicht tegen elkaar aanzitten qua grammatica.
-
Zal natuurlijk ook komen doordat de Duitse en Nederlandse taal tamelijk dicht tegen elkaar aanzitten qua grammatica.
Dan zouden ook niet zoveel Nederlanders moeite moeten hebben met het Duits. Mijn oud-Duitsleraar zou nu een fantastisch betoog kunnen houden, ware het niet dat hij reeds lang geleden overleden is...
-
Kennen jullie deze leraar Duits nog?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img163.jpg)
2 stappen achteruit, 3 stappen vooruit in de camera... ;D
on-topic: ik weet in elk geval dat de V 200 002 het niet heeft overleeft, een paar maanden na de brand werd deze museumloc gesloopt. Volgens mij is het minder lang geleden, ik dacht een jaar of drie maar zeker weet ik het niet. Wel dat het op een 17e oktober geweest moet zijn.
-
Otto Den Beste! (ik had er nog nooit van gehoord...) ;D
-
Gelukkig is der Adler weer gerestaureerd, en rijd alweer. :)
Dirk Bolt
-
Wel grappig dat Google 'Adler' vertaald in de 'Eagle'
;)
groeten,
Martin Vink
-
Ik ben daar in oktober nog geweest. Ik vond dat er maar weinig stond. Maar volgens mij zijn er ook ergens loodsen in Nurnberg die ook van dat museum zijn en daar stond volgens mij wel veel materieel.
-
Het museum zelf vond ik ook wel redelijk tegen vallen, toen ik er een paar jaar geleden (nog voor de brand) was. Ik had toen ook wel verwacht dat er iets meer zou staan in 'hèt DB-museum'.
-
Vergeet niet dat het DB museum dependances heeft, zo heb je een overvol museum in Koblenz-Lützel b.v.
-
de exacte datum was:
17 oktober 2005. De brand schijnt ontstaan te zijn rond 23:00.
verder is de 23.105 en 86.457 bij de SEH in heilbronn, de "adler" rijd weer. de Diesel en E-locs zijn allemaal gesloopt, ook zijn de meeste treinstellen gesloopt. de plaats van de overigen stoomlocomotieven word geheimgehouden voor mensen die wel onderdelen van een stoomloc willen hebben.
groeten Ruben Derks
-
Toevallig is net een V80 uit Italië geruild tegen de (blauw/beige) 216 224. De V80 zal wel weer worden opgeknapt ten behoeve van het museum.
Ach, en de DB? Ik denk dat de brand niet slecht uitkwam. Zoveel hebben ze niet op met het historische materieel. Past niet bij een beursgenoteerde onderneming.
www.raymondkies.nl
-
Op een satellietfoto van Google Maps (http://maps.google.nl/maps?f=q&hl=nl&geocode=14915546322775831791,49.456117,11.026910&q=nurnberg&ie=UTF8&ll=49.451693,11.039908&spn=0.000839,0.002403&t=k&z=19) is nog een treurig restant te zien van destijds....
-
Ach, en de DB? Ik denk dat de brand niet slecht uitkwam. Zoveel hebben ze niet op met het historische materieel. Past niet bij een beursgenoteerde onderneming.
klopt, de loc's waren allemaal verzekert voor na een brand (of ongeval) weer rijvaardig gemaakt te worden, echter heeft de DB er nog geeneens verzekeringwerk van gemaakt. De S.E.H die de 23.105 en 86.457 voor 10 jaar in bruikleen hebben, knappen de loc's op op eigen kosten.
groeten
-
Waarom betaald je daar dan een premie voor... ::) ???
-
Het meest waarschijnlijke is, dat DB geen 'echte' verzekeringspremie betaald. DB is, net als menig heel groot bedrijf, een zogenaamde zelfverzekeraar. In plaats van premie aan een externe verzekeraar te betalen, plaatsen ze reserveringen in een eigen waarborgfonds.
In het geval van een schade wordt vanuit dat waarborgfonds betaald. Het waarborgfonds zelf heeft op zijn beurt weer de aansprakelijkheid boven een bepaald bedrag (heel hoog bedrag) ondergebracht op de assurantie-beurs. Dat is een soort beurs, zoals een aandelen beurs, waar risico's worden verhandeld - en assuradeuren risico's inkopen. Waarborgfondsen 'kopen' op die manier dus een vangnet voor grote rampen.
Zelfverzekeraars vallen onder dezelfde wet- en regelgeving als alle 'normale' banken en verzekeraars. Het grote voordeel voor een bedrijf is dat de reserveringen in het waarborgfonds geen cashflow veroorzaken (jaarlijks verzekeringspremie betalen) en de reserveringen zijn onderdeel van het eigen vermogen.
Je komt -ook bij Nederlandse bedrijven- vaak dit soort constructie's tegen. Bedrijven zoals bijvoorbeeld Philips hebben een eigen ziektekostenverzekering, een eigen pensioenfonds, eigen schadeverzekeringen voor auto's en eigen verzekeringen voor aansprakelijkheden.
Auto's (en vrachtwagens) bijvoorbeeld worden op die manier alleen WA 'verzekerd', All Risc verzekeren doen ze niet aan. De premie-besparingen stoppen ze in een 'spaarpotje' en daaruit koop je gewoon een nieuwe auto als het nodig is.
Sander